Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@00:14:24 GMT

برای پیشرفت باید قله را ببینیم

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۵۳۹۱

برای پیشرفت باید قله را ببینیم

تهران- ایرنا- گاهی برای رسیدن به قله موفقیت باید پیشرفت ها را ببینیم و از شکست هایمان درس بگیریم، گام به گام از این پله بالا برویم و کم‌تر به پشت سر نگاه کنیم، ایران و انقلابش با وجود تمام مشکلات غیر قابل انکار و مدیریت های ضعیف، در زمینه های مهمی پیشرفت کرده که چشمگیر و دل ‌انگیز هستند.

این موفقیت ها باعث می‌شود در دلمان انگیزه‌ ایجاد شود که ما بیش از پیش می‌توانیم و به جلو خواهیم رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خودکفایی در بسیاری از زمینه ها بعد از انقلاب غیر قابل انکار است و حتی بسیار فراتر از آن چه فکر می‌کنیم و ترقی چشمگیر ایران در عرصه های علم و فناوری مخالفان جمهوری اسلامی ایران را عبوس تر از گذشته کرده و دانشمندان ایرانی با پیشرفت خود امید واهی آنان را تبدیل به نا امیدی کرده‌اند، دشمنان و مخالفانی که خود به پیشرفت و توانایی ایران اذعان داشته اند اما دست از تخریب هر روز خودشان نمی‌کشند.

طبیعی است وقتی هر روز و هر شب و هر ساعت از مشکلات و کمبود ها بگوییم و بشنویم حتی اسم پیشرفت هم حوصله سر بر خواهد بود، اما این ها نتیجه انگاره هایی است که کسانی که ایران و مردمانش را دوست ندارند در ذهن ما نهادینه کرده‌اند، انگاره هایی همچون نا امیدی به آینده کشور، گوش شنوا نداشتن و زبان حل و فصل ندانستن، اما با همت و اراده باید بشکنیم این دیواره های بلند دشمنان را و هر روز نا امیدترشان کنیم کاری که جوانان و دانشمندان مستحکم برای پیشرفت کرده‌اند و هرگز پایشان در این راه نلغزیده است. این روزها به کسانی نیاز داریم که در جایگاه قدرت و علم و ثروت دست و دلشان نلرزد و به خاک کشورشان اعتقاد داشته باشند، این روزها نارفیقان لرزه به جان و عقل و فکر مردم می اندازند و آن ها در مسیر حمایت از کشورشان گمراه می‌کنند، راهی که نه به سمت پسرفت است و نه به سمت پیشرفت، اما بعد از انقلاب با وجود دشمنی‌های آشکار و نارفیقان داخل کشورمان به سمت پیشرفت رفته است.

‌در این گزارش می‌خواهیم به دستاوردهای علمی کشور بعد از انقلاب بپردازیم.
رسانه های علمی بین المللی سرعت پیشرفت علمی ایران را 11 برابر متوسط رشد علم در جهان دانسته اند.

پیشرفت در حوزه علم و فناوری مانند فناوری نانو، فناوری سلول های بنیادی، دستیابی به فناوری هسته‌ای، دستاوردهای حوزه هوافضا و حوزه داروهای پزشکی و ... تنها گوشه‌ای از پیشرفت‌های علمی بعد از انقلاب است.

1.پیشرفت در زمینه‌های علمی و دانشگاهی
پیشرفت ها در تولید علم، مطابق آمار نظام استنادی اسکوپوس در سال 2007، 15 هزار و 24 عنوان مقاله در ایران تولید شده است. در سال‌های 2008 و 2009 این میزان به ترتیب به 19 هزار و 492، 24 هزار و 63 عنوان مقاله افزایش یافته است. اما در سال 2015 میزان تولیدات علمی به 40 هزار و 556 مقاله رسیده است.

نموداری که از پایگاه استنادی WOS استخراج شده است، حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار توانسته با ثبت بیش از 25500 مدرک در 6 ماهه نخست سال 2018 جزء 15 کشور برتر جهان از نظر میزان تولید علم قرار گیرد.
همچنین طبق پایگاه رتبه بندی تایمز ایران در سال‌های 2018-2017 با داشتن 18 دانشگاه برتر در رتبه 17 از لحاظ تعداد دانشگاه معتبر قرار گرفته است.

2.دستیابی به فناوری نانو
طبق اطلاعات آماری، ایران تا خرداد ماه 1395 با انتشار 2 هزار و 431 مقاله در حوزه نانو فناوری بعد از کشورهای چین، آمریکا، هندوستان، کره جنوبی و آلمان در جایگاه ششم قرار داشته است، اما در سال 2017 با بیش از 154 هزار مقاله در این زمینه رتبه چهارم تولید علم و فناوری نانو را بعد از چین با 32 درصد، آمریکا با 13 درصد، هند با 7 درصد و ایران با 5 درصد تولیدات علمی در زمینه فناوری نانو را کسب کرده است و به ترتیب کره جنوبی و آلمان هر دو با 5 درصد بعد از ایران قرار دارند، این آمار طبق گزارشی ا‌ست که در وب آو ساینس منتشر شد.

3.دستیابی به فناوری هسته ای؛ ورود به جمع کشورهای هسته ای جهان
در سال 1353 سازمان انرژی اتمی ایران تاسیس شد و قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر نیز به امضا رسید. اما آغاز فعالیت این سازمان حدودا از سال 1381 بود که رئیس جمهور وقت خبر از تهیه سوخت هسته ای توسط متخصصین ایرانی برای نیروگاه های هسته ای ایران را داد. سال 1385 ایران موفق به غنی‌سازی اورانیوم به میزان 5.3درصد شد.

بعد از آن در سال 1390 ایران از ساخت میله سوخت هسته‌ای 20 درصد غنی شده و بارگذاری آن در رآکتور تحقیقاتی 55 مگا واتی تهران خبر داد و همین خبرها کافی بود تا بریتیش پترولیوم با معرفی 29 کشور تولیدکننده انرژی هسته ای جهان، ایران را رتبه 28 در سال 2013 در این زمینه اعلام کند و همچنین اذعان داشت که ایران با افزایش 3 برابری تولید انرژی هسته ای در این سال از هلند جلو زده است.

دستیابی به انرژی هسته ‌ای سرآغاز خشم مخالفان بود و همین امر باعث شد به برای چیدن دسیسه هایی به شکل مذاکره به تکاپو بیفتند و بهانه کنند که علت تمام مشکلات دنیا هسته ای بودن ایران است.

4.پیشرفت در زمینه علم سلول‌های بنیادی
سلولهای بنیادی تهیه کننده سلولهای جدید هستند. وقتی که سلولهای بنیادی تقسیم میشوند، می توانند سلولهای مانند خودشان تولید کنند و یا میتوانند سلولهای دیگری از نوع دیگر تولید کنند.

مطالعه سلول‌ های بنیادی در کشور از دهه 70 آغاز شد و در یک بازه 20 ساله به پیشرفت های قابل توجهی دست یافت تا جایی که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر، جایگاه سومین کشور جهان در استفاده کاربردی از این دانش را دارد.ایران سومین کشور استخراج‌کننده سلول‌های بنیادی از پالپ (مغز) دندان‌های شیری است و این کار هم اکنون تنها در کشورهایی چون آمریکا و ژاپن در حال انجام است.

همچنین طبق آمار جهانی اسکوپوس در سال 2015، ایران رتبه 15 را در زمینه تولید علم سلول‌های بنیادی در دنیا به خود اختصاص داده است.

5.دستیابی به علم پرتاب ماهواره به فضا
هوافضا؛ مبحثی جذاب و شیرین برای دانشمندان و جوانان طالب علم ایرانی با وجود تحریم های سنگین و ناعادلانه، دانشمندان ایرانی با تکیه بر توانایی های داخل و اعتماد به نفس، توانستند در این زمینه قد علم کنند، دانشمندان و پژوهشگرانی که با دست بسته در زمینه های سختی به پیشرفت رسیدند.

ایران نهمین کشور دنیا بعد از روسیه، آمریکا، فرانسه، ژاپن، چین، بریتانیا، هند و اسراییل است که به تنهایی موفق به پرتاب ماهواره به فضا شده است.
جمهوری اسلامی ایران تاکنون نقاط مداری بسیاری را برای پرتاب ماهواره مخابراتی ثبت کرده است اما تعدادی از این نقاط به دلیل عدم توانایی کنترل در استقرار ماهواره سلب امتیاز شده‌اند، و این پله‌های پیشرفت است که باید زمین خورد تا به قله‌های موفقیت دست پیدا کرد و این امری طبیعی است و برای تمام کشورهای صاحب ماهواره های بزرگ فضایی پیش آمده که بارها و بارها پرتاب های ناموفق داشته‌اند و در نهایت موفق شده‌اند، هیچ تلاشی بدون نتیجه نخواهد بود به همین دلیل اخیرا دانشمندان کشور اقدام به ثبت نقاط مداری دیگری کرده‌‌اند.

ماهواره‌هایی که ایران به فضا پرتاب کرده است عبارت است از ناهید، امید، مصباح 1، سینا 1 ، طلوع، رصد، نوید و فجر.

همچنین موفقیت ها در سال 92 بعد از ارسال اولین موجود زنده به فضا، با پرتاب کاوشگر «پژوهش» حامل دومین میمون فضایی ادامه یافت و باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران گامی دیگر به اعزام انسان به فضا نزدیک‌تر شود.

6.پیشرفت در زمینه پزشکی
بعد از انقلاب و فراز و نشیب‌های تغییر و وقوع جنگ، کشور با کمبودهای شدیدی روبه‌رو شد که مهم‌ترین آن‌ها عقب‌ ماندگی در بخش آموزش و نیروی متخصص بود به همین دلیل ذخایر آموزشی و علمی کشور رو به پایان بود و نیاز به نیروی انسانی متخصص هر روز بیشتر می‌شد، این مسئله تا حدی پیش رفت که بسیاری از پزشکان دیگر کشورها همچون هند در زمان جنگ و بعد از جنگ به ایران آمده بودند، اما با گذشت زمان و برنامه ریزی تولید واکسن آنفولانزا و آنتی بوتولیسم برای اولین بار از اواسط دهه 60 از اولین دستاوردهای پزشکی بعد انقلاب بود.

این روزها علم پزشکی ایران 32 رتبه ارتقا پیدا کرده و و جایگاه علمی ما از 49 به 17 رسیده است، همچنین طبق گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، 30 درصد تولید علم در حوزه پزشکی است.

به همین منظور سیدجواد ساداتی نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت ‌وگو با رسالت با اشاره به این که انقلاب اسلامی با وجود تحریم ها پیشرفت ‌پذیر است، گفت: پیشرفت های علمی کشور نسبت به قبل از انقلاب که اکنون در آستانه چهلمین سال انقلاب هستیم شگفت آور است علی رغم تحریم های بسیار و بدخواهی که دشمنان ما علیه این مردم و انقلاب داشته اند شاید قابل تصور هم نباشد که ما توانسته‌ایم تا این حد پیشرفت و شکوفایی در حوزه های علمی داشته باشیم.

وی افزود: این که ما در برخی از زمینه های علمی مانند نانو جزء 7 کشور دنیا قرار می گیریم، نشان دهنده شایستگی های ملت ایران و فعالیت شبانه روزی در این زمینه هاست و واقعیت این است که اگر در زمینه های مختلف علمی نتوانسته ایم پیشرفت کنیم قطعا در آنجا فعل خواستن صرف نشده و مدیریت جهادی در آن حوزه وجود نداشته است.

ساداتی نژاد با تاکید بر این که پیشرفت های بعد از انقلاب هم در کمیت بوده و هم در کیفیت، ابراز کرد: وگرنه هیچ چیز مانع پیشرفت ملت ایران با چنین توانایی ها و استقامت نخواهد بود، اکنون پیشرفت ها هم در کمیت بوده و هم در کیفیت. قبل از انقلاب 170 هزار دانشجو و تعداد اندکی دانشگاه داشته ایم، اما اکنون در کشور 4 میلیون دانشجو و بیش از دو هزار دانشگاه و مراکز آموزش عالی و پژوهشی داریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: این ها ظرفیت های فراوانی است که بعد از انقلاب بیشتر خودش را نشان داده، پیشروی در حوزه هایی مانند بیو، هوافضا، سلول های بنیادی و انرژی هسته‌ای نشان دهنده این است که اگر بخواهیم می توانیم. علی رغم این که ما مانند شناگری هستیم که در رقابت با حریف هستیم اما به پای ما یک سنگ بسته‌اند.

این نماینده در پایان با اشاره به این که شرایط ما نسبت به دیگر کشورهایی که در زمینه های مختلفی پیشرفت می‌کنند سخت تر است، گفت: وضعیت ما با وجود تحریم های ظالمانه‌‌ای که هیچ‌گونه عدالتی در آن دیده نمی شود بسیار متفاوت است. در حوزه‌ی علمی دانشگاه‌های ما را تحریم کرده‌اند و این کاری است که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد اما دشمنان در حوزه های علمی هم از بی عدالتی کم نگذاشته اند، اما با تمام این مشکلات از پیشرفت های ما کاسته نخواهد شد.

