Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ميثم لطفي - مؤسسه تحقيقات روزنامه نگاري رويترز براي پاسخ دادن به اين سؤال، همکاري‌هايي را با کارشناسان دانشگاه آکسفورد انجام داد و در پايان آن مشخص شد معتبرترين منابع کنوني انتشار اخبار براي ساکنان هزاره سوم، دنياي آنلاين و گيرنده‌هاي تلويزيوني هستند و هرکس که در نظر دارد در جريان آخرين اتفاقات قرار بگيرد، پيش از هر پلتفرم ديگري سراغ اين دو ابزار رسانه‌اي مي‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بررسي‌هاي دانشگاه آکسفورد نشان مي‌دهد که براي بسياري از مردم در سراسر جهان، اخبار مهم‌ترين منبع دريافت اطلاعات پيرامون اتفاقات سياسي و اجتماعي محسوب مي‌شود و در اينجا اين سؤال مطرح مي‌شود در شرايطي که ابزارهاي ديجيتال و رسانه‌هاي اجتماعي همه ما را احاطه کرده‌اند، مردم تا چه اندازه اخبار منتشر شده از طريق اين قبيل پلتفرم‌ها را باور مي‌کنند و چقدر آنها را مي‌پذيرند؟
مؤسسه تحقيقات روزنامه نگاري رويترز براي پاسخ دادن به اين سؤال، همکاري‌هايي را با کارشناسان دانشگاه آکسفورد انجام داد و در پايان آن مشخص شد معتبرترين منابع کنوني انتشار اخبار براي ساکنان هزاره سوم، دنياي آنلاين و گيرنده‌هاي تلويزيوني هستند و هرکس که در نظر دارد در جريان آخرين اتفاقات قرار بگيرد، پيش از هر پلتفرم ديگري سراغ اين دو ابزار رسانه‌اي مي‌رود.
رقابت‌هاي رسانه‌اي
پيشرفت فناوري در سال‌هاي اخير باعث شده است که برخي ابزارهاي رسانه‌اي نظير تلويزيون و راديو کم‌کم محبوبيت خود را از دست بدهند و حتي روزنامه‌ها هم با مشکلات فراوان در اين زمينه مواجه شوند تا اين پلتفرم‌ها ديگر اولين انتخاب براي دريافت آخرين اخبار نباشند. گفته مي‌شود در کشوري مانند انگلستان که 92 درصد مردم آن به اينترنت دسترسي دارند، در جريان انتخابات رياست جمهوري 2016 ايالات متحده امريکا، بيشتر مردم از طريق تلويزيون و البته سايت‌هاي خبري آخرين اتفاقات پيرامون اين ماجراي سياسي را دنبال مي‌کردند و منتظر انتشار روزنامه‌هاي فردا نبودند تا جديدترين خبرها را دريافت کنند. بررسي کارشناسان نشان داد به همان نسبت که در سال‌هاي اخير محبوبيت شبکه‌هاي اجتماعي براي انتشار اخبار افزايش يافت، از محبوبيت روزنامه‌هاي کاغذي هم کاسته شده است.
بر پايه آخرين بررسي‌ها مشخص شده است 81 درصد ساکنان امريکا از طريق سايت‌هاي اينترنتي، اپليکيشن‌هاي موبايلي و شبکه‌هاي رسانه‌اي اخبار مورد نياز خود را دريافت مي‌کنند و معتقدند دنياي آنلاين تمام نياز آنها را در زمينه دريافت اخبار و اطلاعات برطرف مي‌کند.
براي امريکايي‌ها، تلويزيون در دومين درجه اهميت قرار دارد و 57 درصد بزرگسالان اين کشور اعلام کرده‌اند که به طور معمول گيرنده تلويزيوني را روشن مي‌کنند تا باکس‌هاي خبري مورد علاقه خود را در آن تماشا کنند. اين در حالي است که کهنسالان بيش از ديگر اقشار جامعه علاقه دارند اخبار را از گيرنده‌هاي تلويزيوني مشاهده کنند و در مقابل آنها جوانان، ابزارهاي ديجيتالي را ترجيح مي‌دهند.
آمارهاي منتشر شده نشان مي‌دهد در پايان سال 2018 ميلادي 2.34 ميليارد نفر از مردم جهان دست کم يک صفحه اختصاصي در شبکه‌هاي اجتماعي داشته‌اند و پيش‌بيني مي‌شود اين رقم تا سال 2020 ميلادي به بيش از 2.95 ميليارد نفر برسد.
مؤسسه تحقيقات روزنامه‌نگاري رويترز ادعا مي‌کند دست کم نيمي از اين افراد در طول هفته يکبار وارد صفحه خود مي‌شوند تا اخبار و اطلاعاتي که مد نظر دارند، دريافت کنند.
يک منبع موثق
در حالي که بنا بر تحقيقات صورت گرفته مشخص شده است که کاربران براي خواندن اخبار شبکه‌هاي اجتماعي را انتخاب کرده‌اند اما دغدغه بسياري افزايش اخبار جعلي در اين شبکه‌هاي اجتماعي است به همين علت صاحبان برترين شبکه‌هاي اجتماعي به‌دنبال راهکاري هستند تا بتوانند به نوعي درصد اخبار جعلي را در اين شبکه‌ها کاهش دهند. در همين راستا چندي پيش مديرعامل شرکت فيس‌بوک اعلام کرد در حال اعمال اصلاحات گسترده است تا الگوريتم‌هاي انتشار اخبار در اين شبکه اجتماعي را به سمتي هدايت کند تا بتوانند هوشمندانه‌تر عمل کرده و به نوعي جلوي عرضه خبرهاي جعلي را بگيرند.
گفتني است الگوريتم‌هاي مذکور به گونه‌اي طراحي شده‌اند که به محض ورود کاربر به فضاي مجازي، 1500 مطلبي که احتمال دارد او در صفحه دوستان، اطرافيان، مراکز خبري و... مشاهده کند را بررسي و سپس مطالب را از يک فيلتر ويژه عبور مي‌دهد تا فقط خبرهاي موثق به دست کاربر برسد. با وجود اين بايد اعتراف کرد شبکه‌هاي اجتماعي که بالاترين محبوبيت را براي انتشار اخبار نزد کاربران دارند، بزرگترين منبع انتشار اخبار جعلي هم محسوب مي‌شوند و اين مسأله همگان را نگران کرده است.
براي آنکه ميزان اثرگذاري اخبار جعلي را روي کاربران آنلاين متوجه شويد، بد نيست بدانيد بيش از نيمي از روز کاربران بزرگسال به گشت‌وگذار در شبکه‌هاي اجتماعي مختلف منتهي مي‌شود و در کشور امريکا کاربران بيش از 11 ساعت از روز خود را به گوش دادن، تماشا کردن، خواندن يا هرگونه تعامل ديگر در شبکه‌هاي اجتماعي اختصاص مي‌دهند و بخش اعظم درگيري با اين فضا به اخباري اختصاص مي يابد که خواسته يا ناخواسته آنها را مشاهده مي‌کنند.‌ البته مدت زماني که هر يک از ما به طور ميانگين در طول روز به شبکه‌هاي اجتماعي اختصاص مي‌دهيم هم قابل ملاحظه است.
کارشناسان با بررسي‌هاي جديد به اين نتيجه رسيده‌اند که کاربران جهاني به طور ميانگين 40 دقيقه از روز خود را به گشت‌وگذار در سايت ويدئويي يوتيوب اختصاص مي‌دهند، 35 دقيقه در فيس‌بوک حضور مي يابند، 25 دقيقه خود را صرف اسنپ‌چت مي‌کنند، 15دقيقه را در اينستاگرام مي‌گذرانند و 10دقيقه هم به توئيتر اختصاص مي‌دهند. با اين توضيح مي‌توان گفت هر فرد به طور ميانگين 5 سال و 4 ماه از عمر خود را در شبکه‌هاي اجتماعي مي‌گذراند و بخش اعظم آن هم مخصوص دريافت اخبار و اطلاعات است.
به هر حال بايد پذيرفت که اگرچه رسانه‌هاي ديجيتال و شبکه‌هاي اجتماعي توانسته‌اند به‌عنوان محبوب‌ترين ابزار رسانه‌اي توجه مردم جهان را به خود جلب کنند، ولي اين مراکز در زمينه جلب اعتماد مخاطبان رسانه‌اي مردود شده‌اند و رسانه‌هاي سنتي در اين رقابت همچنان مورد اعتمادتر هستند.
منبع: روزنامه ايران

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۷۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبه طنزپردازی را بالا ببریم

نشست صمیمانه طنزپردازان کشور از نشست‌های جشنواره «رسانه و طنز» با حضور امیرحسین طاهری مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، سید محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم، عباس حسین‌نژاد، دبیر جشنواره طنز پهلو و قاسم مصفا، سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد گیلان در شهرستان فومن استان گیلان برگزار شد.

بخشی از این نشست به سرودن قطعات طنز شاعران و طنزپردازان اختصاص داشت و مدیر شبکه نسیم به عنوان یکی از حامیان جشنواره «رسانه و طنز» در این نشست حضور داشت و درباره فرصت فعالیت طنزپردازان در شبکه نسیم گفت: ما در تلاشیم به سمت برودبند حرکت کنیم و فضای مجازی را به خدمت بگیریم. در طول ۲۰ سال گذشته بستر رسانه طنز در دست جریان خاص بود. یعنی اگر کسی می‌خواست در حوزه طنز دیده شود، فرصتی برایش مهیا نمی‌شد. الان در‌ها برای ورود طنزپردازان باز است.

خوشرو با بیان اینکه امیدواریم جنبه‌های ناشی از طنز بالا برود، افزود: مشکلاتی در حوزه طنز وجود دارد، که به مرور راه‌ها برای طنزپردازان باز می‌شود. یکی از اشکال برنامه‌سازان این است که عمده دوستان توقع دارند طرحشان برای برنامه‌سازی در حوزه طنز تایید شود، اما آنها می‌توانند وارد اتاق فکر شوند و گوشه‌ای از کار بگیرند.

دبیر جشنواره «رسانه و طنز» درباره اختتامیه جشنواره که ساعاتی بعد با حضور برگزیدگان معرفی می‌شود، گفت: در هشتمین جشنواره «رسانه و طنز» از ۲۰ نفر در حوزه‌های شعر طنز، کاریکاتور و کارتون، داستان کوتاه طنز، طنز چند رسانه‌ای و طنز مطبوعاتی تقدیر می‌شود، که در هر بخش سه نفر جزو برگزیده‌ها و یک نفر جزو تقدیری‌هاست. جوایز نفرات اول ۱۰ میلیون تومان، نفرات دوم هفت میلیون تومان، پنج میلیون تومان نفرات سوم و دو میلیون تومان به نفرات چهارم یعنی تقدیری‌ها تعلق می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • شبکه‌های اجتماعی یا ماشین‌های معتادساز
  • جنبه طنزپردازی را بالا ببریم
  • واکاوی گرایش‌های ضد اسرائیلی «نسل زِد» در آمریکا
  • باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد
  • میزگرد تخصصی ارزیابی عملکرد رسانه‌ای ایران در عملیات وعده صادق در قم برگزار شد
  • فیلتر شکست خورد / حضور بیش از 40 میلیون ایرانی در اینستاگرام
  • گزارش‌های غیررسمی: بیش از ۴۰ میلیون ایرانی همچنان کاربر اینستاگرام هستند
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • پیام لیبرمن به سیاستمداران اسرائیلی: ساکت باشید
  • عاقبت رؤیافروشی؛ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی