Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، کارگاه آموزش خدمات کتابخانه های عمومی برای ناشنوایان در شیراز با حضور روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس؛ محسن بهشتی، پور مدیرکل آموزش و پرورش استثنایی فارس و جمعی از کتابداران کتابخانه های عمومی استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مربیان آموزش و پرورش استثنایی در سالن کتابدار برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روح الله منوچهری در این نشست با بیان اینکه این دوره در ادامه فعالیت های مجموعه کتابخانه های عمومی فارس در حوزه ناشنوایان برگزار شده است، گفت: کتابخانه های عمومی استان از سال گذشته و با توجه به جامعه هفت هزار نفری ناشنوایان فارس، فعالیت خود را در حوزه ناشنوایان آغاز کرده است؛ این فعالیت سبب ارتباط افراد با مشکل شنوایی با کتابخانه های عمومی شده است؛ به طوریکه در سال گذشته عضو ناشنوایی در کتابخانه های عمومی وجود نداشت؛ اما در سال جاری بیش از ۳۰۰ فرد ناشنوا با عضویت در کتابخانه های عمومی از خدمات کتابخانه ای استفاده می کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس از تداوم برگزاری کارگاه های آموزشی درحوزه ناشنوایان خبر داد و اضافه کرد: ارتقای مهارت ارتباطی کتابداران با افراد دارای اختلال شنوایی، آموزش روان شناسی برخورد با کودکان ناشنوا، ارتقای کیفیت منابع، حمایت از کودکان ناشنوا و برنامه ریزی برای آموزش ناشنوایان در زمینه استفاده از خدمات کتابخانه ای از جمله اهداف اصلی این نشست است.

وی مناسب سازی کتاب برای اعضا ناشنوا را برنامه اولویت دار این مجموعه دانست و گفت: دایره لغات افراد ناشنوا بسیار کمتر از افراد عادی است و این گروه نمی توانند از کتاب های معمولی استفاده کنند؛ کتابخانه های عمومی تصمیم دارد در حوزه مناسب سازی کتابخانه ها اقدام کند که در این راه به توانایی و همکاری کتابداران اتکا داریم.

منوچهری در ادامه با بیان اینکه نوسوادان، اقلیت ها، مددجویان زندان، بیماران و افراد با معلولیت، گروه های خاص در علم کتابداری به حساب می آیند، گفت: برای ارائه خدمات کتابخوانی به هر یک از این گروه ها برنامه ریزی های خاصی باید صورت گیرد؛ کتابخانه های عمومی استان تاکنون در زمینه نوسوادان، بیماران و مددجویان زندان اقداماتی را انجام داده است و خوشبختانه خدمات دهی به معلولان همچون نابینایان و ناشنوایان نیز در کتابخانه های عمومی آغاز شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استثنایی فارس نیز در جمع کتابداران با بیان اینکه اقدام خیرخواهانه دستگاه ها و افراد برای کمک به معلولان ستودنی است، گفت: آموزش و پروش استثنایی، نهاد رسمی آموزش به کودکان استثنایی است و جای بسیار خوشحالی است که دستگاه های فرهنگی نیز در این خصوص احساس مسئولیت کرده اند. توجه به ناشنوایان پیش از این از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استارت خورد و اکنون نیز کتابخانه های عمومی در این حوزه گام بر داشته است.

محسن بهشتی پور با تأکید بر ضرورت تهیه کتاب های مناسب افراد ناشنوا، افزود: تمرکز افراد ناشنوا، بر توانایی دیداری است؛ به همین دلیل باید به کتاب های مصور و ساده سازی شده رو بیاوریم.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری افراد و دستگاه ها به مرحله ای برسیم که فرقی میان کودکان سالم و معلول نباشد و افراد استثنایی در جمع احساس غریبی نکنند.

در ادامه این نشست کتابداران در یک دوره شش ساعته مباحث «اختلال ناشنوایی و برقراری مهارت ارتباط با افراد ناشنوا» را با تدریس دکتر لیلا بشاش، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در رشته کودکان اسثنایی؛ «خدمات کتابخانه های عمومی برای ناشنوایان» را با تدریس میثم جوانبخت، رئیس اداره امور کتابخانه های اداره کل فارس و «اصول اولیه زبان اشاره» را در کارگاه عملی با تدریس شیما صبوری زاده مدرس زبان اشاره ناشنوایان فراگرفتند.

کد خبر 4487960

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس شیراز نابینایان کارگاه آموزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۰۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با صدور حکمی «زینب عزیزپور» را به عنوان سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی استان منصوب کرد.

گفتنی است، زینب عزیزپور دانش آموخته رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در مقطع کارشناسی ارشد بوده و هم اکنون ریاست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شفت را نیز عهده دار است.

کد خبر 6079751

دیگر خبرها

  • ارائه ۱۱۷ هزار خدمات دندانپزشکی و آموزش دهان و دندان
  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد
  • فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر
  • ارائه خدمات ویژه به نابینایان و ناشنوایان در کتابخانه‌های بوشهر
  • سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد