Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@13:17:07 GMT

پروژه برکناری «بن سلمان» کلید خورد

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۳۷۸۱

پروژه برکناری «بن سلمان» کلید خورد

الدیار از تصمیم شاهزاده احمد بن عبدالعزیز شاهزاده سعودی برای انتخاب ولیعهد جدید برای عربستان به درخواست شاه این کشور خبر داد و نوشت ملک سلمان می‌خواهد سلطنت را حفظ کند و به همین علت با تعیین خالد پسرش به جای محمد موافق است تا به این شکل مسئله خاشقجی حل و فصل شود.

روزنامه لبنانی الدیار در شماره امروز خود در اینترنت نوشت: شاهزاده احمد بن عبدالعزیز برادر کوچک ملک سلمان شاه سعودی به درخواست وی از لندن به ریاض رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از مخالفان میانه رو محسوب می‌شود و البته سخنی نمی‌گوید. موضع احمد بن عبدالعزیز علیه محمد بن سلمان بوده و معتقد است او رفتاری جسورانه دارد. به نظر می‌رسد ملک سلمان وی را مأمور کرده است تا مشکل دربار سعودی را که ناشی از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی است و محمد بن سلمان در این خصوص متهم است، حل کند. کنگره آمریکا خواستار محاکمه ولیعهد سعودی و تحریم این رژیم در صورت عدم برکناری وی شده است.

کنگره آمریکا همچنین خواستار تحریم شدید سعودی و مجبور ساختن آن به ارسال نفت برای آمریکا علیرغم تصمیمات سعودی شده است. درصورتی که سعودی بخواهد با این درخواست مخالفت کند ارتش آمریکا با توسل به زور شرکت نفتی آرامکو و صادرات نفت عربستان را تحت کنترل خود خواهد گرفت.

ارتش آمریکا در عربستان سعودی نیرو‌های بسیاری دارد. ۱۲۵ هزار افسر و سرباز آمریکایی و ۳۶۰ فروند جنگنده این کشور در پایگاه‌های عربستان مسقر هستند. ارتش آمریکا هرلحظه بخواهد می‌تواند حکومت سعودی را تحت کنترل بگیرد و صادرات نفت سعودی را به آمریکا تضمین کند. آمریکا در عربستان سعودی شبکه‌ای از موشک‌های پاتریوت و بوک ۳ نصب کرده است تا از این کشور در برابر حملات احتمالی موشکی بالستیکی به ویژه حملات ایران محافظت کند. به همین علت آمریکا قادر است تامین نفت خود را از عربستان سعودی تضمین کند و هریک از شاهزاده‌هایی را که بخواهند در برابر آمریکا بایستند تغییر دهد. ارتش سعودی نیز قدرت مقابله با ارتش آمریکا را ندارد.

شاهزاده احمد بن عبدالعزیز پیشنهاد کرده است خالد بن سلمان برادر محمد بن سلمان جایگزین وی شود. خالد بن سلمان اکنون سفیر سعودی در واشنگتن است. احمد بن عبدالعزیز همچنین پیشنهاد کرده است محمد بن سلمان برای مدت شش ماه در مسکو یا سوچی میهمان ولادیمیرپوتین رئیس جمهوری روسیه شود تا روند محاکمه وی و صدور قطعنامه‌های بین المللی به علت قتل خاشقجی به پایان برسد.

ملک سلمان می‌خواهد سلطنت را حفظ کند و به همین علت با تعیین خالد پسرش به جای محمد موافق است تا به این شکل مسئله خاشقجی حل و فصل شود.

خالد فرد آرامی است و توانسته اعتماد آمریکائی‌ها را جلب کند. در صورتی که درخواست آمریکا برای تغییر ولیعهد سعودی رد شود، سلطنت سعودی با اقدام کوبنده آمریکا سرنگون خواهد شد. به همین علت شاه سعودی به علت نگرانی از این مسئله برادرش احمد بن عبدالعزیز را فراخوانده است.

دیوید هیرست سردبیر پایگاه اینترنتی میدل ایست آی نوشته است: احمد بن عبدالعزیز از پیش از قتل خاشقجی جزو مخالفان برادرزاده اش به شمار می‌آمد. وی در سه مناسبت، مخالفت خود را با وی اعلام کرده است. مناسبت نخست تابستان ۲۰۱۷ بود که شاهزاده احمد یکی از اعضای شورای بیعت بود. وی با محمد بن سلمان که به عنوان ولیعهد انتخاب شده بود بیعت نکرد.

مناسبت دوم پارسال، در زمان مرگ عبدالرحمان بن عبدالعزیز برادر شاهزاده احمد و ملک سلمان بود. در این مراسم فقط دو عکس ملک عبدالعزیز شاه اسبق و ملک سلمان شاه فعلی مشاهده می‌شد و عکسی از محمد بن سلمان مشاهده نشد.

مناسبت سوم ماه گذشته بود که شاهزاده احمد به جمع معترضان یمنی و بحرینی در لندن رفت و گفت: خاندان سعودی همگی مسئول جنگ یمن نیستند. وی گفت: «آن دو نفر مسئولان جنایات یمن هستند.»
هیرست افزوده است: شاهزاده احمد از حمایت شخصیت‌های مهمی در خاندان حاکمه سعودی برخوردار است. شخصیت‌های مهمی که محمد بن سلمان پس از قتل خاشقجی در غرب بدنام شده است و این بدنامی تا ابد گریبانگیر کل خاندان سعودی خواهد بود.

هیرست افزوده است: در میان مخالفان سعودی در خارج از عربستان به ویژه در لندن و استانبول درخصوص شاهزاده احمد اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند او شخصیت بسیار ضعیفی دارد و قادر نیست در عربستان تغییر ایجاد کند. برخی نیز می‌گویند او برای برکناری محمد بن سلمان انگیزه شخصی دارد.

اکنون این پرسش مطرح است که آیا شاهزاده احمد قادر است به مانند ملک فیصل در کودتا علیه برادرش در سال ۱۹۶۴ عمل کند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بن سلمان برکناری بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۳۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: ما در سال‌های گذشته شاهد همکاری نظامی ایران و کره شمالی بوده ایم، اما توسعه گسترده پهپاد‌ها در همکاری ایران و روسیه در طول دو سال گذشته امری جدید بوده است.

او تصریح کرد: همچنین همکاری گسترده نظامی روسیه و کره شمالی نیز در دو سال گذشته افزایش یافته است. ما همچنین از نزدیک پیشنهادات نظامی روسیه به ایران و کره شمالی را که می‌تواند منجر به بی ثباتی در خاورمیانه و منطقه هند و اقیانوسیه شود، از نزدیک دنبال می‌کنیم.

مشاور امنیت ملی بایدن اضافه کرد: «اگر روسیه به ایران سلاح بدهد این موضوع ثبات در خاورمیانه را متزلزل می‌کند».

سالیوان مدعی شد: وضعیت کنونی در ارتباط با ایران در مقایسه با چند هفته گذشته متفاوت است. پس از حمله بی پروا و بی‌سابقه ۱۰ روز پیش ایران به اسرائیل، کشور‌های گروه ۷ تصمیم گرفتند که تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند.

مشاور امنیت ملی بایدن گفت: آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا در این زمینه با هم هماهنگ هستند. کنگره آمریکا اختیارات جدیدی به دولت خواهد داد که ما با استفاده از آن‌ها به منزوی کردن بیشتر ایران و افزایش فشار بر آن ادامه خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا همچنین از احتمال سفر خود به عربستان سعودی در چند هفته آینده خبر داد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، سفر برنامه ریزی شده خود به عربستان سعودی را سه هفته پیش به دلیل آسیب به قفسه سینه و شکسته شدن یک دنده اش، به تعویق انداخت.

انتظار می‌رفت سالیوان با ولیعهد عربستان دیدار کند تا پیش نویس معاهده دفاعی آمریکا و عربستان و تفاهمات مربوط به حمایت واشنگتن از برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان را مورد بحث قرار دهد.

مقامات آمریکایی امیدوارند این توافقنامه‌ها بتواند راه را برای عادی سازی روابط با اسرائیل هموار کند و به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها برسند و به طور بالقوه آن را به نتانیاهو ارائه کنند، که یکی از شرایط توافق، تعهد به راهکار دو کشوری باشد.

در این صورت، نتانیاهو با یک انتخاب روبرو می‌شود: اگر موافقت کند، می‌تواند یک توافق صلح با عربستان سعودی را به دست آورد. اگر او نه بگوید، ممکن است به عنوان یک مرد مخالف جلوه کند و حمایت باقی مانده از سوی آمریکا را از دست بدهد.

با ادامه جنگ اسرائیل و حماس و چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا اذعان می‌کنند که شانس بسیار کمی برای دستیابی به توافقنامه عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل وجود دارد.

موانع پیش روی این توافق شامل جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا است. سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و دولت اسرائیل باید به یک مسیر غیر قابل بازگشت به سمت راه کاردو کشور متعهد شود.

به نظر نمی‌رسد نتانیاهو به سمت پایان دادن به جنگ حرکت کند و او نه تنها با راهکار دو کشوری مخالف است، بلکه صرفاً ایده اجازه دادن به تشکیلات خودگردان فلسطین در اداره غزه پس از جنگ را رد می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بازدید وزیر کشور از آخرین وضعیت پروژه شهید بروجردی در تهران
  • حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • روکش آسفالت و خط‌کشی ترافیکی خیابان سلمان انجام شد + فیلم
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!