Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-16@15:22:42 GMT

جزئیات پیش سمینار سومین کنفرانس امنیتی مونیخ

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۱۴۲۵

جزئیات پیش سمینار سومین کنفرانس امنیتی مونیخ

پیش سمینار سومین کنفرانس امنیتی تهران با عنوان "صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه و یک سرنوشت " امروز برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، پیش سمینار سومین کنفرانس امنیتی تهران با عنوان "صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه و یک سرنوشت " امروز برگزار شد.

بنابراین گزارش، محوریت این سمینار شناخت و ارائه تحلیل دقیق از منطقه، شناسایی مولفه‌ها، متغیرها و پویایی‌های جدید تاثیرگذار در نظم منطقه و ایجاد بستر لازم برای هم اندیشی نخبگان ، آینده پژوهی نظم غرب آسیا بود و در آن کمال خرازی، حجت‌الاسلام محمود علوی ، وزیر اطلاعات و تعدادی از کارشناسان و تحلیل‌گران حوزه امنیتی و منطقه‌ای شرکت و سخنرانی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این همایش، «سید کمال خرازی» با بیان اینکه ما ثابت کردیم در برابر تحولاتی که با هدف بی‌ثباتی انجام می شود ساکت نمی نشینیم ، اظهار داشت: در منطقه دیدیم که داستان سوریه برای تجزیه این کشور و داستان عراق برای حاکم شدن تروریسم و همچنین لبنان و یمن آغاز شد، اما در سوریه همچنان دولت بشار اسد حاکم است.

 

رییس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: در حالی که همه مدعی بودند ظرف یک ماه اسد ساقط خواهد شد امروز می‌بینیم دولت‌هایی که با آن مخالف بودند یکی یکی روابط خود را با دولت سوریه برقرار می‌کنند.

 

وی یادآور شد: روز گذشته رئیس جمهور سودان به دمشق سفر و با آقای اسد دیدار کرد . دولت های دیگر هم یکی یکی سفارتخانه‌های خود را به سوریه باز می گردانند.همه اینها نشان دهنده آن است که ما در ثبات منطقه موثر بوده و توانستیم از عوامل بی ثبات ساز که می خواستند کشورهای منطقه را تجزیه کنند جلوگیری کنیم.

 

خرازی گفت: ما نشان دادیم که مرد میدان نبرد هستیم و بعد از موفقیت های نسبی امروز هم باید نشان دهیم قهرمانان میدان صلح هستیم. به این بیندیشیم ، حال که توانسته ایم در میدان نبرد به پیروزی برسیم ، اکنون زمان آن است که صلح و ثبات را در منطقه برقرار کنیم.

در بخش دوم این نشست، غلامحسین دهقانی گفت: برخی اقداماتی که معدود قدرت‌های فرامنطقه‌ای در راستای تامین امنیت و منافع‌شان انجام می‌دهند تعریف از جمله عواملی است که ایران به عنوان یک عامل امنیت‌زدا و مانع نظم درون‌زا در منطقه می‌داند.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه افزود: چالش بسیار جدی و عمیق این است که قدرت‌های نامتوازن را چگونه با هم جمع کرد به طوری که از یک سو بتوان تاثیرگذاری منفی کشورهای فرامنطقه‌ای بر نظم منطقه ای را کاهش داد و از سوی دیگر نقش خودمان را افزایش دهیم.

دهقانی درباره نگاه ایران به منطقه خاطرنشان کرد: آنچه آقای ظریف و آقای رئیس جمهور هم در سخنرانی هایشان بارها مطرح کرده‌اند این است که ما باید نگاه بازی با حاصل جمع صفر را در منطقه تغییر دهیم و کشورها در منافع یکدیگر شریک شوند و برای دیگران هم سهمی قائل شوند.

وی ادامه داد: اینکه چگونه می‌توان کشورهایی که به هم اعتماد ندارند و مرتب هم بی اعتمادی از بیرون به آنها و منطقه شان تزریق می‌شود را دور هم جمع کرد امر مهم و سختی است. باید ببینیم چطور می‌شود این ذهنیت را در کشورهای منطقه تغییر داد و شبکه امنیتی منطقه ای ایجاد کنند.

معاون ظریف گفت: کشورهای منطقه باید این را بپذیرند که به جای اینکه با هم رقابت کنیم، بپذیریم که با هم کار کنیم، امری که در چند دهه گذشته اروپایی ها به آن رسیدند.

در ادامه، محمدباقر خرمشاد در سخنانی در سمینار صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت در ارایه مقاله خود با عنوان " محور مقاومت، الگوی فراگیر منطقه‌ای" گفت: در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهم که چگونه جمهوری اسلامی ایران توانسته محور مقاومت را به الگوی فراگیر منطقه‌ای تبدیل کند و این الگو چه تبعاتی در نظم و امنیت آینده منطقه خواهد داشت.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: در قالب نظریه موازنه قدرت، پس از سقوط صدام حسین، محور مقاومت به الگوی منطقه‌ای و تاثیرگذار تبدیل شد و ایران نیز از قدرت نرم برخاسته از انقلاب اسلامی استفاده کرد و ایران را از یک کشور به یک محور تبدیل کرد از این رو اگر بخواهیم در نظم آینده منطقه توازن را مبنا قرار دهیم ایران یک قدرت منطقه ای بزرگ است و در کنار آن دیگر کشورها نیز بر اساس وزن سیاسی و امنیتی‌شان قرار می گیرند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل در ادامه ابراز امیدواری کرد که در این چارچوب می‌توان به یک نظم دسته جمعی و شبکه‌ای و منطقه قدرتمند از خلال نوعی گفت‌وگوی درون تمدنی در قالب تمدن اسلامی رسید.

در بخش پایانی نیز، حسام الدین آشنا طی سخنانی در همایش صلح و ثبات در غرب آسیا با اشاره به برگزاری کنفرانس امنیتی تهران گفت: نشست امنیتی تهران فرصتی برای باز اندیشی در خانه ی پدری و تامل در این سوال است که آیا فزرندان و و راثان این خانه در حال بازسازی  و نوسازی آن هستند یا بر رقابت بر سر میراث ، در حال تخریب وویران سازی خانه خود هستند. ما در اینجا از یک زیستگاه تمدنی سخن می گوییم؛ از غرب آسیا، از شکست ها و پیروزی ها، خطاها و تدبیرها ، سوالات بزرگ و پاسخ‌های سخت از آنچه بوده ، آنچه هستیم و آنچه می توانیم باشیم .

مشاور رئیس جمهوری افزود: بگذارید از موفقیت ها و پیروزی ها ، از نیمه پر لیوان آغاز کنیم. همانطور که می دانید برجام امروز بعد از خروج آمریکا آسیب دیده و حتی شاید به خاطر عدم پاینبدی سایر کشورها بیشتر آسیب ببیند اما هر اتفاقی که بیفتد برجام توانست داغ ننگ تسلیحات هسته ای را از پیشانی ایران بردارد.

آشنا ادامه داد: امروز به رغم خروج امریکا از برجام کسی از امریکا حمایت نمی کند و کسی نگران فعالیت‌های هسته ای ایران نیست و چه برجامی و طرفدار برجام باشیم وچه مخالف و منتقد آن می توانیم شاهد باشیم که اکنون برجام سرمایه ارزشمند برای صلح و آرامش در منطقه است. صلح سازی ایران به برجام محدود نیست .

رئیس مرکز برسی استراتژیک ریاست جمهوری بیان کرد: ما با کمک روسیه و حمایت از ارتش سوریه مانع فروپاشی وتجزیه سوریه شدیم که می توانست سرآغازی برای مداخله و تهاجات دیگر باشد پاسخ مثبت ما به دعوت دولت سوریه برای حمایت از آن کشور در برابر توطئه های خارجی مبتنی بر یکی اصول اساسی سیاست منطقه ای ایران است.

وی اظهار کرد: ایران براندازی نظام ها سیاسی مستقر در منطقه به روش شورشهای مسلحانه، مداخله خارجی وشیوه های غیر دموکراتیک و بیرون از صندوقهای رای را  برنمی تابد؛ نه تنها در سوریه، بلکه نسبت به همه کشورهای منطقه هم همین اصل را دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: اصل دوم سیاست منطقه ای ما مخالف با سرکوب داخلی و مواجه خشونت بار با اعتراضات مردمی است که می خواهند سهمی عادلانه در تعیین سرنوشتشان داشته باشند فارغ از اینکه چه کسانی اعتراض  و چه کسانی سرکوب میکنند سرکوب گران مورد انتقاد ما هستند چنان که سرکوب معترضان بحرینی و یمنی مورد تایید ما نبوده و اگر چنین رفتارهایی در سوریه، عربستان وعراق هم صورت بگیرد نباید مورد تایید ما باشد.

رئیس مرکز برسی استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: شکست نظامی خلافت خون وجنون پیروزی دیگری ما است. بدون جان فشانی کهنه سرداران و جوانمردان این پیروزی به دست نمی آمد این فقط ما نیستم که مدیون رشادت‌ها و شهادت‌های این دلاوران هستیم تمام منطقه مدیون همت والای این اسوه های شرف و غیرت وشجاعت است.

به گزارش شبستان، سومین کنفرانس امنیتی تهران قرار است، به طور جامع و فراگیر در 23 و 24 دی ماه در تهران برگزار شود و پیش از آن نیز در سال‌های 95 ــ 96 دو کنفرانس بین‌المللی امنیتی در تهران برگزار شد./

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس ایران تجلیل از پژوهشگران هرمزگان پژوهش خبرگزاری شبستان سیدعباس صالحی یمن دولت پاییز سیاست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۱۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه وزارت دفاع انگلیس در پی حمله پهپادی-موشکی ایران علیه اسرائیل

وزارت دفاع انگلیس در پی پاسخ پهپادی و موشکی گسترده ایران به تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی، ادعا کرد که برای کاهش تنش‌ها در منطقه، چندین جت اضافی را برای رهگیری حملات هوایی در محدود ماموریت‌های خود در عراق و سوریه مستقر کرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در این بیانیه که یک نسخه آن بامداد یکشنبه در تارنمای وزارت دفاع انگلیس منتشر شد آمده است: دولت بریتانیا در پاسخ به افزایش تهدیدات ایران و خطر فزاینده تنش در خاورمیانه، با شرکای خود در سراسر منطقه برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از حملات بیشتر تلاش کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: ما چندین جت اضافی نیروی هوایی و تانکرهای سوخت‌رسان هوایی را به منطقه منتقل کرده‌ایم. این‌ جت‌ها عملیات «شیدر» بریتانیا را که برای مقابله با داعش در عراق و سوریه مستقر است تقویت می‌کنند. آن‌ها همچنین در صورت لزوم هرگونه حمله هوایی را در محدوده ماموریت‌های ما رهگیری خواهند کرد.

بیانیه یادشده می‌افزاید: ما به همکاری نزدیک با شرکای منطقه ای خود در راستای کاهش تنش ادامه خواهیم داد.

در همین حال گرنت شپس وزیر دفاع انگلیس در تداوم مواضع مداخله جویانه و حمایت‌های بی‌دریغ این کشور از رژیم صهیونیستی ادعا کرد که حمله ایران «هیچ سودی جز تضعیف بیشتر امنیت منطقه ای ندارد.»

وی مدعی شد: ما به همکاری با اسرائیل و شرکای خود در منطقه برای جلوگیری از تشدید بیشتر ادامه می دهیم.

شپس بدون اشاره به اقدامات غیرقانونی و تنش‌زای رژیم صهیونیستی افزود: صلح و ثبات به نفع همه است و من از ایران می‌خواهم که فوراً به هر گونه رفتار بی‌ثبات‌کننده پایان دهد.

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعتی پیش با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رایزنی مقام‌های امنیتی روسیه و رژیم صهیونیستی درباره تنش‌ها در منطقه
  • رایزنی مقام های امنیتی روسیه و اسرائیل درباره تنش ها در منطقه
  • ایران کاملا در یک اقدام قانونی از خود دفاع کرده است
  • جزئیات جلسه شورای امنیت درباره تنش ایران - اسرائیل/ هیاهوی تل آویو راه به جایی نبرد
  • گفت وگوی امیر عبداللهیان و بن فرحان درخصوص تحولات منطقه
  • سومین جشنواره سمنوپزان نوروزگان روستای صح برگزار شد
  • درخواست برزیل از جامعه جهانی برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه
  • بیانیه وزارت دفاع انگلیس در پی حمله پهپادی-موشکی ایران علیه اسرائیل
  • بستگان کارمندان سفارت آلمان، ایران را ترک کردند
  • چرا روسیه نگران تنش میان ایران و اسرائیل است؟