Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد - ايرنا - صنعت خودروسازي صنايع ديگري در بالا دست و پايين دست خود دارد که يکي از آنها صنعت اوراق و اسقاط خودروهاي فرسوده است که در استان خراسان رضوي تحليل رفته و در حال تعطيلي است.

به گزارش ايرنا، از 216 مرکز اوراق خودروهاي فرسوده در کشور 16 مرکز داراي مجوز در استان خراسان رضوي فعاليت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هنگامي که فعاليت اين واحدها در استان رونق داشت در هر يک از آنها حدود 30 تا 50 کارگر به صورت مستقيم مشغول کار بودند.
دبير انجمن صنفي کارفرمايي شرکت هاي اسقاط، بازيافت و از رده خارج کردن خودرو هاي فرسوده خراسان رضوي در تشريح فعاليت اين انجمن نوپا که چند ماه بيشتر از ثبت آن نمي گذرد به خبرنگار ايرنا گفت: از ابتداي امسال تا پايان مهر ماه سه هزار و 333 دستگاه خودرو در اين استان اوراق شده در حالي که اين تعداد در مدت مشابه پارسال 10 هزار و 980 دستگاه بود.
* کاهش 70 درصدي فعاليت اوراقي ها
سيد امير احمدي افزود: به دليل رکود در بازيافت و از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده، اسقاط و اوراق کردن اين خودرو ها در نيمه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 70 درصد کاهش يافته و اکنون نيمي از مراکز اوراق خودرو استان با يک سوم ظرفيت فعاليت داشته و بقيه نيز فعاليت خاصي ندارند.
وي با اشاره به لغو طرح جايگزين کردن خودروهاي فرسوده با نو در سال 1389 اظهار کرد: طرح پرداخت تسهيلات دولتي خريد خودرو به ازاي از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده نيز در سال 1393 لغو شد و استقبال نکردن مردم از جايگزيني ناوگان حمل و نقل فرسوده با نو، موجب کم رونق تر شدن اين حرفه در استان شد.
* توقف طرح هاي نوسازي خودرو
دبير انجمن صنفي کارفرمايي شرکت هاي اسقاط، بازيافت و از رده خارج کردن خودرو هاي فرسوده خراسان رضوي گفت: طرح جايگزيني خودروهاي سنگين فرسوده نيز اجرا نمي شود و رانندگان تاکسي هم تمايلي به اوراق کردن ناوگان فرسوده خود در ازاي بهاي اعلام شده ندارند.
وي به ممنوعيت ثبت سفارش واردات خودروهاي خارجي در سال گذشته اشاره کرد و افزود: پيش از اين بسياري از وارد کنندگان مي توانستند در ازاي خارج از رده نمودن چهار خودرو سواري فرسوده يک خودرو خارجي را پلاک کنند اما با لغو واردات خودرو خارجي، مراکز اوراق خودرو نيز دچار رکود شد.
احمدي به اجرايي نشدن قوانين و دستور عمل هاي جايگزيني خودروهاي فرسوده و طرح هاي نوسازي ناوگان عمومي حمل و نقل اشاره کرد و اظهار کرد: تردد خودروهاي فرسوده نقش مهمي در آلودگي هواي شهرها و برهم زدن چهره و نماي مبلمان شهري دارد لذا پيشنهاد مي شود با راه اندازي مجدد طرح هاي نوسازي ناوگان هاي عمومي، دولتي و خصوصي و تعيين تکليف خودرو هاي اسقاطي دپو شده در توقفگاه هاي شهرداري ها از تردد اين ناوگان آلوده کننده جلوگيري گردد.
* خودروهاي فرسوده آلاينده تر هستند
معاون پايش و نظارت اداره کل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي نيز گفت: بيش از 70 درصد آلودگي هواي شهرها از جمله مشهد مربوط به منابع متحرک اعم ازخودروهاي سواري، موتورسيکلت، ناوگان حمل و نقل عمومي سبک و سنگين مي باشد.
محمد عرفاني با اشاره به قطعيت آلايندگي بيشتر خودروهاي فرسوده نسبت به ساير خودروها افزود: براي بررسي ميزان آلايندگي اين خودروها قرارداد پژوهشي با دانشگاه شريف منعقد شده تا ميزان آلايندگي خودرو هاي حمل و نقل عمومي از قبيل اتوبوس، ميني بوس و تاکسي ها و خودروهاي فرسوده بررسي شود.
وي اظهار داشت: در حال حاضر نمي توان عدد خاصي براي ميزان آلايندگي اين ناوگان يا انواع فرسوده نسبت به ساير خودروها در مشهد اعلام کرد اما آنچه روشن است جلوگيري از تردد خودرو هاي فرسوده در کاهش آلايندگي هواي شهر موثر است.
وي گفت: تکاليف هر يک از دستگاه هاي مرتبط در اين حوزه شامل تاکسيراني و راهداري براي نوسازي و تعويض ناوگان حمل و نقل درون و برون شهري مشخص است و پليس نيز بايد خودرو هاي آلاينده را فک پلاک کرده و براي نصب مجدد پلاک، رفع آلايندگي و نمره قبولي در معاينات فني را ملاک قرار دهد.
عرفاني افزود: با وجود نوسان قيمتها، فرايند اوراق و نوسازي خودروها براي مالکان مقرون به صرفه نيست و از طرفي خودروسازان نيز مانند سالهاي گذشته خودرويي براي ارائه در طرح هاي جايگزيني در اختيار ندارند.
* يک هزار خودرو اسقاطي در انبار شهرداري مشهد
مديرعامل سازمان ساماندهي مشاغل شهري و فرآورده ‌هاي کشاورزي شهرداري مشهد نيز گفت: شهرداري اين شهر براي رفع سد معبر اقدام به جمع آوري خودروهاي رها شده در سطح شهر مي کند که در اين راستا تاکنون حدود هزار دستگاه خودرو اسقاطي در انبار شهرداري نگهداري مي شود.
بهروز کياني افزود: بر اساس اعلام دادستاني جمع آوري خودروهاي رها شده و اسقاطي در شهر توسط شهرداري متوقف شده و در صورت مشاهده اينگونه خودرو ها موضوع به اطلاع پليس 110 مي رسد و خودرو نيز به توقفگاه پليس منتقل مي گردد.
وي اظهار داشت: يک هزار خودرو اسقاطي در انبار شهرداري نيز پس از طي مراحل قانوني به مرور به مراکز اوراق خودروهاي فرسوده سپرده مي شود.
* نوسازي 1500 دستگاه ناوگان عمومي حمل و نقل جاده اي
مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي نيز عمر ناوگان حمل و نقل مسافر و بار در خراسان رضوي را به ترتيب 12و 18.4 سال اعلام کرد و گفت: جوان بودن اين ناوگان در افزايش بازده و کاهش تصادفات نقش بسيار دارد لذا نوسازي اين ناوگان مورد توجه راهداري قرار دارد.
ابراهيم نصري افزود: طي هشت ماه گذشته 568 دستگاه خودرو سواري، باري و اتوبوس از ناوگان حمل و نقل جاده اي و سال گذشته نيز 978 خودرو در اين استان نوسازي شد.
وي اظهار داشت: در اين راستا به صاحبان خودروهاي فرسوده اين ناوگان در ازاي اوراق و از رده خارج کردن خودرو و قيچي کردن پلاک، براي خريد خودرو جديد تسهيلات کم بهره داده مي شود.
* خودروسازان عامل اصلي توقف نوسازي ناوگان
نصري گفت: متقاضيان دريافت تسهيلات نوسازي ابتدا بايد از خودروساز پيش فاکتور تهيه کنند و سپس مبلغ تسهيلات و آورده خريدار به حساب خودروساز واريز شود اما به دليل عدم ارائه پيش فاکتور توسط نمايندگي هاي فروش، طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي برون شهري استان متوقف شده است.
وي بزرگترين عامل عدم نوسازي اين ناوگان را نبود خودرو عنوان کرد و افزود: براي رفع اين مشکل در نظر داريم راهکاري فراهم شود تا سهم آورده و تسهيلات به دارندگان خودرو هاي صفر کيلومتر يا يک سال کار کرده پرداخت شود که هم اکنون تعدادي از اين خودرو ها خارج از شبکه حمل و نقل استان و در حد نو در بازار وجود دارد.
وي با اشاره به افزايش نوسازي ناوگان در چند سال گذشته اظهار داشت: اين رشد مربوط به امسال نيست بلکه به دليل طولاني شدن رويه هاي طرح نوسازي ناوگان طي سالهاي گذشته است و هم اکنون متقاضيان سالهاي گذشته توانسته اند خودرو خود را اوراق کرده و خودرو جديد تحويل بگيرند.
نصري گفت: اينک هيچ پيش فاکتوري به خريداران داده نمي شود و طرح ياد شده در عمل متوقف شده است که اين امر طي سالهاي آينده موجب افزايش ميانگين عمر ناوگان جاده اي شده و عواقب ناخوشايندي خواهد داشت.
3221 / 6053
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۵۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۹۰۰ دستگاه خودرو شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد

تین نیوز

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی گفت: امر مبارزه با خودروهای شوتی یکی از اولویت های اصلی و قطعی انتظامی استان بوده به طوری که در این زمینه کار شناسایی سرشبکه ها و باندهای دخیل در امر قاچاق سوخت و خودروهای شوتی بصورت پی در پی در حال انجام است به طوری که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۹۰۰ دستگاه خودروی شوتی توقیف و به مرجع قضایی معرفی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سرهنگ یدالله دهقان گفت: خودروی شوتی به خودروهای سواری و وانت تیز رویی گفته می شودکه رانندگان آنها غالباً با ارتکاب تخلفاتی از قبیل پلاک مخدوش، پلاک مسروقه، پلاک فاقد اصالت، موتور تقویت شده، تجهیز به سیستم دودزا و میخ های سه پا و یا تغییر کاربردی ماشین از طریق برداشتن صندلی عقب و شاسی کشی ماشین ... و معمولا با سرعت بسیار بالا در جاده ها حرکت و اقدام به قاچاق کالا یا سوخت می کند که این خودروها بیشتر از نوع پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و بعضا پراید یا زانتیا است.

دهقان بیان کرد: برای مقابله بااین گونه خودروها، همه سازمان ها و ارگان های دخیل باید سهم خود را به درستی ایفا کنند و جلوی عرضه خارج از شبکه و فروش فرآورده های نفتی بصورت غیرقانونی توسط سازمان های مربوطه گرفته شود و لذا استان های همجوار به صورت جدی و کامل در امر مبارزه با خودروهای شوتی ورود پیدا کرده و مجازات های سنگین و بازدارنده در خصوص این خودروها اعمال شود و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت کامل اجرا شود.

وی اظهار کرد: اغلب خودروهای شوتی سطح استان شناسایی شده است و اقدامات قانونی لازم در خصوص توقیف و معرفی آن ها به مراجع ذیصلاح صورت می گیرد  لیکن باتوجه به اینکه خودروهای شوتی غالباً غیربومی هستند و از سایر استان ها اقدام به حمل قاچاق کرده و از این مسیر تردد دارند لذا تعداد و میزان آن ها متغییر است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی گفت: امر مبارزه با خودروهای شوتی یکی از اولویت های اصلی و قطعی انتظامی استان بوده به طوری که دراین زمینه کار شناسایی سرشبکه ها و باندهای دخیل در امر قاچاق سوخت و خودروهای شوتی بصورت پی در پی در حال انجام است به طوری که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۹۰۰ دستگاه خودروی شوتی توقیف و به مرجع قضایی معرفی شده است.

وی بیان کرد:  از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون نیز در چهار مرحله این طرح انجام شده که منجر به توقیف بیش از ۲۳۰دستگاه خودروی شوتی در سطح استان شده است و این طرح همچنان ادامه دارد.   

سرهنگ دهقان بیان کرد: به جهت برخورد قاطع و بهتر با خودروهای شوتی طی هماهنگی های صورت گرفته و مصوبات شورای تامین استان خودروهای شوتی که توقیف می شوند به غیر از پرداخت جریمه و رسیدگی به پرونده آن ها در سازمان تعزیرات حکومتی برای بار اول به مدت ۳ماه و در صورت تکرار به مدت ۶ ماه و یا بصورت سیستمی توقیف می شوند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خاطرنشان کرد: کارت سوخت خودروها شوتی توقیفی در طول مدت توقیف با هماهنگی دستگاه های ذی ربط تا پایان مدت توقیف مسدود می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تاکسی‌های برقی بدون راننده ماند
  • ۱۹۰۰ دستگاه خودرو شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد
  • نجات 666 میلیون لیتر بنزین توسط وزارت صمت
  • خاموشی یکساله چراغ های کمربندی جنوب شیراز
  • خاموشی چراغ های کمربندی جنوب شیراز مشکل ساز شد
  • مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو تغییر می‌کند
  • بررسی تامین ناوگان حمل و نقل شهری در کمیسیون اصل نود
  • وعده وزیر صمت برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو در سال جاری
  • تنش آبی در ۴۰ شهر و ۳۰۶ روستای خراسان رضوی
  • وزارت صمت مکلف به اعلام میزان فروش خودرو شد