Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-16@13:23:00 GMT

بررسی چشم‌انداز اتحاد قطر، ایران و ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۹۰۶۱

به گزارش ایلنا به نقل از احوال نیوز،  قطر ۳ دسامبر طی اعلامیه غافلگیرکننده‌ای اعلام کرد که از اوپک بیرون خواهد رفت.  به نظر می‌رسد این حرکت با هدف عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفتی صورت گرفته است. یک هفته بعد، شیخ تمیم، امیر قطر اجلاس سالیانه شورای همکاری خلیج  فارس در ریاض را تحریم کرد و با نادیده گرفتن دعوت پادشاه عربستان در این اجلاس شرکت نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه‌های لندن این حرکت قطر را باعث ایجاد تنش در منطقه خلیج فارس دانستند.

قطر، بعد از تضعیف اتحاد با امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی و مصر به ایجاد یک اتحاد غیررسمی با ایران و ترکیه روی آورد.

این سه کشور نفر در اواخر ماه نوامبر در تهران برای ایجاد یک گروه کاری مشترک برای تسهیل حمل کالا بین سه کشور مبادرت ورزیدند.

 ایران و ترکیه در سال‌های اخیر با هم متحد شده‌اند. تهران، تلاش کرده است با حمایت از سوریه، یمن، لبنان، عراق و سایر نقاط، نفوذ خود را افزایش دهد.

منافع اقتصادی و اختلاف مشترک علیه عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج، ایران و ترکیه را به هم نزدیکتر کرده است. رضا کامی، رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه، گفت: حجم تجارت دو کشور در ماه مه و اکتبر سال ۲۰۱۸ به ۸ میلیارد دلار رسیده است و انتظار می‌رود تا ماه مارس سال آینده به ۱۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

فراتر از تجارت، آنکارا و تهران اهداف کلیدی سیاسی مشترکی دارند. هر دو کشور حضور تندروها در نزدیکی مرزها را تهدید می‌دانند و هر دو در رقابت شدید با ریاض هستند.

هفته نامه عرب در گزارشی گفت که  قطر به شدت در تلاش برای دستیابی به رتبه اول در  قدرت‌های  منطقه‌ای است. برای این منظور قطر میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده است. اما این هفته‌نامه عربی در ادامه گفت که با ادامه این شرایط، قطر، با آتش بازی می‌کند، نه تنها به این دلیل که سیاست خارجی آن‌ها ضعیف و شکننده  است، بلکه به دلیل آن است که مخالفت با همسایگان قطر را به انزوا می‌راند.

از طرف دیگر روابط دوستانه و نزدیک با ایران و ترکیه با توجه به اینکه هر دوی این کشورها با ایالات متحده درگیری و اختلاف دارند می‌تواند روابط قطر و آمریکا را هم تحت تاثیر قرار دهد و روابط این دو کشور را تضعیف کند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران و ترکیه دلار دولت قطر لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۹۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حج تمتع ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر خانه خدا راهی کشور عربستان می‌شوند

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، «محمدحسین آجیلیان» در گفت‌وگویی افزود: در عملیات حج تمتع ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر خانه خدا از ایران راهی کشور عربستان می‌شوند و این عملیات درحالی انجام می‌شود که ۵۸ هزار و ۶۲۱ زائر از طریق فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها اعزام خواهند شد.

وی با بیان اینکه ۱۸ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران معین عملیات حج تمتع هستند، ادامه‌داد: فرودگاه‌های اهواز، ساری، یزد، کرمان، رشت، اردبیل، تبریز، زنجان، شیراز، مشهد، اصفهان، زاهدان، بندرعباس، بیرجند، ارومیه، بوشهر، گرگان و همدان به‌عنوان فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و فرودگاه‌های حضرت امام خمینی(ره)، قشم و چابهار به‌عنوان فرودگاه‌های غیر مالکیت شرکت فرودگاه‌ها آماده خدمت‌رسانی به زائران خانه خدا خواهند بود.

مسوول ستاد حج تمتع شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه آغاز عملیات بازگشت زائران خانه خدا از اول تیر ماه خواهد بود، گفت: زائران استان‌های تهران، سمنان، قزوین، قم، لرستان، البرز، مرکزی، کرمانشاه و شهرستان کاشان از طریق فرودگاه امام خمینی(ره)، زائران استان کهگیلویه و بویراحمد از طریق فرودگاه شیراز، زائران استان خراسان شمالی از طریق فرودگاه مشهد، زائران استان چهارمحال و بختیاری از طریق فرودگاه اصفهان و زائران استان کردستان از طریق فرودگاه همدان عازم سرزمین وحی خواهند شد.

آجیلیان با اعلام خبر اعزام زائران عمره‌گزار در اردیبهشت امسال، گفت: با اعلام سازمان حج و زیارت، تعداد محدودی از این زائران پیش از آغاز عملیات حج تمتع در سفری ۱۰ روزه راهی مکه مکرمه و مدینه منوره خواهند شد.

وی با اشاره به آمادگی فرودگاه‌های معین حج تمتع برای برگزاری هرچه بهتر این عملیات، خاطرنشان‌کرد: زائران با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و هواپیمایی معراج عازم عربستان می‌شوند و فرودگاه‌ها موظف هستند تا پیش از عملیات حج تمتع هرگونه نواقص و عوامل موجب ایستایی زائران را برطرف کرده و با آمادگی کامل به استقبال این عملیات بزرگ بروند. این در حالی است که نمایندگان سازمان حج و زیارت و شرکت‌های هواپیمایی حامل زائران در فرودگاه‌ها حضور خواهند داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرمایه اصلی کشور اتحاد و انسجام ملت است
  • بررسی تنش اخیر ایران و اسرائیل در کابینه اردوغان
  • در حج تمتع ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر خانه خدا راهی کشور عربستان می‌شوند
  • مزد روزانه کارگران به ۳ دلار رسید/ ۱۹ ماه پس‌اندازِ کامل دستمزد برای خرید یک «پراید هاچبک»!
  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • چشم انداز روشن صادرات در خراسان شمالی
  • بررسی نقش ایران، ترکیه و روسیه در معادلات قفقاز
  • رایزنی وزیران خارجه عربستان و قطر با امیرعبداللهیان
  • واسطه گری یک کشور جدید بین ایران و آمریکا
  • بررسی چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ توسط فرشاد مؤمنی