Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@22:08:29 GMT

غروب غریبانه دختر آفتاب

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۴۳۲۴

غروب غریبانه دختر آفتاب

به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از قم، تاریخ  گواهی می دهد که مامون،کربلا را در ساوه بار دیگر تکرار کرد و زمینه‌ساز رحلت شهادت گونه کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه(س) شد. آری  آسوده بخواب دختر آفتاب که تو رسالت خاندان عترت را به سرانجام رساندی و اگر دیدار برادر محقق نشد بیدارگری محبان آل علی(ع) را محقق ساختی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانوی کرامت(س) تنها مهمان هفده روزه ی شهر قم بود و در دهم ربیع الثانی به لقای معشوق ازلی پیوست و شافی روز جزا شد.

خواهر هشتمین خورشید سال هاست که میزبان میهمانان شهر قم و مرهمی است بر تمام دل های شکسته. بانویی که با حضورش کویر خشکیده قم را به گلستان اهل علم مبدل کرده است.

قم سوگوار رحلت مریم آل رسول(س)

شهر مقدس قم در سالروز رحلت بانوی کرامت حضرت معصومه(س) یکپارچه سیاهپوش و عزادار است، هیئت‌ها  در فراق بانو بر سر و سینه می‌زنند.

اشک‌ها از چشم ها جاری است،امروز پرندگان اهل حرم هم حال و هوایی دیگری دارند گویی تمام شهر یک صدا عشق، نوکری و ارادت خود را فریاد می‌زنند.

تصاویر زیر تنها گوشه ای از عشق و ارادت مردم قم به ولی نعمتشان حضرت فاطمه معصومه(س)را در سالروز رحلت جانسوز آن حضرت نشان می دهد.

ویژه برنامه های آستان مقدس حضرت معصومه(س) در سالروز رحلت

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی،معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س)در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ در خصوص ویژه برنامه های روز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س)گفت: آثار و برکات حضور  کریمه اهل بیت(س) در قم، معرفی شخصیت والای حضرت معصومه(س) از منظر معصومین(ع)، بیان کرامات و سبک زندگی حضرت معصومه(س)، تبیین فرازهای زیارت نامه بانو، مقایسه حرکت تبلیغی حضرت معصومه(س) با حضرت زینب(س)، نقش بارگاه حضرت معصومه(س) در انقلاب اسلامی  از بخش های ویژه برنامه شخصیت شناسی حضرت معصومه (س) است.

وی با اشاره به برپایی دسته‌ های عزاداری خادمان این آستان مقدس افزود: در روز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س)دسته عزای خادمان بانو از ساعت نه  صبح از مقابل بیت النور به‌ سمت حرم مطهر حرکت خواهد کرد.

معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) عنوان کرد:برگزاری آیین شمع گردانی با حضور علما و برگزاری محفل  شعر آیینی با حضور شاعر نامی سید حمیدرضا برقعی از دیگر برنامه‌های سالروز رحلت شهادت گونه حضرت معصومه (س) است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی بیان کرد:محفل دعای توسل با حضور هیئت جانبازان استان قم بعد از مغرب و عشا در شبستان امام خمینی(ره)  با سخرانی آیت‌الله حسینی بوشهری برپا می شود.

وی افزود:برگزاری محفل سخنرانی  در سالروز رحلت حضرت معصومه سلام‌الله علیها بعد از نماز ظهر با حضور حجت‌الاسلام‌ رفیعی در شبستان امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

شرحی مختصر بر زندگانی پربرکت مریم آل رسول(س)

بیست و پنج سال تمام،امام رضا(ع) تنها فرزند نجمه خاتون بود، تا اینکه، ماه تابانی از افق امامت درخشید.حضرت فاطمه معصومه(س)یکم ذیقعده سال ١٧٣ هجری قمری،در مدینه متولد شد و خانه پرمهر امام موسی کاظم(ع) و نجمه خاتون، غرق سرور و شادمانی شد.

در سال 201 قمری در پی انتقال اجباری امام رضا (ع) به خراسان، حضرت معصومه(ع)بعد از یک سال تحمل دوری برادر بزرگوارش از مدینه منوره عازم خراسان شد.

از آن جایی که حضرت فاطمه معصومه علیها السلام پیام آور فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام و مدافع مظلومیت امامان شیعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوت های زمان بود، عوامل حکومتی بنی عباس، در شهر ساوه به کاروان آن حضرت حمله کرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند.طبق نوشته شیخ جعفر مرتضی عاملی در کتاب حیاة الامام الرضا (ع) حضرت فاطمه معصومه (س) را مسموم نمودند.

حضرت معصومه(س) بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار گردید و فرمود: مرا به شهر قم ببرید; زیرا از پدرم شنیدم که می فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست . برای همین حضرت معصومه(س) در 23 ربیع الاول سال 201 قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفته ی اهل بیت (ع) قرار گرفت.

علت تجرد دختر آفتاب

يعقوبی از مورخين شيعه می نويسد، حضرت امام موسی كاظم(ع) وصيت فرمود كه دخترانش ازدواج نكنند، به جز ام سلمه كه او هم ازدواج واقعی نبود، بلكه وی از مصر عازم حج بود برای اينكه در اين سفر محرمی داشته باشد با پسر عمويش قاسم بن محمد بن جعفرالصادق(ع) عقد محرميت جاری كرد.

مرحوم كلينی در كتاب شریف كافی نقل می کند: حضرت امام موسی كاظم(ع) در اين وصيت نامه در مورد فرزندانش فرموده هركدام از آنها اگر بخواهد خواهرش را تزويج دهد، بدون اجازه‌ و فرمان امام رضا(ع)چنين حقی را ندارند، زيرا او به مصالح قومش در امر ازدواج از همه آنها آگاهتر است.

دومین دلیل که برای این امر به آن اشاره شده، نبودن هم کفو بانو در زمان ایشان است که سبب تجرد حضرت بود.

مهمترین دلیل تجرد حضرت معصومه (س) و سایر خواهرهای ایشان از دیدگاه اکثر مورخین اختناق شدید حاکمیت عباسی بوده است.

دوران هارون الرشید دورانی است که امام هفتم با بدترین وضعیت در زندان عباسی به سر می بردند و خفقان و اختناق در عصر هارون الرشيد به جایی رسيده بود كه كسی جرئت نداشت به در خانه‌ امام كاظم(ع) آمد و شد كند.

لذا با وجود تاکید فراوان ائمه بر مسئله ازدواج، وضعیت خاندان اهل بیت به گونه ای نبود که دختران امام کاظم (ع) بتوانند براحتی ازدواج کنند و در نتیجه دختران ایشان مجرد مانده اند.

بیت‌النور،محل اقامت کریمه اهل بیت(س)در قم

بیت‌النور حجره‌ای است که حضرت معصومه(سلام الله علیها) در مدت اقامت هفده روزه‌اش در منزل موسی بن خزرج، در آنجا مشغول عبادت بودند که هم‌اکنون نیز این حجره در محله میدان میر قم وجود دارد و مورد توجه دوست‌داران اهل بیت است. عبادت و شب ‌زنده‌داری هفده روزه این بانوی مکرمه در واپسین روزهای عمر شریفش، گوشه ای از یک عمر عبودیت و خضوع و خشوع او در برابر ذات پاک الهی است.

بعد از 17 روز اقامت در منزل موسی بن خزرج در قم که به بیت النور شهرت یافت، در دهم ربیع الثانی سال 201 هجری دیده از جهان فرو بسته و در باغ بابلان محل فعلی مزار آن حضرت دفن گردید.

عمر حضرت فاطمه معصومه(س)تنها28 سال بود و در عمر کوتاه و بابرکت خود توانستند به بلند ترین مقام علمی، عصمت و ولایت پذیری برسند.

آثار و برکات ورود حضرت معصومه (س) به قم

ورود حضرت فاطمه معصومه(س)به شهر قم و دفن پیکر مطهر آن بانوی کبریا در این شهر، آثار و برکات فراوانی را به همراه داشته است. از لحظه ورود ایشان به قم، پیوسته این شهر از جهات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی رو به رشد و پیشرفت نهاده است.

برکات حضرت معصومه در شهر قم و تاثیر این شهر بر کل ایران آن چنان مهم بوده و هست که سال ها دل و دیده میلیون ها زائر و مجاور و جهانگرد را به خود مشغول داشته است.

قم ،خاستگاه انقلاب اسلامی و ام القرای جهان اسلام

جایگاه قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و مرکزیت تشیع و ام القرای جهان اسلام و مرکز حوزه علمیه و محل علما و فضلا و مراجع معظم تقلید یک جایگاه ویژه است.

قم با این ویژگی ها در میان شهرهای شیعه نشین از شهرت جهانی برخوردار شد و یکی از شهرهای مهم جهان اسلام است.و از مراکز مهم فرهنگی و فقهی شیعه گردید و از همه مهم تر به عنوان هسته مرکزی و پایگاه اصلی بزرگترین و باشکوهترین انقلاب در تاریخ جهان گردید.

یکی دیگر از برکات مزار مقدس بانوی دو عالم، حضرت معصومه (ع)در شهر قم، رونق گرفتن حوزه علمیه است. تاریخ این کانون علم و فقاهت به قرن ها قبل بر می گردد، ده ها محدث و عالم شیعی از اوایل قرن سوم هجری به بعد، زمینه گسترش علم و ادب و حدیث را در این شهر ایجاد کرده بودند.

این رشد علمی همچنان رو به بالندگی بود تا در سال 1315 شمسی مرحوم شیخ عبدالکریم حائری پرچمدار علم و فضیلت از اراک به قم آمده و روحی تازه به کالبد این کانون فقاهت و معنویت دمید.

جامعه المصطفی نهادی آموزشی و یکی از ارگان های مهم ایران برای اشاعه ی اسلام شیعه در سایر کشورها است،این نهاد به برکت وجود سراسر خیر و برکت بانوی کرامت در شهر مقدس قم احداث شده است و در حال حاضر در 60 کشور جهان شعبه دارد.

این مرکز حدود 40 هزار طلبه ی خارجی دارد،از طریق شبکه ی جامعه المصطفی 50 میلیون نفر در جهان به آیین تشییع گرویده اند.

جامعه المصطفی در کشورهایی که جامعه ی مسلمان دارند نماینده دارد و از طریق این نماینده، افراد مناسب برای آموزش اسلام را شناسایی کرده،و آن ها را برای آموزش طلبگی به قم اعزام می کند.

فضیلت زیارت حضرت معصومه(س)

حجت الاسلام سید محمود موسوی،کارشناس مذهبی  در گفت و گو با خبرنگار گروه گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،در خصوص فضایل زیارت بانوی کرامت اظهار کرد:حضرت معصومه(س) به کریمه اهل بیت(س) شهرت دارند، چرا که ایشان بر اثر عبادت به مرتبه ای رسیده اند که  واسطه فیض الهی شده اند،ایشان دارای مقام شفاعت هستند.

وی در ادامه گفت: از امام صادق(ع) از قم به عنوان حرم اهل بیت(ع) یاد می کنند و می فرمایند: به زودی بانویی از فرزندان من در آنجا دفن می شود  که نامش فاطمه است، هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در برخی منابع شیعه روایاتی در فضیلت حضرت معصومه(س)آمده است، زیارت بارگاه منور حضرت معصومه(س) دارای فضیلت فراوانی است و بسیار مورد سفارش ائمه معصوم(ع) است، از امام جواد(ع) نقل شده که فرمود: هر کس عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست، همچنین امام رضا(ع) برادر بزرگوار ایشان فرموده اند: کسی که فاطمه معصومه(س) را زیارت کند سزاوار بهشت خواهد بود.

حضرت فاطمه معصومه(س) پرورش یافته مکتب اهل بیت (ع) و یادگار صاحبان آیه ی تطهیر است، نمونه عالی از طهارت و پاکی و این ویژگی به زیبایی در لقب ایشان(معصومه) متجلی است.

انتهای پیام/ش

گزارش از زهره شعبانی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ائمه اطهار مناسبت های مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۴۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جز امام (ره) و رهبری کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت ۲۹ فروردین و روز ارتش در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به بررسی عملکرد ارتش در سال‌های بعد از انقلاب و تفاوت‌های بنیادین آن با ارتش پیش از انقلاب پرداخت.

فرمانده کل ارتش با تاکید بر اینکه جز حضرت امام (ره) و رهبر انقلاب، کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود، گفت: شاید کسی تصور نمی‌کرد ارتشی که در دوران پهلوی اول بنیان گذاشته شد و در دوران پهلوی دوم به نماد اصلی طاغوت و ژاندارم منافع غرب در خاورمیانه تبدیل شده بود، بعد از سرنگونی طاغوت بلافاصله با انقلابِ برآمده از دل مردم، اعلام وفاداری کرده و در ادامه به بازوی قدرتمندی برای حفظ و حراست از منافع ملت ایران و انقلاب اسلامی تبدیل شود. ارتشی که حالا بنا بر فرمایش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جبهه‌های مقاومت هم ایفای نقش می‌کند.

کد خبر 6081836 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • کلام حضرت علی(ع) برای منتظران حضرت مهدی (عج)
  • زندگی فاطمه بنت اسد می‌تواند برای همه الگو باشد
  • غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان
  • پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد
  • حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت
  • جز امام (ره) و رهبری کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود
  • جز حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود
  • نمایشگاه گروهی «وعده صادق» با محوریت «کودک، جنگ، غزه» در فرهنگسرای اندیشه
  • قبرستان بقیع قدیم ‌ها این شکلی بود + ویدئو
  • ارتش مایه مباهات و سربلندی ملت ایران است