Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@19:30:50 GMT

نبود سند بالادستی خلأ بخش پژوهشی است

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۹۲۵۴

نبود سند بالادستی خلأ بخش پژوهشی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی گفت:نبود یک سند بالادستی پژوهش در استان‌ها و در کشور خلأ این بخش است و با تنظیم یک سند بالادستی پژوهش می‌توانیم از هزینه‌هایی که می‌شود به‌خوبی استفاده کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ سعید فرخی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی روز دوشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر چالش اصلی کشور و استان را تولید ملی و اقتصاد دانست و گفت: شعار امسال هفته پژوهش با عنوان «پژوهش هدفمند و فناوری ارزشمند در خدمت تولید ملی» این چالش‌های بزرگ را در خود جای‌داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرخی ضمن تأکید بر اینکه ساختارهای خوبی داریم و اقدامات خوبی هم انجام‌شده است افزود: در حوزه پژوهش باید بررسی کرد که آیا عملکرد حوزه پژوهش در دانشگاه‌ها ضعیف بوده است یا ارتباطی که باید حوزه‌های دیگر به وجود بیاورند مشکل دارد؟

وی ضمن اشاره به وجود بنیه‌ی قوی علمی در دانشگاه‌ها و جوانان پراستعداد ادامه داد: باوجوداین هنوز هم این علامت سؤال وجود دارد که حوزه پژوهش نتوانسته است نیازهای کشور را برطرف کند و بعد هم این مسئله را به کمبود اعتبارات برمی‌گردانیم اما هیچ‌گاه نمی‌پرسیم که آیا همان هزینه‌ای هم که شده به‌خوبی مورداستفاده قرارگرفته است یا خیر؟

فرخی تشریح کرد: ارتباطی که باید به‌صورت ساختار مند و سیستماتیک بین نتایج پژوهش و استفاده در عرصه‌های مختلف برقرار شود موردبررسی قرار گیرد تا ببینیم آیا این اتفاق افتاده است یا خیر؟

وی نبود یک سند بالادستی پژوهش در استان‌ها و در کشور را خلأ این بخش دانست و ادامه داد:  مهم‌ترین بحثی که در حال حاضر داریم و قابل نقد و صحبت است شکل‌گیری جریان خاصی در لایه‌های فکری مردم در راستای  سیاه نمایی از وضعیت موجود است.

فرخی افزود: در حوزه فعالین اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مدام این صحبت را می‌شنویم که پژوهش‌ها، پژوهش‌های کتابخانه‌ای هستند و به نیاز ما نمی‌آیند و کارایی لازم را ندارند ولی واقعیت غیرازاین است و مشکل ما آنجایی است که این پژوهش‌ها را به کار نگرفتیم.

وی بیان کرد: اگر از کسانی که در دستگاه‌های اجرایی بعضاً مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها به وظیفه خودشان عمل نکردند و در حوزه پژوهش و یافته‌های علمی عقب‌اند صحبت‌هایی می‌کنند،  سؤال بشود که از همان چیزی که تابه‌حال تهیه‌شده است چه قدر استفاده‌شده فکر می‌کنم خیلی جواب قانع‌کننده‌ای نداریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی ضمن تأکید بر توان علمی بدنه علمی کشور و دانشگاه‌های استان عنوان کرد: علی‌رغم تمام این توان اما یک جریان سیاه نمایی که در حال حرکت به سمت فرهنگ عمومی شدن است مدام از آمدن به سمت دانشگاه بازمی‌دارد.

وی ضمن بیان اینکه باید به‌عنوان کسانی که در حوزه اجرایی کار می‌کنیم این الزام برایمان به وجود بیاید که از این یافته‌ها استفاده و بهره‌گیری کنیم تصریح کرد: چند دستگاه اجرایی آمده‌اند تا سفارش یک پژوهش و پایان‌نامه را به دانشگاه بدهند؟

فرخی ارتباط سامانمند و ساختار مند بین حوزه‌های اجرا و دانشگاه را نیاز امروز دانست و تشریح کرد: وجود مراکز علمی قوی و دستگاه‌های نیازمند فرصت مناسبی است برای برقراری ارتباط بین این دو اما در واقعیت باوجوداینکه ثمرات خوب بعضی از این ارتباطات را دیده‌ایم امروز ارتباط زیادی با یکدیگر نداریم.

وی ضمن تأکید بر اینکه نباید به سمتی حرکت کنیم که با انتقادات بدون تفکر باعث دل سردی پژوهشگران شویم عنوان کرد: با تنظیم یک سند بالادستی پژوهش می‌توانیم از همین هزینه‌هایی که می‌شود به‌خوبی استفاده کنیم.

فرخی خاطرنشان کرد: در کنار کار و تلاش به یک نگاه سیستمی و یک نگاه ساختار مند نیاز داریم که می تواند ما را به سر منزل مقصود برساند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۹۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۸۰۰۰ عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

مشاور امور زنان و خانواده وزارت علوم گفت: بیش از ۸۰۰۰ نفر عضو هیات علمی خانم در کشور داریم که سامانه‌ای برای شبکه‌سازی در این حوزه در حال راه اندازی است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست مشاوران زنان و خانواده دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی منطقه یک، با حضور دکتر فخرالسادات نصیری، مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به صورت مجازی و حضوری برگزار شد.

نصیری مشاور امور زنان و خانواده وزیر عتف در این نشست ضمن قدردانی از فعالیت‌های حوزه زنان و خانواده در دانشگاه پیام نور، اظهار داشت: بیش از ۸ هزار عضو علمی خانم در کشور داریم که سامانه‌ای برای شبکه سازی در این حوزه در حال انجام است.

همچنین دکتر فرهادی، مشاور زنان و خانواده دانشگاه پیام نور نیز در این نشست گزارشی از فعالیت‌های امور زنان و خانواده این دانشگاه را ارائه داد.

گفتنی است در این نشست مسائل و دغدغه‌های حوزه‌ی زنان و خانواده مطرح شد. در پایان نشست نیز از مهدکودک سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور بازدید کردند.

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • بیش از ۸۰۰۰ عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود
  • بیش از ۸ هزار عضو هیئت علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود