Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: برنده اصلی برقراری آتش بس در حدیده ملت یمن است.
محمد عبدالسلام در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گفت: توافقی که در مذاکرات و رایزنی‌های ما در سوئد به دست آمده است می‌بایست آتش بس در روز پایانی مذاکرات برقرار می‌شد، اما متاسفانه ائتلاف متجاوز سعودی با این دستاویز که به هفتاد و دو ساعت برای ایجاد ساز و کاری برای برقراری آتش بس نیاز دارد به اقدام‌های خصمانه و تجاوزکارانه خود ادامه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از این رو نماینده سازمان ملل متحد در یمن با ارسال نامه‌ای رسمی به ما از ما خواست که آتش بس از نیمه شب سه شنبه برقرار شود. ما نیز از این مساله استقبال کرد و اسامی نمایندگان خود در کمیته هماهنگی مشترک برای آتش بس ارائه کردیم.
بر اساس اعلام وزارت دفاع یمن در صنعا و شورای عالی سیاسی یمن و سایر شرکای سیاسی ما آتش بس از نیمه شب سه شنبه آغاز شد و همگان تاکید کردند که از برقراری آتش بس و صلح در شهر حدیده یمن حمایت می‌کنند چرا که این شهر به لحاظ اقتصادی و نقشی که در وصول کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
ما هم اکنون کمیته هماهنگی مشترک آتش بس در صنعا تشکیل داده ایم و این کمیته ارتباط مستقیم با سازمان ملل متحد دارد و قرار است که در این کمیته هماهنگی مشترک نمایندگی از دو طرف حضور داشته باشند و ریاست این کمیته را سازمان ملل متحد بر عهده خواهد داشت و این کمیته گزارش‌های هفتگی درباره هرگونه نقضی که از سوی هر طرفی رخ دهد ارائه می‌کند.
وی افزود: معتقدم اگر حملات هوایی ادامه پیدا کند دیگر نیازی به پایش اقدام‌های ناقض آتش بس نیست و دیگر لازم نیست که ما مثلاً بگوییم در فلان جا تیری از تفنگی به سوی طرف دیگر شلیک شده یا در جایی دیگر حملات توپخانه‌ای صورت گرفته است.
قبل از آغاز آتش بس تیراندازی شدیدی از سوی طرف دیگر انجام شد. ما امیدواریم که طرف دیگر به آتش بس پایبند باشد و این را بفهمد که جنگ به چنین شیوه‌ای نمی‌تواند منجر به یک راه حل سیاسی شود بلکه صرفاً منجر به بحران انسانی می‌شود. توجه به چهار سال تجاوزگری و نتایج آن کافی است تا به این مساله پی برده شود که بحران یمن باید از طریق راه حل سیاسی حل و فصل شود و همگان باید شرایط را برای گفتگوی آتی که در نیمه یا اواخر ماه ژانویه برگزار می‌شود فراهم کنند.
مجری الجزیره عربی پرسید: در توافقی که در سوئد برای آتش بس به دست آمد شما برنده اصلی بود و به اندازه طرف مقابل امتیاز ندادید بنابراین در حفظ آتش بس نیز مسئولیت بیشتری دارید؛ محمد عبدالسلام در پاسخ به این سوال گفت: به هیچ وجه اینگونه نیست و طرف مقابل در روز‌های اول و دوم عکس این سخن را می‌گفتند، اما هم اکنون حرف شان را عوض کرده اند چرا که آن‌ها می‌خواهند این توافق را به شکست بکشانند. اجازه دهید برخی از امتیاز‌هایی که ما برای دستیابی به این آتش بس دادیم برای شما بیان کنم. ما این امتیاز را دادیم که سازمان ملل متحد به محموله‌هایی که وارد بندر حدیده می‌شود نظارت داشته باشد و آن‌ها را مورد بازرسی قرار دهد. ما همچنین پذیرفتیم که کالا‌هایی که وارد یمن می‌شود و مبالغی که به دست ما می‌رسد بر اساس ساز و کاری که کمیته اقتصادی‌ای که در سوئد با ما بود میان یمنی‌ها توزیع شود و حقوق کارمندان یمنی پرداخت شود. همچنین این امتیاز را دادیم که نیرو‌های نظامی که به جهت مقابله با نیرو‌های طرف دیگر در حدیده حضور دارند از این منطقه عقب بنشینند و این اقدام بر اساس توافق‌هایی که با سازمان ملل متحد صورت گرفته انجام شود. این امتیاز‌هایی که ما داده ایم نشان می‌دهد که ما به شدت به دنبال آن هستیم که وضعیت حدیده که تاثیر زیادی بر تمام یمن دارد سامان داده شود. باید یادآور شوم آنکه از آتش بس حدیده سود می‌برد ملت یمن هستند. آتش بس یمن باعث می‌شود که مواد غذایی اساسی، مشتقات نفتی وکمک‌های بشردوستانه به دست مردم برسد.
سخنگوی انصارالله یمن در پاسخ به این سوال که آیا شما آمادگی آن را دارید که با فرا رسیدن سی و یک دسامبر بندر حدیده را تحویل سازمان ملل متحد دهید؛ گفت: مساله برقراری آتش بس در حدیده مراحلی داشته و دارد. در مرحله نخست ما حدود یک سال پیش از سازمان ملل متحد خواستیم که به ایفای این نقش بپردازد، اما پاسخ مثبتی دریافت نکردیم، زیرا توجیه حمله به شهر حدیده این بود که از بندر حدیده سلاح به دست ما می‌رسد و کالا‌هایی که از این بندر وارد می‌شود به مصارف نظامی می‌رسد. حتی خود سید عبدالملک بدرالدین شخصاً این طرح را مطرح کردند و وقتی با نماینده سازمان ملل متحد در یمن دیدار کرد همین مساله را مطرح کرد. از این رو ما هیچ اشکالی در این نمی‌بینیم که سازمان ملل متحد نقش نظارتی بر واردات کالا‌ها به بندر یمن داشته باشد و آن‌ها را مورد بازرسی قرار دهد.
بندر حدیده یمن یک پادگان نظامی نیست تا ما سخن از کنترل و سیطره بر این بندر سخن بگوییم. چنین مساله‌ای حتی از سوی سازمان ملل متحد و کشور‌های ائتلاف نیز مطرح نشده است. در مرحله دوم نیرو‌های نظامی‌ای که در شهر حدیده حضور دارند باید به مناطقی بروند که مورد توافق با کمیته مشترک آتش بس قرار گرفته است و این مناطق مشخص است. پس از اجرای این مرحله، نیرو‌های محلی به کار خود به صورت طبیعی ادامه می‌دهند. آن‌هایی که در شهر حدیده حضور دارند این‌ها ساکنان شهر حدیده و یمنی هستند و نمی‌توان که تفکیک نژادی انجام داد و این‌ها را بیرون کرد. آن‌ها کارمندانی هستند که به وظائف خود در نهاد‌های دولتی انجام می‌دهند؛ و مرحله سوم این است که مشخص شود چگونه می‌توان گذرگاه‌های آبی بین المللی از جمله باب المندب را امن کرد، به این جزئیات کمیته مشترک آتش و سازمان ملل متحد پاسخ می‌گویند. توافق که صورت گرفته کاملاً روشن و به زبان عربی است و نیازی به ابراز تردید و تشکیک در آن نیست و ما تمامی مسائل را با سازمان ملل متحد مورد بحث و بررسی قرار داده ایم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: یمن حدیده آتش بس بین الملل تیراندازی عبدالسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۴۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید اسرائیل را وادار کنیم تا مصوبه آتش بس را اجرا کند

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تلویزیون الجزیره مباشر، «ریاض منصور»، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل متحد، در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت این سازمان در نیویورک گفت: پذیرش جنایت‌های جنگی، نسل کشی و کشتار جمعی ارتش اسرائیل در غزه با هر علت و توجیهی که باشد، نشان دهنده تضعیف و نابودی حاکمیت قوانین بین المللی است.

ریاض منصور پس از پایان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: تصویب قطعنامه در شورای امنیت درباره برقراری فوری آتش بس در غزه، یک روز تاریخی است.

شورای امنیت با تصویب این قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان را خواستار شد که همه طرف‌ها به آن احترام بگذارند و در ادامه به آتش بس پایدار و بادوام در غزه منجر می‌شود. در این قطعنامه بر آزادی فوری و بی قید و شرط همه گروگان‌ها در غزه و تضمین ورود کمک‌های بشردوستانه به آن منطقه فلسطینی تاکید شده است.

ریاض منصور گفت: قطعنامه شورای امنیت گامی در مسیر توقف حمله و تجاوزگری‌های اسرائیل، ورود کمک‌ها به غزه و بازگشت آوارگان به خانه هایشان است.

او خاطرنشان کرد که بر اساس منشور سازمان ملل متحد، رعایت مصوبه‌های شورای امنیت برای اعضای آن الزام آور است.

نماینده تشکیلات خودگردان اظهار داشت: نمی‌توان دستاورد دستیابی به قطعنامه برقراری آتش بس در غزه را کم اهمیت دانست و همه ما باید اسرائیل را وادار کنیم تا این مصوبه را اجرا کند.

ریاض منصور در ادامه گفت که قطعنامه شورای امنیت به تلاش‌های میانجی گران برای دستیابی به توافق توقف حمله‌ها و مبادله اسیران کمک خواهد کرد.

باید اشاره کرد که «نجیب میقاتی»، نخست وزیر موقت (پیشبرد امور) لبنان، نیز در واکنش به مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: با توجه به اینکه قطعنامه شورای امنیت خواستار برقراری آتش بس در غزه شده است، باید اسرائیل را برای توقف حملاتش به خاک لبنان زیر فشار گذاشت.

دیگر خبرها

  • مقام سازمان ملل: تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است
  • تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است
  • لزوم تحریم همه جانبه علیه رژیم صهیونیست
  • اعتراف نظامی صهیونیست به بمب گذاری دفاتر آنروا
  • لبنان: ۲۲ شکایت‌نامه علیه اسرائیل به سازمان ملل ارائه کردیم
  • همه چیز درباره قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه
  • تحلیل جالب یک حقوقدان از موضع آمریکا در قبال غزه: دلیل این تناقض چیست؟
  • پاکستان اجرای فوری قطعنامه شورای امنیت را درباره غزه خواستار شد
  • استقبال تهران از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش بس در غزه
  • باید اسرائیل را وادار کنیم تا مصوبه آتش بس را اجرا کند