Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- عبدالله نوری، وزیر کشور دوران اصلاحات روز گذشته در دیدار با مجمع زنان اصلاح‌طلب از مردم عذرخواهی کرد. او گفته: من بابت اشتباهات و قصورهایم مکرر از مردم عذرخواهی ‏کرده و می‌کنم.

قبل از عبدالله نوری، سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات نیز به خاطر کاستی‌ها از مردم عذرخواهی کرده بود. خاتمی در دیدار با نمایندگان ادوار مجلس گفته بود: به عنوان یک شهروند دوستدار ایران و اسلام، به خاطر نقص‌ها و کمبود‌های موجود، با همه وجود از مردم عذرخواهی می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما می‌توانستیم بهتر از این به ایران و ایرانی خدمت کنیم، و امیدوارم شاهد از بین رفتن کاستی‌ها باشیم.
علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به فرارو می‌گوید: فکر نمی‌کنم امروز این موضوع که بخواهیم بگوییم اصلاح‌طلبان اشتباهاتی داشته اند و می‌خواهند عذرخواهی کنند متناسب شرایط امروز باشد. بیشتر از اصلاح‌طلبان، جریانات سیاسی و حتی دیگر مسئولین عالی رتبه سهم داشته اند. آقای عبدالله نوری به عنوان یک فرد نه جریان سیاسی عذرخواهی کرده است. ممکن است افرادی به زعم خود بخواهند رفتار‌هایی از قبیل: عذرخواهی داشته باشند. اما دلیلی وجود ندارد که بخواهیم عذرخواهی آن‌ها را عذرخواهی اصلاح طلبان تلقی کنیم. عذرخواهی اصلاح‌طلبان این است که مجموعه، جریان ائتلافی یا شورای سیاست‌گذاری آن را مطرح کنند. اصلاح‌طلبان مانند خیلی از جریانات سیاسی کشور اشتباهاتی داشته اند. اما اشتباهات آن‌ها در برابر اشتباهات جبران ناپذیر اصولگرایان تندرو یا حتی میانه رو خیلی کمتر و قابل اغماض‌تر است.  
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه می‌دهد: وقتی کارآمدی یک سیستم دچار مشکل می‌شود طبیعتا مولفه‌های مختلفی در این مقصر هستند که یکی از آن‌ها این مولفه‌ها نیرو‌های سیاسی آن است. اصلاح طلبان ممکن است در مقاطعی رفتار‌هایی نشان دهند که آن رفتار‌ها اشتباه باشد. مثلا در سال ۸۴ تعدد کاندیدا‌های این جریان به روی کار آمدن احمدی نژاد منجر شد که ضربات جبران ناپذیری وارد کرد. یا مثلا در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ اصلاح‌طلبان باید درباره خیلی از مسائل با آقای روحانی اتمام حجت می‌کردند و بعد از او حمایت می‌کردند. این نوع حمایت‌های بدون مذاکره و بدون پیش شرط، نوعا مسائلی را به وجود می‌آورد که طبیعتا نمی‌توان از آن دفاع کرد. شاید می‌شد در مجلس ششم هم بعضی موارد را با آرامش جلو برد و حساسیت ایجاد نکرد.   بیشتر بخوانید: اگر رئیسی رئیس جمهور می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ نجابت اصلاح‌طلبان؛ احمدی نژاد طلبکار است، اما خاتمی عذرخواهی می‌کند
تاجرنیا می‌گوید: اصلاح طلبان نجابت بیشتری دارند و در مواردی که ممکن است مقصر باشند راحت عذرخواهی می‌کنند. آقای احمدی نژاد که عامل بدبختی‌های کشور است هنوز طلبکار است و آقای خاتمی که بهترین دوران مدیریت اجرایی کشور بعد از انقلاب را داشته می‌آید عذرخواهی می‌کند. ممکن است عده‌ای از این، اینگونه تلقی کنند که اصلاح‌طلبان کوتاهی‌هایی داشته اند که حالا عذرخواهی می‌کنند. به همین خاطر من این شکل پرداختن به موضوعات را قبول ندارم و فکر می‌کنم باید همه مسائل را در نظر گرفت و دید که در به وجود آمدن شرایط امروز کشور هر جریان سیاسی به چه میزان تقصیر دارد.

این فعال سیاسی ادامه می‌دهد: اشتباه اصلاح طلبان در مجموع نسبت به جریان رقیب بسیار کمتر است و عذرخواهی آقای خاتمی یا آقای نوری نشان از بزرگواری و متانت و در عین حال احترام به افکار عمومی است. اما این نوع عذرخواهی به این معنا نیست که شما اشتباهات فاحشی کرده اید. به عنوان مثال یک نفر مرتکب یک سری رفتار‌های مجرمانه خطرناک می‌شود و از کار خود هم پشیمان نیست، اما یک نفر ممکن است در راه رفتن دستش به بدن کسی بخورد و عذرخواهی کند. جنس عذرخواهی آقای خاتمی و آقای نوری از این نوع عذرخواهی است. طلبکاری آقای احمدی نژاد هم از نوع اول است.

خاتمی هنوز مرجع سیاسی افکار عمومی است
تاجرنیا در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید در انتخابات سال ۹۸ «تَکرار» خاتمی نتیجه سابق دو انتخابات گذشته را خواهد داشت می‌گوید: بدون شک انتظارات مردم و نوع نگاه آن‌ها متناسب با شرایط زمان و کارآمد نبودن ساختار دولت و مجلس تغییر کرده است. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم همه روش‌های گذشته به همان شکل جواب بدهد. اما از نظر وزنه آقای خاتمی همچنان بزرگترین مرجع سیاسی افکار عمومی هستند. متاسفانه یک سری افراد چه در دولت و چه در مجلس نتوانستند حمایت درست آقای خاتمی را پاس بدارند و با رفتار‌های خود و عملکرد ضعیف‌شان اعتماد افکار عمومی را تضعیف کردند، اما باز هم آقای خاتمی نسبت به دیگران مرجعیت خود دارد.

او می‌گوید: اصلاح‌طلبان نیز از خطا و اشتباه مصون نیستند، اما من این را درست نمی‌دانم که بیاییم و بگوییم اصلاح‌طلبان به خاطر کارشان عذرخواهی می‌کنند در حالی که احمدی‌نژاد، دیگر مسئولین نظام و برخی نهاد‌ها با این همه هزینه‌ای که برای کشور ایجاد کردند امروز طلبکارند. چون این حرف در مخاطب چنین تصوری ایجاد می‌کند که مشکلات کشور تقصیر اصلاح طلبان است. اما برای بازسازی اعتماد مردم به اصلاح‌طلبان، این جریان باید از امکاناتی که در مجلس و دولت در اختیار دارد استفاده کند.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۹۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی از همنشینی کاظم صدیقی و حدادعادل در مراسم ختم معاون اول احمدی نژاد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم ختم مرحوم پرویز داوودی، عضو مجمع تشخیص، سیاست‌مدار و اقتصاددان، معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در دولت دهم، شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسجد نور برگزار شد. در این مراسم کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، حضور داشت که در ادامه تصاویری از او مشاهده می‌کنید. همچنین غلامعلی حدادعادل و حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فر نیز حضور داشتند.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897575

دیگر خبرها

  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • استارت انتخاباتی حجاریان!
  • پشت پرده خشم احمدی نژاد از معاون تازه فوت شده‌اش
  • پرویز داوودی؛ ‌۱۸ نکته درباره معاون اولی که از رییس خود برید
  • در غیاب احمدی‌نژاد
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • تکذیب فیلم منتسب به شهردار فردیس
  • عکسی از همنشینی کاظم صدیقی و حدادعادل در مراسم ختم معاون اول احمدی نژاد
  • با مذاکره با آمریکا از عملیات «وعده صادق» دستاورد سیاسی بدست بیاوریم! / اصلاح‌طلبان: موشک‌ها را خرج برجام کنید
  • (تصاویر) تشییع پیکر «پرویز داوودی» معاون اول احمدی‌نژاد