Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران با در اختیار داشتن ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن ذخایر سنگ آهن خام به عنوان دهمین کشور در فهرست ۱۰ کشور برتر دارای ذخایر این ماده معدنی در جهان قرار گرفت و به تازگی ۳۰ میلیارد تن ظرفیت سنگ آهن برای کشور شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مجموع ذخایر سنگ آهن خام جهان در سال گذشته میلادی ۱۷۰ میلیارد تن بوده است که در این بین، استرالیا با دارا بودن ۵۰ میلیارد تن از این ذخایر در رتبه نخست جهان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روسیه و برزیل نیز به ترتیب با ۲۵ میلیارد تن و ۲۳ میلیارد تن ذخایر سنگ آهن به ترتیب در رتبه های دوم و سوم جهان ایستادند.

 

همچنین چین با دارا بودن ۲۱ میلیارد تن ذخایر سنگ آهن به عنوان چهارمین کشور برتر این فهرست قرار گرفت و برخورداری از هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن ذخایر سنگ آهن، هند را در رتبه پنجم این فهرست قرار داد. در این رده بندی، اوکراین با ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن در رتبه ششم، کانادا با ۶ میلیارد تن در رتبه هفتم، سوئد با سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن در رتبه هشتم و آمریکا با ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تن در رتبه نهم جهان قرار گرفتند.

 

بر اساس این گزارش، ایران با در اختیار داشتن ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن ذخایر سنگ آهن خام به عنوان دهمین کشور در فهرست ۱۰ کشور برتر دارای ذخایر این ماده معدنی در جهان قرار گرفت. پیش از این میزان ذخیره اکتشافی سنگ آهن کشور افزون بر ۳.۱ میلیارد تن ذکر شده بود که از این رقم ۲.۴ تا ۲.۶ میلیارد تن به عنوان ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

 

سنگ آهن سنگان (خراسان رضوی) با ذخیره بیش از یک میلیارد تن، گل گهر سیرجان (کرمان) با ذخیره یک میلیارد و ۱۳۵ میلیون تن و چادر ملو (یزد) نیز چند صد میلیون تن ذخیره دارد و به عنوان بزرگترین معادن کشور در این بخش محسوب می شوند.

 

پیش بینی می شود با توجه به اکتشافات اخیر ذخایر سنگ آهن در ایران در سال ۲۰۱۸ شاهد ارتقای رتبه ایران در این فهرست باشیم. در همین راستا عضو هیئت مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از شناسایی ۳۰ میلیارد تن ظرفیت سنگ آهن برای کشور خبر داده است.

 

«اردشیر سعد محمدی» در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «ایران یکی از کشورهایی است که مواد اولیه برای ساخت فولاد را داراست و اگر بخواهیم روش تولید به صورت کوره بلند را در نظر بگیریم، در حال حاضر ۳۰ میلیارد تن سنگ آهن برای کشور شناسایی شده و امیدواریم با اکتشافاتی که در حال انجام و سرمایه گذاری است بتوانیم میزان ذخایر را در کشور افزایش دهیم.»

 

بنابراین گزارش، ارزش صادرات سنگ آهن ایران در دوره پنج ساله 1392 تا پایان 1396 به پنج میلیارد و 73 میلیون دلار رسید که متوسط سالیانه آن بیش از یک میلیارد و 100 میلیون دلار می شود. بر اساس آمار گمرک ایران سال گذشته ارزش صادرات سنگ آهن به یک میلیارد و 72 میلیون دلار رسید و در مقایسه با سال 1395 که 817 میلیون دلار بود، رشد بیش از 31.1 درصدی داشت.

 

آمارها نشان می دهد در سال های 94- 1393 ارزش صادرات سنگ آهن کشور به ترتیب یک میلیارد و 115 میلیون دلار و 522 میلیون دلار ثبت شد. ارزش صادرات سنگ آهن در سال 1392 بیش از یک میلیارد و 547 میلیون دلار بود و نسبت به سال 1391 که 917 میلیون دلار ثبت شده بود، رشد 69 درصدی را از آن خود ساخت.

 

بنابر داده های مورد بررسی، بیشترین رشد صادرات در دوره یادشده مربوط به سال 1392 نسبت به عملکرد سال 391 است که 69 درصد رشد تحقق یافت و بیشترین کاهش نیز در سال 1394 در مقایسه با 1393 رخ داد که افت 53 درصدی را نشان می دهد. در سال 1392 بیش از 30 درصد کل صادرات پنج ساله صورت گرفت.

 

مقایسه جداول آماری در زمینه صادرات سنگ آهن در سال گذشته میلادی (2017) نشان می دهد استرالیا با صدور 49 میلیارد دلار و سهم 52 درصدی از کل صادرات، رتبه نخست را به خود اختصاص داد. برزیل و آفریقای جنوبی به ترتیب با 19 میلیارد و پنج میلیارد دلار در رده های بعدی قرار گرفتند. کانادا و اوکراین به ترتیب چهار درصد و سه درصد از کل صادرات این ماده معدنی را در سال 2017 از آن خود ساختند. ارزش صادرات سنگ آهن ایران در این سال یک میلیارد و 400 میلیون دلار بود که سهم 1.5 درصدی از کل صادرات را در این بخش به خود اختصاص داد.

 

برپایه آمارهای مورد بررسی، چین در سال 1396 بیش از یک میلیارد و 43 میلیون دلار از سنگ آهن صادراتی ایران را جذب کرد. این میزان در واقع افزون بر 97 درصد صادرات این بخش محسوب می شود. بقیه سنگ آهن صادراتی ایران نیز رهسپار عراق، هند، روسیه، افغانستان و غیره شد.

 

آمارهای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از هشت واحد عمده تولید کننده سنگ آهن در سال 1396 نشان می دهد این واحدها در مجموع 34 میلیون و 476 هزار و 146 تن سنگ آهن تولید کردند. واحدهای جلال آباد، مرکزی، میشدوان، گل گهر و فلات مرکزی (چاه گز) در استان کرمان، چادرملو در یزد و سنگان در استان خراسان رضوی قرار دارد.

 

سال گذشته مجتمع سنگ آهن گل گهر (کرمان) با تولید 14 میلیون و 241 هزار و 310 تن، بیش از 41 درصد کل تولید را به خود اختصاص داد و سنگان با 2 میلیون و 198 هزار و 407 تن در ردیف بعدی جای گرفت.

 

برپایه اطلاعات آماری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سه ماهه نخست امسال هفت واحد صنعتی- معدنی یاد شده (چادرملو، گل گهر، مرکزی، میشدوان، سیرجان، جلال آباد و فلات) 11 میلیون و 223 هزار و 512 تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند که نسبت به دوره مشابه رشد 20 درصدی را نشان می دهد.

 

همچنین تولید سنگ آهن دانه بندی واحدهای مرکزی، چادرملو، سنگان، میشدوان و فلات مرکزی در فصل بهار امسال به یک میلیون و 436 هزار و 111 تن رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش 22 درصدی دارد./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس ایران دولت هرمزگان پژوهش خبرگزاری شبستان تجلیل از پژوهشگران پاییز آران و بیدگل بیرجند سنگ آهن تولید اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۴۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از گمرک، تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

از مجموع صادرات و واردات کشور، هفت میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

بر اساس این گزارش، تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان چهار میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

این گزارش با اشاره به اینکه صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان سه میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار بوده است، می‌افزاید: تراز تجاری کشور بدون نفت هم در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ میلیون دلار مثبت بود.

این گزارش حاکیست، صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی در فروردین ماه سال جاری چهار میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است.

همچنین ارزش صادرات کشور در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه سه قلم عمده کالای صادراتی در فروردین ۱۴۰۳ به پروپان مایع شده با ۲۱۸ میلیون دلار، متانول با ۲۰۱ میلیون دلار و قیر نفت با ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشت، می‌افزاید: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۷.۹۶ درصد کاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسیده است.

در این مدت، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۶ درصد کاهش داشته است.

چین مقصد نخست صادرات کشور 

عمده‌ترین مقاصد کالا‌های صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشور‌های چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این هفت کشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش، در فروردین ماه سال جاری، میزان صادرات کالا‌های پتروشیمی سه میلیون و۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: در بین ۱۰ قلم عمده کالا‌های صادراتی، گاز‌های نفتی و هیدروکربور‌های گازی شکل مایع شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

گزارش گمرک درباره واردات کالا به کشور در فروردین ماه سال جاری، می‌افزاید: در این مدت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶ درصد کاهش داشته است.

اقلام عمده وارداتی

ذرت دامی با ۳۵۳ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۸۱ میلیون دلار و گوشی‌های تلفن هوشمند با ۱۰۶ میلیون دلار، سه قلم عمده کالا‌های وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده‌اند.

بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم نخست کالا‌های وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتابگردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با کد تعرفه ۹۸۸۷۰۳۱۲، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری یک‌هزار و ۱۲۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۵۴ درصد کاهش داشته است.

مبادی اصلی واردات

بر اساس این گزارش، هفت کشور نخست طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان، هند و هنگ‌کنگ در مجموع ۷۲ درصد از وزن و ۷۸ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.

میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین ماه سال جاری با ۴۷ درصد افزایش، به رقم یک میلیون ۶۰۰ هزار تن رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی به آفریقا
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم