Web Analytics Made Easy - Statcounter

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)


ازدواج و تحصيل
سؤال111:جواني هستم كه مشغولتحصيل مي باشم احتما مي دهم اگر ازدواج نكنم آلوده به گناه شوم،ار هم ازدواج كنم ديگر قادر به ادامهٔ تحصيل نخواهم برد.آيا در اين صورت لازم است ازدواج كنم؟

جواب:اگر بتوانيد خودتان را از گناه حفظ كنيد مي توانيد ازدواج نكنيد و تحصيل نمائيد و در غير اين صورت ازدواج لازم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سؤال112:اينجانب دانشجوي رشته ي پرستاري سال اول هستم هنوز يك ترم بيشتر نگذرانده بودم كه انقلاب فرهنگي شد و دانشگاه تعطيل گشت. فعلاًشوهر كرده و صاحب يك دختر هستم همسرم با درس خواندن من موافق نيست و مي گويد«اين امر واجب كفائي است و اگر نه ماه آينده كنكور انجام شود به اندازهٔ كافي نيرو استخدام مي شود» ولي شنيده ام «يكي از بزرگان» دانشجويان شاخهٔ پزشكي و پرستاري را به بهانهٔ بچه دار بودن از ترك تحصيل نهي كرده اند. خواهشمند است نظر حضرت امام را در اين مورد بفرمائيد؟

جواب:اگر در ضمن عقد شرط نكرده اند كه زن به درس خواندن ادامه دهد بايد براي خارج شدن از منزل براي درس از شوهر اجازه بگيرد و بدون اذن شوهر نمي تواند خارج شود.

سؤال113:زني هستم كه قبل از انقلاب فرهنگي در يكي از دانشكده هاي فني مشغول به تحصيل بوده ام و مقداري از واحدهاي درسي را گذرانده ام اكنون ازدواج نموده و داراي فرزند مي باشم لطفاًنظر مبارك را در اين رابطه با ادامه ي تحصيل من و يا رها كردن آن با توجه به بازگشايي دانشگاهها بيان فرماييد؟

جواب:زن براي خارج شدن از منزل بايد از شوهر اجازه بگيرد و چنانچه اجازه بدهد ادامهٔ تحصيل مانع ندارد.

سؤال114:آيا تدريس خواهران در مدارس و يا دانشگاه يا جلسات درسي كه برادران حضور دارند جايز است؟

جواب:اشكال ندارد با مراعات حجاب و نبود مفسده.

سؤال115:هنگامي كه شوهرم براي خواستگاري من آمده بود قرار بر اين شد كه اجازه بدهد من درس علوم اسلامي را بخوانم حالا بعد از يك سال و چند ماه كه از ازدواج ما گذشته مي گويد«تو نبايد درس بخواني» من چه تكليفي دارم؟

جواب:با فرض اينكه شرط شده، زن مي تواند به درس خواندن خود ادامه دهد.

سؤال116:فردي دختري را به عقد نكاح دائم درآورده است ولي هنوز دختر در خانهٔ پدر و باكره مي باشد اين دختر مي خواهد براي تحصيل به مدرسه برود و شوهرش اجازه نمي دهد آيا جايز است دختر بي اجازهٔ شوهر به مدرسه برود؟

جواب:براي خارج شدن از منزل بايد از شوهر اجازه بگيرد مگر اين كه در متن عقد شرط شده باشد.

سؤال117:چنانچه در مضن عقد شوهري به همسرش حق ادامه ي تحصيل داده باشد و زن د سال بعد به اتفاق فرزند خردسال مشترك شان خانه را ترك كند و بدون توجه به دعوت شوهر و راهنمايي معتمدان به دادگاه تقديم دادخواست طلاق بدهد درمنزل پدرش زندگي كند و مرد هفت ماه از ديدن تنها فرزندش محروم باشد آيا ادامه ي تحصيل زن با استفاده از شرط مذكور مسلزم تمكين از شوهر است يا خير؟

جواب:با فرض اينكه حق ادمه ي تحصيل در ضمن عقد شرط شده زن مي تواند ادامه ي تحصيل دهدلكن در وظايف زنا شوئي بايد كاملاً از شوهر تمكين نمايد و گرنه استحقاق نفقه ندارد علاوه براين كه معصيت كار است.

سؤال118:زن مسلماني كه در آموختن مسائل دين احساس مسؤوليت مي نمايد آيا بدون رضايت شوهر خود براي يادگيري مسائل و معارف اسلام از منزل خارج شود؟

جوابكاگر از مسائلي باشد كه تحصيل آن بر زن واجب است و ياد گرفتن آنها منوط به خروج از منزل باشد اجازه لازم نيست و درغير اين صورت بايد اجازه بگيرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ازدواج فتوا امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۳۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ حضور سفیر عربستان در فرودگاه امام خمینی(ره)

سفیر عربستان همزمان با اعزام اولین کاروان زائران ایرانی به عمره در فرودگاه امام خمینی(ره) حضور پیدا کرد.

دریافت 2 MB

دیگر خبرها

  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد
  • منادی شفاف سازی در تولیت
  • آغاز‌گر اصلاحات بزرگ
  • امشب: مراسم سالگرد آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید
  • جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!
  • امام خمینی: اسرائیلی غلط می کند به ایران بیاید؛ پایشان را قطع می کنیم
  • مراسم شصت و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله العظمی بروجردی
  • فیلم/ حضور سفیر عربستان در فرودگاه امام خمینی(ره)
  • آیت‌الله العظمی جوادی آملی: بسیاری از مردم غرب خودشان را به تاراج گذاشته‌اند/ همان طوری که قرآن توانست جاهلیت کهن را از بین ببرد، می تواند جاهلیت جدید را هم از بین ببرد و ما دیگر شاهد جریان غزه و امثال غزه نباشیم
  • ماجرای عجیب کتک زدن پدر شوهر و فلج کردن او