Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- دموکراتهاي آمريکا بدنبال به چالش کشيدن ترامپ در خصوص روابط با عربستان هستند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از هيل، «نانسي پلوسي» عضو ارشد حزب دموکرات آمريکا تحت فشار است تا هنگامي که رياست مجلس نمايندگان را برعهده مي گيرد، دونالد ترامپ را در رابطه با عربستان به چالش بکشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 هيل گزارش داد، اعضاي دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا قصد دارند جلسات استماعي در خصوص جنگ ائتلاف عربي به سرکردگي عربستان عليه يمن برگزار کنند. آنها همچنين مي خواهند ژانويه درباره قطع حمايت آمريکا از اين جنگ راي گيري کنند.
دموکرات ها در انتخابات مياندوره اي ماه نوامبر توانستند اکثريت مجلس نمايندگان را از جمهوريخواهان بازپس بگيرند. پلوسي شانس اصلي رياست بر اين مجلس است. مجلس نمايندگان از اوايل ژانويه فعاليت خود را شروع مي کند.
برخي نمايندگان سعي دارند تا مجلس جديد مسيري را که سنا در خصوص عربستان در پيش گرفته است، ادامه دهد. سنا که تحت کنترل جمهوريخواهان است هفته گذشته دو قطعنامه عليه عربستان تصويب کرد.
سنا در قطعنامه اول به پايان حمايت آمريکا از جنگ سعوديها و اماراتي ها عليه يمن راي داد. قطعنامه دوم «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي را مسئول قتل جمال خاشقچي روزنامه نگار منتقد آل سعود شناخت.
مجلس نمايندگان اين دو قطعنامه را بررسي نخواهد کرد. «رو خانا» نماينده دموکرات از ايالت کاليفرنيا گفت که وي سال آينده قطعنامه متفاوتي در مورد يمن ارائه خواهد کرد. بنابه اعلام دفتر خانا، اين قطعنامه «اولويت اصلي اين نماينده در هفته اول ژانويه است.»
دفتر خانا پيش بيني کرد طرح وي که طبق «قطعنامه اختيارات جنگي» ارائه مي شود، به راحتي به تصويب برسد. «هدر پرسل» سخنگوي خانا اظهار داشت: اين نماينده يقين دارد هر دموکراتي درک خواهد کرد که حمايت از قطعنامه اختيارات جنگي در ماه ژانويه نفع سياسي براي وي خواهد داشت.
اما هنوز معلوم نيست که پلوسي تا چه اندازه براي در دستور کار قرار دادن طرح خانا تعجيل خواهد کرد. «درو هميل» سخنگوي پلوسي اعلام کرد که وي قصد دارد اين طرح را به صحن مجلس نمايندگان ببرد اما جدول زماني براي آن تعيين نکرد.
پلوسي پيشتر گفته بود که دموکرات ها مشتاق اقدام عليه عربستان در پي قتل خاشقچي است. اما وي از اقدام خاصي سخن نگفته است. پلوسي روز پنجشنبه بعد از حضور در يک جلسه استماع درباره قتل خاشقچي اظهار داشت: بايد ببينيم که اوضاع چگونه پيش مي رود. اما در هر حال، هر دو حزب از اقدام در اين زمينه حمايت مي کنند.
پلوسي گفت «اگر شواهدي دال بر» دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقچي وجود داشته باشد از تحريم وي حمايت خواهد کرد. پلوسي يکي از نمايندگاني است که با خانا در مورد تدوين يک قطعنامه عليه عربستان همکاري مي کند.
يک مشاور مجلس نمايندگان گفت که پلوسي به اين دليل از همکاري خود با خانا سخني به ميان نمي آورد که مي خواهد ببيند نتيجه قطعنامه هاي سنا چه خواهد شد. رهبري دموکرات ها قصد دارد بر مسائل داخلي آمريکا توجه کند و اولين لايحه خود در مجلس جديد را در مورد حقوق راي دهندگان ارائه کند.
با اين حال، کساني که از قطعنامه خانا حمايت مي کنند تلاش مي کنند تا اين طرح به سرعت در مجلس نمايندگان آتي بررسي شود. «کيت گولد» از مديران موسسه لابي گري «کميته دوستان در مورد قانونگذاري ملي» در ايميلي گفت: تا زماني که رهبري دموکرات ها به طور علني به طرح قطعنامه براي پايان جنگ غيرقانوني آمريکا عليه يمن راي ندهد، لابي ها همچنان ادامه خواهد داشت تا يمن به اولويت اصلي کنگره بعدي تبديل شود.
وي افزود که «قطعا» آراي کافي براي تصويب اين قطعنامه در مجلس نمايندگان وجود دارد. گولد هشدار داد «به طور متوسط در هر 10 دقيقه اي که راي گيري در اين باره به تاخير مي افتد» يک کودک يمني جانش را از دست مي دهد.
«مارک پوکان» عضو مجلس نمايندگان از ايالت ويسکانسين که در تدوين قطعنامه خانا مشارکت دارد، در بيانيه اي اعلام کرد که وي و همکارانش «فعلانه با رهبري دموکرات ها همکاري مي کنند تا اقدام عاجلي در کنگره صورت گرفته و آن جنگ پايان يابد.»

روابط مالي ترامپ با سعودي‌ها بايد فاش شود
رئيس آينده کميته اطلاعات مجلس نمايندگان آمريکا خواستار افشاي روابط مالي رئيس جمهور آمريکا با عربستان سعودي شد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، آدام شف (Adam Schiff) در مصاحبه با شبکه آمريکايي ان بي سي نيوز، بار ديگر بر لزوم افشاي روابط مالي دونالد ترامپ با سعودي‌ها تاکيد کرد.
شف افزود: اگر اين روابط بر سياست آمريکا تاثير گذاشته است، آمريکايي‌ها بايد از اين مسئله آگاهي پيدا کنند.
وي خاطر نشان کرد: اگر سعودي‌ها پول به کميته مراسم تحليف تزريق کرده يا در طرح‌هاي تجاري ترامپ با رزرو کردن اتاق‌هايي در هتل‌هاي او، سرمايه گذاري کرده اند، باعث شده است او سعودي‌ها را بسيار دوست داشته باشد. او در تبليغات انتخاباتي اش به اين مسئله اشاره کرد. اگر اين مسئله بر سياست آمريکا و تمايل نداشتن رئيس جمهور به انتقاد از وليعهد سعودي درباره قتل خاشقجي تاثير منفي داشته است، ما بايد از اين مسئله اطلاع پيدا کنيم.

واکنش رياض به تصويب دو قطعنامه ضد سعودي در سناي آمريکا
تصويب يک قطعنامه در سناي آمريکا در زمينه دست داشتن بن سلمان در قتل جمال خاشقچي خشم مقامات سعودي را برانگيخته است.
به گزارش الجزيره، حکومت عربستان سعودي تصويب قطعنامه عليه اين کشور در سناي آمريکا در ارتباط با قتل روزنامه نگار سعودي را محکوم کرده و آن را مداخله داخلي در امور اين کشور خوانده است.
براساس اين گزارش، عربستان مواضع سنا را بر پايه ادعاهاي واهي خوانده و گفته اين ادعاها باعث تضعيف نقش منطقه اي و بين المللي رياض خواهد شد.
عربستان در بيانيه خود همچنين قطعنامه سنا را مداخله در امور داخلي اين کشور خوانده و تاکيده کرده است که با تعرض به سران حکومت کاملا مخالف است و آن را محکوم مي‌کند.
با اين حال عربستان گفته است که روابط آمريکا با اين کشور استراتژيک با پيوندهاي عميق سياسي، اقتصادي و امنيتي است و بر تعهد خود بر توسعه روابط با واشنگتن تاکيد کرده است.
سنا پنجشنبه شب دو قطعنامه عليه عربستان سعودي در ارتباط با جنگ يمن و ترور روزنامه‌نگار منتقد سعودي به تصويب رساند.
قطعنامه‌ اول که با 56 رأي موافق و 41 رأي مخالف به تصويب رسيد خواستار اتمام حمايت آمريکا از ائتلاف متجاوز به يمن است.
قطعنامه دوم سنا نيز «محمد بن سلمان»، وليعهد سعودي را مسئول قتل جمال خاشقچي، روزنامه‌نگار منتقد سعودي معرفي کرده است.
در بخشهايي از اين قطعنامه به «رفتارهاي نگران‌کننده» حکومت سعودي در زمينه‌هاي مختلف از جمله جنگ يمن، حبس سعد الحريري، نخست‌وزير لبنان، تضعيف وحدت شوراي همکاري خليج فارس، اخراج سفير کانادا، سرکوب مخالفان و قتل خاشقچي اشاره شده است.
برخلاف دولت دونالد ترامپ، سنا و مجلس نمايندگان آمريکا مواضع محکم و صريحتري را در قبال عربستان سعودي به ويژه در ارتباط با قتل خاشقچي در کنسولگري رياض در استانبول اتخاذ کرده‌اند.

نزاع قريب الوقوع سعودي ها با آمريکا
خبر ديگر اينکه انديشکده صهيونيستي بگين - سادات براي مطالعات راهبردي نوشت، پافشاري عربستان سعودي بر دستيابي به زنجيره توليد سوخت هسته اي در داخل و تلاش هاي آن براي تقويت توانايي هاي موشکي موجب تشديد نگراني درباره مقاصد واقعي آن شده است.
اين انديشکده صهيونيستي در تحليلي به قلم دکتر جيمز دورسي محقق و کارشناس نوشت: عربستان سعودي ضمن تضمين دادن درباره صلح آميز بودن مقاصد هسته اي اش همچنان نسبت به حفظ گزينه دستيابي به توانايي ساخت تسليحات هسته اي علاقه نشان مي دهد - علاقه اي که مي تواند اين کشور را در مسير رويارويي با آمريکا قرار دهد.
ژنرال سعودي خالد بن سلطان بن عبدالعزيز، پسر شاهزاده فقيد سلطان بن عبدالعزيز وزير دفاع اسبق، و فرمانده وقت اتحاد بين المللي تحت رهبري آمريکا که عراق را در سال 1991 وادار به خروج از کويت کرد، در خاطراتش نوشته است: وظيفه من گفتگو درباره توافق، تنظيم يک طرح فريبکارانه مناسب، انتخاب تيمي از مردان و افسران سعودي و فراهم کردن تدارکات لازم براي آموزش آنها در عربستان سعودي و چين، ساخت و دفاع از پايگاه هاي عمليات و تاسيسات ذخيره سازي در بخش هاي مختلف عربستان، ترتيب دادن ارسال محموله هاي موشکي از چين و در هر مرحله اي، آماده بودن براي دفاع از پروژه مقابله با خرابکاري يا هر شکلي از حمله بود.
اين واقعه همراه با بيانيه هاي اخير پادشاهي سعودي و ناتواني اين کشور در ارائه يک روايت معتبر و بادوام از رويدادهاي پيرامون قتل جمال خاشقجي روزنامه نگار در کنسولگري آن در استانبول موجب پيچيده شدن مذاکرات آن با آمريکا براي دستيابي به طرح هايي براي ساخت نيروگاه هاي هسته اي در توافقي مي شود که ارزش آن با نظر به اينکه عربستان سعودي در نهايت تصميم به ساخت چند نيروگاه داشته باشد، مي تواند تا 80 ميليارد دلار برسد.
چشم انداز يک توافق عظيم جايگاه محوري در سياست "اول آمريکا"ي دونالد ترامپ رئيس جمهور دارد که بر انعقاد قرارداد و اشتغالزايي متمرکز است. اما انتقاد و بي اعتمادي فزاينده به عربستان سعودي در کنگره و جامعه اطلاعاتي آمريکا در نتيجه بحران خاشقجي و عمکرد عربستان در جنگ يمن که حادترين بحران انساني جهان را از زمان جنگ جهاني دوم رقم زده است، احتمالا موجب تقويت تلاشها براي خنثي کردن توافقي مي شود که به علت پافشاري عربستان بر توليد سوخت هسته اي در آن کشور منعقد شده است، گرچه مي تواند آن را با قميتي ارزان تر از خارج خريداري کرد.
اصرار پادشاهي سعودي بر اين مسئله موجب تشديد نگراني ها درباره احتمال استفاده از سوخت هسته اي براي مقاصد نظامي شده است.
دموکراتهاي کنگره خودداري از فروش فناوري هسته اي به عربستان سعودي را به عنوان مجازاتي مناسب بخاطر قتل خاشقجي پيشنهاد داده اند. پادشاهي سعودي تاکيد دارد آن اقدام بدون اطلاع محمد بن سلمان وليعهد صورت گرفته بود.
درحاليکه دولت ترامپ هنوز پادمان هاي درازمدت سخت گيرانه درخصوص صادرات هسته اي آمريکا را به منظور انعقاد قرارداد با عربستان سعودي کنار نگذاشته است، به روشني نيز نگفته است که آنها را حفظ خواهد کرد.
ترامپ همانطور که اعمال تحريم هاي سخت (ضد عربستان) در پي قتل خاشقجي را رد کرد، احتمالا اين استدلال را مطرح مي کند که اگر آمريکا از انعقاد قرارداد هسته اي با عربستان سعودي انصراف دهد، کشورهايي مانند چين، روسيه و کره جنوبي که کنترل هاي سهل گيرانه تري (در صادرات هسته اي) دارند، به ميدان مي آيند. اين استدلال در اصل به اين معني است که آمريکا بايد مرتکب اشتباه شود چون در غيراينصورت يک کشور ديگر آن اشتباه را مرتکب خواهد شد.
مقامات سعودي به کرات بر اين مسئله تاکيد کرده اند که اين کشور خواهان دستيابي به توانايي هاي هسته اي براي مقاصد صلح آميز از قبيل توليد دارو، برق و شيرين کردن آب درياست و اينکه عربستان سعودي متعهد مي شود تاسيسات (هسته اي) آينده اش را تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي (آي اي ئي اي) قرار دهد.
اما عربستان سعودي با بودجه نظامي 56 ميليارد دلاري براي سال 2018، در حال تقويت توسعه يک صنعت نظامي داخلي است با اين هدف که تا سال 2030 بتواند 50 درصد تجهيزات نظامي اش را در داخل توليد کند، اين رقم اکنون 2 درصد است.
بن سلمان اوايل امسال در گفتگو با سي بي اس ظاهرا شرايطي براي تضمين هاي هسته اي سعودي مقرر کرد و مدعي شد عربستان سعودي نمي خواهد به بمب هسته اي دست پيدا کند اما بدون شک اگر ايران بمب هسته اي توليد کند، ما فورا همان رويه را دنبال خواهيم کرد.
اقدام عربستان سعودي در مطرح کردن درخواست هايش از طريق برخورداري از حق کنترل فرايند غني سازي اورانيوم و بازفراوري سوخت هسته اي براي توليد پلوتونيوم، که بطور بالقوه از مواد اساسي ساخت تسليحات هسته اي است، بطور بالقوه کناره گيري از يادداشت تفاهم سال 2009 با آمريکا است که در آن متعهد شده بود سوخت هسته اي را از بازارهاي بين المللي تامين کند.
همکاري در زمينه انرژي هسته اي يکي از مجموعه توافقاتي بود که سال گذشته بين عربستان سعودي و چين در جريان سفر ملک سلمان پادشاه عربستان به پکن حاصل شد. آن توافق شامل بررسي امکانات لازم براي ساخت يک نيروگاه هسته اي حرارت بالاي خنک شونده با گاز (اچ تي جي آر) در عربستان و همکاري در زمينه مالکيت معنوي و توسعه زنجيره تامين توليدات صنعتي داخلي براي اچ تي جي آرهايي بود که در عربستان سعودي ساخته مي شوند. توافق اچ تي جي آر بر مبناي قراردادي صورت گرفت که در سال 2012 به امضا رسيد و شامل حفظ و توسعه نيروگاههاي هسته اي و رآکتورهاي تحقيقاتي و نيز تامين سوخت هسته اي از چين بود.
در گزارش موسسه "علوم و امنيت بين الملل (آي اس آي اس) مستقر در واشنگتن که اندکي پس از سفر ملک سلمان(به پکن) منتشر شد، هشدار داده شد که توافق هسته اي 2015 ايران "تمايل پادشاهي عربستان را براي دستيابي به توانايي هاي مرتبط با تسليحات هسته اي و حتي خود تسليحات هسته اي از بين نبرده است."
مانند همان شرايطي که در عصر ژنرال بن سلطان حاکم بود، فروش احتمالي موشکهاي بالستيک و کروز از سوي چين به عربستان سعودي همچنان يکي از مبهم ترين زمينه هاي همکاري نظامي چين و عربستان است.
کارشناسان نظامي مي گويند تصوير ماهواره اي پايگاههاي موشکي در عربستان سعودي در سالهاي اخير و ديگر شواهد غيرمستقيم از جمله گزارش مطبوعات سعودي از مراسم فارغ التحصيلي در دانشکده نيروي موشکي راهبردي عربستان در وادي الدواسِر گواهي بر نقل و انتقالاتي است که جريان دارد.
در سال 2014، عربستان سعودي موشکهاي دانگ فنگ -3 ساخت چين را که تا 5000 هزار کيلومتر برد دارند، به نمايش گذاشت. گزارشهاي رسانه ها حاکي از آن است که آن موشکها در سال 2007 احتملا با اطلاع آمريکا خريداري شده بودند.
جفري لوئيز، کارشناس عدم اشاعه (تسليحاتي) در اين ارتباط گفت: "عربستان سعودي سرمايه گذاري سنگيني در زمينه موشکهاي بالستيک و کروز متعارف به عنوان يک بازدارندگي راهبردي بعمل آورده است."
نتيجه گيري وي را انور عشقي، ژنرال بازنشسته و مشاور ارتش سعودي، تاييد کرد. وي گفت: "ارتش عربستان در واقع موشکهاي دي اف-21 را از چين دريافت کرد و فرايند آماده سازي موشکها براي پرتاب از جمله تاسيسات ارتقاء يافته و کنترل کامل موشکها تکميل شده است." وي به موشک بالستيک ميان برد "ايست ويند" با سوخت جامد اشاره داشت که ساخت جمهوري خلق چين است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آمريکا عربستان نزاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۱۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا

به گزارش «تابانک» به نقل از ایرنا از تاس، زاخارووا تصریح کرد: ما به این دلیل با این پیش‌نویس مخالفت کردیم که آمریکا تلاش کرد در شورای امنیت سازمان ملل تعهدات حقوقی جدیدی درباره امنیت فضا ایجاد کند که فراتر از پیمان‌ها و توافقنامه‌های فعلی است؛ که مهمترین آنها پیمان ماورای جو ۱۹۶۷ است.

روسیه چهارشنبه شب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.

۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن رای مثبت دادند، چین یکی از اعضای دائم شورای امنیت رای ممتنع داد و روسیه دیگر عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مخالف داد و آن را وتو کرد.

شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در واکنش به وتوی قطعنامه کشورش از سوی روسیه گفت که این وتو، نگرانی‌های جدی را در مورد برنامه‌های روسیه برای فضای ماورای جو ایجاد می‌کند.

این رای‌گیری پس از آن صورت گرفت که واشنگتن، مسکو را به ساخت سلاح هسته‌ای برای ارسال به فضا متهم کرد. آمریکا معتقد است که روسیه در حال استقرار یک جنگ‌افزار هسته‌ای ضد ماهواره در فضا است که انفجار آن می‌تواند در همه موضوعات از ارتباطات نظامی تا حتی خدمات مسافربری اینترنتی، خرابکاری ایجاد کند.

مسکو این ادعاها را رد کرده و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته است که مسکو مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا است.

دیگر خبرها

  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض