Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-07@08:24:30 GMT

تصاویری پاییزی از میدان مشق تهران

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۰۲۹۴

تصاویری پاییزی از میدان مشق تهران

از سردرباغ ملی تا گذر از میدان مشق و رسیدن به میان خیابان سی تیر-جلوه‌ای زیبا و رنگی با صدای خش خش برگ‌های خزان پاییزی رقم می‌زند، میدانی که نخستین نمایش پرواز بالن و فرود هواپیمای جنگ جهانی اول صورت پذیرفت و دو شخصیت معروف نیز در این میدان اعدام شدند.  
به گزارش تسنیم، پاییز با رنگ‌های خزان خود بهترین فرصت برای برگزاری جشنواره‌های مفرح و بانشاط بوده و در این راستا جشنواره برگ‌های خزان پاییزی برای علاقه‌مندان و دانشجویان در میدان مشق برگزار شد که تصاویر زیر گوشه‌ای از زیبایی‌های رنگی برگ‌های پاییزی است که یک میدان تاریخی و مشهور تهران را به محلی جذاب برای مردم و گردشگران تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
میدان مشق یک محوطه تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در تهران در محدوده بین خیابان امام خمینی و سی تیر واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این میدان مدت کوتاهی نیز در دوره رضاشاه به نام باغ ملی خوانده می‌شد و بعد از آن ساختمان‌های دولتی در آن ساخته شد.

نمایش‌های دوچرخه‌سواری و موتورسواری برای نخستین بار در این مکان برگزار شد. همچنین نخستین بار برای نمایش پرواز بالن و نیز فرود نخستین هواپیما در دوران جنگ جهانی اول در این میدان انجام شد. میدان مشق هم چنین جایگاه به دار آویختن میرزا رضا عقدایی، معروف به میرزا رضا کرمانی، قاتل ناصرالدین شاه در سال ۱۳۱۴ ه‍. ق. است. این مراسم اعدام در برابر ۵ هزار نفر از مردم انجام شد و گفته می‌شود جسد وی دو روز بر دار ماند. شیخ فضل‌الله نوری نیز در همین میدان به دار آویخته شد.  
میدان مشق در آغاز منطقه‌ای نظامی بوده که برای کاربرد تمرین رزمی قشون در زمان فتحعلی شاه ساخته شده بود. در سفرنامه جکسون این میدان چهارگوش با درازا و پهنای نزدیک به ۴۰۰ متر یکی از بزرگترین میدان‌های نظامی تهران معرفی شده است.  

بعد از آنکه طرح برپایی نخستین باغ همگانی (پارک) شهر تهران در زمین‌های درون میدان مشق برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی شد و از همین رو نام «میدان مشق» به «باغ ملی» دگرگون شد. با این حال باغ ملی چند سال بیشتر دوام نیاورد و در محوطه آن، ساختمان‌هایی از جمله ساختمان وزارت امور خارجه، کتابخانه ملی و موزه ایران باستان ساخته شد. گرچه نام این باغ هنوز بر سر دروازه میدان مشق پابرجا مانده است.

پس از نوسازی میدان در زمان ناصرالدین‌شاه، دروازه‌ای برای میدان ساخته شد که گاه شاه از بالای آن تمرین نظامیان را نظاره می‌کرد. در زمان وزیر جنگی رضاخان، آن سردر را خراب کردند و در شرق آن سردر دیگری شبیه به آن ساختند که امروز پابرجاست.  

ساختمان‌های تاریخی میدان مشق
خیابان و پیاده‌راه میانی این میدان با نام خیابان ملل متحد، از پهناورترین پیاده‌راه‌های ایران است. در درون این میدان ساختمان‌ها، بنا‌ها و کاخ‌های گوناگونی جای گرفته است که از میان آن‌ها می‌توان موارد زیر را برشمرد: سردر باغ ملی، موزه ارتباطات (اداره پست) ف. موزه ملی ایران، موزه ایران باستان، کاخ شهربانی (ساختمان شماره ۹ وزارت امور خارجه)، موزه عبرت (بازداشتگاه کمیتهٔ مشترک ضد خرابکاری ساواک شهربانی یا بازداشتگاه توحید)، موزه سکه بانک سپه، مجموعه قزاقخانه (دانشگاه هنر)، وزارت امور خارجه، ساختمان شماره ۳ وزارت امور خارجه (ساختمان شرکت نفت ایران و انگلیس پیشین)، باشگاه افسران (ساختمان شماره ۷ وزارت امور خارجه)، کتابخانه و موزه ملی ملک، موزه علوم و فناوری ایران، ساختمان شماره دو سازمان ثبت اسناد و املاک ایران، بوستان معلم.   همچنین ساختمان‌های تاریخی دیگری نیز همچون موزه جواهرات ملی ایران، کاخ دادگستری تهران و ساختمان هنرستان دختران (مدرسه کودکان بی‌سرپرست) در نزدیکی این میدان جای دارند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: پاییز جشنواره پاییزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۰۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان ونک تهران ۳ طبقه می‌شود

شهردار منطقه ۳ تهران با بیان اینکه میدان ونک ۳ طبقه می‌شود، گفت: چنانچه امسال مطالعات و زیرساخت‌ها انجام شود، این پروژه ممکن است سال آینده به کلنگ‌زنی برسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمید جوانی امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت‌_ در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به ۳ طبقه کردن میدان ونک اظهار کرد: طبقه زیرین میدان ونک، تونلی است که توسط حوزه معاونت فنی و عمران طراحی شده و مطالعات آن انجام شده است، تونلی که از بزرگراه حقانی (زیر چهار راه جهان کودک، زیر میدان ونک) به سمت ملاصدرا وصل می‌شود.

وی افزود: با توجه به مترو، یک طبقه هم زیر مترو طراحی شده است که اکنون کار مطالعاتی آن در دست اقدام است تا امسال انجام شود، و در صورتی که جوابگو باشد وارد فاز اجرا می‌شود.

شهردار منطقه ۳ تهران در جواب سوالی مبنی بر اینکه آیا این مطالعات به شورا ارائه شده است، خاطرنشان کرد: هنوز مطالعات نهایی نشده است، جلسه‌ای با مشاور طرح و مشاور مترو داشتیم، طرحی را مبنی بر دو طبقه کردن تونل مترو آوردند که یک طبقه مترو و یک طبقه سواره باشد.

جوانی با اشاره به اینکه این موضوع سابقه مطالعه در معاونت فنی و عمران را داشته است، ادامه داد: زیرگذر جهان کودک و میدان ونک به سمت ملاصدرا و اتوبان شهید چمران قبلاً طراحی شده و اسناد مطالعاتی در معاونت عمران موجود است.

وی تاکید کرد: این پروژه بسیار بزرگ یعنی از تونل توحید بزرگ‌تر است، اگر بنا باشد حجم اولیه آن اجرا شود از چهارراه جهان کودک به سمت بزرگراه چمران بیش از دو کیلومتر است که اجرای آن نیازمند مطالعات جدی است.

شهردار منطقه ۳ تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر این طرح پروژه تأیید شود در این دوره از مدیریت شهری اجرا می‌شود، گفت: اگر امسال مطالعات و زیرساخت‌ها انجام شود، سال آینده ممکن است به کلنگ‌زنی برسد، اما در فاز اجرا به صورت جدی، ممکن نیست.

جوانی افزود: از معاونت فنی و عمران درخواست داریم به علت اهمیت موضوع ترافیک چهارراه جهان کودک و میدان ونک و خیابان حضرت ولی عصر این پروژه در اولویت قرار گیرد تا زیرگذر میدان ونک نیز در برنامه مطالعاتی انجام شود و در آنجا هم زیرگذر و تونل مترو را داریم.

کد خبر 750813

دیگر خبرها

  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • ساختمان بستنی پاک، انبار خانه کارگر و بیمارستان بوعلی؛ پلاسکوهای آتی شهر تهران
  • بوستان رازی، بوستانی ویژه نوجوانان می‌شود
  • ماجرای کاشت ساختمان در پارک‌های تهران
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • میدان ونک تهران ۳ طبقه می‌شود
  • کاشت ساختمان در پارک‌های تهران؛ ممنوع یا مجاز؟
  • جمع‌آوری نمای کامپوزیت برخی از بیمارستان‌های تهران به دلیل ناایمن‌بودن
  • ساخت ۴۰ میدان تره بار در پایتخت