Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-08@23:47:50 GMT

ایران، بزرگترین خطر برای عرضه نفت است

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۴۶۴۲

ایران، بزرگترین خطر برای عرضه نفت است

سال ۲۰۱۹ برای نفت سالی پر از فراز و نشیب خواهد بود. در این سال هم فاکتورهای بازار رو به رونق و هم فاکتورهای بازار رو به افول بر نفت تاثیر خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» بعد از اینکه اوپک پلاس توانست در نشست خود به توافق برسد، و آژانس بین المللی انرژی هم اعلام کرد که این توافق کف قیمت نفت را تعیین می‌کند، قیمت نفت تا حدودی توانست به تعادل برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند هنوز هم نوساناتی در آن مشاهده می‌شود.

بر همین اساس اویل پرایس می‌نویسد که متغییرهایی وجود دارند که با نزدیک شدن به آغاز سال ۲۰۱۹، تاثیرات بسیاری بر قیمت نفت خواهند گذاشت. این متغییرها در هر دو طرف عرضه و تقاضا رخ خواهد داد. تغییراتی برای بازار رو به افول و بازار رو به رونق.

در این بخش به بررسی فاکتورهای رو به رونق بازار می‌پردازیم.

فاکتورهای بازار رو به رونقایران

بزرگترین خطر برای عرضه نفت از طرف ایران است. معافیت‌های ایالات متحده به ۸ کشور خریدار نفت ایران در ماه مه به اتمام می‌رسد. در ماه نوامبر قیمت نفت برنت به ۸۰ دلار در هر بشکه رسید. بنابراین دولت ترامپ به دلیل ترس از افزایش قیمت نفت مجبور شد معافیت‌هایی برای برخی کشورها در نظر بگیرد آن هم بعد از کلی هیاهو بر سر اینکه قصد دارد بی برو برگردد صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

نویسنده اویل پرایس معتقد است که بعید به نظر می‌رسد کابینه ترامپ دوباره قصد داشته باشد همان سناریو را تکرار کند آن هم زمانی که اشباع بازار در دو ماه گذشته کاملا مشهود است. دولت ایالات متحده راه‌های فرار بیشتری نسبت به این راه سخت دارد.

در ماه نوامبر تولید نفت ایران از ماه قبل از آن ۳۸۰ هزار بشکه کمتر شده است و بنابراین تولید نفت ایران از ۳ میلیون بشکه در روز پایین آمده است.

اگر ایالات متحده موفق شود، اوپک پلاس احتمالا به آنچه که در وین قرار گذاشته‌اند برسد.

لیبی

لیبی به دلیل اقدامات شوریان ۴۰۰ هزار بشکه از تولید خود را از دست داده است در حالی که همین چند هفته گذشته توانسته بود به بالاترین سطح تولید در چند سال گذشته برسد.

سال هاست از این کشور آفریقایی عضو اوپک، عرضه بی ثبات نفت را شاهد بوده‌ایم و هر چند لیبی هدف‌های بزرگی برای افزایش تولید خود در سال ۲۰۱۹ در نظر گرفته است اما احتمال می‌رود این کشور بازار نفت را با قطع پیش بینی نشده نفت دچار مشکل کنند.

ونزوئلا

امسال تولید نفت ونزوئلا به ۱ میلیون بشکه در روز رسید که ۶۰۰ هزار بشکه از میزان تولید آن در ماه ژانویه کمتر بود.

کاهش تولید نفت ونزوئلا در حال حاضر فقط با این شرط می‌تواند متوقف شود که دیگر این کشور چیزی برای از دست دادن ندارد.

کمتر تحلیلگری را می توان یافت که اعتقاد داشته باشد تولید نفت ونزوئلا در کوتاه مدت یا حتی میان مدت می‌تواند به حالت اول باز گردد.

شیل ایالات متحده

با هر حساب و کتابی، انتظار می‌رود تولید نفت شیل ایالات متحده با رشد انفجاری همراه باشد. به همین منوال، تولید کنندگان شیل پیش بینی‌های ۲۰۱۸ خود را افزایش دادند و گاه پیش بینی تولید نفت خود را تا حدود یک میلیون بشکه در روز هم افزایش دادند.

این پیش بینی ها در حالی انجام می‌گیرد که گفته می‌شود کمبود خط لوله برای انتقال نفت شیل به عنوان گلوگاه این تولیدات محسوب می‌شوند.

با این حال، کاهش اخیر قیمت نفت، تنش های مالی و موضوعات مربوط به خطوط لوله در نهایت ممکن است تولید این نوع نفت را کاهش دهند. هیچ کس انتظار ندارد تولید نفت شیل با این سطح رو به کاهش نهد یا حتی به یک رقم ثابت برسد، اما از انجایی که بسیاری از سناریوهای قیمت گذاری در رشد شدید شیل ایالات متحده تاثیرگذار هستند، حتی یک ناامیدی کوچک هم می‌تواند بیش از آنچه که انتظار می‌رود باعث محکم تر شدن تعادل این تولید شود.

کاهش تولید اوپک پلاس

کاهش ۱.۲ میلیون بشکه در روز از میزان تولید نفت اوپک به کاهش اشباع بازار کمک می‌کند هر چند ممکن است این کاهش اشباع تا اجلاس نیمه سال در وین هم طول بکشد.

شاید اوپک پلاس مجبرو شود کاهش تولید خود را ادامه دهد.

اما تدوین یک استراتژی برای توافق برای اوپک پلاس سخت ترین بخش کار است. این گروه به راحتی می‌تواننداین توافق را تا انتهای سال هم ادامه دهند تا مطمئن شوند قیمت نفت بیشتر از این کاهش نمی یابد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۴۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت فیدلیتی در بازار امروز ۱۹ اردیبشهت ۱۴۰۳

قیمت مدل‌های مختلف فیدلیتی تغییر کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، قیمت فیدلیتی پرایم هفت نفره مدل ۱۴۰۳ در بازار با کاهش ۱۵ میلیون تومانی ۲ میلیارد و ۲۰ میلیون تومان شد.

فیدلیتی هفت نفره مدل ۱۴۰۲ نیز با افت ۱۵ میلیونی به ۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان رسید.

همچنین قیمت فیدلیتی پنج نفره مدل ۱۴۰۳ در بازار با کاهش ۲۵ میلیونی ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان شد.

مدل ۱۴۰۲ فیدلیتی پرایم ۵ نفره نیز ۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان شد که کاهش ۲۵ میلیونی در یک هفته اخیر داشت.

فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره مدل ۱۴۰۳ در بازار ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان قیمت خورد که رشد ۹۰ میلیونی در یک هفته اخیر داشته است؛ و قیمت فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره ۱۴۰۳ در بازار ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان شد که در هفت روز اخیر رشد ۱۰۰ میلیونی داشته است.

همچنین قیمت فیدلیتی پرایم هفت نفره در کارخانه ۱ میلیارد و ۳۴۷ میلیون تومان بوده است. قیمت کارخانه فیدلیتی ۵ نفره نیز ۱ میلیارد و ۳۴۲ میلیون تومان بوده است.

شما در جدول زیر می‌توانید قیمت انواع فیدلیتی در بازار آزاد تهران را مشاهده کنید: 

دیگر خبرها

  • این بی‌ام‌و ۲۰۲۴ هم‌قیمت خودرویی ۱۰ سال کارکرده در بازار ایران است /عکس
  • قیمت فیدلیتی در بازار امروز ۱۹ اردیبشهت ۱۴۰۳
  • کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه؛ نیم و ربع سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تبعات سیاست ارزی غلط بانک مرکزی/ از «تنبیه صادرکنندگان» تا «کاهش توانمندی کشور در رقابت‌پذیری در بازار‌های صادراتی»
  • کاهش ۱۵ میلیون تومانی قیمت زعفران
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ |برنت ۸۲ دلار و ۹۴ سنت شد
  • سکه و طلا در بازار تهران ارزان تر شد
  • نزول قیمت سکه و طلا در بازار تهران
  • از خرداد ماه، قیمت حبوبات کاهش می‌یابد