Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدباقر زینالی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح تازه ترین فعالیت های خود بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته روز پنجشنبه ششم دی ماه سال ۹۷ کنسرت «۳گاه» را در تالار سوره حوزه هنری برگزار می کنیم که در این کنسرت زنده گروه «هور آهنگ» میزبان مخاطبان است و علی اکبر داداش زاده نوازنده عود، محمد یوسفی نوازنده نی، آرش عزیزی نوازنده تار، چکاد فشارکی نوازنده کمانچه، سعید جلالیان نوازنده تمبک، حسین مشیری خواننده و بنده به عنوان آهنگساز و نوازنده سنتور گروه اجرایی را تشکیل می دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به دلایل نامگذاری این کنسرت توضیح داد: در برنامۀ پیشِ‌رو دستگاه سه‌گاه را برپایۀ ردیف‌های اصلی به سه بخش تقسیم کرده ایم که هرکدام به نوعی «حضیض» و «اوجی» را شامل است. این سه بخش در گام اول با عنوان «حضیض درآمدِ سه‌گاه و اوج حصار»، در گام دوم با نام «حضیض زابل و اوج مخالف» و در گام سوم با عنوان «حضیض رهاب و اوج اشاره به پردۀ قرایی» به مخاطبان ارائه می شود.

زینالی در معرفی جزیی هریک از گام ها اظهار کرد: در ساختارِ گاهِ اول، در آغاز درآمد سه‌گاه و گوشه‌های ابتداییِ دستگاه را شاهد هستیم سپس مویه و مرکّب‌خوانی در مویه آمده و ورود به حصار به طرزی دیگر انجام یافته است. تاکید بر حصار به‌عنوان یکی از اوج‌های دستگاه سه‌گاه، که در آهنگسازیِ سنّتی به فراموشی سپرده شده، در بخش اول دیده می‌شود. همچنین در فرود از گوشه‌ای که یتیمک (یا جامه‌دران) نامیده می‌شود استفاده شده که در اجرای گذشتگان در حدّ اشاره‌ای در فرود دیده می‌شد. در این بخش از زابل در بین درآمد و مویه استفاده نشده است.

.

وی افزود: گاهِ دوم زابل را به‌عنوان آغازگر بخش و مخالف را به‌عنوان اوج آن نشان می‌دهد که ساختاری نزدیک‌تر به ذهنیت امروزیِ ما از دستگاه سه‌گاه دارد. در این بخش از مویه به‌عنوان رابط بین زابل و مخالف استفاده نمی‌شود .گاهِ سوم هم  شامل گوشه‌هایی است که در هویت امروزیِ خود وابسته به افشاری یا نوا دیده می‌شوند. هرچند به‌نظر می‌آید که در گذشته رهاب و متعلقات آن هویتی مستقل داشته‌اند (چنانچه در بین آثار به‌جامانده از قدما تصنیف و رِنگ برای این مجموعه ساخته می‌شده است) در بعضی ردیف‌های قدیمی رهاب در مجموعۀ سه‌گاه آورده شده که خاتمۀ آن نیز به شور می‌رسد. دربرنامۀ پیشِ‌رو و در گاهِ سوم اوجِ برنامه اشاره‌ای کوچک به پرده قرایی است که سریع از آن بازمی‌گردد تا فضای این بخش تداعی افشاری نکند.

سرپرست گروه «هور آهنگ» در بخش پایانی صحبت های خود تاکید کرد: درست‌تر این بود که این برنامه در سه بخش با دو تنفس اجرا می‌شد ولی از آنجا که حوصلۀ شنوندۀ امروزی به این روالِ اجرا با این حجم از موسیقی عادت ندارد، از قطعات و بخش آوازیِ آن کاسته شد تا گاهِ دوم و سوم پشت‌سرهم اجرا شوند.

کد خبر 4488077 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی ایرانی کنسرت موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۵۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد تربیتی در برنامه‌های تابستانی کانون‌های مساجد اردبیل

ایسنا/اردبیل مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل با بیان این مطلب که تربیت محور بودن برنامه‌های تابستانی مهمترین رویکرد در فعالیت های اوقات فراغت است، گفت: برنامه‌های تربیت محور در برنامه‌های تابستانی مورد غفلت قرار گرفته تلاش کرده‌ایم امسال این برنامه‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مصطفی آمون، ۱۹ اردیبهشت در جلسه کارگروه شهرستانی برنامه های تابستانی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل در شهرستان سرعین، اظهار کرد: برنامه ریزی مدیران کانون های مساجد باید در حوزه فعالیت های تربیتی کودکان و نوجوانان باشد تا موجب جذب آنها به فعالیت های معنوی و فرهنگی مساجد در سال های آینده خواهد شد.

وی اذعان کرد: مدیران کانون های مساجد در شهرستان ها باید از ظرفیت دستگاه های فرهنگی و اجرایی برای پیشبرد برنامه های تابستانی استفاده کنند تا شاهد برپایی برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و هنری با حضور نوجوانان و جوانان در ایام اوقات فراغت باشیم.

آمون خاطرنشان کرد: البته تفاهم نامه های مختلف با دستگاه های اجرایی و فرهنگی به صورت متمرکز در استان منعقد شده است تا به تبع آن در شهرستان ها مدیران کانون ها نیز بتوانند از ظرفیت این نهادها بهره مند شوند و باید به دنبال جذب منابع از این تفاهم نامه باشند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان یادآور شد: برگزاری دوره های آموزشی به ویژه تربیت مربی برای افزایش فعالیت های فرهنگی در کانون های مساجد در اولویت برنامه های تابستانی کانون های مساجد است.

آمون با اشاره به اینکه، والدین، فرزندان را به حضور در برنامه های فرهنگی و آموزشی مساجد تشویق کنند، افزود: مدیر مسئولان کانون های مساجد در برنامه های تابستانی اوقات فراغت باید تمرکز بیشتری به مسئله برنامه های آموزشی داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پژوهش و بومی سازی رویکرد اصلی شرکت ملی حفاری ایران
  • رویکرد ما در حوزه ادبیات کودک و نوجوان حمایت جدی از «تألیف» است
  • ادغام یا تغییر رویکرد در انتظار دانشگاه‌های کم دانشجو
  • کنسرت بهترین نوازنده هنگ درام در ایران
  • تحلیل و پخش موسیقی ایرانی رویکرد برنامه «نیستان»
  • رویکرد تربیتی در برنامه‌های تابستانی کانون‌های مساجد اردبیل
  • نوای خوشِ هزار دف؛ از کردستان تا سراسر ایران
  • جای خالی «عیسی قلی‌پور» همیشه احساس می‌شود/ تشییع «بخشی» در زیر باران و درسی که مردم به مدیران فرهنگی دادند
  • واکنش علی مطهری به نوازنده دف زن در مراسم سالگرد پدر
  • بافت‌های فرسوده شهری، فرصتی برای توسعه گردشگری