Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا ، موفقیت چشمگیر دانش آموزان استثنایی در رقابت های علمی کشور که اکثرا در طرح فراگیر تحصیل کرده بودند،‌بار دیگر لزوم فراگیرسازی را مطرح کرده است.

مجید قدمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا بحث فراگیرسازی را یک رویکرد جهانی خواند و گفت: نگاه جهانی بر این است که از رویکرد گلخانه ای و جداسازی دور شویم؛ زیرا رسالت آموزش و پرورش، آماده کردن فرد برای زندگی است و آموزش کودکان استثنایی جدای از این تعریف نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه خوب است که مدرسه را نمایی از جامعه کنیم و همانطور که در جامعه همه افراد با تفاوت‌های فردی در کنار هم زندگی می کنند، در مدرسه نیز بچه ها تمرین کنند که چگونه در جامعه ارتباط بگیرند.

وی با اشاره به تاکید سند تحول بنیادین بر امر فراگیر سازی، الزامات در این زمینه را چنین برشمرد: اولین کار طراحی سیستم است؛ مدارسی که کودکان اسثنایی را می پذیرند، به عنوان مدارس پذیرا معرفی کرده و هر مدرسه استثنایی چند مدرسه عادی پذیرا را پوشش می دهد.

در وهله بعد، از آنجا که آموزش ضمن خدمت تمامی معلمان و مربیان این مدارس وجود نداشت، محتواهایی به شکل ویدئو آماده و در اختیار آنان قرار گرفت. همچنین در حد امکان رابط تعریف کردیم که به مدارس عادی سر بزند، معلم را توجیه کند و در صورت لزوم آموزش‌های لازم را به او بدهد .

این مربی کودکان استثنایی، کمبود نیروی انسانی متخصص را بزرگ‌ترین چالش بر سر راه فراگیرسازی دانست و افزود : با توجه به کمبود نیروی متخصص، اولویت با ساماندهی مدارس کودکان استثنایی است و بعد تخصیص رابط به مدارس عادی. برای رفع این معضل، محتواهای سمعی بصری بر پایه فرهنگ‌سازی مدارس عادی، نقش مدیر، معلم و حتی والدین تولید شد. همچنین با سازمان نوسازی هماهنگ کردیم که در هر منطقه حداقل سه مدرسه آماده سازی شود.

برای انتخاب این مدارس پذیرا به نکاتی مانند وجود رمپ، تردد آسان ویلچر در سرویس بهداشتی و فیزیک مناسب مدرسه توجه می کنیم. اما در همین بخش هم مشکلاتی وجود دارد؛ یکی هزینه بالا و دیگری تمایل خانواده ها برای انتخاب نزدیک ترین مدرسه به محل سکونت خود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور استقبال والدین کودکان شامل این طرح (ناشنوا، نابینا، مشکلات جسمی حرکتی و اوتیست با بهره هوشی عادی) را بسیار خوب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود 73 هزار نفر در طرح فراگیرسازی مشغول به تحصیل هستند.

از میان کودکان استثنایی بیش از 350 نفر قبولی دانشگاه و 14 رتبه دو رقمی در مقطع کارشناسی و همچنین قبولی دکترا داشته ایم که اغلب این افراد در آموزش فراگیر بوده‌اند و نشان از موفقیت این طرح دارد.

معاون وزیر دلیل اصلی موفقیت دانش آموزان طرح فراگیر را قرار گرفتن این کودکان در جمع به ظاهر قوی تر از خود دانست و افزود: تلاش این کودکان برای رساندن خود به سطح دانش آموزان عادی باعث تقویت آنها می شود.

هدف سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در طرح فراگیر، رسیدن به استانداردها و رویکرد جهانی است. علی رغم همه مشکلات، حرکت نظام آموزش فراگیر رو به جلو است و امروز شاهد آن هستیم که چرخ آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه در ریل افتاده و زحمات مجموعه به بار نشسته است.

 

 

خبرنگار: مریم گرابیان

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کنکور معلولان سند تحول بنیادین کودکان استثنایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۴۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟

مدارس آموزش از راه دور نوعی از مدارس هستند که یادگیری آموزش در آن‌ها غیر حضوری و برای افرادیست که به هر نحوی امکان حضور در مدرسه را ندارند و از راه دور به کمک اینترنت می‌توانند تحصیل جامانده خود را جبران کنند.

دوگروه دانش‌آموزان لازم‌التعلیم در شرایط خاص که امکان دسترسی به آموزش را ندارند و دانش‌آموزان بزرگسال، کسانی که بالای ۱۸ سال سن دارند و به هر دلیلی نتوانسته‌اند در مدارس عادی حضور یابند، می‌توانند در این مدارس ثبت نام و تحصیل خود را ادامه دهند.

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه مدارس از راه دور مطابق آیین نامه‌های آموزشی مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش فعالیت دارند گفت: این مدارس موظف به برگزاری کلاس‌های هدایت آموزشی و رفع اشکال به ازای هر واحد درسی «۶ ساعت» در هر نیم سال تحصیلی هستند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان بر حسب نیاز در مدرسه حضور پیدا می کنند افزود: برای هر دوره تحصیلی مشکلات حوزه آموزش آن‌ها حل می شود؛ البته آموزش چهره به چهره را در دوره‌های لازم التعلیم و واجب التعلیم دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تعداد دانش آموزان تحصیل کننده در این مدارس را حدود ۱۳۰ هزار نفر در سراسر کشور اعلام کرد و ادامه داد: آموزش این دانش‌آموزان با محوریت بزرگسالان است.

محمودزاده با بیان اینکه با توجه به مجوز کمیسیون خاص منطقه و استان حدود ۴۰۰۰ دانش‌آموز از تعداد کل محصلان این مدارس، لازم التعلیم (زیر ۱۸ سال) هستند گفت: این افراد امکان حضورشان در مدرسه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این مدارس تمام شرایط مدارس عادی را از نظر دروس و امتحانات نهایی و امتحانات داخلی و ... دارند افزود: شهریه مدارس از راه دور براساس شهریه ثابت و متغیر هر واحد درسی و بنا به پیشنهاد موسسان و تایید شورای نظارت استان تعیین می شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ضمن اشاره به طرح مدرسه مجازی بزرگسالان در راستای کاهش تنوع مدارس گفت: بدنبال این کار هستیم چرا که هدفمان این است که همه بزرگسالان را در قالب مدرسه مجازی ببینیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ساخت و افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد
  • براي تقويت و ارتقا جايگاه مدرسه بايد برخي از محدوديت ها را برداشت
  • دانش‌آموزان مدارس استثنایی رفتارهای صحیح ترافیکی را فرامی‌گیرند
  • دانش‌آموزان مدارس استثنایی رفتارهای صحیح ترافیکی را فرا می‌گیرند
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • مدرسه استثنایی دهگلان صاحب زمین چمن می شود
  • سومین چمن مصنوعی مدارس استثنایی کردستان بهره‌برداری می‌شود
  • آموزش رفتار‌های صحیح ترافیکی به دانش آموزان مدارس استثنایی
  • ۲۸ هزار نفر نیروی جدید در مدارس ابتدایی بکارگیری می شود
  • تداوم اجرای طرح سفیران ۱۲۵ در مدارس یزد