Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری تسنیم: به نقل از روزنامه "دی ولت" آلمان، یک سال بعد از پیروزی بر گروه تروریستی داعش در عراق، دولت عراق از عراقی‌هایی که به آلمان پناهنده شده اند درخواست می‌کند که به وطن خود برگردند.

"محمد علی الحکیم"، وزیر امور خارجه عراق امروز (دوشنبه) بعد از دیدار با همتای آلمانی خود "هایکو ماس" تاکید کرد که ما امیدواریم که این شهروندان به صورت داوطلبانه به کشور ما بازگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی شرایط امنیتی در کشورش را عالی و پایدار ارزیابی کرده و گفت: عراق یک کشور امن است و ما به شهروندان خود اعلام می‌کنیم که داوطلبانه به کشور ما برگردند.

"هایکو ماس" هم به عراق وعده کمک در زمینه بازسازی دوباره و بهبود شرایط زندگی و جلوگیری از قدرت گرفتن دوباره داعش را داد و گفت: ما آماده ایم در آینده به صورت قابل اعتماد همراه با شرکای بین المللی خود مسئولیت در این راستا را بر عهده گرفته و از عراق در مسیری که در پیش گرفته حمایت کنیم.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تاکید کرد که حکومت ترور داعش در هم شکسته است. وی افزود: حالا باید از قدرت گرفتن مجدد داعش به صورت زیرزمینی تحت هر شرایطی جلوگیری کنیم تا خطر ترور در عراق، منطقه و همچنین در اروپا مرتفع شود.

در جریان جنگ عراق صد‌ها هزار عراقی به آلمان پناهنده شده اند. بر اساس اطلاعات دولت آلمان در اواخر سپتامبر ۲۴۵ هزار پناهنده عراقی در این کشور ثبت شدند. داعش در سال ۲۰۱۴ بخش زیادی از کشور عراق را تحت کنترل خود درآورده بود. سال گذشته ضد حمله‌ها علیه داعش به آزادی شهر میلیونی موصل از چنگال این تروریست‌ها منجر شد. در دهم دسامبر سال ۲۰۱۷ "حیدر العبادی"، نخست وزیر سابق عراق پیروزی نظامی بر داعش را اعلام کرد. البته همچنان بخصوص در شمال این کشور برخی سلول‌های داعش فعال هستند. در این منطقه همچنین حملات تروریستی توسط این سازمان انجام می‌گیرد.

با این حال وزیر امور خارجه عراق شرایط امنیتی در کشور خود را مثبت ارزیابی کرده و در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی خود تاکید کرد که تنها از طرف سوریه خیلی چیز‌ها برای نگرانی وجود دارد.

آلمان مبارزه با داعش در عراق را با عملیات آموزشی به نیرو‌های کرد موسوم به پیشمرگه و ارسال سلاح حمایت می‌کند. تا امروز نیز هواپیما‌های تورنادوی آلمان و یک هواپیمای سوخت رسان به منظور مشارکت در عملیات ائتلاف ضد داعش در اردن مستقر بوده است. ارتش آلمان همچنین در کمپی در نزدیکی بغداد به نیرو‌های عراقی آموزش می‌دهد. عملیات تورنادو‌های آلمان سال آینده خاتمه می‌یابد، اما آینده عملیات آموزشی آلمان در عراق هنوز نامعلوم است. دولت آلمان حالا شدیدا بر فعالیت‌های غیر نظامی در عراق تاکید دارد.

"هایکو ماس" در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که ما بر این عقیده ایم که یک عراق متحد، دموکراتیک، پایدار و مستقل می‌تواند و باید در منطقه تاثیر بگذارد.

همچنین مسئله علایق و روابط اقتصادی با عراق هم در دیدار "هایکو ماس" از عراق مطرح بود. عراق اگر چه یک کشور غنی از منابع نفتی است، اما مردم آن تحت شرایط بد تامین آب و برق رنج می‌برند.

منبع: فردا

کلیدواژه: هایکو ماس عراق داعش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۳۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراق کنترل پایگاه‌های مرزی مخالفان ایران را برعهده گرفت

به گزارش جام جم آنلاین، عبدالامیر الشمری با بیان این مطلب خاطر نشان کرد که دولت عراق اجازه نخواهد داد حزب کارگران کردستان (پ ک ک) بهانه‌ای برای هدف قرار دادن خاک عراق شود.

وزیر کشور عراق با اشاره به آغاز روند اعطای مجوز حمل سلاح سبک برای شهروندان عراقی و خریداری اسلحه سنگین از شهروندان توسط دولت، تاکید کرد که سلاح باید تنها در اختیار دولت باشد.

پیشتر، تهران و بغداد در مارس ۲۰۲۳ با امضای یک توافقنامه امنیتی در خصوص خلع سلاح گروه‌ های تروریستی مخالف جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق به توافق رسیدند. در این توافقنامه بر عدم تبدیل خاک عراق به مرکزی برای حضور گروه‌های مسلح یا نقطه شروعی برای هدف قرار دادن همسایگان این کشور و عدم تضعیف حاکمیت عراق تاکید شده است.

الشمری که با العربیه گفتگو می‌کرد، در ادامه اظهار داشت که مرز دهوک در شمال عراق در معرض مداخله نظامی ترکیه است و به منطقه‌ای برای درگیری با «پ‌ک‌ک» تبدیل شده است.

وی افزود: «دولت در خصوص حزب کارگران کردستان با ترکیه هماهنگی کرده است، اما این موضوع به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه از نظر جغرافیایی نیاز به زمان دارد.»

عراق می‌گوید عملیات نظامی ترکیه در شمال، حاکمیت این کشور را نقض می‌کند، اما آنکارا با تاکید بر ضرورت ادامه این حملات برای محافظت از خاک خود، درباره تهاجم جدید هشدار داد.

دیگر خبرها

  • تروریست‌ها در عراق از اشغالگران آمریکایی دستور می‌گیرند
  • اعتراض‌ها به تاکید آلمان بر حمایت از رژیم صهیونیستی
  • اعتراض‌ها به تاکید آلمان بر حمایت از صهیونیست‌ها
  • تاکید استاندار خوزستان بر راه‌اندازی صنایع تبدیلی کشاورزی
  • عراق کنترل پایگاه‌های مرزی مخالفان ایران را برعهده گرفت
  • لزوم رعایت صرفه‌جویی در مصرف بنزین در ایام نوروز
  • نابودی منابع مالی تشکیلات داعش در عراق
  • استقرار حشد الشعبی در دیالی عراق
  • شناسایی و نابودی منابع مالی تشکیلات تروریستی داعش در عراق
  • آیا روسیه به دنبال پس گرفتن آلاسکا از آمریکاست؟