Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از کشف زیستگاه جدید تنها پستاندار پرنده در بخش اسفندک شهرستان سراوان خبر داد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در طی گشت و کنترل‌های انجام شده توسط مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سراوان به اتفاق همیاران و دوستداران محیط زیست در بخش اسفندک این شهرستان یک دهنه غار در این منطقه شناسایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پورمردان افزود: طول این غار که به نام غار جنگل در بین مردم محلی منطقه معروف است بیش از ۷۰ متر بوده و محل زیست خفاش میوه خوار می‌باشد. خفاش‌ها تنها پستاندارانی هستند که بال دارند و می‌توانند پرواز کنند. خفاش میوه خوار با نام علمی Rousettus aegyptiacus بزرگترین خفاش و تنها خفاش میوه خوار ایران است. اندازه طول سر و بدن آن ۱۱۸ تا ۱۴۸ میلی متر و وزن ۱۰۰ تا ۱۷۰ گرم است. دارای صورتی روباه مانند، دم بسیار کوتاه و پرده‌های میان رانی تحلیل رفته است. انگشت دوم دارای چنگال، فاقد گوشک است و لبه‌های گوش به هم می‌رسند. رنگ بدن این گونه در پشت خاکستری تیره تا قهوه‌ای و در سطح شکمی اندکی روشن‌تر است. جنس نر این گونه در ناحیه گلو غدد ترشح کننده مواد بدبو دارند و موهایشان سیخ است. چشم‌های درشتی دارند که برای دید در شب مناسب است. لازم بذکر است که جنس نر و ماده در خفاش‌های میوه خوار از لحاظ ظاهری متفاوت بوده و نر‌ها از ماده‌ها بزرگ ترند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: خفاش‌های میوه خوار شب فعال هستند و فعالیتشان هنگام طلوع وغروب به اوج می‌رسد. کلنی‌ها معمولاً از ۵۰ تا ۵۰۰ فرد تشکیل می‌شود، اما در مواردی تا ۳ هزار فرد هم گزارش شده است. از میوه‌های بسیار رسیده ونرم مانند خرما، انجیر و مرکبات، سیب و کنار تغذیه می‌کند. چند همسری در میان افراد این گونه مشاهده شده است و سالی یک یا دو بار تولید مثل می‌کند.

این گونه غارزی بوده و در مناطق خشک تا مرطوب یافت می‌شود و تا وقتی که غذای کافی و جای خواب مناسب داشته باشد، بردباری زیادی نسبت به شرایط زیستگاهی نامناسب نشان می‌دهد و در غار‌ها معادن متروک، ویرانه‌ها و قنات‌ها می‌خوابد.

پورمردان اظهار کرد: خفاش‌های میوه خوار دارای جمعیت و پراکندگی خوبی در ایران می‌باشند، اما متأسفانه شایعه خرید و فروش لانه خفاش به مبالغ هنگفت جهت مصارف پزشکی، موجب شده است برخی افراد ناآگاه با تخریب غار‌ها و برهم زدن زندگی خفاش ها، آرامش این گونه‌های آرام و شب زی را مختل کنند. شایعه گرانبها بودن لانه خفاش‌ها در شرایطی که این گونه اصولا لانه‌ای در محیط‌های طبیعی ندارد موجب تخریب زیستگاه‌ها و غار‌ها می‌شود از اینرو اجرای برنامه‌های مدیریت حفاظت از زیستگاه و خوابگاه‌های این گونه ضروری است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: محیط زیست خفاش غار زیستگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۹۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود مهاجران تابستان گذران در مازندران

کوروس ربیعی رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: همه ساله در فصل بهار حدود ۵۰ تا ۶۰ گونه از پرندگان مهاجر تحت عنوان تابستان گذران برای زادآوری با جمعیت بیش از یک میلیون بال وارد مناطق زیست محیطی و عرصه‌های طبیعی این خطه شمال کشور می‌شوند.

او افزود: چلچله‌ها به عنوان پیشقراولان این مهاجران تابستان گذران برای زادآوری و جوجه ریزی از چند روز قبل به این استان رسیدند و مهاجرت این پرندگان تا اواسط بهار ادامه خواهد داشت.

