Web Analytics Made Easy - Statcounter

میوه و آجیل یکی از اجزا اصلی سفره شب یلداست که سیر افزایش قیمت این اقلام و محصولات، موجب شده تا گرانی هم جزئی از سفره شب یلدا امسال باشد.

خبرگزاری شبستان، قزوین: شب یلدا، شبی آشنا و پرخاطره برای همه ایرانیان است، شبی که به بلندترین شب سال معروف است و همین امر سبب شده تا خانواده های ایرانی محافل خودمانی داشته و به بهانه یک دقیقه بیشتر با هم بودن دورهمی های خانوادگی و فامیلی را برگزار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یکی از ویژگی های شب یلدا، سفره ای است که در این شب گسترده می شود و حال و هوای خاصی را به این آیین قدیمی می دهد، از اجزا اصلی این سفره میوه و آجیل است، میوه و آجیلی که امسال با طعم گرانی همراه بوده و موجب شده تا سایه گرانی بر سر این سفره سنگینی کند.

 

آجیل و خشکبار به عنوان زینت بخش اصلی سفره های شب یلدا، گرانی را بیش از پیش در این ایام تجربه کرده است به طوری که افزایش 30 تا 300 درصدی آجیل موجب شده تا بسیاری از خانواده ها توان خرید آن را نداشته باشند.

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه آجیل و خشکبار قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قزوین با اشاره به افزایش قیمت این محصولات گفت: اگر بخواهیم قیمت آجیل و خشکبار را در سال جاری با سال گذشته مقایسه کنیم، قیمت ها بسیار متفاوت است به طوری که از 30 تا 300 درصد افزایش قیمت را شاهد هستیم که با توجه به این افزایش قیمت، قدرت خرید مردم پایین است.

 

«جواد خشکباری ها» در خصوص علل گرانی آجیل و خشکبار افزود: در خصوص آجیل و خشکبار کمبود وجود دارد و غیر از افزایش قیمت دلار، در محصولی نظیر پسته نسبت به هر سال کاهش 80 درصدی این محصول را شاهد هستیم و در نتیجه با توجه به اینکه عرضه و تقاضا همخوانی ندارد، قیمت ها افزایش داشته است به طوری که پسته 40 هزار تومانی به 160 هزار تومان رسیده است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت آجیل و خشکبار، میزان خرید مردم هم کاهش یافته است به طوری که اگر در سال های گذشته 100 نفر خریدار داشتیم این عدد به 30 نفر رسیده است که البته این افراد هم بیشتر اقلام ارزان قیمت نظیر تخمه را خریداری می کنند.

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه آجیل و خشکبار قزوین عنوان کرد: اگر شرایط در خصوص قیمت دلار به همین شکل پیش رود، قیمت آجیل و خشکبار کاهش پیدا می کند ولی مشکل دیگری که وجود دارد، کمبود این محصولات کشاورزی است که موجب شده این افزایش قیمت را داشته باشیم.

 

وی یادآور شد: برای نمونه پسته از کیلویی 120 هزار تومان شروع می شود البته پسته با قیمت 80 تا 100 هزار تومان هم وجود دارد ولی کیفیت آن خوب نیست و مشتری بعد از خرید نسبت به کیفیت محصول گله می کند.

 

* مردم آجیل دارای مواد افزودنی را خریداری نکنند

خشکباری ها در ادامه تأکید کرد: در گذشته بیشتر در شب یلدا آجیل شیرین خریداری می شد، ولی چند  سالی است که مردم آجیل شور هم خریداری می کنند که افراد باید توجه داشته باشند، آجیلی مصرف کنند که مواد افزودنی نداشته باشند زیرا این مواد افزودنی موجب از بین رفتن کیفیت و خاصیت آجیل می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: مردم آجیلی که ظاهر زیبایی دارد را مصرف نکنند زیرا اینها با مواد افزودنی این ظاهر را پیدا کرده اند و خاصیت و کیفیت آنها تنزل یافته است، بنابراین مردم در خرید آجیل به این نکته توجه داشته باشند.

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه آجیل و خشکبار قزوین اظهار کرد: آجیل از قیمت 37 هزار تومان تا 130 هزار تومان وجود دارد که این تفاوت قیمت به ترکیبات آن بستگی دارد.

 

البته در کنار افزایش قیمت آجیل و خشکبار، میوه در بازار قزوین هم در ایام اخیر گرانی را تجربه کرده ولی این روزها تا حدودی کاهش قیمت را تجربه می کند.  

 

رئیس اتحادیه میوه فروشان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قزوین با اشاره به وضعیت میوه در بازار قزوین گفت: خوشبختانه در بحث میوه فراوانی وجود دارد و کمبودی در خصوص میوه وجود ندارد.

 

«حبیب صادقی پور» ادامه داد: در بحث قیمت میوه در این ایام افزایش نخواهیم داشت، البته در خصوص سیب گرانی را شاهد هستیم که علت آن هم صادرات به کشورهایی نظیر عراق و پاکستان و کمبود سیب در اثر سرمازدگی است و در خصوص موز هم این افزایش قیمت وجود دارد.

 

وی عنوان کرد: در خصوص مابقی اقلام نظیر پرتقال، نارنگی، انار، لیموشیرین و هندوانه و اقلامی نظیر گوجه و خیار فراوانی وجود دارد و حتی کاهش قیمت را هم در برخی اقلام شاهد هستیم و خوشبختانه در شب یلدا امسال فراوانی میوه را داریم.

 

* فروانی انواع میوه در شب یلدا

رئیس اتحادیه میوه فروشان قزوین اعلام کرد: بیشتر میوه هایی که در شب یلدا استفاده می شود شامل انار، هندوانه، پرتقال، نارنگی و لیموشیرین است که خوشبختانه فراوانی را در این میوه ها داریم.

 

وی با اشاره به قیمت میوه ها در بازار قزوین خاطر نشان کرد: قیمت پرتقال از 2هزار و 500 تا 3هزار  و 500 تومان، انار از 5 هزار تا 7 هزار تومان، خیار 3 هزار تومان، گوجه از 3 تا 5 هزار تومان، هندوانه از 3 تا 3 هزار و 500 تومان، نارنگی از 4 هزار و 500 تا 5 هزار و 500 تومان، سیب از 6 تا 9 هزار تومان و لیموشیرین هم از 2 تا 3 هزار تومان است.

 

صادقی پور یادآور شد: خوشبختانه فراوانی میوه وجود دارد ولی با توجه به شرایط اقتصادی، قدرت خرید مردم پایین است.

 

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایران مجلس پژوهش خبرگزاری شبستان پاییز آران و بیدگل هرمزگان بیرجند شیراز شب یلدا شب میوه آجیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۵۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

قیمت انواع میوه و تره‌بار در بازارهای روز کوثر اصفهان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت انواع میوه و تره‌بار امروز _‌چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در بازارهای روز کوثر اصفهان به شرح جدول زیر است:

کد خبر 746287

دیگر خبرها

  • گوجه سبز سر به فلک کشید؛ هر کیلو گوجه سبز چند؟
  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول
  • افزایش ۵۰ درصدی قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • کاهش قیمت تخم‌مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • ماجرای دنباله دار افزایش ۵۰ درصدی قیمت پژو پارس؛ وزیر صمت و شورای رقابت چه می گویند؟ | قیمت های جدید را ببینید