Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ سازمان ملل متحد موارد نقض آشکار حقوق بشر در کره شمالی را محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، سازمان ملل متحد روز دوشنبه با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آن شد که عاملان نقض آشکار حقوق بشر در کره شمالی مسئول شناخته شوند. این قطعنامه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این چهاردهمین سال پیاپی است که چنین قطعنامه‌ای علیه نقض حقوق بشر در کره شمالی تصویب می‌شود.
تصویب قطعنامه سازمان ملل متحد علیه کره شمالی در خصوص نقض حقوق بشر این بار در شرایطی تصویب می‌شود که از یک سال پیش تلاش‌های دیپلماتیک در خصوص برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور آغاز شده است. این در حالی است که مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی اکنون به بست رسیده است، مذاکراتی که هدف کلی آن برچیده شدن برنامه هسته‌ای این کشور است. اینکه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز قطعنامه در محکومیت نقض حقوق بشر در کره شمالی به تصویب می‌رسد نشان دهنده آن است که در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور پیشرفتی به دست نیامده است.
این قطعنامه که کره شمالی را با نام رسمی آن (جمهوری خلق دموکراتیک کره) خطاب قرار داده است، از مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌خواهد موارد نظام مند، گسترده و فاحش نقض حقوق بشر در کره شمالی را که از خیلی وقت پیش تاکنون انجام می‌گیرد، محکوم کند. از جمله مواردی که در این قطعنامه مصادیق نقض حقوق بشر در کره شمالی نام گرفته است، می‌توان به شکنجه، تجاوز به عنف، اعدام در ملأ عام و استفاده از اعدام به دلایل سیاسی و مذهبی اشاره کرد. کمیسیون تحقیق حقوق بشر در جمهوری خلق دموکراتیک کره سال دو هزار و چهارده اعلام کرد موارد نقض حقوق بشری که در این کشور روی داده است می‌تواند مصادیق جنایت علیه بشریت تلقی شود.
مجمع عمومی سازمان ملل از شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز خواسته است اقداماتی ضروری در نظر گیرد تا کره شمالی در خصوص چنین اقداماتی مسئولیت پذیر باشد. مجمع عمومی همچنین خواستار ارجاع پرونده کره شمالی به دیوان کیفری بین المللی شده است.
البته سازمان ملل متحد از سال دو هزار و چهارده تاکنون اقدامات و قطعنامه‌های متعددی علیه کره شمالی اتخاذ کرده، اما تاکنون برای پایان دادن به این گونه موارد نقض حقوق بشر راه به جایی نبرده است.
نماینده کره شمالی در سازمان ملل همه این اتهامات را رد کرد و آن را یک مشت دروغ بسیار زشت خواند که مشتی از جدا شدگان کره شمالی مقیم خارج ساخته و پرداخته اند. وی افزود این افراد کسانی هستند که در کشور مرتکب جنایت شده و فرار کرده اند. نماینده کره شمالی به ژاپن نیز تاخت. ژاپن یکی از کشور‌های ارائه دهنده این پیش نویس بود که بعد اتحادیه اروپا و کره جنوبی همان را از نو تدوین کردند.
در این قطعنامه از آغاز تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای حل مشکل برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی استقبال شده است، تلاش‌های دیپلماتیکی که در پی دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با کیم جونگ اون رهبر کره شکالی و با همکاری مون جائه این رئیس جمهوری کره جنوبی شکل عملی به خود گرفت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: حقوق بشر کره شمالی بین الملل نیویورک قطعنامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۷۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو | سوناک: ایران اشتباه محاسباتی کرده است

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، دفتر ریشی سوناک با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. نخست وزیر انگلیس در این گفت‌وگو ادعا کرد که لندن از امنیت (رژیم) اسرائیل و ثبات منطقه ای حمایت می کند.

او برای دلگرمی و تقویت روحیه طرف صهیونیستی مدعی شد: «ایران به شدت اشتباه محاسباتی کرده و به طور فزاینده ای در صحنه جهانی منزوی شده است.» سوناک ادعا کرد که گروه هفت درحال تدارک پاسخ دیپلماتیک هماهنگ است.

نخست وزیر انگلیس در همین حال تاکید کرد: تشدید تنش‌ها به نفع هیچ‌کس نیست و تنها ناامنی را در خاورمیانه عمیق‌تر می‌کند.

او همچنین به تحولات غزه اشاره و ادعا کرد که به شدت نگران تشدید بحران انسانی در این منطقه است. سوناک اضافه کرد که لندن خواهان افزایش حجم کمک‌های بشردوستانه به داخل این باریکه در سریع‌ترین زمان ممکن است.

وی بدون اشاره به مخالفت رژیم صهیونیستی با اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس فوری در غزه، مدعی شد: بسیار ناامید کننده است که حماس در آخر هفته مانع از توافقی شد که می توانست جان فلسطینی ها را نجات دهد و آزادی گروگان ها (اسرای اسرائیلی) را تضمین کند.

اما اظهارات نخست وزیر انگلیس درباره اقدام تنبیهی ایران در حالی مطرح می‌شود که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسوولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور تنبیه متجاوز، با استفاده از توانمندی‌های راهبردی اطلاعاتی، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حمله و آنها را با موفقیت مورد اصابت قرار داد و منهدم کرد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

دیگر خبرها

  • حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند
  • حماس وتوی آمریکا را محکوم کرد
  • موافقت 12 عضو شورای امنیت با شناسایی کشور فلسطین/ آمریکا وتو کرد
  • دهه‌ها فراز و فرود برای عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • غریب آبادی: شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ناتوان است
  • ایران هرگونه تعرض به منافعش را پاسخ خواهد داد
  • دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند
  • انگلیس خواستار تشدید سیاست شکست‌خورده تحریم‌ ایران شد
  • تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو | سوناک: ایران اشتباه محاسباتی کرده است
  • هشدار بورل به اسرائیل: رویارویی منطقه‌ای به نفع هیچکس نیست