چلچله در زبان مازندرانی چِلچِلا است. نام علمی آن (Hirundo rustica) و از تیره‌ی چلچله ییان (hirundinidae) است. این پرندگان با بال‌های باریک و کوتاه و دم دو شاخه است که در گذشته آنها را پرستو می‌خواندند. در حقیقت نام آن چلچله است، و از لحاظ علمی و پرنده شناسی تفاوت زیادی با پرستو‌ها دارند.

گونه‌های پرندگان تابستان گذران

رییس اداره حیات وحش مازندران نمونه‌های دیگری از پرندگان مهاجر که مازندران را برای تابستان گذرانی انتخاب می‌کنند، شامل حواصیل، بلبل، زنبورخواران؛ سسک، بوتیمار، گاو چرانک و پرستو دریایی اعلام کرد و گفت: پرستودریایی بزرگترین گروه از مهاجران تابستان گذران در استان مازندران هستند که جمعیت شان به بیش از ۵۰ هزار بال می‌رسد.

او افزود: پراکندگی سکونتگاهی پرندگان مهاجر تابستان گذران که از دریا تا دشت و جلگه و کوهستان را شامل می‌شود، موجب شده تا در مشاهدات روزمره جمعیتشان ملموس نباشد و این در حالی است که جمعیت این پرندگان در حد و اندازه زمستان گذران است.

ربیعی گفت: علاوه بر آن برخی از پرندگان مهاجر از جمله اردک ابرو سفید و صدف خور‌ها به صورت عبوری چند روزی را مهمان طبیعت استان مازندران می‌شوند و این روند مهاجرتی نشان می‌دهد که با بهار زندگی در مناطق زیست محیطی و طبیعی نیز جریان می‌یابد.

او افزود: پرندگان تابستان گذر از اواخر اسفند ماه مهاجرت خود را به مازندران آغاز می‌کنند و فصول گرم سال را در مناطق آب بندانی سپری می‌کنند.

ربیعی گفت: مبدا پرواز برخی از این پرندگان مسافت‌های طولانی از کشور‌های آفریقایی به مازندران است و برخی دیگر از استان‌های همجوار به این استان می‌آیند.

او در خصوص رعایت نکات لازم برای مراقبت از این پرندگان، افزود: با توجه به اینکه تالاب‌ها و آب بندان‌ها محیط‌هایی با کارکرد پیچیده‌ای هستند که کارکرد اصلی آن ذخیره آب برای کشارزی است لانه گزینی پرندگان برای تولیدمثل در نیزار‌ها ضرورت رعایت برای حفظ امنیت این نقاط را ایجاب می‌کند.

استان مازندران دارای حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۲ میلیون هکتار از این مساحت استانی را عرصه‌های طبیعی و زیست محیطی تشکیل می‌دهد که ۵۳۰ هزار هکتار آن مناطق حفاظتی تشکیل می‌دهد.

براساس آمار‌های رسمی، بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده‌های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها در زیست بوم مازندران شناسایی شدند که پرندگان با ۳۱۷ گونه بیشترین جمعیت را دارند.

ایران زیستگاه ۵۳۵ گونه معادل یک سوم از پرندگان جهان است.

گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که ۱۹۲ گونه معادل بیش از ۱۲ درصد از گونه‌های پرندگان جهان در معرض انقراض هستند.

 

منبع:ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست 
  • صدور نخستین کارت «همیار محیط‌بان» در خراسان رضوی
  • نخستین کارت «همیار محیط‌بان» در خراسان رضوی صادر شد
  • جریمه آسیب به حیات وحش سنگین شد
  • دستگیری ۳۶۷ متخلف‌زیست محیطی در آذربایجان‌غربی
  • دستگیری ۳۶۷ متخلف زیست محیطی پارسال در آذربایجان‌غربی  
  • فرود مهاجران تابستان گذران در مازندران
  • دستگیری ۳۶۷ متخلف زیست محیطی در آذربایجان‌غربی طی سال گذشته