Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از افزایش تعداد بیماران مزمن غیر واگیر اظهار نگرانی کرد و گفت: نوجوان 12 ساله زاهدانی، کم سن ترین بیمار دیالیزی بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان است‌.

‌دکتر سید محمد هاشمی شهری در گفت وگو با ایسنا- ‌نارسایی کلیه را یکی از بیماری های مزمن غیرواگیر برشمرد و کاهش سن ابتلاء به بیماری های کلیوی و افزایش تعداد بیماران نیازمند به دیالیز را نگران کننده توصیف کرد‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بر اهمیت توجه به خود مراقبتی تاکید کرد و گفت: بارها درباره ضرورت تغذیه سالم، فعالیت بدنی کافی، اجتناب از مصرف دخانیات اعم از سیگار یا قلیان و رعایت اصول بهداشت روان تاکید شده است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، بعد از بالا رفتن امید به زنده بودن در کشور ما به بالای ۷۲ سال، باید به کیفیت زندگی هم توجه کنیم تا تعداد سال های زندگی سالم و با کیفیت را نیز بیشتر کنیم و در مقابل تعداد سال‌های زندگی با بیماری را به کمترین میزان ممکن کاهش دهیم‌.

دکتر هاشمی شهری اضافه می کند که؛ باید این واقعیت را قبول کنیم که در صورت عدم توجه به اصلاح سبک زندگی، بیماری های مزمن غیر واگیر مانند بیماری های قلبی، کلیوی، پر فشاری خون، دیابت، انواع سکته ها و سرطان ها از ما دور نیست‌.

وی با اشاره به مشکلات بیماران مبتلا به نارسایی کلیه گفت؛  هم اکنون 435 بیمار در شهرهای زیر مجموعه  دانشگاه علوم پزشکی مجبورند تا حداقل 3 روز در هفته برای انجام دیالیز به بیمارستان های دولتی مراجعه کنند‌.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود؛ اگرچه خدمات دیالیز به بیماران مزمن کلیوی به صورت رایگان ارائه می شود، اما این بیماران و خانواده آنان با مشکلات متعدد ناشی از این بیماری روبه رو هستند‌.

به گفته دکتر هاشمی، افزایش تعداد و نوسازی دستگاه های دیالیز در دستور کار نظام بهداشت و درمان کشور و استان قرار دارد اما باید به خاطر داشته باشیم که هر چقدر هم که منابع کشور برای توسعه این خدمات هزینه شود، نمی تواند به اندازه پیشگیری از ابتلاء افراد سالم به نارسائی کلیه، در کاهش مشکلات بیماران و خانواده آنان نقش داشته باشد‌.

مهناز نیک بخت مسئول بخش دیالیز بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان هم گفت: سال گذشته 128 بیمار در این بخش خدمات دریافت می کردند و این آمار امسال به 164 نفر رسیده است‌.

وی گفت: بیماران تحت پوشش در این بخش از متولدین 1319 تا متولدین 1385 هستند‌.

دکتر علی علیدادی، فوق تخصص بیماری های کلیه هم معتقد است که هر چقدر تعداد دستگاه های دیالیز افزایش یابد باز هم نمی توان گفت کافی است، چرا که پیش از افزایش تجهیزات، باید مردم برای تغییر سبک زندگی خود دست به کار شوند‌.

دکتر علیدادی می گوید: تغییر رژیم غذایی به سمت غذاهای پر چرب، شور و شیرین، افزایش موارد ابتلاء به دیابت و کاهش سن ابتلاء، افزایش موارد ابتلاء به فشار خون، عدم مصرف صحیح دارو و استفاده خودسرانه از داروهایی مانند مسکن ها، عوامل زمینه ساز بیماری های کلیوی هستند‌.

وی به مردم توصیه کرد تا غذاهای کم نمک، کم چرب و سالم خانگی را جایگزین غذاهای رستورانی و فست فود کنند‌.

دکتر صالح الدین بویا دیگر فوق تخصص بیماری های کلیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، توصیه به عدم مصرف خودسرانه داروها و عدم توجه به توصیه افراد غیر متخصص و غیر پزشک در خصوص مصرف دارو ها را به توصیه های قبلی اضافه کرد‌.

وی گفت: برخی داروها به طور مستقیم بر عروق کلیه تاثیر گذاشته و می تواند باعث بروز اشکالات جدی شود‌.

متخصصان سلامت معتقدند که علاوه بر کاهش مصرف نمک و حذف نمکدان از سفره، مصرف روزانه ۳ تا ۵ واحد میوه و سبزی، مصرف روزانه ۲ تا ۳ واحد لبنیات و حبوبات، جایگزین کردن گوشت قرمز با گوشت سفید و ماهی و انجام ورزش متوسط تا شدید به مدت حداقل  30 دقیقه در روز و برای حداقل ۵ روز در هفته به تنظیم متابولیسم پایه بدن کمک می کند و احتمال بروز بیماری های مزمن غیرواگیر را کاهش می دهد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نارسایی کلیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۵۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر شگفت انگیز شکلات تلخ برای بیماری‌های روده‌ای

بسیاری از ما برای مصرف روزانه تکه‌ای شکلات به‌دلیل علمی نیاز نداریم و به دلایل مختلف عاشق شکلات هستیم، از جمله اینکه آرامش‌بخش است، طعم خوشمزه و انواع مختلفی دارد.

به گزارش ایسنا، اما کارشناسان در مورد چربی اشباع شده بالا و قند اضافی در شکلات هشدار داده‌اند، با این حال، به نظر می‌رسد که شکلات تلخ، حتی می‌تواند برای سلامت روده نیز مفید باشد.

اگر می‌خواهید در مورد سلامت روده و چگونگی تاثیر آن بر سلامت کلی جسمی و روانی خود بدانید، دانش زیادی در این مورد وجود دارد. در واقع، برخی ممکن است حتی آن را بخشی رو به رشد از تحقیقات متمرکز بر درک چگونگی تاثیر باکتری‌های روده بر بیماری‌های مزمن، خواب، سیستم ایمنی بدن و موارد دیگر در نظر بگیرند.

دکتر کاران راجان، جراح عمومی سرویس بهداشت ملی ایالات‌متحده اظهار کرد: شکلات، دانه‌های تخمیر شده از کاکائو، فیبر پری‌بیوتیک است، نوعی فیبر که میکروب‌های روده شما دوست دارند آن هضم کنند و به مولکول‌های مفید برای روده شما تبدیل شوند.

شکلات تلخ ترکیبات مفیدی برای روده فراهم می‌کند

ماریا مور، یکی از محققان دانشگاه ایالتی لوئیزیانا ایالات‌متحده، درباره نتایج گزارش منتشرشده سال ۲۰۱۴ در جلسه انجمن شیمی آمریکا، توضیح داد که باکتری‌های خوب موجود در روده شما، یعنی بیفیدوباکتریوم و باکتری‌های اسید لاکتیک، از شکلات تلخ استفاده و آن را رشد داده و تخمیر می‌کنند، در نتیجه ترکیبات ضد التهابی در سیستم بدن شما آزاد می‌شود.

این ترکیبات مسئول تاثیر غیرمنتظره شکلات تلخ بر قلب شما هستند. جان فینلی، محقق ارشد این تحقیق اظهار کرد: زمانی که این ترکیبات توسط بدن جذب می‌شوند، التهاب بافت قلبی عروقی و خطر طولانی‌مدت سکته را کاهش می‌دهند. نتایج تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۱۳ که در نشریه Frontiers in Pharmacology منتشر شد، نتایج مشابهی ارائه کرد. غلظت فیبر پری‌بیوتیک در شکلات تلخ نیز ارتباط غیرمنتظره‌ای با افسردگی دارد و می‌تواند وضعیت سلامت روان را بهبود بخشد.

علاوه بر این، شکلات تلخ حاوی غلظت بالایی از پلی‌فنول‌هاست. دکتر کاران راجان افزود: «پلی‌فنول‌ها، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونول‌ها هستند که مواد لازم برای میکروب‌های روده شما را فراهم می‌کنند». اگر به دنبال ماده‌ای سالم هستید که به رشد سویه‌های مفید روده کمک کند و همزمان انواع عوامل بیماری‌زا را کاهش دهد، به گفته این متخصص، پلی‌فنول‌ها این کار را برای شما انجام می‌دهند. همچنین برخی نتایج نشان دادند که مصرف شکلات تلخ با تحریک علائم سیری در مغز شما مرتبط هستند و این امر به‌ویژه زمانی که سعی می‌کنید از پرخوری برای کاهش وزن خودداری کنید، می‌تواند مفید باشد. اما آیا این نتایج بیان می‌کنند که می‌توان شکلات تلخ را هر روز بدون نگرانی مصرف کرد؟

جنبه تاریک مصرف شکلات تلخ بر سلامت روده

شکلات تلخ علیرغم فواید فراوان برای سلامت روده، جنبه تیره نیز دارد. برای شروع، برخی از کارشناسان بر این باورند که فرآیند تولید و افزودنی‌هایی مانند شکر و ... می‌توانند تقریبا به‌طور کامل پلی‌فنول‌های مفیدشکلات را حذف کنند و نتایج تحقیق سال ۲۰۲۲ منتشر شده در نشریه Current Research in Food Science این عارضه جانبی ناگوار را تایید کرد.

به علاوه، شکلات تلخ فاقد چربی اشباع شده نیست و مصرف بیش از حد این چربی ناسالم می‌تواند سطح کلسترول بد سیستم بدن شما را افزایش دهد و در معرض خطر بیماری قلبی و سکته قرار گیرید. برخی از محصولات شکلات تلخ نیز می‌توانند حاوی مقدار زیادی قند باشند.

یکی از نگرانی‌های اخیر، داده‌های منتشرشده مربوط به سطوح فلزات سنگین کادمیوم و سرب در برند‌های معروف شکلات تلخ است. به گفته دانا الیس هانس، متخصص تغذیه بالینی در مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، کادمیم بیش از حد می‌تواند به کبد و کلیه‌ها آسیب برساند. بنابراین، هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا از مصرف این مواد اجتناب یا آن را به بهترین شکل ممکن محدود کنید.

به جرات می‌توان گفت، سوالی بسیار مهم در کانون توجه شما قرار گرفته است؛ آیا شکلات تلخ واقعا به همان اندازه که فکر می‌کنیم، سالم است؟ نکته کلیدی این است که برند‌هایی را انتخاب کنید که حاوی بیش از ۷۰ درصد کاکائو و قند بسیار کمی هستند، همچنین آن‌ها را در حد اعتدال مصرف کنید.

در حالی که برخی از متخصصان سلامت فکر می‌کنند، غلظت فلزات سنگین در شکلات تلخ بر اساس شیوه‌های پرورش کاکائو می‌تواند متفاوت باشد، آنان توصیه می‌کنند که اعتدال را رعایت کنید. اگر به دنبال شکلات تلخ باکیفیتی هستید که از برند‌هایی تهیه شده باشد که به شیوه‌های پایدار و ایمن اعتقاد دارند، خیلی بهتر است.

چه نوع شکلاتی انتخاب کنیم؟

مهم است، به خاطر داشته باشید که همه شکلات‌ها یکسان تولید نمی‌شوند. کاکائو در شکل طبیعی خود مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی سالم است و به همین دلیل، شکلات تلخ اغلب سالم‌تر از سایر انواعی است که حاوی قند افزوده هستند. شکلات تلخ به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های قوی به نام فلاونوئید‌ها احتمالا به بهبود سلامت قلب شما کمک می‌کند و برخی نتایج تحقیقات مشخص کردند که حتی این مورد ممکن است خلق و خوی شما را بهبود بخشد.

شکلات شیری

در حالی که شکلات تلخ حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید است، شکلات‌های فرآوری‌شده‌تر مانند شکلات شیری یا شکلات سفید می‌توانند سرشار از قند باشند. شکلات حاوی منیزیم است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. منیزیم، نوعی ماده معدنی است و به‌طور طبیعی در زمین و بدن انسان یافت می‌شود. همچنین بسیاری از عملکرد‌های بدن با این ماده معدنی انجام می‌شود حتی برای سلامت مغز نیز مهم است.

شکلات و کاهش وزن

مصرف روزانه شکلات احتمالا آخرین روش برای کاهش وزن به نظر می‌رسد، اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که شکلات تلخ ممکن است در کنترل اشتها نقش داشته باشد که به نوبه خود می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. نتایج تحقیق دیگری نشان داد که حتی شکلات شیری می‌تواند با افزایش متابولیسم و کاهش اشتها در کاهش وزن کمک‌کننده باشد. با این حال، گروه شرکت‌کننده این تحقیق، اندک بودند (فقط ۱۹ زن)، به این معنی که تحقیقات بیشتری برای تایید این ادعا‌ها مورد نیاز است.

نتیجه

مهم است که توجه داشته باشید، شکلات، به‌خصوص شکلات شیری، کالری بالایی دارد، بنابراین باید انواع شکلات در حد اعتدال مصرف شود و بدانید که مصرف بیشتر برای شما سود بیشتری به همراه نخواهد داشت.

دیگر خبرها

  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • قدردانی از خانواده خیر سلامت در بیمارستان واسعی سبزوار
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ علت نارسایی کلیه
  • راه اندازی کامل بخش دیالیز بیمارستان کودکان زهرا مردانی آذری تبریز
  • راه اندازی کامل بخش دیالیز بیمارستان کودکان زهرا مردانی آذری
  • ابراز نگرانی سازمان ملل از بحران آب آشامیدنی در افغانستان
  • تاثیر شگفت انگیز شکلات تلخ برای بیماری‌های روده‌ای