منبع: روزنامه رسالت؛ 1397،9،27
گروه اطلاع رسانی**9117**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي رسالت پيشرفت بعد از انقلاب پيشرفت هاي علمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۵۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش خصوصی؛ضدتحریم،ارزآور

  به طوری که مسئولان دولتی زمانی که برای مذاکره یا دیدار به کشورهای دیگر می‌روند، نمایندگانی از بخش خصوصی را به همراه دارند تا بتوانند ظرفیت‌های اقتصادشان را معرفی کنند. موضوعی که هنوز در کشور ما اجرایی نشده و جای خالی آن حس می‌شود. درباره چگونگی توانمند‌سازی بخش خصوصی در ایران گزارشی تهیه کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌‎خوانید. 

سال ۸۴ بود که اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولت وقت ابلاغ شد. کارشناسان معتقدند دولت وقت در زمینه اجرای آن عملکرد مطلوبی نداشت و اغلب شرکت‌ها در قالب رد دیون واگذار شد در حالی که قرار بود بخش خصوصی سکاندار اصلی اقتصاد ایران شود و در کنار دولت به فعالیت خود ادامه دهد. فعالان اقتصادی معتقدند خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران می‌تواند مشکلات را تا حد زیادی کاهش دهد. به این دلیل که تحریم‌ها دقیقا معطوف دولت، زیرمجموعه‌ها و مسئولان است و بخش خصوصی می‌تواند کمک ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌‎دهد هرجا که بخش خصوصی توانمند وارد اقتصاد شده، مشکلات آن بخش کاهش یافته است. متولدین دهه ۶۰ به قبل به خاطر دارند که در اوایل دهه ۶۰ و تا اواسط دهه ۷۰، اجناس به صورت کوپنی عرضه می‌شد. از خودرو گرفته تا لبنیات اما در طول دهه ۷۰ به بعد، صنعت لبنیات رشد زیادی کرد و اکنون یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان در منطقه و آسیا هستند. اکنون لبنیات ایران به کشورهای عراق، افغانستان و اغلب کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود اما خودرو که در اختیار دولت ماند، باعث شد محصولاتی با کیفیت پایین به دست مردم برسد که نارضایتی مصرف‌کنندگان را نیز به دنبال دارد.سال ۹۸ بود که وجود قرص‌ در کیک‌های خوراکی، باعث ترس از مصرف آن شد. در نگاه ابتدایی این موضوع شاید سطحی به نظر می‌آمد اما بررسی ریشه‌ای در این زمینه نشان می‌داد صنعت غذایی ایران نه‌تنها خودکفا شده بلکه بازارهای صادراتی زیادی برای خود تعریف کرده است. از این رو دشمنان کشور به دنبال این بودند که صنعت غذایی ایران را به چالش بکشند و زمینه‌ای را فراهم کنند که این صنعت ضدتحریم از چرخه فعالیت خارج شود. 
     
کمبود رایزنان اقتصادی
یکی از مواردی که دولت می‌تواند به تولید و صادرات بخش خصوصی کمک کند، حضور رایزنان اقتصادی در کشورهای مختلف از جمله همسایگان است. متأسفانه در طول سال‌های گذشته، رایزن اقتصادی حتی در کشورهایی که ایران با آنها تجارت زیادی داشت هم فعالیت نمی‌کرد. هرچند این رویکرد در دولت سیزدهم تغییر کرده اما هنوز نتوانسته دستاورد اقتصادی برای ایران به دنبال داشته باشد. به‌عنوان مثال به منظور حضور در بازار سوریه با این‌که مواضع سیاسی دو کشور در یک راستا قرار دارد، همچنان کند است. از سوی دیگر حضور اقتصادی ایران در کشورهای محور مقاومت نیز می‌تواند ثمره اقتصادی را برای دو کشور به همراه داشته باشد. همچنین این امکان وجود دارد که در صورت نیاز به سرمایه، سهام شرکت از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شود اما شرکت‌های دولتی از این شرایط بی‌نصیب هستند. 
     
اول توانمندسازی، بعد واگذاری
حمید حسینی، فعال اقتصادی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره چگونگی حضور بخش خصوصی در اقتصاد ایران توضیح داد: بخش خصوصی ابتدا باید توانمند شود و بعد سراغ اعطای اختیارات برویم. در طول سال‌های گذشته، برخی مقامات دولتی برای این‌که اثبات کنند بخش خصوصی و تعاونی توانمندی زیادی ندارد، بدون درنظر گرفتن ظرفیت آن بخش، اقدام به واگذاری‌های گسترده می‌کردند که نتیجه آن عدم حضور بخش خصوصی بود. پس از آن گفته می‌شد که دولت قصد واگذاری داشت اما تمایل حضور بخش‌های دیگر برای خرید وجود ندارد. وی افزود: براساس قانون ابتدا باید بخش خصوصی توانمند شود و بعد سراغ واگذاری‌ها برویم. حسینی تاکید کرد: نگاهی به طلب ایران از عراق که بیندازیم، متوجه خواهیم شد که بخش دولتی از دولت عراق بابت صادرات برق و انرژی طلبکار است. این در حالی است که بسیاری از محصولات ایرانی توسط بخش خصوصی به این کشور صادر و پول آن هم پرداخت می‌شود. این فعال اقتصادی ادامه داد: درواقع بخش خصوصی توانایی بازگرداندن پول خود را دارد اما دولت باید از قوانین بین‌المللی بانکی تبعیت کند و تحریم‌ها مانع توسعه در این نوع روابط می‌شود. 
     
دولت به دنبال صادرات بخش خصوصی
مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم تصریح کرد: تراز تجاری غیرنفتی ایران منفی است و به منظور ارتقای تجارت و همچنین توانمند‌سازی بخش خصوصی، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران موسوم به اکسپو ایران در این هفته برگزار شد و امروز اختتامیه آن است. وی افزود: در طول این مدت تجار بیش از ۱۰۰ کشور از این نمایشگاه بازدید کردند و پیش‌بینی می‌شود قراردادهایی تا پنج میلیارد یورو به امضا برسد. ضیغمی تاکید کرد: دولت در این زمینه نقش حامی را ایفا کرده و مذاکرات B۲B را برای شرکت‌های بخش خصوصی با طرف‌های خارجی برگزار کرد. 

تاکیدات اخیر رهبر انقلاب درباره بخش خصوصی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سران قوا، جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام و چهره‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کشور (‌۱۵ فروردین ۱۴۰۳)
در مقابل، مسائل شیرین متعددی هم وجود دارد که زیرساخت‌های وسیع در دست انجام، راه‌اندازی تعداد قابل‌توجهی بنگاه‌های نیمه‌تعطیل یا تعطیل، فعالیت هزاران مجموعه جوان و باانگیزه و با امید در شرکت‌های دانش‌بنیان و شکل‌گیری بنگاه‌های توانا و کارآمد در بخش خصوصی و مردمی از جمله آنهاست. 
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی (۱۰ بهمن ۱۴۰۲) 
یکی از کمک‌های ضروری دولت به بخش خصوصی، کمک به توسعه صادرات و بازارهای خارجی است که در این زمینه باید دیپلماسی اقتصادی با کار مشترک دولت و بخش خصوصی تقویت شود.
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با کارگران و فعالان اقتصادی: (۲۸ آبان ۱۳۹۸)
مسأله‌ سیاست‌های اصل ۴۴ را هم که عرض کردیم، مجددا تأکید می‌کنیم که سیاست‌های اصل ۴۴ مسأله‌ جایگزینی بخشِ خصوصی به جای بخش دولتی نبود‌؛ بخش خصوصی شأنی دارد، بخش دولتی هم شأنی دارد‌؛ اینها باید به هم کمک کنند، مزاحم هم نباید باشند. ما گفتیم «بخش دولتی مزاحم بخش خصوصی نباشد»‌؛ یعنی چه؟ یعنی آن کاری را که سرمایه بخش خصوصی می‌تواند انجام بدهد، بخش دولتی وارد آن نشود‌؛ اگر هم هست، بکشد کنار، بگذارد در اختیار بخش خصوصی‌؛ اینها بشوند مکمل هم.

دیگر خبرها

  • لزوم توجه به فعالیت‌های پژوهشی حوزه مهدویت در دانشگاه‌ها
  • جوان‌ها باعث پیشرفت‌های علمی بزرگ ایران هستند
  • توسعه همکاری‌ها میان جهاد دانشگاهی و مؤسسه ISC
  • درخواست فدراسیون تیراندازی عراق از ایران
  • پیشرفت‌های علمی نتیجه آموزش‌های معلمان است
  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر بورکینافاسو
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • بخش خصوصی؛ضدتحریم،ارزآور
  • دستاوردهای علمی مرهون تلاش معلمان و اساتید دانشگاه است
  • دانشمندان جوان این مرز و بوم زمینه ساز پیشرفت های علمی شده اند