Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساری-ایرنا- یک شب نشستن با دانش اموزان مدرسه شبانه روزی 'برما ' در پشت کوهستانهای بهشهر، یاداور خاطرات و نیز سختی های تحصیل در مناطق محروم است، جاییکه دانش اموزان همانند پدران خود باید با چنگ و دندان برای دانش اموختن و زندگی بکوشند.

نبود امکانات آموزشی ( مدرسه)، کاهش آمار جمعیت ساکن و دانش آموزی در روستاهای بخش یانه سر به ناچار در جبر روزگار دانش آموزان را برای آینده بهتر راهی مدارس شبانه روزی برما کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرنگار ایرنا، هم اکنون چهارمدرسه شبانه روزی درمقطع متوسطه دخترانه و پسرانه با 120 دانش آموز در بخش یانه سر( هزارجریب) یکی از 2بخش شهرستان بهشهر فعال است که مدرسه شبانه روزی برما در 90 کیلومتری جنوب شهرستان بهشهر با وجود سرپا ماندن به نظر می رسد چهره محروم تری به نسبت سایر مدارس مشابه در منطقه دارد.
*** جاده دسترسی آرزوی 40 ساله
اگرچه برما همانند سایر مناطق روستایی این منطقه محرومیت های زیرساختی و رفاهی زیادی دارد، ولی راه دسترسی با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی به آرزوی دیرینه و مشترک تمام روستاییان این بخش تبدیل شد و به گونه ای که هر مطالبه ای با اولویت راه برای روستاییان رنگ می گیرد.
بیان خاطره تلخ گرفتار شدن خودرو 7 تا 8 معلم در برف و کولاک سال 90 و چگونگی نجاتشان از مرگ حتمی از سوی روستاییان بیشه بنه ، نقل خاطرات روستاییان این منطقه است و شاید اگر مدیران راهسازی مازندران می دانستند همین مسیر کوتاه در زمستان سال 90 نزدیک بود جان 7 تا 8 معلم شبانه روزی برما را بگیرد، آن وقت حتی برای یکبار هم شده وعده خود را عملی می کردند.
صعب العبور بودن جاده برما را می توان با مشاهده پاترول زوار در رفته ای که تنها سرویس معلمان این مدرسه است، به خوبی در ذهن مجسم کرد.
سرپرست مدرسه برما می گوید: اگر هر خودروی دیگری غیر از پاترول سرویس ما بود، شاید تا حالا باید چندین بار به جلوبندی ساز می رفت ولی حداقل با این خودرو مدل 70 کار ما راه می افتد.
به هرحال حدود ساعت 12 حوالی اذان ظهر نزدیک دبیرستان پسرانه شبانه روزی امام محمدباقر(ص) برما رسیدیم که حدود 23 سال قبل برای تحصیل دانش آموزان این منطقه محروم ساخته شد. عکاس خوش ذوق ما ( آقا احسان) از جاده بالاسر، از ساختمان مدرسه عکس گرفت و پس از چند لحظه با استقبالی که معلمان و دانش آموزان از ما داشتند وارد مدرسه شدیم.
پس از چند لحظه خوش و بش با معلمان و دانش آموزان همه برای اقامه نماز دعوت شدیم، جالب این که با وجود حضور 9 تا 10 معلم و مدیر مدرسه، یکی از دانش آموزان امام جماعت را بر عهده گرفت و همه ما نماز را پشت سر این دانش آموز خواندیم.
**** در برما کسی پزشک نمی شود
دورهم نشینی و گعده با 38 دانش آموز از 17 روستا که از جبر روزگار به این مدرسه پناه آوردند، خود داستانی دارد.
تمام دانش آموزان متوسطه دوم( دبیرستان ) که به مدرسه شبانه روزی برما برای تحصیل آمدند پیشتر مدرسه شبانه روزی را در متوسطه اول ( راهنمایی) بیشه بنه بخش یانه سر تجربه کردند ولی شاید خرابی راه و محرومیت منطقه نسبت به مدرسه قبلی که در مرکز بخش قرار داشت آنها را دلزده کرد.
ابتدا یکی از دانش اموزان با بیان اینکه گرچه خود را مدیون معلمانی می داند که با وجود داشتن شرایط قانونی برای تدریس در شهر به این مدرسه آمدند ولی می گوید که در برما هیچ یک از همکلاسی هایش پزشک نمی شود.
مهدی افزود: درمدارس شبانه روزی این دیار به دلیل کم تعداد بودن دانش آموز و معلم و سایر امکانات تحصیلی تک رشته ای است و صرفا شرایط تحصیل در رشته علوم انسانی برایشان فراهم است و ما باید آرزوی پزشک شدن را در آینده برای فرزندان خود داشته باشیم.
وقتی به مهدی در مورد کلاس های آموزشی تقویتی برای کنکور و استفاده از رایانه برای دستیابی به برخی امکانات آموزشی صحبت می کنیم انگار این مسایل برایش تازگی داشت چرا که هنوز وی و تعداد زیادی از دانش آموزان این مدرسه دستشان به کیبورد رایانه ( کامپیوتر) نخورد.
مهدی گفت: البته معلمان ریاضی، ادبیات، زبان و سایر معلمان دیگر براساس توانشان برای ما جزو آموزشی از موسسات به نام آموزشی تهیه کردند و عصرها 2 تا 3 ساعتی با دانش آموزان به خصوص دوازدهمی ها ( پشت کنکوری ) رایگان تدریس می کنند.
وی می گوید: تعدادی از دوستان ما درهمین مدرسه چند سال قبل با سخت کوشی خودشان و کمک معلمان موفق به راهیابی در دانشگاه های دولتی شدند.
*** رضایت حداقلی از خورد و خوراک
علی یکی دیگر از دانش آموزان مدرسه شبانه روزی برما وقتی ازش در مورد وضعیت خورد و خوراک مدرسه می پرسم اگر چه خدا را شکر می کند، ولی معتقد است: وضعیت تغذیه مدارس شبانه روزی در سال های اخیر به نسبت یک دهه گذشته از لحاظ کیفی کاهش یافت.
وی افزود: آموزش و پرورش هم به دلیل مشکلات اقتصادی و کم شدن بودجه اش ظاهرا نمی تواند مدارس شبانه روزی را همانند گذشته مورد حمایت قرار دهد و با کم شدن بودجه کیفیت غذاها نیز تغییر کرد به طوری که مدتهاست دیگر بوی قورمه سبزی و قیمه و ته چین محلی از آشپزخانه آقامیرزاقا به مشام نمی رسد.
علی گفت: دانش آموزان مدارس شبانه روزی با مهاجرت روستاییان به شهرهای اطراف هر روز کاهش می یابد و ما هم به دلیل مشکلات مالی خانواده تاکنون در روستا ماندگار شدیم. شاید ما هم اگر وضعیت اقتصادی خوبی داشتیم به شهر می رفتیم.
وی افزود: اگر همین مدرسه شبانه روزی برما که 38 دانش آموز دارد روزی تعطیل شود دیگر روستاییان به مدرسه نمی روند و ترک تحصیل می کنند.
**** کلاس های تقویتی رایگان
ذبیح الله سعیدی معلم زبان این مدرسه با 29 سال سابقه کار که بیش از نیمی از آن در مدرسه شبانه روزی برما سر کرد با وجود داشتن شرایط برای تحصیل در مدرسه شهری و راه اندازی کلاس های تقویتی زبان و کسب درآمد از این محل، همچنان با وجود گلایه از کم بودن حقوق معلمان ترجیح می دهد به بچه های همولایتی خود خدمت کند. حتی کلاس تقویتی زبان رایگان را در خارج از ساعت کلاس درس روزانه همانند سایر معلمان این مدرسه برای دانش آموزان مدرسه شبانه روزی برگزار می کند.
علیرضا فغانی معلم ادبیات و نگارش نیز که همانند تعداد دیگری از معلمان این مدرسه حدود یک دهه از خدمتش را در دبیرستان شبانه روزی برما خدمت می کند تا شاید حضورش بتواند حداقل اندکی از محرومیت منطقه را از چهره مردم خوبش به خصوص دانش آموزان با استعدادش کم کند.
وی علت حضورش را عشق و علاقه ای که بین معلمان با یکدیگر و دانش آموزان وجود دارد، بیان کرد و محرومیت منطقه به خصوص در حوزه راهسازی را علت اصلی خالی شدن جمعیت روستاهای دهستان عشرستاق و سایر روستاهای بخش یانه سر با وجود داشتن ظرفیت های مناسب برای دامداری و کشاورزی می داند.
**** کاهش دانش آموزان شبانه روزی برما
مدرسه شبانه روزی برما که 23 سال ( 1374) از عمرش را می گذراند در این مدت به دلایلی از جمله مهاجرت روستانشینان منطقه به شهرها در پس محرومیت، با کاهش دانش آموزان مواجه شد به طوری که از حدود 300 دانش آموز آن در حداقل یک دهه قبل امسال جمعیت دانش آموزانش به کمتر از 40 نفر رسید.
شاید اگر مقاومت معلمان این مدرسه که اکثرشان نیز از دامن محرومیت منطقه قد علم کردند پای این مدرسه نبود، سال های قبل باید تعطیل می شد و همچنان دلهره تعطیلی مدرسه بر جان دانش آموزان و معلمانش وجود دارد.
**** دانش آموزان 17 روستا در برما
مدیرمدرسه شبانه روزی برما می گوید: هم اکنون مدرسه شبانه روزی برما در بخش دهستان عشرستاق حدود 38 دانش آموز دبیرستانی در رشته علوم انسانی دارد که از 17 روستای منطقه امدند.
رضا سعیدی در گفت وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا تعطیل نشدن این مدرسه با این تعداد دانش آموز را مدیون معلمانی می داند که با وجود داشتن شرایط برای تدریس در مدارس شهری، با تن دادن به تمام سختی رفت و آمد به این مدرسه آمدند تا بتوانند اندکی از زنگار محرومیت از چهره منطقه را با عشقشان پاک کنند.
وی کتمان نمی کند که مسوولان آموزش و پرورش استان و حتی وزارتخانه نیزپای باز بودن مدرسه ایستادند ولی دایر بودن این مدرسه و سایرمدارس شبانه روزی را حداقل حقوق مردم منطقه محروم بخش برما می داند که طبق تایید مسوولان استانی از محروم ترین بخش در شهرستان و شاید مازندران باشد.
سعیدی می گوید: ازهمین مدرسه برما در چند سال اخیر 15 نفر موفق به راهیابی در دانشگاه های دولتی شدند که 8 دانش آموز در دانشگاه فرهنگیان قبول شدند. 5 نفراز پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان نیز در کسوت معلمی اشتغال دارند.
وی افزود: اگر مدرسه شبانه روزی برما به هر دلیلی در آینده تعطیل شود دیگر پای دانش آموزان مقطع متوسطه اول به متوسطه دوم باز نمی شود. این مدرسه با وجود محرومیت از لحاظ امکانات و تجهیزات و حتی منابع مالی برای تغذیه که ناشی از شرایط اقتصادی کشور است از ترک تحصیل دانش آموزان خانواده های محروم جلوگیری می کند.
سعیدی می گوید: اگرچه وضعیت چهار مدرسه شبانه روزی متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه در بخش یانه سر ، امکانات و تجهیزات بهتر از برما ندارند ولی تعطیلی یک مدرسه می تواند ترک تحصیل مقطع دیگری را به دنبال داشته باشد.
وی که سابقه عضویت در شورای بخش شهرستان بهشهر را در کارنامه اش دارد، محرومیت بخش یانه سر را بیشتر در حوزه راهسازی می داند به گونه ای که از حدود 300 کیلومتر جاده مواصلاتی روستایی کمتر از 25 درصدش آسفالته است.
سعیدی افزود: نبود راه دسترسی باعث شده تا روستاییان با وجود استعدادهای منطقه برای کشاورزی با داشتن 28 هزارهکتار اراضی، کشت و کارشان را رها کردند و به شهر پناه بردند.
وی اضافه کرد: اگر طرح راهسازی که بیش از یک دهه در دست اجراست، تکمیل شود،مهاجرت معکوس روستاییان شروع می شود ، کما این که با تکمیل راهسازی در برخی روستاها، مردم به خانه و کاشانه خود برگشتند.
بر اساس آمار بخشدار یانه سر از 53 روستای این بخش حدود 15 روستا خالی از سکنه است.
**** کمک خیرین
مدیر مدرسه شبانه روزی برما گفت که در سال جاری آموزش و پرورش با وجود محدودیت مالی تاکنون حدود 17 میلیون تومان به این مدرسه بابت هزینه خورد و خوراک، سوخت و سایر هزینه های دیگر کمک کرد که با حساب سرانگشتی کفاف هزینه خورد و خوراک دو ماهه دانش آموزان نیز نمی شود.
سعیدی افزود: درسال های گذشته چند خیر به این مدرسه برای خورد و خوراک کمک کردند و نیاز است که همچنان خیرین به مدارس محروم توجه بیشتری داشته باشند.
وی اضافه کرد: خرج خورد و خوراک دانش آموزان روزانه حدود 500 هزار تومان است و هر ماه ما با احتساب تعطیلی حدود 12 تا 13 میلیون تومان هزینه داریم که تامین هزینه با مشکل مالی از سوی آموزش و پرورش قدری دشوار است و خیرین می توانند با خرید خورد و خوراک به مدرسه ما کمک کنند.
در بخش یانه سر شهرستان بهشهر چهار مدرسه شبانه روزی با 120 نفر جمعیت دانش آموزی دایر است که میانگین دانش آموز دختر و پسر هر یک از این مدارس متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه حدود 30 نفر است.
گزارش از حسین فلاحتی
6982/1899

