Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی دکتر فاطمه توفیقی امروز در نشست تخصصی «رهیافتی انتقادی به دین‌پژوهی ایرانی در زمینه مطالعات آکادمیک بین‌المللی» که در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دین‌پژوهی با الهیات متفاوت است؛ باید گفت دین‌پژوهی از نگاه بیرونی و الهیات از نگاه درونی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال اگر بخواهیم به الهیات بپردازیم، باید به طور حتم مسلمان و نگاه اسلامی به یک موضوع داشته باشیم اما برای پرداختن به دین‌پژوهی لزومی ندارد حتما دین خاصی داشته باشیم.

وی ادامه داد: دین‌پژوهی رشته‌ای است که هویت آن با توجه به اینکه در کدام کشور زندگی می‌کنیم و برای مطالعه آن به کجا می‌رویم متفاوت است. به عنوان مثال کشور فرانسه کشوری است که جایی برای مطالعه دینی ندارد چرا که نظام این کشور لاییک است و این امکان وجود ندارد که در یک مرکز عمومی در خصوص دین صحبت و تدریس شود، به همین دلیل اسلام‌شناسان برجسته این کشور در دپارتمان‌های مطالعات عربی و خاور‌شناسی به مطالعه دینی می‌پردازند و یا حتی افرادی که قصد روحانی شدن را دارند، به کلیسای کاتولیک شهر رم می‌روند.

توفیقی با بیان اینکه در آمریکا، طبق قانون اساسی دین و دولت باید از یکدیگر مجزا باشند و به هیچ عنوان دولت نمی‌تواند در خصوص مباحث دینی ورود پیدا کند و خلاف قانون است، تصریح کرد: به همین دلیل اگر کسی در این کشور قصد روحانی شدن را داشته باشد تا به مردم خدمت کند، به حوزه علمیه یهودی، اسلامی و یا مسیحی و اگر فردی نیز بخواهد نگاه برون‌دینی به دین داشته باشد به دانشگاه می‌رود.

وی اضافه کرد: بنابراین تمایز میان دین‌پژوهی و الهیات در آمریکا بسیار مشهود است. در بسیاری از کشورهای اروپایی به استثناء کشور فرانسه، التزامی به جدایی دین و دولت وجود ندارد. در چند سال گذشته در این کشورها مسیحیت دین رسمی بود و دولت خدماتی به کلیسا و مساجد ارائه می‌کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم اظهار کرد: در مثالی می‌توان به کشور انگلستان اشاره کرد که کشوری عموما پروتستانی بوده و اخیرا جمعیت قابل توجه اسلامی نیز پیدا کرده است. در کشورهای آلمانی زبان از جمله آلمان نیز جمعیت پروتستان، کاتولیک و یهودی در قبل از جنگ جهانی دوم برخوردار و اخیرا نیز جمعیت مسلمان پیدا کرده است. دپارتمان‌های الهیات این کشور برخلاف کشور انگلیس اینگونه است که اگر کسی بخواهد به آن ورود پیدا کند، باید متدین به دین مربوطه باشد؛ به این معنا که اگر کسی قصد خواندن الهیات اسلامی را دارد، باید حتما مسلمان باشد و تعلق به آن دین و مذهب امری لازم و ضروری است.

توفیقی گفت: سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که دین پژوهی و الهیات در ساختار حکومتی کلان قانون اساسی ایران چگونه است؟ باید گفت دین پژوهی و الهیات در ایران هیچ هویتی ندارد؛ ممکن است این تصور ایجاد شود که حکومت ما اسلامی است و صرفا باید به الهیات پرداخته شود اما اینگونه نیست چرا که ما از دوران گذشته زمینه‌های دین‌پژوهی را داشته ایم.

وی ادامه داد: گاهی اوقات برای استفاده از منابع به ناچار باید از منابع فارسی بهره ببریم. ما با آثار فکری دنیا در تماس هستیم و آثار پرفروش دنیا بلافاصله در ایران منتشر می‌شود. با این حال این مساله به این معنا نیست که هم قدم با آثار دنیا پیش می‌رویم اما مهم تر این است که سعی کنیم به آثاری که در حال حاضر در دنیا به زبان انگلیسی ترجمه می‌شود، دسترسی پیدا کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم عنوان کرد: با ورود دین پژوهی به ایران، مواردی در آن مطرح شد که در حال حاضر به دلیل مشکلات علمی، سیاسی و اخلاقی مطرح نمی‌شود. به عنوان مثال تمایز میان ادیان سامی و ادیان آریایی از جمله موارد مورد بحث است که ادیان سامی شامل اسلام و یهودیت و ادیان آریایی شامل ادیان هند، مسیحیت و ایرانی است. تقسیم‌بندی میان آریایی و سامی، در قرن نوزدهم توسط اروپا شکل و این اعتقاد در خدمت بسیاری از پروژه‌های سیاسی قرار گرفت و عنوان شد اروپاییان به دلیل آریایی بودن، برتر هستند. وقتی این پروژه مطرح شد، بودیسم و مسیحیت آریایی شمرده می‌شد و بر این عقیده بودند که دین‌های مهربانی هستند و برای ساختار سیاسی مشکلی ایجاد نمی‌کنند. در این میان برخی دین‌ها مانند دین‌ سامی دین خشن‌تری است و سخت‌تر می‌تواند با فلسفه ارتباط برقرار کند و به پیشرفت برسد. بعد از جنگ جهانی دوم این موضوع روشن شد که قصد داشتند برتری یک گروه را با یک رنگ پوست خاص ثابت کنند و گروه‌های دیگر را یا از بین ببرند و یا بر آن استیلا پیدا کنند.

توفیقی اظهار کرد: گاهی عنوان می‌شود شرقی‌ها حالت عرفانی و شهودی‎تر و غربی‎ها حالتی عقلی و فلسفی‎تر دارند. براساس برخی پژوهش ها غربیان بر این عقیده بودند که شرقی‎ها به حالت‌های عرفانی‎تر و به دنیای کشف و شهود علاقه دارند؛ پس بهتر است در خانه‎ها و مساجد بمانند و ما به آن‌ها فلسفه بیاموزیم که چگونه شهر و کشور خود را اداره کنند اما باید به این نکته توجه کرد که سنت فلسفی ما کمتر از سنت فلسفی دیگران نیست و ضرورتی ندارد این دوگانگی پذیرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین توجه به اینکه ادیان متکثر هستند و طی سیر تحول تاریخی شکل گرفته‌اند، امری ضروری است و لازم است هر دینی در زمینه خود دیده شوند چون به آسانی نمی‌توان در خصوص دین مسیحیت، یهودیت و... به طور کلی صحبت کرد. به عنوان مثال در پاسخ به این سوال که آیا دین یهودیت به آخرت اعتقاد دارد، یا خیر، عنوان می‌شود که این مورد در متون مقدس این دین به چشم نمی‌خورد اما یکی از مهم‌ترین باورهای دین یهودیت آخرت شناسی است.

توفیقی بیان کرد: همچنین نباید تصور کرد اعتقاد مردم دقیقا همان چیزی است که ما در متون می‌بینیم. مشکل دیگری که در مطالعه متون مقدس وجود دارد، این است که ما متون مقدس را طبق ظاهر آن‌بررسی می‌کنیم اما متون خود از جمله قرآن را با استفاده از تفاسیر و روایات بررسی و فراموش می‌کنیم این موارد در ادیان دیگر نیز به چشم می‌خورد؛ در واقع آن ها نیز به ظاهرِ کتاب خود اکتفا نکرده و متون خود را با احادیث و... تفسیر می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم عنوان در خصوص افق پیش روی دین پژوهی در ایران گفت: باید دید آیا محصول دین‌پژوهی ما می‌تواند مورد استفاده کشور خود و یا حتی دنیا قرار گیرد و یا خیر. همچنین با استفاده از مطالعات میان رشته‌ای مانند انسان‌شناسی، روان‌شناسی و... باید به مطالعه دین پرداخته شود تا با روش‌ها و رویکردها به نتایج مطلوب برسیم و در علم گامی به جلو برداریم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف دین پژوهی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۰۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۸۰۰ کرمانشاهی از خدمات فیزیوتراپی هلال احمر

محمدباقر محمدی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه گفت : جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه همواره در رویداد‌های مختلف در راستای خدمت‌رسانی به مردم گام برداشته و سعی کرده امدادرسان مردم در حوادث مختلف باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه گفت: در حادثه سیل سیستان و بلوچستان جمعیت هلال‌احمر استان با ارسال کمک‌های غذایی به یاری مردم این استان رفت تا بتوان بخشی از مشکلات مردم این مناطق را رفع کرد.

محمدی بیان کرد: جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه سال گذشته در ۸۵۸ حادثه حضور داشته و نسبت به امدادرسانی و انجام عملیات امداد و نجات اقدام کرده که بیشترین سهم این عملیات‌ها مربوط به حوادث جاده‌ای و کوهستان است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه تعداد حوادث کوهستان استان کرمانشاه رو به افزایش است؛ از افراد مبتدی و دارای بیماری درخواست داریم از صعود به ارتفاعات به صورت انفرادی خودداری کنند، زیرا ارائه خدمات درمانی مورد نیاز به افراد آسیب دیده در کوهستان دشوار است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه عنوان کرد: در کنار امدادرسانی هلال‌احمر در حوادث و بلایای طبیعی این جمعیت در راستای عمل به وظایف خود نسبت به ارائه خدمات اجتماعی به ویژه به افراد نیازمند نیز اقدام می‌کند.

محمدی با اشاره به فعال بودن یک مرکز ارتوپدی و فیزیوتراپی هلال‌احمر در کرمانشاه گفت: سال گذشته ۷۸۲ نفر از خدمات فیزیوتراپی، ۵۱ نفر از کار درمانی و ۲۶۲ نفر گفتاردرمانی استفاده کردند.

وی اضافه کرد: در حوزه ارتوپدی ۱۰۸ نفر از این خدمات شامل ۵۱ نفر پروتز و ۶ نفر آرتز و کفش طبی ۵۱ نفر بهره‌مند شدند و دو مورد مانور درمان اضطراری با اهداف درمانی بیماران بی‌بضاعت در دالاهو و روستا‌های اطراف گیلانغرب جمعا یک هزار و ۴۰۰ نفر انجام گرفته است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه با اشاره به عدم صدور مجوز داروخانه این جمعیت در استان، تصریح کرد: با وجود عدم تأسیس داروخانه هلال‌احمر کرمانشاه، اما مرکز فوریت‌های دارویی این جمعیت به صورت روزانه در حال خدمت‌رسانی به مردم استان است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی ۸۰۰ کرمانشاهی از خدمات فیزیوتراپی هلال احمر
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌ برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • بهره‌مندی نزدیک به ۸۰ درصدی جمعیت روستایی شهرستان ارومیه از آب شرب سالم و بهداشتی
  • تحقق سند تحول قضایی در اردبیل با جدیت پیگیری می شود
  • بهره مندی ۱۷ هزار نفر از خدمات مشاوره مراکز بهزیستی در گلستان
  • برای رفع مشکلات نیازمند اتحاد و وحدت میان دستگاه‌های مختلف هستیم
  • بهره مندی ۲۵۰ هزار معلول کم بینا ونابینا از خدمات بهزیستی کشور
  • بهره مندی 3 هزار و 741 مشترک نهادهای حمایتی از خدمات رایگان شرکت گاز
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • بهره مندی روستای سَبزکان ریگان ازآب سالم