Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@04:37:51 GMT

نقشه عربستان، امارات و بحرین برای اشغال قطر فاش شد

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۳۱۵۳

نقشه عربستان، امارات و بحرین برای اشغال قطر فاش شد

تهران - ایرنا - افسر فرانسوی پس از 22 سال سکوت، برای نخستین بار در مصاحبه با شبکه الجزیره از پشت پرده نقشه عربستان، امارات و بحرین برای اشغال قطر در سال 1996 پرده برداشت.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا به نقل از شبکه خبری الجزیره ،«پائول باریل» افسر سابق فرانسوی که رهبری گروه عملیات برای اشغال قطر در سال 1996 میلادی را برعهده داشت، گفت: سران عربستان، امارات و بحرین به صورت مستقیم از عملیاتی که وی مسئولیت اجرای آن را بر عهده داشت، حمایت می کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: امارات در این عملیات نقش اساسی و کلیدی برعهده داشت به گونه ای که تیم عملیات در یک هتل در ابوظبی اسکان داده شدند و تسلیحات مورد نیاز آنان در همین هتل انبار شده بود.
باریل در ادامه گفت: برای مخفی ماندن عملیات، شخص «محمد بن زاید» ولیعهد کنونی ابوظبی که در آن زمان مسئولیت نیروهای مسلح امارات را برعهده داشت، گذرنامه های اماراتی در اختیار گروه قرار داد.
باریل در مورد افراد تیم عملیاتی خود گفت: 40 نفر از اعضای تیم را افسران عالیرتبه و زبده فرانسوی تشکیل می دادند.
وی همچنین افزود: بحرین در زمینه شنود اطلاعاتی، کمک شایانی به تیم عملیات کرد و یک مرکز ویژه را برای همین منظور اختصاص داد، عربستان هم تعدادی از شبه نظامیان قبایل را برای انجام عملیات در نظر گرفته بود.
وی اشاره ای هم به نقش مصر در این عملیات کرد و گفت: این کشور سلاح های سنگین را برای انجام عملیات در اختیار قرار داد.
این افسر سابق نظامی با اشاره به عملیات مخفیانه ای که خود شخصا آن را در ابتدای سال 96 میلادی انجام داده بود، گفت: از طریق دریا خود را به دوحه رساندم و از مکان های هدف مانند خانه امیر قطر، ساختمان تلویزیون رسمی و همچنین تعدادی از مراکز امنیتی این کشور عکسبرداری کردم.
وی افزود: برای این عملیات چیزی در حدود 200 میلیون دلار هزینه شد، 20 میلیون از این هزینه ها برای به کارگیری نیروهای نظامی از کشور چاد خرج شد.
باریل در ادامه گفت: چنانچه این عملیات اجرایی می شد، قطعا شاهد کشتار وسیع در قطر بودیم.
وی در مورد چرایی اجرا نشدن عملیات هم گفت: تماس «ژاک شیراک» رئیس جمهوری سابق فرانسه با او باعث شد تا عملیات متوقف شود.
شیراک خطاب به باریل گفته بود: دست به حماقت نزن.
این افسر فرانسوی در خاتمه گفت: شکست عملیات باعث خشم شدید سران عربستان، امارات و بحرین شد و پس از آن حتی یک بار از سوی نیروهای وابسته به سعودی در رم ایتالیا مورد حمله قرار گرفتم که قصد ترور من را داشتند.
روابط قطر با عربستان، امارات و بحرین همیشه با چالش همراه بوده است، در سپتامبر 1992 تنش روابط بین قطر و عربستان به تجاوز نظامی ریاض به دوحه و تصرف بخش هایی از خاک این کشور منجر شد، سه نفر از نظامیان دو طرف کشته شدند و تاکنون نیز مرزهای بین آنها به طور نهایی تعیین تکلیف نشده است.
همچنین قطر در سال 2005 میلادی، تابعیت قطری حدود چهار هزار نفر از قبیله بنی مره عربستان را لغو و تمامی دارایی‌هایشان را ضبط و آنها را از کشور اخراج کرد.
در 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 96) نیز چهار کشور عربستان، امارات، مصر و بحرین با متهم کردن قطر به حمایت مالی از تروریسم و روابط نزدیک با ایران ارتباط خود را با این کشور قطع کردند.
این کشورها 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر اعلام کردند که دوحه تاکنون به هیچ یک از این شروط عمل نکرده و معتقد است که تحریم کنندگان هیچ سند قابل قبولی برای تایید ادعای خود ندارند.
قطع روابط با ایران، حماس و ترکیه، خروج نظامیان ترکیه از خاک قطر، بستن شبکه تلویزیونی الجزیره و پرداخت مبالغ کلانی به عنوان جریمه تنها بخشی از این شروط 13 گانه است.
با وجود تلاش‌های کویت و سایر میانجیگران میان دوحه و ریاض، این بحران هنوز حل نشده است.
شبد**خاورم*9469**1379

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي قطر عربستان اشغال قطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۳۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض خانواده امام به فیلمی در مورد زندگی ایشان /بازخوانی خاطرات هاشمی رفسجانی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح خاطرات آیت الله هاشمی در ۲۶ اسفند ۱۳۷۹ را بخوانید؛

برای نمازجمعه، به مرقد امام رفتیم که به مناسبت سالگرد رحلت احمدآقا، در مرقد [امام خمینی (ره)] برگزار شد. رهبری، خطبه‌ها را خواندند و نماز جمعه را و من نماز عصر را [اقامه کردم]. رهبری در صحبت‌های‌شان، حمایت خارجی‌ها از جناح دوم خرداد را محکوم کردند و با نقل حرف امام در این خصوص، خواستند که افراد مورد حمایت، به گونه‌ای موضع‌گیری کنند که اجانب از ایجاد شکاف بین مسئولان مأیوس شوند و گفتند، با این وضع درگیری‌ها، کار مهم و اساسی در کشور قابل انجام نیست. عفت هم آمده بود و گفت، خانواده‌های بستگان امام، به فیلمی که در مورد زندگی امام، این روزها از سیما پخش می‌شود، انتقاد داشته و گفته‌اند، خانواده‌های دیگر هم ناراضی‌اند و مطالب آن را ناحق می‌دانند.

شب، بستگان میهمانمان بودند. عفت، کله‌پاچه پخته بود. در مسائل جهانی، در عربستان با کشتن دو نفر مأمور سعودی، به هواپیماربایی روسیه پایان دادند. دادگاه لاهه، در مورد اختلافات قطر و بحرین بر سر چند جزیره، حکمی صادر کرد؛ جزایر حوار را به بحرین و جزیره الزباره و جنان و فشت‌الدبیل را به قطر داد. رئیس بحرین، این حکم را پیروزی بحرین نامید و امیر قطر، ضمن اظهار تأسف از حکم دادگاه در مورد جزیره حوار و از گرفتن دو جزیره کوچک، ابراز رضایت کرد و هر دو کشور، از ختم نزاع راضی هستند.

در مقدونیه، درگیری بین آلبانی‌تبارها و مأموران مقدونیه، بالکان را بار دیگر دچار تشنج کرده و ناتو را به زحمت انداخته است. در هند، مسئله رشوه گرفتن وزیر دفاع، باعث بحران وسیع سیاسی شده است. مجلس هند، برای سه روز تعطیل شده و چند وزیر استعفا داده‌اند و کابینه دولت، در معرض سقوط است. در پاکستان، [ژنرال پرویز مشرف] رئیس نظامی، تصمیم گرفته است که با سران گروه‌های فرقه‌گرا برخورد کنند و جمعی از سران شیعه و سنی را گرفته است. ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس آمریکا، از دولت خواسته‌اند که روسیه را به خاطر فروش سلاح به ایران و همکاری هسته‌ای، تحت فشار قرار دهد. بیماری تب برفکی، اروپا و بسیاری از کشورها را دچار مشکل کرده است.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1884933

دیگر خبرها

  • ۸ تروریست از عوامل حمله به کمپ ارتش پاکستان کشته شدند
  • مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی؛ محور رایزنی وزیر خارجه امارات و امیر قطر
  • بررسی روابط ایران و عربستان پس از یک سال
  • ادعای ترامپ : اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم
  • رابطه ایران و عربستان از نگاه شمخانی
  • اعتراض خانواده امام به فیلمی در مورد زندگی ایشان /بازخوانی خاطرات هاشمی رفسجانی
  • «اوربان» خطاب به مجارها: بروکسل را اشغال کنید
  • ارتباط پایدار با کشور‌های منطقه را پیوند‌های اقتصادی تضمین می‌کند
  • ارتباط پایدار با کشورهای منطقه را پیوندهای اقتصادی تضمین می‌کند
  • صادرات ۴۵ میلیون دلاری غیرنفتی/ چین و امارات اولین شرکای تجاری ایران