Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، افغانستان اعلام کرد که از معافیت هند از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در پروژه بندر چابهار، استقبال می‌کند.

محمود صیقل، نماینده دائمی افغانستان به شورای امنیت گفت: ما از همکاری و انعطاف‌پذیری شریک استراتژیک خود قدردانی می‌کنیم، ایالات متحده با همکاری افغانستان، هند و بندر چابهار را از تحریم‌ها معاف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه افزود: بندر چابهار یک دروازه مهم برای دسترسی تجاری به دریا است که اقیانوس هند و افغانستان، آسیای مرکزی را به هم پیوند می‌دهد.

هند ۵۰۰ میلیون دلار در پروژه بندر چابهار در ایران سرمایه‌گذاری کرده و از این طریق به افغانستان متصل می‌شود.

علیرغم دشمنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با ایران، ایالات متحده مجبور به اعطای معافیت به چابهار برای ارسال کمک‌های هند به افغانستان شد؛ جایی که واشنگتن در جنگ ۱۷ ساله علیه طالبان، القاعده و متحدان آنها بارها سرزنش شده است.

بدون دسترسی به چابهار، افغانستان مجبور خواهد شد تنها به پاکستان برای عبور از دریا متکی باشد.

ماه گذشته، واشنگتن محدودیت‌های شدیدی در روابط تجاری با ایران اعمال کرد و تهدید کرد مجازات سختی علیه کسانی که این تحریم‌ها را نقض کنند اعمال خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در ماه گذشته اعلام کرد که معافیت بندر چابهار در راستای کمک‌های هند برای بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان است. این فعالیت‌ها برای حمایت مداوم از رشد و کمک‌های بشردوستانه افغانستان حیاتی است. هند ۱.۱ میلیون تن گندم را از طریق چابهار به افغانستان فرستاده است چراکه این منطقه خشکسالی شدیدی را تجربه کرده است.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایالات متحده ایران هندوستان هند چابهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۷۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه

وزیر خارجه حکومت طالبان در دیدار با سفیر ترکیه در کابل از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه قدردانی کرد.

به گزارش مشرق، «امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت طالبان در دیدار با «جنک اونال» سفیر ترکیه در کابل از موضع این کشور در خصوص تحریم تجاری رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه طالبان، دو طرف در این دیدار همچنین در مورد روابط دوجانبه، تحولات مثبت اخیر در افغانستان، سفر هیئت‌های سیاسی و اقتصادی چندین کشور به افغانستان گفتگو کردند.

متقی همچنین در این دیدار بر آغاز تجارت با ترکیه از طریق مسیر لاجورد و افتتاح نمایشگاه‌های مشترک در ترکیه و افغانستان تأکید کرد.

سفیر ترکیه نیز در این دیدار با تأکید بر افزایش تلاش‌های مشترک برای گسترش بیشتر روابط ترکیه و افغانستان گفت در چند روز آینده خطوط هوایی ترکیه پروازهای خود را به کابل از سر می‌گیرند.

«هبت‌الله آخندزاده» رئیس طالبان پیش از این در پیامی گفته بود: «قضیه فلسطین، قضیه تمام امت اسلامی می‌باشد، ما بار دیگر تجاوز و اشغالگری اسرائیل بر غزه را شدیداً محکوم می‌کنیم».

وی تصریح کرده بود: جای تأسف است که مدعیان حقوق بشر جهان، نظاره‌گر ظلم بر فلسطین هستند و تاکنون هیچ جناح بین‌المللی گام عملی در راستای توقف این ظلم‌ها برنداشته و مسئولیت خویش را در قبال این اندوه بزرگ ادا نکرده است.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر حیفا
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه