Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- «گچ پژ» تک‌نگاری‌هایی به قلم محسن رضوانی است که فرهنگ ایرانی نجیب و اصیل را در جامعه مدرن امروز یادآوری می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، «گچ پژ» تک‌نگاری‌هایی است که محسن رضوانی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ در وبلاگی منتشر کرده و بعد با تدوین و تالیف در قالب کتاب به چاپ رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب ضرب‌المثل‌ها و کلماتی را در بر می‌گیرد که اصطلاحات رایج تهرانی‌ها بوده است. رضوانی در ضرورت پرداختن به اصطلاحات تهرانی‌ها معتقد است که از آنجا که تهران به کلان شهر مهاجرپذیر تبدیل شده و گویش آن کم شده، در هیچ کجا به نوع سخن گفتن تهرانی‌های قدیم پرداخته نمی‌شود و برای ثبت این میراث دلسوزی وجود ندارد بنابراین بد نیست که با انتشار کتاب این میراث را حفظ کنیم.

«گچ‌پژ» شامل ۵۱ تک نگاری اجتماعی، عشقی و رمانتیک است که محسن رضوانی در مقام نویسنده آن سعی کرده با دستمایه طنز، یک فرهنگ ایرانی نجیب و اصیل را در جامعه مدرن امروز یادآوری کند.

وی در این کتاب تا در حد توان به تعابیر، اصطلاحات، رفتار، آداب و رسوم و فرهنگ نامرعی این خطه از کشور اشاره می‌کند.

همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های «گچ پژ» این است که چه از منظر فرم و چه کلمات تعابیر و اصطلاحات تهرانی‌ها مربوط به عهد ناصری، قاجاری و پهلوی اول هستند، البته از نظر محتوا هم به مفاهیم جالبی در این کتاب اشاره می‌شود به طوریکه واژه‌هایی، چون همسایه‌داری، عشق نجیب و روابط انسانی بر مبنای فرهنگ ایرانی را یکی از محتوا‌هایی می‌توان دانست که رضوانی روی آن تمرکز داشته است.

کتاب «گچ پژ» تاکنون ۵ بار تجدید چاپ شده و تاکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ جلد از آن به همت انتشارات سوره مهر، به بازار آمده که در کنار نسخه الکترونیکی توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است.

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کتاب گچ پژ محسن رضوانی انتشارات سوره مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۰۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «رضای انقلاب» رونمایی می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، تازه‌ترین اثر حجت‌الاسلام فخرزاده با سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی می‌شود.

این مراسم عصر دوشنبه 17 اردیبهشت ساعت 16:30 در تالار اندیشه حوزه هنری واقع در تقاطع خیابان حافظ و سمیه برگزار خواهد شد.

علاقمندان می‌توانند در این مراسم حضور پیدا کنند.«رضای انقلاب» روایتی خواندنی از سال‌ها مجاهدت و تلاش انقلابی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ رضا مطلبی از دلباختگان فکری امام خمینی (ره) در سنگر مسجد است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
  • مد خوب، مد بد!
  • کتاب «رضای انقلاب» رونمایی می‌شود
  • زندگی و زمانه آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در «شمع محفل»
  • درخواست پلیس از تهرانی‌ ها؛ وارد این اتوبان نشوید
  • امام جعفر صادق(ع) ترویج‌دهنده فرهنگ اصیل شیعه بودند
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • عفاف و پاکدامنی جزء جدایی ناپذیر فرهنگ اصیل مردم کرمانشاه است
  • علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند/ حجاب از معضلات کف جامعه است