Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-18@10:50:57 GMT

چین ستاره مصنوعی شش برابر داغ‌تر از خورشید ساخت

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۲۳۳۵

بشر همیشه به دنبال منابع انرژی جایگزین بوده از بیم اتمام منابع انرژی تجدیدناپذیر مانند سوخت‌های فسیلی. یکی از این منابع انرژی نوپا، انرژی هسته‌ای بوده است که نوع شکافت هسته‌ای آن متداول است. ولی انرژی هسته‌ای بزرگتری در هستی وجود دارد که به آن همجوشی گویند و در ستاره منظومه شمسی ما، خورشید همیشه در حال وقوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان توانسته‌اند امکان ایجاد همجوشی را با رآکتورهای جدید فراهم سازند ولی این رآکتورها توان تامین برق را آنطور که انتظار می‌رفت فراهم نمی‌کردند. چین به تازگی یک رآکتور هسته‌ای همجوشی ساخته است که شش برابر خورشید منظومه شمسی، داغ می‌شود. در این ویدیو گزارشی درباره این رآکتور و فواید آن در آینده با زیرنویس فارسی را ببینید.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۲۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگ‌ترین نیروگاه برق اتمی جهان بیدار می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، این اقدام ماه‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای ژاپن (NRA) به نیروگاه نیروگاه اتمی کاشیوازاکی - کاریوا «چراغ سبز» برای فعال سازی مجدد داد.

این سازمان همچنین مجوز شروع سوخت‌گیری را به کارخانه داده است. برای این منظور، TEPCO اکنون میله‌های سوخت را به راکتور شماره ۷ وارد می‌کند.

این در حالی است که این نیروگاه هنوز برای شروع تولید برق با موانع دیگری مانند بازرسی‌های ایمنی بیشتر و تایید فرماندار منطقه روبه روست که موانع ساده‌ای برای عبور نیستند.

گفتنی است نیروگاه اتمی کاشیوازاکی - کاریوا هنگام تلاش برای بازگرداندن عملیات در سال ۲۰۲۱ به دلیل نقض‌های امنیتی با مشکلاتی مواجه شد. این نیروگاه قبل از اینکه در سال ۲۰۱۲ از بین برود، دارای ظرفیت تولید برق ۸.۲ گیگاوات بود که به دلیل یک سری نقض پروتکل ایمنی شناسایی شده تعطیل شد.

این موارد شامل حفاظت ناکافی از مواد هسته‌ای و چند مورد دیگر بود. با این حال، این مسائل از آن زمان حل تا کنون شده است.

این نیروگاه در استان نیگاتا ژاپن در زمینی به مساحت ۴.۲ کیلومتر مربع، اولین بار در سال ۱۹۸۵ افتتاح شد و اولین راکتور پیشرفته آب جوش (ABWR) در جهان است. این تاسیسات دارای هفت رآکتور است که پنج رآکتور آن ۱.۱ گیگاوات ظرفیت دارند و دو راکتور باقی مانده می‌توانند هر کدام ۱۳۶۵ مگاوات برق تولید کنند.

این تاسیسات اتمی در طول عمر خود به دلیل مشکلات فنی و وقوع زلزله در منطقه، چندین بار تعطیلی جزئی و کامل را تجربه کرده است.

با این حال، پس از فاجعه فوکوشیما، نیروگاه برای مدت طولانی تعطیل شد.

آخرین بیداری نیروگاه، بخشی از جاه طلبی‌های ژاپن برای راه اندازی مجدد راکتور‌های هسته‌ای آفلاین برای تامین امنیت انرژی این کشور و همچنین تلاشی برای کمک به کاهش انتشار کربن آن است. بنابراین، انرژی هسته ای، ژاپن را قادر می‌سازد تا با توجه به منابع محدود و واردات حدود ۹۰ درصدی انرژی مصرفی اش، در زمینه انرژی خودکفا شود.

همین امر موجب شد، ژاپن تا پایان سال ۲۰۲۲ موضع خود را در برابر سیاست انرژی هسته‌ای تغییر دهد. افزایش اخیر در برخی از هزینه‌های انرژی، مانند قیمت گاز طبیعی مایع ((LNG، به تصمیم گیرندگان ژاپنی کمک کرد تا در مورد انرژی هسته‌ای تغییر مسیر دهند.

شرکت برق توکیو از دیروز (۱۵ آوریل) ارسال همایه سوخت (مجموعه‌ای از میله‌ها یا صفحه‌های سوخت) را به راکتور شماره ۷ آغاز و اعلام کرد قصد دارد ۸۷۲ همایه سوخت را از ذخایر نیروگاه وارد راکتور کند.

این فرآیند نسبتا زمان بر، حدود یک ماه و نیم طول می‌کشد. طی این مدت برای اطمینان از نصب صحیح میله‌ها بررسی‌های دقیقی صورت می‌گیرد. همچنین ضروری است از فعالیت درست سیستم خنک کننده هسته طبق طراحی، اطمینان حاصل شود.

به همین منظور، شرکت برق توکیو تعداد کارکنان شبانه روزی را نیز از هشت نفر فعلی به ۵۱ نفر افزایش داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!
  • به دنبال منظومه سازی ماهواره‌ای در مدار هستیم
  • بزرگ‌ترین نیروگاه برق اتمی جهان بیدار می‌شود
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • خورشید پنج میلیارد سال دیگر کل زمین را خواهد بلعید
  • ستارگانی که به سرعت لاغر می‌شوند
  • چشم ایران به برق خورشید روشن می‌شود؟
  • آخرین پیش‌بینی اینشتین هم ساخته شد: موتور هسته‌ای خودرو!
  • اگر خورشید منفجر شود چه بلایی سر زمین می‌آید؟
  • آخرین پیش‌بینی انیشتین هم ساخته شد: موتور هسته‌ای برای خودرو