Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-28@08:54:33 GMT

عالم اما بی‌ادعا

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۴۳۹۹

عالم اما بی‌ادعا

به زندگی حرفه‌ای دکتر موحد از جنبه‌های مختلفی می‌توان نگاه کرد، ایشان عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی هستند که من هم همان جا عضویت دارم و هر از چندی زیارتشان می‌کنم؛ هر چند که از سال‌ها قبل خدمت ایشان ارادت داشتم. مهدی محقق ادیب، فقیه، نسخه پژوه و پژوهشگر   استاد موحد قبل از فعالیت جدی در عرصه ادبیات حقوقدان بوده‌اند و در دادگاهی که برای مسأله نفت ایران برپا شده بود به حمایت از کشورمان شرکت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گذشته از این، یکی از مهم‌ترین علاقه مندی‌های‌شان مطالعه و تحقیق در زمینه ادبیات است که در همین راستا شاهد آثار بسیار ارزشمندی از سوی دکتر موحد هستیم. آثار بسیار ارزشمندی در ارتباط با مولانا و شمس تبریزی به همت ایشان منتشر شده، تصحیحی که از مثنوی انجام داده‌اند و همچنین دیگر کتاب‌هایی که به همت ایشان منتشر شده‌اند جایگاهی جدی در ادبیات فارسی دارند.  با وجود آن که معتقدم قادر به اندازه‌گیری امور معنوی نیستیم، اما به طور قطع ایشان یکی از بهترین مولوی و شمس شناسان این مرز و بوم به حساب می‌آیند و هر آنچه در حوزه‌های مختلف نوشته‌اند مستند است. به گمانم زمان آشنایی‌مان به جایزه‌ای بازمی گردد که از سوی رهبر معظم انقلاب به اثری ازمن و ایشان تعلق گرفت، کتاب هر دو ما به‌عنوان بهترین آثار انتخاب شده بود و ما اینچنین یکدیگر را ملاقات کردیم. هرچند که پیش از این هم دکتر موحد را می‌شناختم اما نه در حد دیدار و صحبت کردن. دکتر موحد بی‌اغراق مردی عالم و با اخلاقی عالمانه هستند که بی‌هیچ ادعایی همواره برای ارتقای فرهنگ و ادب سرزمینمان تلاش کرده‌اند و همه آنچه که یک عالم باید از نظر فضایل اخلاقی از آن بهره‌مند باشد در ایشان جمع شده است. جوانان امروز باید زندگی بزرگانی همچون دکتر موحد را سرلوحه و الگوی زندگی خود قرار بدهند تا باز هم شاهد درخشش افرادی شاخص در میان شاخه‌های مختلف علوم باشیم.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۴۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترک دنیا به مردم آموزند/ خویشتن سیم و غلّه اندوزند

عصر ایران؛ هومان دوراندیش - سعدی علیه‌الرحمه در کتاب پندآموز و حکمت‌آمیز "گلستان" در باب عالمانی که "فعلی موافق گفتار" ندارند آورده است:

ترک دنیا به مردم آموزند
خویشتن سیم و غلّه اندوزند

عالِمی را که "گفت" باشد و بس
هر چه گوید نگیرد اندر کس

عالم آن کس بوَد که بد نکند
نه که گوید به خلق و خود نکند

در سورۀ بقره نیز خطاب به ایشان آمده است: اَتَأمُرونَ الناسَ بِالبِرِّ وَ تَنْسَونَ اَنفُسَکُم (آیا مردم را به نیکی امر کرده و خودتان را فراموش می‌کنید؟)

در جای دیگری نیز شیخ اجل عالم بی‌عمل را به زنبور بی‌عسل تشبیه کرده که این تشبیه او ضرب‌المثل نیز شده است. با این حال سخنان سعدی در حکایت فوق، در واقع درد دل فقیهی جوان است با پدرش دربارۀ عالمانِ بی‌عمل.

در ادامه، پدر به او می‌گوید کسی بری از عیب نیست و از طلب دانش نمی‌توان دست کشید به این بهانه که "عالِم" را عیبی است. در احادیث نیز آمده است که خذو الحکمه ولو من اهل النفاق. علم را باید در هوا قاپید ولو که معلم منافق باشد.

با این حال به هر مفت‌خور متملقی هم نمی‌توان عنوان "عالِم" را اطلاق کرد. عالم وقتی که دهان باز می‌کند، دانایی‌اش دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هر کسی بالاخره چیزی از او می‌‌آموزد حتی اگر با سخن اصلی او مخالف باشد. اما کسانی که سخنانشان شبیه ترویج دروغ و خرافات است با هدف بهبود موقعیت شخصی خودشان، بعید است که مصداق "عالم" باشند.

عالم در فرهنگ اسلامی، به افرادی نظیر امام محمد غزالی و علامه طباطبایی و یا دست کم مرتضی مطهری و محمدتقی شریعتی گفته می‌شود. حتی اگر کردار افراد را نادیده بگیریم، گفتار آن‌ها باید عالمانه باشد نه اینکه چنان سخن بگویند که وهن طبقۀ "علما" باشند.

علما در طول تاریخ اسلام تقریبا یک طبقۀ اجتماعی یا دست کم قشری ممتاز در دل طبقۀ روحانیت بودند. یعنی هر فرد معممی عالم محسوب نمی‌شد. عالم سخنش نقطۀ قوتش بود نه نقطۀ ضعفش.

به هر حال اگرچه تفکیک کردار علما از گفتار آن‌ها منطقی است و علم را باید از هر کسی آموخت، ولی روحانیان چون با عامۀ مردم و متن جامعه سر و کار داشتند، ناگزیر بودند تقوا را رعایت کنند تا سخنانشان در مخاطبانشان درگیرد و مصداق عالمی نباشند که "هر چه گوید نگیرد اندر کس."

تازه این رعایت و ملاحظه متعلق به دورانی بود که علما قدرت سیاسی را در اختیار نداشتند و مواهب دنیوی به فور در اختیارشان نبود. وقتی که عالم یا روحانی بر مسند قدرت سیاسی بنشیند، قاعدتا بیش از پیش باید تقوا را رعایت کند وگرنه دیر یا زود مردم از حقیقت کردار او باخبر می‌شوند و در این صورت دیگر هر چه گوید نگیرد اندر کس.

شاید یکی از دلایل ناکامی‌های متعدد روحانیان جامعۀ ما در جذب اکثریت مردم، دست کم در دو دهۀ اخیر، همین بوده که به مردم ترک دنیا آموخته‌اند ولی خودشان چندان موافق این آموزه عمل نکرده‌اند. به هر حال، به قول دکتر شریعتی، بچه‌های ما می‌فهمند. آن هم چه بچه‌هایی؛ یکی از یکی آگاه‌تر و شجاع‌تر.

کسی هم که مدام مردم را به تقوا و تحمل فقر دعوت می‌کند، باید خودش نیز بتواند از مال دنیا چشم بپوشد و عملا تقوا پیشه کند و کم و بیش شبیه مستضعفین بزید. مستضعفین یعنی کوخ‌نشینان نه کاخ‌نشینان.  

از قدیم گفته‌اند دو صد گفته چون نیم کردار نیست. آری، به عمل کار برآید، به سخندانی و سخنرانی نیست. دیندار راستین کسی است که اولا دیانتش در خدمت آبادی آخرتش باشد، ثانیا در بهره‌مندی از دنیا نیز اهل قناعت باشد و "سایه"‌وار بگوید: مال دنیا، مال دنیا ای کریم/ با تو در دنیا و عقبی ننگریم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چرا «سعدی» به کار امروزمان هم می‌آید؟ امروز با سعدی : به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل با سعدی در گلستان؛ باب اول حکایت شانزدهم: دوست آن دانم که گیرد دست دوست/ در پریشان حالی و درماندگی (+صدا)

دیگر خبرها

  • باز هم غفلت و بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی/ نابودی تاج عمارت «امین‌لشکر»/ عکس
  • آیا در برزخ شفاعت وجود دارد؟
  • زندگی‌بخشی جوان دشتستانی به چهار بیمار
  • زندگی‌بخشی جوان دشتستانی با چهار بیمار
  • اعلام اسامی داوران کشتی آزاد نوجوانان جام موحد
  • کلنگ زنی ۳ مدرسه در شهرستان کهگیلویه انجام شد
  • امروز با حافظ : کز دست بخواهد شد پایاب شکیبایی
  • تقدیر مدیر حوزه‌های علمیه کشور از خدمات مختلف سپاه
  • ترک دنیا به مردم آموزند/ خویشتن سیم و غلّه اندوزند
  • درنگی در موزۀ دکتر محفوظی و نگاهی به خدمات فرهنگیِ وی