Web Analytics Made Easy - Statcounter

وحید ابراهیم نژاد حمیدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در راستای اجرای دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور و با هدف پیشگیری و کنترل بیماری سالمونلا در جمعیت طیور صنعتی کشور، طرح ملی مراقبت سالمونلا در مزارع اجداد و مادر تخمگذار کشور همزمان با برنامه پایش دوره ای این مزارع در فواصل زمانی ۴۵ روزه انجام می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  افزود: در استان قزوین اولین مرحله این برنامه با مراجعه به مزارع فعال مرغ اجداد و مادر تخمگذار و اخذ و انجام آزمایش نمونه ها بر اساس آخرین دستورالعمل های بین المللی صورت گرفت که موردی از بیماری در مزارع تحت پوشش استان در نتایج آزمایشگاهی تشخیص داده نشد.

حمیدی تشریح کرد: با توجه به تنوع میزبان و ناقلین عامل بیماری، سالمونلا از جمله مهم ترین بیماریهای زئونوز بوده و به دلیل انتقال بیماری ازطریق مصرف گوشت و تخم مرغ آلوده طیور، یکی از شایع‌ترین عوامل مسمومیت‌های غذایی می‌باشد وبیماری سالمونلوز در طیور علاوه بر انتقال افقی، به صورت عمودی نیز باعث آلودگی تخم مرغ های نطفه دار و نهایتا جنین جوجه شده که به دلیل مزمن بودن بیماری می تواند منجر به خسارات اقتصادی در طول دوره پرورش و حتی تولید شود.

وی تصریح کرد: هدف اصلی از انجام برنامه ملی مراقبت سالمونلا در کشور، تعیین میزان شیوع سالمونلا در بین گله­های اجداد و مادر تخمگذار صنعتی و در مراحل بعدی تعیین فراوانی سروتیپ های موجود و همچنین تعیین میزان شیوع آلودگی به این بیماری برحسب نژاد، سن و فصول مختلف سال می باشد که با انجام منظم برنامه مراقبت می توان بیماری را در جمعیت طیور صنعتی کشور کنترل و کاهش داد.

کد خبر 4488358

منبع: مهر

کلیدواژه: دام و طیور دامپزشکی قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۵۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار بیماری زنگ زرد مزارع جو و گندم لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، سازمان جهاد کشاورزی لرستان در اطلاعیه ای از کشاورزان استان خواست با سمپاشی به موقع، تولید محصول خود را تضمین کنند.   در این اطلاعیه آمده است:

با توجه به بارندگی های اخیر، شرایط برای ایجاد و توسعه بیماری های برگی خصوصاً بیماری زنگ زرد گندم در مزارع گندم و جو مهیاست بنابراین لازم است به منظور حفاظت از مزارع به محض مساعد شدن شرایط آب و هوایی با مشورت کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی، نسبت به سمپاشی مزارع با سموم قارچ کش توصیه شده اقدام شود.   لازم به ذکر است بیش از ۷۰ درصد مواد لازم برای پر شدن دانه های موجود در خوشه گندم توسط سه برگ انتهایی گندم تامین می شود و حفاظت از آنها خصوصاً برگ پرچم نقش بسیار مهمی در افزایش عملکرد گیاه دارد. بنابراین کشاورزان با سمپاشی به موقع، تولید محصول خود را تضمین کنند.

دیگر خبرها

  • جزئیات برنامه امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا/ اعلام سن ثبت‌نام
  • ضرورت مقابله با بیماری زنگ زرد در مزارع گندم دیم کشور
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • سمپاشی مزارع گندم ارومیه علیه سن غلات و علفهای هرز
  • گندم‌کاران نسبت‌به آفات غافل نباشند/هرکیلو گندم دوروم ۱۸هزارتومان
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • هشدار بیماری زنگ زرد مزارع جو و گندم لرستان