Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- سخنگوي وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد، گفت‌وگوهاي نمايندگان طالبان و آمريکا در امارات ادامه دارد.
«محمد فيصل» سخنگوي وزارت خارجه پاکستان در توئيتر با اشاره به برگزاري گفت‌وگوهاي مستقيم نمايندگان طالبان و آمريکا در امارات نوشت، در کنار جامعه جهاني و ديگر ذينفعان، پاکستان نيز به برقراري صلح و آشتي ملي در افغانستان متعهد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پيش ازاين رسانه‌هاي پاکستان به نقل از«عمران خان» نخست وزير اين کشور گزارش داده بودند که نشست مستقيم طالبان و آمريکا به احتمال بسيار به ميزباني دولت اسلام‌آباد برگزار خواهد شد.
«محمدعلم ايزديار» معاون سناي افغانستان در واکنش به انتشار خبر گفت وگوهاي طالبان و«زلماي خليل زاد» نماينده ويژه آمريکا گفت، مشخص نيست که «خليل‌زاد» با طالبان و پاکستان درباره چه مواردي صحبت مي‌کند، اين موضوع نگراني مردم افغانستان را برانگيخته است.
تاييد گفت وگوهاي طالبان ونماينده ويژه آمريکا در امارات از سوي سخنگوي وزارت خارجه پاکستان، نشان مي‌دهد که اين کشور درجريان برگزاري اين مذاکرات قرار دارد، اگرچه برخي خبرهاي تاييد نشده و غيررسمي ازحضور مشاور امنيت ملي پاکستان در اين گفت وگوها حکايت دارد.
درشرايطي نماينده ويژه آمريکا در امور افغانستان سياست گفت وگوهاي مستقيم با گروه طالبان را بدون حضور نمايندگان دولت اين کشور در دستور کار قرار داده است که مقامات کابل بارها درباره هرگونه ميزباني ازگفت وگوهاي درباره روند صلح افغانستان بدون حضور و مديريت اين مذاکرات توسط دولت اين کشور هشدار داده است.
بنا به چنين راهبردي است که دولت افغانستان به نشست چندي پيش مسکو درباره صلح در اين کشور به‌رغم حضور هياتي از شوراي‌عالي صلح افغانستان واکنش مثبتي نشان نداد.
درشرايطي که دولت افغانستان هرگونه اقدام ساير کشورها براي گفت وگو با طالبان بدون نقش کابل در رهبري اين مذاکرات را برخلاف منافع ملي خود مي‌داند، برنامه خليل‌زاد در گفت وگوهاي مستقيم با طالبان درامارات ناديده گرفتن الزامات و ضرورت‌هاي ترسيم شده توسط دولت افغانستان براي روند صلح در اين کشور است.
دولت افغانستان همواره اين نگراني را مطرح کرده که گفت وگوهاي مستقيم با طالبان بدون حضور نمايندگان اين کشور منجر به ارائه امتيازاتي به اين گروه شود در تضاد با منافع ملي و قانون اساسي افغانستان باشد که در اين صورت آسيب‌هاي بيشتري بر روند تلاش‌ها براي آشتي ملي وارد خواهد شد.
نکته حائز اهميت ديگر در موضوع گفت وگوهاي آمريکا و طالبان، ميزباني اين مذاکرات ازسوي دولت امارات است که با توجه به وجود دفتر سياسي طالبان در قطر، اين ميزباني با پرسش‌هاي بسياري مواجه شده است.
با توجه به تبديل شدن مساله صلح در افغانستان به يکي از مسائل مورد توجه درسطح منطقه‌اي و در بين کشورهاي عضو ناتو، امارات تلاش کرده با ميزباني از مذاکرات نماينده ويژه آمريکا و طالبان، موقعيت خود در منطقه را تقويت کند، درحالي که همراهي امارات با عربستان در کشتار مردم يمن، سبب نفرت جهاني از اقدامات اين دو کشور ضد مردم ستمديده يمن شده است.
علاوه براين، تضعيف موقعيت قطر در روند گفت وگوهاي صلح با طالبان به‌رغم استقرار دفتر سياسي طالبان در شهر دوحه، هدف دولت امارات از ميزباني گفت وگوهاي خليل‌زاد و طالبان، همراهي با سياست عربستان براي انزواي اقتصادي و سياسي قطر است.
اين ديدگاه وجود دارد که با توجه به پيشينه امارات در به رسميت شناختن حکومت سابق طالبان در افغانستان، ميزباني دولت آن کشور از گفت وگوهاي اين گروه با خليل زاد از طريق ارائه وعده‌هاي کمک مالي و نظامي به طالبان انجام شده است. 139/120
نويسنده: محمدرضا عسگري
کليدواژه افغانستان پاکستان طالبان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۱۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناسبات با چین از اهمیت بالایی برخوردار است

مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزراء طالبان با مولوی بلال کریمی سفیر افغانستان در چین در قصر سپیدار دیدار کرد. 

بلال کریمی سفیر افغانستان به دستآوردهای سفارت افغانستان در چین به معاون سیاسی ریاست الوزراء طالبان معلومات داده و گفت: دیپلمات های افغانستان با حکومت و ادارات چین روابط رسمی خوبی دارند.

وی افزود مسئولین کشور چین، تلاش های طالبان در راستای سرکوب داعش، محو فساد، مبارزه با مواد مخدر و فعالیت ها در زمینه اقتصاد را مورد تقدیر قرارمی دهند.

کریمی با بیان این که تامین امنیت، شفافیت و ثبات در کشور، سبب علاقمندی سرمایه‌گذاران چینی به سرمایه‌گذاری در افغانستان شده است گفت: شمار‌ زیادی از سرمایه گذاران چینی در این خصوص با سفارت افغانستان در تماس هستند و ابراز علاقمندی برای سرمایه گذاری کرده اند.

مولوی عبدالکبیر نیز در این دیدار با اشاره به سهم چین در منطقه و جهان، مناسبات طالبان با این کشور را مهم و به نفع هر دو کشور دانست.

معاون سیاسی ریاست الوزراء طالبان بر تلاش‌های سفارت افغانستان در آن کشور به منظور بهبود تجارت میان افغانستان و چین تاکید ورزید و گفت: طالبان به تاجران هردو جانب تسهیلات مورد نیاز را فراهم کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • روسیه از واگذاری کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به طالبان حمایت می‌کند
  • چرا نماینده طالبان برای مذاکره درباره حقابه هیرمند به ایران نیامد؟ + جزئیات
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • مناسبات با چین از اهمیت بالایی برخوردار است
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم
  • تلاش تهران و اسلام‌آباد برای تقویت روابط دو جانبه
  • ادامه پرواز پهپادهای ناشناس بر فراز آسمان افغانستان
  • حقانی: دنیا باید بپذیرد که افغانستان کشور مستقل است