Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهواز- ايرنا - رئيس دانشکده مهندسي علوم آب دانشگاه چمران اهواز گفت: ميزان نمک رسوب کرده در پشت سد گتوند، از سه ميليون تن در سال 90 به 10 و نيم ميليون تن در سال 96 رسيده است.

به گزارش ايرنا دومين نشست بررسي اثرات سد گتوند بر شوري آب رودخانه کارون در دانشکده کشاورزي دانشگاه شهيد چمراه اهواز امروز دوشنبه به يک مناظره تمام عيار بين اساتيد اين دانشگاه تبديل شد ولي با اين وجود جاي شرکت مهاب قدس که مجري پروژه سد گتوند محسوب مي شود به رغم دعوت انجام شده از سوي اين دانشگاه ، خالي بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس دانشکده مهندسي علوم آب دانشگاه شهيد چمران اهواز و از منتقدان آبگيري سد گتوند، در اين نشست عنوان کرد: پايين دست ترين سد بر روي رودخانه کارون سد گتوند است و اين سد به اين لحاظ از اهميت زيادي برخوردار است که آب ورودي به دشت خوزستان را تامين مي کند.
مهدي قمشي تصريح کرد: همزمان با ساخت سد گتوند در مسير آب راهه يک سازند نمکي وجود داشته که به آن اصطلاحا سازند آغاجري گچساران گفته مي شود که کاملا شور است و در کيلومتر پنج تا 9 بالا دست سد گتوند بيرون زدگي زيادي دارد و به عنوان منطقه نمکي محسوب مي شود.
وي با بيان اينکه مشاور اين سد که مهاب قدس بوده اقرار داشته که يک سازند در محدوده سد وجود دارد و 18.9 دهم درصد از آن برابر با 120 ميليون تن نمک است، گفت: در زمان آبگيري سد براي جلوگيري از تاثيرات اين سازند اقدام به اجراي طرح‌ «پتوي رسي» کردند ولي متاسفانه اين طرح در آبگيري اول فرو ريخت و بي نتيجه ماند.
او با تاکيد بر اينکه بعد از مرحله آبگيري تا کنون فرورفتگي و فرو نشست هاي زيادي در سازند به وجود آمده و در داخل آن يک درياچه آبي شکل گرفته است؛ افزود: اين شرايط نشان مي دهد که ارتباط سازند با مخزن کاملا به شکل زير زميني برقرار است.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز ادامه داد: از نظر تناژ ميزان شوري که در پشت سد گتوند وجود دارد در سال 90 بيش از سه ميليون تن و در سال 96 به 10 و نيم ميليون تن نمک خالص رسيده ، همين نشان ميدهد که جتما بايد فکري به حال آن شود.
رئيس دانشکده مهندسي علوم آب دانشگاه شهيد چمران اهواز با تاکيد بر اينکه وضعيت شوري (EC) خروجي آب از سد گتوند در سال 94 تا 96که اوج دوران خشکسالي است کاهش پيدا کرده ، گفت: بر همين اساس اين نظريه که دليل شور شدن آب رودخانه کارون در مقاطع مختلف بخاطر خشکسالي است را بايد رد کرد.
وي يادآور شد: بنابر اين خروجي از سال 94 بهبود داشته به اين دليل که در بهره برداري از سد کنترل صورت گرفته و اين امر به گونه است که از لايه هاي پايين سد خروجي انجام نمي شود و انتقال آب به بيرون از طريق لايه هاي بالا صورت مي گيرد و تنها در بعضي اوقات شوري را از سد خارج مي کنند.
قمشي افزود: اما در حقيقت اگر بخواهيم بدانيم که چقدر از شوري (EC) کارون در منطقه اهواز مربوط به سد گتوند است اعتقاد دارم که 12 درصد از افزايش آن برابر با 290ميکروموس متعلق به اين سد است به شکلي که بايد گفت 100 درصد در ساخت آن خطا شده و افرادي که در اجراي آن شريک بوده اند بايد تاوان اشتباهات خود را بدهند.
رئيس دانشکده مهندسي علوم آب دانشگاه شهيد چمران اهواز همچنين نظريه تخريب سد گتوند به عنوان يک اقدام علاج بخش را رد کرد و گفت: اين سد هم اکنون به خوبي در حال انجام ديگر وظايف خود از جمله آبگيري و کنترل سيلاب ها است و با مديريت مخزن و دفع صحيح شورابه مشکل طي 10 تا 15 سال آينده قابل حل است اما اين در صورتي است که اين روند براي اهواز و زمين هاي کشاورزي مشکلاتي را به وجود مي آورد.
محمد علي آخوند علي استاد دانشکده مهندسي علوم آب دانشگاه چمران اهواز ديگر سخنران اين نشست درخصوص روند ساخت سد گتوند، اظهارداشت: در کف مخزن سد گتوند يک بمب نمکي واقع شده و اگر مديريت نشود در آينده با مشکلات جدي مواجه خواهيم شد و اين درحالي است که مشکلات آبي استان محدود به گتوند نيست و طرح غدير نيز يکي ديگر از آنها است که در آينده تبعات آن روشن مي شود.
وي با بيان اينکه در خصوص رفع مشکل گتوند به راهکار مناسبي دست پيدا کرده ايم اما به دلايلي نمي توانم در اين باره توضيح دهم، عنوان کرد: روند ساخت اين سد از زمان دولت هاشمي رفسنجاني شروع شد که بعد از آن در دوره اصلاحات ادامه داشت و سپس دولت احمدي نژاد آن را تکميل و افتتاح کرد و اگر اين پروژه ضعف و يا قوتي دارد همه دولت ها در آن شريک هستند.
آخوند علي با بيان اينکه قبل از آبگيري سد گتوند بهره برداري هاي سياسي از آن شد، گفت: هم اکنون که سد ساخته شده، حذف آن کار ساده اي نيست بنابر اين نياز است تا با فعاليت هاي علمي بخشي از راه حل باشيم.
استاد دانشکده مهندسي علوم آب دانشگاه شهيد چمران اهواز، سدها و ايست هاي آب در بالا دست، خشکسالي، انتقال آب به ديگر مناطق را سه عامل کاهش جريان آب در رودخانه هاي منتهي به جلگه خوزستان دانست و افزود: تبليغات منفي زيادي روي اين سد صورت گرفت و فشارهاي فکري و رواني را براي مردم رقم زد.
وي تصريح کرد: با بررسي هاي علمي که صورت گرفت طي سال هاي خشکسالي متوجه شديم که جريان آب کارون در ايستگاه گتوند داراي افت شده است و چيزي حدود 50 درصد کاهش جريان تحت شرايط آن سه عامل وجود داشت.
او با رد بررسي هاي دانشگاه تهران با عنوان اينکه 25 درصد از شوري آب کارون به دليل آبگيري سد گتوند است، افزود: در تمام اين سال هايي که سد آبگيري شده با توجه به توده هاي نمکي جريان آبي که خارج مي شود بر اساس راهکار موجود مديريت شده و از کيفيت مناسبي براي شرب، کشاورزي و صنعت برخوردار است اما لازم است ديگر شاخه هاي مسير رودخانه بعد از سد را نيز بررسي کرد.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه شهيدچمران اهواز ادامه داد: 90 کيلومتر پايين تر در سه شاخه گرگر، شطيط و دز، ميزان شوري (EC) به 2 هزار ميکروموس مي رسد و در مقطع اهواز شوري به 2هزار و 300 مي رسد که در روزهاي گذشته به سه هزار هم رسيده بود و بعد از آن در مقطع بهمنشير آب رودخانه کارون در تابستان تجربه 12 هزار ميکروموس را هم داشته است در حالي که شوري (EC) خروجي از خود سد گتوند بين 800 و 900 ميکروموس است.
آخوند علي با طرح اين سوال که دليل اين اختلاف از خروجي سد تا مقطع بهمشير چيست، گفت: علت اين شرايط وجود زمين هاي کشاورزي و پساب هاي ناشي از آن بخصوص 150 هزار هکتار زمين کشت نيشکر در مسير اين رودخانه است که شرايط را بدين شکل رقم مي زند.
سيد محمود کاشفي پور مدير گروه محيط زيست دانشکده علوم آب دانشگاه شهيد چمران اهواز نيز در اظهار نظري کوتاه با اشاره به اينکه وزارت نيرو مديريت مخزن و تخليه نمک از داخل سد به عنوان راهکار علاج بخش گتوند مي داند، گفت: اين درحالي است که آب نيرو تنها گزينه مديريت سد را به عنوان راهکار کوتاه مدت در پيش گرفته و انتقال اين نمک از داخل مخزن را بخاطر بار مالي آن فراموش کرده است.
حيدر زارعي دانشيار دانشکده مهندسي علوم آب دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اينکه فعلا با مديريت مخزن شوري (EC) خروجي کنترل شده است، گفت: اين اقدام باعث ذخيره لايه هاي نمکي در کف سد شده و اگر به هر دليلي تراز مخزن کاهش پيدا کند، مديريت آن کارايي نخواهد داشت.
مطالعات علاج بخشي سد گتوند در سال 94 به موسسه آب دانشگاه تهران واگذار شده و اين موسسه گزارش خود را به سازمان مديريت و برنامه ريزي (کارفرماي مطالعات) ارائه داده اما با گذشت چند سال از تصويب مطالعات، تصميم نهايي در مورد سد گتوند اتخاذ نشده است. در اين مطالعات سد گتوند به عنوان يک خطاي ملي معرفي شده است.
بر اثر آبگيري سد گتوند 60 روستا در شهرستان هاي مسجدسليمان و لالي به زيرآب رفته و ساکنان آنها آواره شدند. آنان مي گويند با وجود پيگيري هاي بسيار شرکت سازنده سد (منابع آب و نيرو) تاکنون حاضر نشده حق و حقوق تعداد زيادي از اين روستائيان را بپردازد.
همچنين370 هکتار زمين کشاورزي با 85 هزار بهره بردار کشاورزي در پايين دست سد گتوند قرار دارد که تحت تاثير کيفيت آب اين سد هستند.
9931/6002
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۳۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگرفتگی معابر در اهواز

دریافت 8 MB

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه فعالیت سامانه بارشی در استان، عصر امروز بارش شدید باران شهر اهواز را فرا گرفت.

این بارش شدید که همراه با رعد و برق و باد بود موجب جاری شدن آب در سطح معابر و اختلال در تردد شهروندان شد.

کد خبر 6095923

دیگر خبرها

  • اهواز را آب برد + فیلم
  • آبگرفتگی شدید در اهواز
  • آبگرفتگی معابر در اهواز
  • تصاویری از زیرآب رفتن خیابان‌های اهواز + عکس
  • (تصاویر) قصه همیشگی اهواز پس از باران
  • حمله مسلحانه به خودروی پزشکان در خوزستان
  • حمله مسلحانه به خودروی پزشکان در کرخه
  • ورود توده هوای ناپایدار در خراسان جنوبی 
  • سومین یادواره ۳۵۷ شهید گتوند برگزار گردید
  • ۲ مصدوم در حادثه انفجار گاز در اهواز