Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یزد با بیان اینکه ۷۰ درصد از شاغلان بخش صنعت، فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند، گفت: برنامه‌ریزی‌های استان باید با توجه به افزایش تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی انجام شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عباس علوی راد، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یزد  در نوزدهمین نشست کانون تفکر اقتصاد یزد که با حضور دبیر و اعضای کانون تفکر در پردیس آزادی برگزار شد، گفت: فرصت‌های شغلی همزمان با تغییر ترکیب متقاضیان شغل افزایش تعداد دانش آموختگان دانشگاهی کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی، تمرکز صنایع در چهار شهرستان یزد، اردکان، میبد و اشکذر سبب شده که در بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵، ۹۶ درصد خالص مهاجرت در این ۴ شهرستان اتفاق بیفتد که اکثر مهاجران نیز فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند.  

علوی راد با بیان اینکه ۷۰ درصد از شاغلان بخش صنعت در ایران فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند، عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌های استان باید با توجه به افزایش تعداد دانش آموختگان دانشگاهی و افزایش تعداد ورودی زنان به دانشگاه‌ها انجام گیرد.

سعید عطار، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، مشخص شدن تاثیر مهاجرت و مدیریت نادرست استان بر بیکاری را لازم دانست و تاکید کرد: متاسفانه تحلیل جامعی در این مورد وجود ندارد که چالش‌های درون استانی و چالش‌های ملی، چه سهمی از افزایش نرخ بیکاری استان در طی چند سال گذشته تا به اکنون داشته اند.

وی تصریح کرد: صنایع در نقاط خاصی از استان مستقرند و همزمان با افزایش تعداد دانش آموختگان دانشگاهی، صنایع نیز به مرز‌های اشباع رسیدند و در نتیجه، قادر به جذب نیروی کار نبودند و این مهم یکی از علت‌های اصلی افزایش نرخ بیکاری بوده است.

حبیب انصاری در ادامه گفت: نرخ مهاجرت همزمان با نرخ بیکاری افزایش نیافته است؛  بنابراین مهاجرت را نمی‌توان از دلایل اصلی بیکاری عنوان‌کرد.

کاظم یاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز بیان کرد: سهم صنایع از GDP و میزان اشتغال استان و روند صعودی یا نزولی بیکاری طی سال‌های گذشته بایستی مشخص شود تا بر غنای بیانیه افزوده شود. وی عنوان کرد که تصمیم گیری سیاستگذاران باعث تمرکز صنایع در چند نقطه خاص از استان شده است.

سید محمد حسین مقیمی، نماینده گروه لیدرخبر بیان کرد: معدن چادرملو در ۲۴۰ کیلومتری شهرستان اردکان و ۴۰ کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد، اما در تقسیمات کشوری معدن مذکور به اردکان تعلق گرفته است که نشان دهنده حرکت‌های سیاسی است.

میثم کوچک زاده کارشناس اداره کل راه و شهرسازی، پیشرفت بعضی از شهرستان‌های استان را به دلیل پتانسیل و ارزش‌های موجود در آن شهرستان دانست.

 الهه اسلامی مشاور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اعلام کرد که در سال ۱۳۹۵، جویندگان کار ۲۸ کاریابی فعال ۸۹۲۵ نفر بوده‌اند، که از این تعداد ۵۱۲۵ نفر به کار گرفته شده اند. درسال ۱۳۹۶، طبق آمار ۲۱ کاریابی فعال، ۸۴۱۹ نفر درخواست کار داشتند که از این تعداد ۲۲۰۷ نفر به کار گرفته شدند.

وی اظهار داشت: تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال ۱۳۹۵، ۳۲۰۲ نفر؛ سال ۱۳۹۶، ۳۶۲۰ نفر و در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۷، ۴۱۰۶ نفر بوده اند که نشان دهنده افزایش بیکاری در سال ۱۳۹۷ است.

 سید مهدی الحسینی المدرسی، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز با اشاره به آمار ارائه شده، افزود: میزان تقاضا برای کار تغییری نداشته است بلکه فرصت‌های شغلی کاهش یافته که نشان دهنده وجود ناکارآیی درون استانی است.

امیرشریف یزدی، مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی با تاکید بر عدم اعتبار آمار‌های دولتی، عنوان کرد که بخش بزرگی از بودجه سال آینده صرف توسعه صنایع و معادن خواهد شد.

محمدرضا مشاهیری، رییس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اتاق بازرگانی یزد، با اشاره به عدم وجود آمار دقیق، اعلام کرد که تعدادی از دانش آموختگان دانشگاهی به امید یافتن شغل و منبع درآمد، خود را بدون تحصیلات دانشگاهی به کارفرما معرفی می‌کنند. در نهایت، پس از بحث در مورد داده‌های آماری در مورد وضعیت حوزه کار استان، مقرر شد بررسی وضعیت موجود بازار کار استان بر اساس آمار‌های مراکز معتبر داخل و خارج از استان را در دستورکار جلسه آتی قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه آزاد یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۶۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۱۳۴ هزار و ۶۵۶ تن انواع محصولات فولادی

رحمتی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری گفت: امسال برای تحقق شعار سال تامین مواد اولیه و تسهیلات مورد نیاز تولید از اولویت‌های اجرایی صمت است.

وی با تاکید بر افزایش ۱۲ درصدی تولید محصولات صنعتی در مجموع افزود: چهارمحال و بختیاری در یک سال اخیر با تولید ۱۳۴ هزار و ۶۵۶ تن انواع محصولات فولادی شاهد رشد شش درصدی این کالا و در زمینه لوازم خانگی ۲۵ درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید

۲۹۰ میلیون دلار کالا وارد چهارمحال و بختیاری شد

رحمتی اضافه کرد: این استان با تولید نزدیک به ۱۰ میلیون مترمربع چادر مشکی ۱۹ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به رشد ۱۰ درصدی تولید نخ پلی استر و ۸ درصدی روغن نباتی گفت: رشد در حوزه صنعت بیانگر رونق تولید است.

رحمتی ادامه داد: با افزایش ۲۷ درصدی استخراج مواد معدنی، وصول حقوقی دولتی معادن هم ۹۲ درصد رشد داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • کاهش ۲ درصد نرخ بیکاری بانوان/ تسهیلات اثر گذار بودند
  • چه کسانی حق ارشاد ندارند؟ علی علیه السلام پاسخ می دهند
  • ۶۰ درصد نوازندگان از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند!
  • پرداخت ۶۴۴ میلیارد تومان عوارض مالیاتی در خراسان جنوبی
  • پرداخت بیش از ۶ هزار میلیارد عوارض مالیاتی در خراسان جنوبی
  • تولید ۱۳۴ هزار و ۶۵۶ تن انواع محصولات فولادی
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • توقیف ۱۴۲ شرکت فاقد اعتبار مالیاتی در خراسان رضوی
  • ۶۰ درصد صنعت طیور مشمول ارز دولتی است