Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه برای مقابله با قلیان نیازمند عزم و خرد جمعی هستیم، گفت: باید باور کنیم که مصرف قلیان یک معضل اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیدوحید احمدی طباطبایی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه مبارزه با قلیان نیازمند کار تیمی است که یک ارگان به تنهایی نمی‌تواند از پس آن برآید و اصناف و اتحادیه‌ها، دادگستری، استانداری، نیروی انتظامی و خود مردم باید برای این مسئله تلاش کنند، افزود: مصرف و عرضه قلیان باید برای نیروی انتظامی و اماکن عمومی و اتحادیه و اصناف نیز معضل مهمی باشد و مردم باید از آن‌ها مطالبه کنند که چرا باید این ماده خطرناک توزیع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: متاسفانه اصناف در این زمینه کمی کوتاه می‌آید و تذکر لازم را نمی‌دهد و مجوز مکان‌هایی که قلیان عرضه می‌کنند توسط میراث فرهنگی و اصناف داده می‌شود لذا میراث فرهنگی و اصناف باید نظارت خود را افزایش داده و متخلفان را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کنند.

عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمان تصریح کرد: مردم باید مطالبه‌گر باشند و خودشان وارد قضیه شوند و خانواده‌ها و فرزندان خود را به رستوران یا مکان‌هایی که قلیان عرضه می‌کنند، نبرند. خانواده‌ها و بچه‌های ما گناهی نکرده‌اند که در معرض این دود خطرناک قرار بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۷۹۲ مورد شکایت مردمی در زمینه مصرف و عرضه قلیان به سامانه ۱۹۰ ارسال شده است، گفت: اکنون ۱۸۴ مرکز در شهر کرمان قلیان عرضه می‌کنند که نسبت به سال ۸۵ که تعداد آن ۴۰ مورد بود افزایش چند برابری داشته است. متاسفانه سودآوری زیاد عرضه و فروش قلیان باعث ایجاد مافیایی شده است که سود آن اغواکننده است.

احمدی طباطبایی در مورد نحوه فعالیت بازرسان بهداشتی در رابطه با مقابله با عرضه قلیان گفت: بعد از بررسی بارزسان بهداشتی، نامه به قوه قضاییه فرستاده می‌شود و دادستان یا دادیار در خصوص پلمب آن مکان حکم صادر و با اجرای حکم پلمب می‌شوند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۴ مرکز عرضه قلیان پلمب شده است، ادامه داد: در سال ۹۵، ۱۲۰ مرکز و در سال ۹۶، ۱۷۴ مرکز عرضه قلیان پلمب شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه تحقیقات اخیر نشان می‌دهد، افرادی که قلیان مصرف می‌کنند احتمال افسردگی، خودکشی و خشونت‌های اجتماعی در آن‌ها بیشتر است، بیان کرد: تهدید قلیان و سیگار به مراتب بسیار جدی‌تر از آن است که مردم فکر می‌کنند، زیرا قلیان و سیگار راهی برای اعتیاد به انواع دیگر مواد مخدر هستند.

احمدی طباطبایی افزود: متاسفانه سن اعتیاد به قلیان و مصرف آن پایین آمده و خانم‌ها نیز به قلیان روی آورده‌اند که این باعث می‌شود قبح قلیان از بین برود.

وی در خصوص حکم شرعی مصرف قلیان گفت: از آنجا که مصرف قلیان اضرار به نفس دارد، اکثر مراجع تقلید نیز مصرف قلیان را حرام اعلام کرده‌اند ضمن آنکه باید تاکید کرد که اگر پنجره قلیان در هر خانه‌ای باز شود یعنی خطر اعتیاد هر لحظه احساس می‌شود.

این دکترای آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه مضرات مصرف قلیان گریبان‌گیر افرادی که در معرض دود قلیان هستند نیز می‌شود، گفت: عفونت‌های گوش میانی در کودکان، سرماخوردگی‌های مکرر و سرفه‌های طولانی مدت از عوارض در معرض دود قلیان بودن کودکان است.

وی گفت: خانواده‌ها باید دقت کنند که دود ناشی از قلیان و صدایی که ایجاد می‌کند برای کودکان جذاب است و وقتی در مکان‌های تفریحی با آن مواجه می‌شوند در آن‌ها ذهنیت مثبتی در خصوص آن ایجاد می‌شود.

احمدی طباطبایی با بیان اینکه از آنجا که بروز مضرات مصرف قلیان ممکن است کمی طول بکشد، جوانان عوامل خطر آن را خیلی دور می‌بینند، ادامه داد: اثرات کوتاه مدت قلیان شامل زردی دندان‌ها، رنگ پریدگی، بوی بد دهان و چین و چروک زودرس در چهره است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ناباروری را از مضرات دیگر قلیان دانست و گفت: اگر فردی قصد فرزند آوری داشته باشد باید از قلیان دوری کند، زیرا تحقیقات نشان داده است کشیدن قلیان ممکن است باعث ایجاد نازایی در زنان و مردان بشود.

وی گفت: یکی از علل گرایش جوانان به قلیان باور غلطی است که فکر می‌کنند دود قلیان، چون از آب عبور می‌کند بی ضرر است در صورتی که ۴ هزار ماده شیمیایی مضر در تنباکو وجود دارد که آب به هیچ عنوان از بین برنده آن‌ها نیست.

عضو هیات علمی دانشکده بهداشت با اشاره به مواد سمی قلیان گفت: ترکیبات خطرناک بنزن، پلوتونیوم، فنول، سم مالاتیوم و در بعضی موارد آمفتامین‌ها از جمله موادی هستند که در تنباکو‌ها مشاهده شده است.

احمدی طباطبایی با اشاره به اینکه بیماری‌های مسری مثل سل و هپاتیت نیز از طریق قلیان منتقل می‌شود، گفت: ممکن است که بعضی به اشتباه فکر کنند اگر سر لوله قلیان را تعویض کنند دیگر از نظر بهداشتی مشکلی ندارد در صورتی که این سر تنها ۱۵ درصد عامل انتقال بیماری است و ۸۵ درصد دیگر از طریق مخزن آب و شلنگ قلیان انتقال می‌یابد.

وی با بیان اینکه یک وعده نیم ساعته مصرف قلیان معادل سه تا پنج بسته سیگار مضر است، افزود: گرایش به سوی قلیان ممکن است هر یک از عوامل فردی، خانوادگی و محیطی باشد. عوامل فردی مانند اعتماد به نفس پایین، روحیه سرکشی، احساس بزرگ نشان دادن خود و نگرش مثبت به قلیان می‌تواند باعث گرایش فرد به قلیان شود.

احمد طباطبایی با برشمردن عوامل خانوادگی گفت: سیگاری یا قلیانی بودن اعضای خانواده، کاهش ارتباط والدین با فرزندان، سهل‌گیری یا سخت‌گیری بیش از حد والدین، تبعیض میان فرزندان و ... از عوامل خانوادگی خطر مصرف قلیان هستند.

وی افزود: در دسترس بودن قلیان، قیمت پایین آن و تبلیغات از عوامل محیطی اعتیاد به قلیان است.

این دکترای آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه پیشگیری از اعتیاد باید از کودکی آغاز شود، گفت: اول از همه برای فرزندانمان الگو باشیم و مقررات شفافی در این زمینه در خانه خود داشته باشیم.

احمدی طباطبایی افزود: والدین باید ارتباط بیشتری با فرزندان خود داشته باشند و با ابراز علاقه به آن‌ها نگذارند فرزندانشان احساس کمبودی داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پایان با بیان اینکه جوانان به جای اینکه برای مقابله با مشکلات به دود سیگار و قلیان و اعتیاد پناه ببرند بهتر است مهارت‌های حل مسئله را آموزش ببینند تا بتوانند با مشکلات مقابله کنند، گفت: افراد می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های بهداشتی در هر منطقه‌ای از شهر، مهارت‌های حل مسئله را که توسط روان‌شناسان این پایگاه‌ها به صورت رایگان آموزش داده می‌شوند فرا بگیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مصرف قلیان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۲۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«جهش تولید» باطل السحر مشکلات اقتصادی است

ایسنا/گیلان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، «جهش تولید» را باطل السحر مشکلات ناشی از ضعف‌های درونی و دشمنی‌های بیرونی دانست و اضافه کرد: اگرچه دلیل مهم تکرار عنوان «تولید» در شعارهای سال همین اهمیت و کارگشایی آن است، اما دلیل مهم‌تر، عدم تحقق شایسته آن است.

سیاوش آقاجانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، اظهار کرد: کلیدواژه «تولید» محور شعارهای اقتصادی دهه اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه همه مسئولان و دغدغه‌مندان حوزه اقتصاد باید فهم دقیقی نسبت به منویات رهبر انقلاب درخصوص نامگذاری سال‌ها داشته باشند، افزود: رهبر انقلاب در چند سخنرانی ابتدای سال، به تبیین ابعاد شعار سال پرداختند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان تولید را فرایند تولید ارزش دانست؛ نه صرفا تولید کالا و متذکر شد: تولید می‌تواند کالا و یا خدمات و یا حتی دانش و اساسا هر گونه ایجاد ارزش افزوده برای کشور باشد.

آقاجانی با اشاره به اهمیت بالای «تولید» در رشد اقتصادی، عنوان کرد: تولید برای ملت و نظامی که مهمترین هدفش، عزت و اقتدار و استقلال و عدالت در برابر دشمنانی است که هیچ ابایی از تحریم غذا و داروی این مردم را ندارند، اساسا یک راهبرد محسوب می‌شود، زیرا تامین کننده نیازهای حیاتی کشور در بخش‌های مختلف است.

وی تولید با محوریت نیازهای راهبردی کشور را رکن اصلی اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: تولید موجب رونق اقتصادی و خلق ثروت می شود و از این حیث می‌تواند به حل مسائل خرد و کلان کشور به ویژه در بخش اقتصاد کمک کند و کارگشای معیشت مردم باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان ریشه کنی فقر، اشتغالزایی، تمهید ازدواج جوانان، تسهیل فرزندآوری، تامین مسکن را از جمله دستاوردهای رونق در بخش تولید دانست و ادامه داد: علاوه بر این، تولید می‌تواند به کاهش معضلات اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد و بزهکاری کمک کند و موجب ایجاد زمینه‌های کار فرهنگی شود.

وی با بیان اینکه تولید بر روی کاهش اثر رشد نقدینگی موثر است و می‌تواند به مهار تورم کمک کند، گفت: کاهش تورم به عنوان عامل ثبات اقتصادی می‌تواند به امنیت سرمایه‌گذاری منجر شود و بر تولید اثر متقابل بگذارد؛ البته می‌توان تورم را از طریق تحمیل رکود نیز مهار کرد که البته سازنده نیست؛ در حالی که رونق تولید همزمان با ایجاد رشد اقتصادی، بر کاهش تورم اثر مستقیم دارد.

آقاجانی یکی از دلایل عدم تحقق «جهش تولید» را همراه نکردن مردم دانست و گفت: نمی‌توان ظرفیت واقعی کشور را بدون استفاده از مهمترین مولفه آن که همان مردم هستند، آزاد کرد؛ از این رو آمدن مردم به کارزار تولید باید از همه ابعاد مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با تاکید بر لزوم تسهیل ورود مردم به عرصه تولید، عنوان کرد: کارهای خوبی به ویژه در دولت سیزدهم انجام شده که از جمله آن تسهیل صدور مجوزهاست؛ یکی از عوامل توفیق دولت در امر اشتغال قطعا همین تسهیلگری بوده، البته هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

آقاجانی از دیگر عوامل موثر بر ورود مردم به میدان تولید را ایجاد جذابیت برای تولید دانست و یادآور شد: مردم باید این اطمینان را پیدا کنند که تولید کردن سودآور و کم ریسک است، در حالی که بسیاری از مردم اساسا چنین احساسی ندارند.

وی یکی دیگر از مولفه های ارتقای مشارکت مردم در امر تولید را حذف یا کاهش جذابیت عرصه های غیر مولد و خصوصا مخرب دانست و افزود: مادامی که منفعت حوزه های دلالی بالا و ریسک آن کم باشد، قطعا جذابیت بیشتری برای مشارکت خواهد داشت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان یکی از ضروریات تحقق شعار سال را ایجاد ظرفیت برای مشارکت سرمایه های خرد مردم در امر تولید دانست و خاطرنشان کرد: همه مردم امکان راه اندازی یک بنگاه تولیدی و یا سرمایه گذاری کلان در این خصوص را ندارند، اما تمایل دارند در جهت حفظ ارزش سرمایه خود و کسب درآمد و مشارکت در امر توسعه کشور، در امر تولید سرمایه گذاری داشته باشند؛ البته راه روشنی را برای چنین مشارکتی پیدا نمی کنند.

وی استفاده از ساختار تعاونی برای همگرایی سرمایه ها و ظرفیت های کوچک در جهت انجام طرح های خرد و متوسط تولیدی، تقویت بسترهای لازم برای کسب و کارهای خرد در کنار تسهیل صدور مجوز و پرداخت تسهیلات و ایجاد بازارها یا نمایشگاه های دائمی یا دوره های مجازی برای این کسب و کارها، آموزش و ایجاد روش های جلب مشارکت مردم برای تولیدکنندگان فعلی در جهت توسعه بنگاه های تولیدی موجود یا برای ایجاد بنگاه های تولیدی جدید و هدایت نسل جوان و فعال کشور از مسیر مدرک گرایی به سمت مهارت گرایی با هدف جذب سریع تر و سهل تر به بازار کار را از جمله راهکارهای تحقق شعار سال با محوریت مردم دانست و اضافه کرد: ایجاد حساب های مختص مشارکت در امر تولید در بانک ها و موسسات مالی و سرمایه گذاری جدی درخصوص فرهنگ کار برای دعوت از افرادی که ظرفیت کار در حوزه تولید را دارند نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

آقاجانی در پاسخ به این سوال که «کارآفرینان و کارفرمایان و کارگرانی که هم اکنون در سنگر تولید مشغول مجاهدت هستند، چگونه می توانند نقش بارزتری در تحقق شعار سال داشته باشند؟»، اظهار کرد: یکی از مهمترین کمک ها به تولید از جانب دست اندرکاران تولید، توجه به حقوق مصرف کنندگان است، یعنی نمی توان با قیمت بالا و کیفیت پایین مردم را به مصرف «تولید ملی» فراخواند؛ مگر اینکه در سایه انحصار باشد که البته شاهد آفات عدیده آن در برخی از صنایع هستیم.

وی با اشاره به نقش کیفیت مدیریت در آزاد شدن ظرفیت بالای نیروی انسانی حوزه تولید، تصریح کرد: اگر چه خود تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه و استفاده از تکنولوژی های مناسب و طراحی فرایندهای کارآمد و استخدام نیروهای توانمند سهم بیشتری در بهبود کیفی و قیمتی تولید دارند، اما نیروی انسانی نیز در این موضوع بسیار موثر است؛ در واقع کیفیت محصول در کارگاهی که مهندسان و کارگران آن با جان و دل و با وجدان کاری و از روی باور و تعصب مشغول تولید هستند، بسیار متفاوت است با کیفیت محصولی که عوامل انسانی دخیل در آن نگاه حداقلی به شغل خود دارند؛ البته تولید خوب و با کیفیت نه تنها به رونق کارخانه و جامعه کمک می‌کند، بلکه نهایتا به امنیت شغلی، بهبود معیشت و رضایت شغلی نیز منجر می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان یکی از جلوه های مشارکت مردم در امر تولید را توجه به استفاده از «تولید ملی» دانست و بیان کرد: حمایت از تولید ملی یعنی حمایت از اشتغال و ازدواج و معیشت و مسکن که در نهایت پیشرفت کشور را رقم می‌زند و تقویت عزت و استقلال ملی را موجب می‌شود.

وی با بیان اینکه عمق بخشی به تولیدات داخلی یک شبه حاصل نمی شود و این تعمیق گام به گام و تدریجی است، متذکر شد: هر چقدر سهم اقتصاد ملی از تولید یک محصول بیشتر باشد، حمایت از آن نیز بهتر است؛ البته باید فرصت لازم برای این پیشرفت را از طریق حمایت از محصولات در نظر گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بومی‌سازی کیت‌های قرائت از راه دور مصرف گاز و آب در داخل کشور
  • مدیریت هوشمند مصرف آب و گاز با کنتورخوان از راه دور ایران‌ساخت
  • لالیگا رکورد زد؛ سودآوری لیگ اسپانیا طبق جدیدترین گزارش مالی
  • نگهداری سلاح در محیط خانواده به یک معضل تبدیل شده است
  • هدف‌گذاری ایجاد ۱۸۰هزار شغل در تهران
  • عوارض جدی خوردن دوغ
  • با توجه به تشدید واردات بنزین با بررسی جداول بودجه، راهکار حل معضل ناترازی بنزین در 1403 چیست؟
  • خطرات تغییر دادن شکل قرص برای خوردن
  • «جهش تولید» باطل السحر مشکلات اقتصادی است
  • تعداد باندهای ایست بازرسی مرصاد افزایش می‌یابد