Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیام‌رسان‌های موبایلی پرکاربردترین نرم افزارهای موبایلی به شمار می‌روند و ربات‌های این پیام‌رسان‌های به زودی جایگزین وب‌سایت‌ها خواهند شد. گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ حمیده آقاجانی - این روز‌ها در اوج شلوغی‌ها و ترافیک خیابان‌های شهر شاید بهترین اتفاق ممکن استفاده از ابزار اینترنت در انجام برخی معاملات و تعاملات روزمره باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه ناچار نباشید برای انجام یک کار بانکی ساده چند خیابان آنطرف‌تر بروید و یا مالیات خود را ازطریق اینترنت پرداخت کنید. برای دوستانتان پول کارت به کارت کنید و شهریه دانشگاه پرداخت نمایید.

اما برای انجام هرکدام از کار‌هایی که گفتیم نرم‌افزاری طراحی شده و باید بخش اعظمی از حافظه تلفن همراهتان را به نصب این نرم افزار‌های موبایلی اختصاص دهید، حال تصور کنید که یک پیام‌رسان بتواند همه این خدمات را علاوه بر ماهیت اصلی که دارد به شما ارائه کند در این صورت می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و از امنیت آن نیز خیالتان راحت باشد.

امروزه پیام رسان‌ها نقش ویژه‌ای در تعاملات کاربران در دنیای فناوری اطلاعات ایفا می‌کنند و پیش بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک «ساخت ربات پیام رسان ها» که بستر ارائه سرویس‌ها در قالب پیام رسان‌ها می‌باشد نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.

در کشور ما، تعدد پیام رسان‌های داخلی از یک سو و آشنایی برنامه نویسان با پلتفرم بات نویسی پیام رسان تلگرام از سویی دیگر، ایجاب می‌نمود بستری یکپارچه ساز برای ساخت ربات بر روی پیام رسان‌های داخلی با مستنداتی مشابه تلگرام، ایجاد شود. این بستر تحت عنوان "بات مادر" در حال توسعه قرار دارد و حدود یک ماه دیگر عرضه نهایی خواهد شد.

در همین راستا، پژوهشکده فناوری‌های پیشرفته شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برای آشنایی برنامه نویسان با این بستر، مسابقه‌ای تحت عنوان «بات کاپ» برگزار خواهد کرد که در فراخوان اولیه آن و در مرحله غیرحضوری این مسابقه هزار برنامه نویس مسلط به نوشتن بات شرکت کرده‌اند.     به بهانه برگزاری این رویداد با دبیر اجرایی این مسابقه، گفتگو کرده‌ایم:
سید محمد نظری دبیر اجرایی مسابقه «بات کاپ» در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: بعد از فیلتر تلگرام صنعت ساخت ربات پیامرسان در ایران دچار رکود شد و رشد منفی داشت، خب در این بازه زمانی که تلگرام فیلتر شده است، طبیعتا  نمی‌توان دست نگه داشت و باید بستری باشد که ساخت ربات در پیام رسان‌های مختلف داشته باشیم، یعنی تلاش کردیم تا در راستای حمایت از پیام‌رسان‌های ایرانی ساخت ربات در پیام رسان بله، گپ و سایر پیام رسان‌ها را ترویج کنیم.

وی ادامه داد: در پیام رسان‌ها چند نوع تعامل وجود دارد که یکی از این تعامل‌ها مسیجینگ است و بیشترین کاربرد را در بین کاربران دارد وتقریبا همه مردم وقت خود را با آن سپری می‌کنند؛ بخش دوم پیام‌رسان‌ها کانال‌ها هستند که پیام یک طرفه ارسال می‌کنند، اما  بخش سوم که مورد توجه ما است، «بات» نام دارد.

دبیر اجرایی مسابقه «بات کاپ» افزود: در حوزه فناوری اطلاعات ما وب و اپلیکیشن داریم که در زندگی روزمره مردم کارایی دارد و خدمات و ابزار IT به حساب می‌آید؛ اما نکته اینجاست که بات‌ها آینده نزدیک ابزار IT هستند، در واقع در آینده‌ی نزدیک ربات‌های پیام رسان‌ها جایگزین وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌شوند.   وی تصریح کرد:  از آنجا که مردم بیشترین زمان خود را در پیام رسان‌ها به سر می‌برند و در راستای دولت الکترونیک قرار است به زودی بسیاری از خدمات از همین طریق ارایه شود. البته شاهد آن هستیم که بخش عمده‌ای از این خدمات امروزه توسط پیام‌رسان بله به کاربران ارائه می‌شود.

نظری گفت: از آنجا که بات علاوه بر راحتی و در دسترس بودن از امنیت بیشتری برخوردار هستند، جای وب سایت‌ها را خواهند گرفت و حضور دائمی مردم در پیام رسان‌ها این مزیت را دارد که ارائه خدمات در این پیام رسان‌ها انجام شود.

وی افزود: بنا به همین ضرورت ملی، مسابقه‌ای طراحی شد که مسابقه بات نویسی نام دارد؛ ما به این نتیجه رسیدیم که باید برنامه نویسانی که در ساخت ربات تلگرام نقش داشته‌اند را سوق دهیم به سمت اینکه برای پیام رسان‌های ایرانی هم بات بسازند؛ و حتما تاکید نداشته باشند که بر روی پیام رسان تلگرام باقی بمانند.

نظری ادامه داد: در آزمون اولیه این مسابقه هزار نفر ثبت نام کردند،  ثبت نام کنندگان از بین دانش آموزان و دانشجویان بودند و شرط آولیه آن داشتن مهارت برنامه نویسی بود.  
دبیر اجرایی مسابقه «بات کاپ» تصریح کرد: بیشتر شرکت کنندگان ما از دانشگاه‌های امیرکبیر، صنعتی شریف و دانشگاه تهران با گرایش مهندسی کامپیوتر هستند البته از استان‌های دیگر مثل کرمانشاه هم متقاضی داشتیم که کار برنامه نویسی را به خوبی بلد بوده و در مسابقه شرکت کرده‌اند.

وی درخصوص نحوه پذیرش و گزینش ثبت نام کنندگان در این مسابقه گفت: پس از اتمام زمان نام نویسی در مسابقه، یک آزمون آنلاین برگزار شد واز این بین تقریبا ۴۰۰ نفر پذیرفته شدند.

نظری ادامه داد: در آزمون آنلاین سوالات فنی از متقاضیان پرسیده شد و امتیازاتی نیز کسب کردند، سپس براساس سطح، دسته بندی شدند و از سطح یک و دو قرعه کشی انجام شد و ۲۵ نفر برتر وارد مرحله حضوری این مسابقه شده‌اند.

دبیر اجرایی مسابقه «بات کاپ» در پاسخ به این سوال که علاقمندانی که امتیاز لازم را کسب کرده‌اند، ولی در قرعه کشی نام آن‌ها خارج نشدهف چه باید کنند؟ گفت: اگر دواطلبی حائز امتیاز بود و در قرعه کشی شانسی نداشت و مایل به حضور در برنامه باشد،  ‌ می‌تواند اعلام آمادگی کند و ما این بستر را فراهم کرده‌ایم که برای آن‌ها ظرفیت ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: مرحله حضوری این مسابقات پنجشنبه ۲۹ آذر ماه برگزار می‌شود و جایزه نفرات اول ۲ جایزه دو میلیون تومانی، نفرات دوم جایزه یک میلیون تومانی و برای نفرات سوم ۴ جایزه ۵۰۰ هزار تومانی درنظر گرفته شده است.

نظری با اشاره به این که پس از پایان مسابقات این برنامه‌نویسان رها نخواهند شد، تاکید کرد: این حلقه ۲۵ نفره در واقع سرگروه‌های برنامه نویسی ربات‌های پیام‌های ایرانی هستند و یقینا در این زنجیره خواهند ماند و یکی از برنامه‌های ما حمایت‌های کاری از این‌ها است.

وی افزود: همه این ۲۵ نفر لوح تقدیری با امضای وثوق رییس دانشگاه صنعتی شریف دریافت می‌کنند، زیرا این افراد توانسته‌اند در مراحل اولیه موفق شوند، اما در نهایت ۷ نفر برتر جایزه دریافت خواهند کرد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی شریف مسابقه برنامه نویسی ربات تلگرام گزارش بیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۱۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد در دانشگاه شریف محدود می‌شود

دانشگاه صنعتی شریف در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ورود تمامی دانشجویان در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه (۶ و ۷ اردیبهشت) که آزمون سراسری برگزار می‌شود به پردیس اصلی دانشگاه ممنوع است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد: آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه (۶ و ۷ اردیبهشت) برگزار خواهد شد. مطابق اعلام قبلی، جهت برقراری نظم و امنیت، ورود تمامی دانشجویان در روز‌های ذکر شده به پردیس اصلی دانشگاه ممنوع است.

در صورت ضرورت، تردد دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا، فقط از طریق مکاتبه رییس دانشکده مربوطه با مدیریت حراست دانشگاه و صرفا برای موارد بسیار اضطراری امکان پذیر خواهد بود.

دانشجویانی که در روز پنچشنبه در ساختمان آموزش آزمون میان‌ترم دارند، صرفا از طریق درب‌های ورودی پردیس شمالی دانشگاه (گیت بن‌بست تیموری و گیت کنار آسانسور پارکینگ) امکان تردد به ساختمان آموزش را دارند و پل عابر مابین پردیس شمالی و پردیس اصلی بسته خواهد بود.

دیگر خبرها

  • پیام برادران انصاری در پی درگذشت عروس امام خمینی
  • ۸۰ دانش‌آموز در آزمون فریلنسری قبول شده‌اند
  • اعلام آمادگی دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان شهرستان میاندوآب برای برگزاری امن کنکور سراسری
  • درخواست موزیلا برای اتخاذ تدابیر واتس‌اپ در انتخابات‌های جهانی
  • ایرانول با دانشگاه شریف هم پیمان شد
  • محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
  • همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
  • چرا ماشین ترورهای شخصیتی از کار نمی‌افتد؟ / راه‌اندازی کانال معدوم اکبر گودرزی در یک پیام‌رسان!
  • تردد در دانشگاه شریف محدود می‌شود
  • مدیر عامل تلگرام : اپل با حذف تلگرام از اپ استور، گل به‌خودی زد