Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید احمد معتمدی (رئیس دانشگاه امیرکبیر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره پروژه محول شده به دانشگاه امیر کبیر در راستای حل مشکلات کشور گفت: در جلسه‌ای که چندی پیش با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور داشتیم، مقرر شد که هر دانشگاهی مسئولیت یک محور به خصوص را داشته باشد و همچنین برای آن محورها کارگروه‌هایی نیز تشکیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به پروژه‌ای که به این دانشگاه سپرده شده است، گفت: در حال حاضر مسئولیت پروژه آب را قبول کردیم. چون آب یکی از معضلات جامعه در حال حاضر است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: معاون اول رئیس جمهور نیز این درخواست و تاکید را داشت که دانشگاه‌ها بیشتر در جهت رفع مشکلات کشور حرکت کنند. پس از آن جلسه حدود دو تا سه دانشگاه در زمینه‌های مختلف اقتصادی شروع به کار کردند و هر کدام از دانشگاه‌های صنعتی‌ زمینه‌های مختلفی را انتخاب کردند.

معتمدی با بیان اینکه البته همه دانشگاه‌ها در زمینه آب پروه‌های زیادی دارند، توضیح داد: گرچه دانشگاه‌های دیگر در حوزه آب فعالیت می‌کنند، اما ما در این زمینه به صورت سازمان یافته‌تر کارمی‌کنیم تا پیشنهادهایی را به دولت و دستگاه‌های ذیربط ارائه دهیم. مسائل دیگر مثل انرژی و حمل و نقل نیز به دانشگاه‌های دیگر واگذار شده است و ما هم تصمیم  گرفتیم روی پروژه آب در کشور کار کنیم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: به هر حال پروژه‌ها در میان دانشگاه‌های مختلف تقسیم شده و هدف نهایی این است که بتوانیم نقش بیشتری را در رفع مشکلات و معضلات کشور داشته باشیم.

او تصریح کرد: مدیریت آب بحث‌های جداگانه‌ای دارد که به کشاورزی، بهره وری از آب، منابع آبی و... برمی‌گردد. موضوع آب یک مساله بسیار گسترده است که باید تقسیم بندی شود، البته ما نیروهایی قوی داریم، ولی وقتی پراکنده کار می‌کنند، شاید نتیجه کارشان خیلی نمود نداشته باشد. هدف این است که با سازماندهی که انجام می‌دهیم، همگرایی بیشتری داشته باشیم و بتوانیم با هم مسائل را مطرح و سپس حل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه بخش‌هایی در دانشگاه امیرکبیر مسئولیت این پروژه را بر عهده دارند؟ گفت: دانشکده عمران پروژه آب و محیط زیست را دارد، همچنین بخش معدن دانشگاه امیرکبیر نیز در این زمینه فعالیت می‌کند. علاوه بر این دانشکده‌های برق و کامپیوتر نیز در جهت هوشمندسازی بحث‌های مربوط به استفاده از منابع آبی کار می‌کنند. همچنین ما بحث آب شیرین کن‌ها را هم داریم که در دانشکده مکانیک و فیزیک روی آن کار می‌شود. به هر حال دانشکده‌های مختلفی درگیر پروژه آب که به دانشگاه امیرکبیر محول شده، هستند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر در پایان با اشاره به اینکه آیا محورهای طرح آب را به طور جامع به دولت ابلاغ کرده‌اید؟ گفت: خیر، فعلا روی آن کار می‌کنیم، اما پروژه‌های بسیاری در حوزه آب داریم، ولی به طور کل درنظر داریم از امکانات همه دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر در خصوص تحلیل خود از وضعیت کنونی آب و در پاسخ به اینکه چرا شرایط آب به اینجا کشیده شد گفت: در این زمینه باید متخصصان جواب بدهند، ولی چند دانشکده ما در این زمینه درگیر هستند. آمار نشان می‌دهد، در این چهل سال گذشته بارش‌های کشور پایین آمده که البته این به خاطر تحولات آب و هوایی در کل جهان است و این اتفاق در خیلی از جاها افتاده است و شاید ما مقصر مستقیم نباشیم. همچنین افزایش جمعیت نیز در کاهش آب نقش بسزایی داشته است. در زمان انقلاب 32 میلیون جمعیت داشتیم و الان بیش از 80 میلیون جمعیت داریم. وقتی جمعیت افزایش پیدا می‌کند، مصرف آب هم بالا می رود.

وی ادامه داد: نکته دیگر بحث کشاورزی است؛ الگوهای کشاورزی و کشت تغییر کرده که البته بستگی به بازار و سلیقه مشتری داشته است. همه معتقدند الگوی کشت در تمام نقاط کشور متناسب با آن نقطه باید تغییر کند.همچنین استفاده بی‌رویه از آب نیز از جمله مسائل تاثیرگذار در کمبود آب است. به اعتقادم برخی چالش‌ها همچون دریاچه ارومیه که شرایط بحرانی‌تری دارد، باید به طور جدی به آن پرداخته شود تا به مراتب به نقاطی برسیم که مشکل کمتر شود.

معتمدی بیان کرد: امروز آب یکی از مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای ما است و یک مسئله کلیدی محسوب می‌شود و اگر امروز به فکر آن نباشیم و فکرهای استراتژیک برای آن نداشته باشیم، مطمئنا به مشکلات اساسی خواهیم خورد.

وی در پاسخ به این سوال که طبق اظهارات رییس سازمان حفاظت محیط زیست کمتر از ۵۰ سال آینده آب ایران تمام می‌شود و با بی‌آبی مواجه می‌شویم، نظر شما در این باره چیست؟ گفت: تخصص من حوزه آب نیست، اما می‌دانم که امکان ندارد، کشور ایران خشک شود، زیرا اگر این اتفاق بیفتد، ترکیه و پاکستان نیز خشک خواهند شد، ولی بحث بحران آب با توجه به افزایش جمعیت، تغییر اقلیم و بحث‌های انرژی مشکلی است که در کشور وجود دارد، البته خیلی از دانشگاه‌ها در حوزه آب فعالند و با دستگاه‌های ذیربط همکاری می‌کنند، اما هدف اصلی ما از تشکیل این کارگروهی که داریم این است که در واقع اساتیدی که در همه دانشگاه‌ها هستند و در این زمینه کارشناس و متخصص‌اند افراد برجسته را جمع کنند و به عنوان مجموعه دانشگاه‌ها روی بحث‌های کلان آب تصمیم‌گیری شود.

او ادامه داد: به هرحال تصمیماتی باید در سطوح کلان کشور گرفته شود تا شرایط برای سال‌های آینده تغییر یابد، البته در مدیریت آب به طور جدی‌تر همه دانشگاه‌ها باید کار کنند، راه‌حل‌های درست ارائه دهند که البته بخشی از این راه‌حل‌ها هم پیاده شده است و آن دسته از راه‌حل‌هایی که پیاده نشده را می‌توان در سطح بالاتری ارائه کرد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: رئیس دانشگاه امیرکبیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۴۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضع امت اسلامی زمینه‌ساز نظم عادلانه جهانی خواهد شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه تدوام همکاری بین دو کشور در جهت منافع دو کشور تعریف می‌شود، اظهار کرد: ما مایل به ارتقای این روابط در سطوح بالا میان دو کشور هستیم. سطح روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور قابل قبول نیست و در گام اول ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

رئیس‌جمهوری همچنین با ابلاغ سلام رهبری انقلاب و ملت ایران به مردم پاکستان، اظهار کرد: به مردم پاکستان که همواره از اسلام و ارزش‌های اسلامی دفاع و مردم مظلوم غزه و فلسطین حمایت کردند و در خیابان‌های این کشور، آزادی قدس شریف را فریاد زدند و به مردمی که همیشه از حق و عدالت دفاع کرده‌اند و می‌کنند سلام و درود می‌فرستیم.

وی افزود: برای مردم و دولت پاکستان که از ظلم رژیم صهیونیستی و کودک‌کشی و نسل‌کشی‌ای که به دست جنایتکار رژیم صهیونیستی با حمایت غربی‌ها و آمریکا در غزه انجام می‌شود، به ستوه آمدند و عدالت را فریاد می‌زنند، همواره احترام قائلیم و مواضع آنها را ستودنی می‌دانیم.

رئیس دولت سیزدهم ادامه داد: آنچه که امروز مردم دنیا را غصه‌دار کرده این است که سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های به‌ظاهر مدافع حقوق بشر کارآمدی خود را از دست داده‌اند. سازمان ملل کارآمدی خود را از دست داده و شورای امنیت وظیفه خود را انجام نمی‌دهد. مردم مسلمان ایران و پاکستان و مردم آزاده جهان همه به ستوه آمده‌اند، اما یقین داریم موضع امت اسلامی و مردم ایران و پاکستان و ملت مقاوم فلسطینی‌ها پاسخ خواهد داد و حتماً زمینه‌ساز نظم عادلانه جهانی خواهد شد.

رئیسی تاکید کرد: ایران و پاکستان فقط همسایه نیستند، بلکه روابط دو کشور تاریخی، تمدنی و عمیقاً اعتقادی و دینی است. امری که ملت بزرگ ایران را با ملت بزرگ پاکستان پیوند می‌دهد اعتقادات و باورهاست و این پیوند ناگسستنی است.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار بین ایران و پاکستان وجود دارد، اظهار کرد: حتماً تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند در جهت منافع دو کشور به کار گرفته شود. در نشست‌های مشترک با نخست‌وزیر پاکستان تصمیم گرفتیم روابط دو کشور را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری، فرهنگی و در همه سطوح ارتقا ببخشیم.

دیگر خبرها

  • ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند
  • رئیسی: ایران امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند
  • در دیدار رئیسی با رئیس‌جمهور پاکستان چه گذشت؟
  • اشتراکات فرهنگی و مذهبی میان دو ملت ایران و پاکستان زمینه‌ساز تعمیق روابط دو کشور است
  • رئیسی: ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می داند
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد
  • موضع امت اسلامی زمینه‌ساز نظم عادلانه جهانی خواهد شد
  • حمایت ۴ میلیارد تومانی بخش صنعتی از پژوهشگران امیرکبیر
  • اعلام آمادگی رایزن فرهنگی ایران در مالزی برای همکاری در پروژه هنر مساجد جهان
  • استان‌های همجوار اصفهان در معرض ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب گاوخونی