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مدرسه شبانه روزي برما مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۹۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی دو مرکز خرید گندم در کهگیلویه/ مراکز شبانه روزی است

علی بخش شجاعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در سطح استان ۹ مرکز خرید راه اندازی شده که از این تعداد ۲ مرکز خرید گندم و کلزا متعلق به کهگیلویه است

وی با بیان اینکه تجهیزات لازم در مراکز خرید فراهم شده است، خاطر نشان کرد: کشاورزان در مورد تحویل محصول مازاد بر مصرف خود دغدغه‌ای نداشته باشند.

مدیرکل تعاون روستایی استان تاکید کرد: سعی بر آن است در جهت رفاه حال کشاورزان مراکز خرید در کهگیلویه به صورت شبانه روزی فعال شود.

شجاعی با اشاره به ثبت اراضی کشاورزان در سامانه کشت خاطر نشان کرد: به کشاورزانی که قرارداد خود را در این سامانه ثبت کرده‌اند به ازای هر تن از مزرعه تا مرکز خرید مبلغ میزان ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: تشویقی در نظر گرفته شده به ازای هر تن به فردی تعلق می‌گیرد که محصول خود را بنام خود در سامانه کشت قراردادی ثبت کند.

کد خبر 6097712

دیگر خبرها

  • فیلم؛ سرکار گذاشتن بامزه خانم معلم توسط دانش آموزان
  • نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود
  • راه اندازی دو مرکز خرید گندم در کهگیلویه/ مراکز شبانه روزی است
  • راه اندازی دو مرکز خرید در کهگیلویه/مراکز خرید شبانه روزی است
  • شغلی که مسیرش با کوله‌بار عشق طی می‌شود
  • طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در دماوند اجرا شد
  • لباس فرم برای دانش آموزان اجباری نیست
  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان در مدرسه‌ای در یزد
  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان
  • مشق عشق فداکاری در مدرسه روستایی در زفره