Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-27@02:49:25 GMT

ترفند جدید دلال‌ها برای خرید دلارهای خانگی

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۰۲۱۴

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، سیر نزولی قیمت‌ها در بازار چند هفته‌ای است که آغاز شده و طبق پیش‌بینی فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی احتمالاً در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

قیمت دلار در ماه‌های قبل رکوردهای بالایی را به‌ثبت رساند و این احتمال داده می‌شد که دلار حتی بالای 20 هزار تومان هم می‌شود ولی با تغییر مدیریت بانک مرکزی، سیاست‌های ارزی این بانک نیز تغییرات مثبتی کرد و موجب شد تا طبق اذعان قائم‌مقام این بانک، اسب سرکش دلار رام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس قیمت دلار از 19 هزار تومان چند ماه قبل به 9 هزار تومان رسیده است؛ کاهش قیمت ارز هرچند برای اکثر مردم خوشایند است ولی برای دلال‌هایی که دلار را در قیمت‌های بالای 17 هزار تومان خریده‌اند خیلی خوشایند نیست و همین موجب شده تا این دلال‌ها از هر ابزاری استفاده کنند تا مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها در این بازار شوند.

دلال‌های بازار ارز که جمع زیادی از آنها در خارج از کشور حضور دارند با جعل اخبار علیه رئیس کل بانک مرکزی و زیر سؤال بردن سیاست‌های مثبت این بانک تلاش می‌کنند تا ذهنیت مردم را نسبت به فضای موجود بازار ارز گمراه کنند.

این افراد هر روز یک سوژه جدید برای تخریب سیاست‌های بانک مرکزی پیش می‌گیرند؛ اما سوژه‌ای که این افراد روزانه به آن می‌پردازند، صف‌های طولانی است که مقابل صرافی‌های دولتی برای فروش ارز تشکیل می‌شود.

* صف های طولانی فروشنده‌های ارز مقابل صرافی‌های دولتی

افرادی که خیلی از کاهش قیمت دلار رضایت ندارند می‌گویند این افراد این‌همه ساعت در صف ایستاده‌اند تا دلار را در قیمت پایین از صرافی‌های بانکی بخرند اما موافقان سیاست‌های بانک مرکزی می‌گویند: حاضرین در این صف‌های طولانی از ترس زیان بیشتر برای فروش ارزهای در اختیارشان آمده‌اند.

صحبت خبرنگار تسنیم با افراد حاضر در صف‌های مقابل صرافی‌های دولتی گواه آن است که اکثر این افراد برای فروش ارز حاضر شده‌اند در این صف‌ها بایستند. اما شبهه‌ای که مخالفان کاهش دلار مطرح می‌کنند این است که اگر این افراد برای فروش ارز آمده‌اند چرا به بازار آزاد که قیمت بالاتری دارند، نمی‌فروشند؟

ولی در پاسخ باید گفت: اکثر صرافی‌ها خرید ارز ندارند؛ یکی از فعالان بازار در همین خصوص می‌گوید: بازار از ریزش قیمت‌ها ترسیده شده است؛ تا یک حرکت بالایی می‌زند، سریع فروشنده‌ها می‌ریزند سر خریدار. خریدار می‌ترسد آن‌قدر خرید کند.

وی با ابراز اینکه الآن جنگ قدرت بین خریدار و فروشنده است، تصریح کرد: بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت ارز، کم‌کم طاقت فروشنده تمام می‌شود.

* دلار دیگر قدرت لازم  برای صعود را ندارد/ فروشنده‌ها می‌گویند بهترین فرصت برای فرار است

این فعال در بازار ارز معتقد است، بعد از آنکه قیمت‌ها در بازار اندکی سیر صعودی را طی می‌کند، فروشنده‌ها ارزهای خود را می‌فروشند؛ او می‌گوید: بنابراین از قدرت صعود دلار گرفته شده و دیگر آن قدرت لازم را برای صعود ندارد.

وی با بیان اینکه نسبت فروش به خرید الآن 60 به 40 درصد است، افزود: زمانی که این نسبت برابر شود، بازار راکد می‌شود، بعد از این جهت بازار تغییر می‌کند و نسبت خریدار به فروشنده 70 به 30 می‌شود.

این فعال در بازار ارز تأکید کرد که از نظر روانشناسی بازار از بس ریزش دیده ترسیده شده و مردم می‌گویند تا بیش از این ضرر نکردند، باید بفروشند؛ فروشنده‌ها الآن می‌گویند این یک فرصت فرار است.

* کاسبی جدید دلال‌های ارز/ خرید مفت از مردم و فروش به صرافی ملی

گزارش‌های رسیده به خبرنگار تسنیم حکایت از آن دارد که این روزها علاوه بر مردم عادی، جمعی از دلال‌ها نیز در صف‌های تشکیل‌شده مقابل صرافی‌های دولتی حضور دارند؛ این دلال‌ها این روزها کاسبی جدیدی پیدا کرده‌اند. دلال‌ها بعد از آنکه مشتری برای خرید ارز در بازار کمیاب شد، از مردم دلارهای خانگی را با قیمتی بسیار کمتر از صرافی ملی، می‌خرند و با واسطه‌هایی که در صف فروش گذاشته‌اند، دلارهای خانگی را با قیمت بالاتری به این صرافی می‌فروشند.

بعد از ریزش قیمت‌ها در بازار، طبیعتاً فروشنده‌ها زیاد شدند؛ اما از آنجایی که تمام صرافی‌ها حاضر به خرید ارز نیستند، بانک مرکزی اعلام کرد صرافی‌های بانکی، و بانک‌ها روزانه ارزهای مردم را می‌خرند.

بر همین اساس، هر روز صرافی ملی به‌عنوان نماینده بازارساز، نسبت به خرید و فروش ارز اقدام می‌کند. ولی از آنجایی که صف‌های مقابل این صرافی بسیار طولانی است و اگر کسی قصد خرید یا فروش ارز را داشته باشد باید ساعت‌ها در صف بایستد همه حاضر نیستند که این‌همه ساعت در صف بمانند، بر همین اساس دلال‌ها دلارهای این افراد را زیر قیمت و اصطلاحاً مُفت می‌خرند و با قیمت بالاتری در صرافی ملی می‌فروشند.

یکی از بازاری‌ها به خبرنگار ما می‌گوید: الآن کاسبی دلال‌ها این شده که از مردم دلارهای خانگی را مفت می‌خرند بعد خودشان با قیمت بالاتری در صرافی ملی می‌فروشند و این طور سود می‌کنند.

* بازار مشتری ندارد/ دلال‌ها پرداخت مالیات را به بیکاری ترجیح دادند

فعالان بازار می‌گویند: دلال‌ها فعلاً دارند با این روش کار می‌کنند و اما نمی‌دانند که دلالی که به صرافی ملی می‌فروشد، کد ملی‌اش ثبت می‌شود و بعداً باید مالیات بدهد.

یکی دیگر از بازاری‌ها در پاسخ به این سؤال که چرا دلال‌ها هم در صف صرافی ملی برای فروش ارز حضور دارند، گفت: این افراد زیر قیمت بازار از مردم می‌خرند و با فردی که در صف نوبت گرفته شراکت کرده و می‌فروشند.

طبق گفته بازاری‌ها، الآن در بازار مشتری نیست، به همین خاطر دلال‌ها از مردم دلار را 9500 تومان می‌خرند و با قیمت 9950 تومان به صرافی‌ها می‌فروشند و بعد می‌گویند "اگر مالیات هم آمد مالیاتش را می‌دهیم و کاسبی می‌کنیم". فعلاً کسی از دلال‌ها دلار نمی‌خرد بنابراین این افراد با همکاری هم دونفری از طریق ایستادن در صف و خرید دلار با قیمت ارزان از خانگی‌ها، کاسبی می‌کنند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۰۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟

قیمت خودرو امروز، جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ به دلیل تعطیلی، هیچ تغییری ندارد. اما در هفته‌ای که گذشت، روند قیمت خودرو چگونه بود؟ در دومین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳، بازار خودرو چه روندی خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت خودرو امروز، جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ به دلیل تعطیلی بازار خودرو هیچ‌گونه تغییری از ابتدای روز ندارد. اما در هفته‌ای که گذشت، قیمت خودرو نوسان چندانی نداشت و اغلب خودرو‌ها در حد بسیار ناچیز، کاهش یافتند.

دلار که مهم‌ترین محرک بازار خودرو محسوب می‌شود، در طول هفته اخیر با شیب جزئی، کاهشی شد که همین موضوع عامل افت قیمت ناچیز خودرو‌های داخلی و مونتاژی بود.

قیمت خودرو‌های داخلی

کوییک S دنده‌ای با مدل ۱۴۰۳ یکی از ارزان‌ترین هاچ‌بک‌های بازار داخلی به شمار می‌رود که نسبت به روز شنبه این هفته، چهار میلیون تومان ارزان‌تر شد و به نرخ ۴۴۱ میلیون تومان رسید.

شاهین G با مدل ۱۴۰۳، سدان لوکس تولیدی شرکت سایپا، افت قیمت به نسبت بالایی را از نسبت به ابتدای هفته تجربه کرد. این خودرو ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و با ۷۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

سمند سورن پلاس بنزینی از رقبای پژو پارس در بین محصولات ایران‌خودرو است که در کمال تعجب، افزایش قیمت داشت. این خودرو با رشد ۱۵ میلیون تومانی طی یک هفته به قیمت ۷۷۵ میلیون تومان رسید.

پژو پارس LX TU ۵ یکی از محصولات محبوب بازار داخلی به شمار می‌رود که با افت‌وخیزی که در طول هفته داشت، سرانجام با همان نرخ ۸۸۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت خودرو‌های مونتاژی

جک J ۴ آپشنال ارزان‌ترین خودرو مونتاژی کرمان‌موتور است که از ابتدای روند معاملات شنبه ۳۵ میلیون تومان ارزان‌تر شده و با ۸۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

ام‌وی‌ام X ۳۳ کراس یکی از جدیدترین محصولات مدیران خودرو و فیس‌لیفت X ۲۲ Pro به شمار می‌رود که تنها پنج میلیون تومان کاهش قیمت داشته و با یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

جک S ۵ نیوفیس یکی از محبوب‌ترین محصولات کرمان موتور محسوب می‌شود. این کراس‌اوور افت ۱۰ میلیون تومانی را از ابتدای هفته به ثبت رساند و با قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

فیدلیتی پرایم نیو ۵ نفره یکی از کراس‌اوور‌های محبوب بهمن موتور است که این محصول نیز همانند دیگر خودرو‌های بازار ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر و با نرخ یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومانی هفته گذشته به فروش می‌رسد.

پیش بینی قیمت خودرو در هفته آینده

عمادالدین جعفری، کارشناس بازار خودرو بیان کرد: افت‌وخیز نرخ ارز و شرایط به نسبت ناپایدار اقتصادی، باعث شد تا بسیاری از مصرف‌کنندگان و افرادی که به فکر سرمایه‌گذاری در بازار خودرو هستند، برای خرید خودرو دست نگه دارند. اگرچه نرخ ارز و به تبع از آن، قیمت خودرو هم بالا رفته است، اما در بازار هیچ اتفاقی مبنی‌بر رونق دوباره مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد که این رکود همچنان ادامه‌دار باشد و می‌توان این نوید را داد که بازار خودرو حداقل تا چند ماه آینده، بازاری برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود. چرا که سرمایه‌گذاران متوجه شدند که بازار خودرو، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. هفته آینده نیز به نظر می‌رسد که رکود فوق، ادامه‌دار باشد و تنها شرکت‌های خودروساز هستند که می‌توانند با راه‌اندازی فروش اقساطی، خریداران را به سمت خود جذب کنند.

دیگر خبرها

  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند
  • محدوده حساس برای قیمت دلار؛ در کف بازار ارز و طلا چه خبر است؟
  • نحوه خرید کشنده فاو در بورس
  • قیمت دلار این‌گونه ۷ هزار تومان ریزش کرد/ خرید دلار متوقف شد
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
  • چرا قیمت سکه کاهشی شد؟
  • قیمت لوازم خانگی ایرانی در بازار چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • نرخ خرید مسکن تهران؛ خرید مسکن در خیابان بهداشت با ۱.۷ میلیارد