دانشگاه آزاد اسلامی به شکل سازمانی در موضوع حجاب و آراستگی فرهنگی وارد شده است
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۷۸۸۲
به گزارش ایسکانیوز از دامغان، محمدتقی گُلی دادستان شهرستان دامغان در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با اشاره به ضروت توسعه فریضه امر به معروف و نهی از منکر به شکل عملی و کاربردی، گفت: فلسفه امر به معروف و نهی از منکر برابر با آیات قرآن مجید و اصول عقاید اسلامی، کاملا روشن بوده و از سیاستهای اصلی در جمهوری اسلامی ایران است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گلی با قدرشناسی از همت واحد دامغان در اقدامات مربوط به این فریضه الهی گفت: قانون مربوط به صیانت از ناصحین و آمرین به معروف برای حمایت از افراد دلسوز و متدین جامعه تصویب شده و امر به معروف و نهی از منکر در اصل، کاری فرهنگی است که برای موثر بودن اقدامات مربوطه، باید کارگاههای انتظامی و قضایی هم به عنوان عملیات آموزشی مکمل برگزار شود.
دادستان دامغان افزود: در جامعه امروز، اهتمام جدّی به تعمیق مفاهیم دینی در آراستگی و پوشش برای پاکسازی فرهنگی لازم است و با ریشهیابی دقیق باید بخشی از ناهنجاریهای موجود در بحث پوشش را بررسی کرد و با اقدامات علمی اجازه ندهیم که معروفهای الهی به منکر تبدیل شود و موضوع حجاب و آراستگی فرهنگی موضوع مهمی است که الحمدلله دانشگاه آزاد اسلامی به صورت سازمانی به آن ورود کرده است و انشاءالله شاهد نتایج خوب و مفید آن خواهیم بود.
گلی، روشهای صحیح امر به معروف و نهی از منکر را بسیار مهم خواند و تاکید کرد: فرد آمر باید با معروف و منکر و مصادیق آن آشنا باشد و برابر ضوابط اسلامی و قانونی، نسبت به آن اقدام کند و به هیچ وجه شتابزده عمل نکند و در امر به معروف و نهی از منکر با رفتار صحیح و گفتار مناسب با افراد روبرو شود و در حد امکان از شیوههای تلقین و تکرار استفاده کند.
وی افزود: استفاده از شیوههای هنری و غیرمستقیم میتواند تاثیر بیشتری داشته باشد و مسلما، انتقاد مستقیم، تاثیرات معکوس خواهد داشت و بهتر است با توسعه روشهای تشویقی و با صحبتهای خیرخواهانه و رفتار حسنه که از مصادیق سلوک پیامبر عظیمالشان اسلام است؛ استفاده کنیم.
حجت الاسلام رضا کهساری رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان هم در این جلسه از ضرورتهای فریضه امر به معروف گفت و با اشارات قرآنی و احادیث یادآور شد: از دکتر نعمتی و همکاران ایشان به دلیل تلاش در تحقق مفاد بخشنامه آراستگی و شئون رفتاری تشکر میکنم و باور دارم که بحث شئونات اخلاقی و رفتاری و پوشش در جامعه باید از روی عقیده انجام شود و از آنجا که عدم رعایت حجاب و اصول اخلاقی در جامعه، موجب آسیب به افراد و اجتماع میشود بنابراین لازم است جامعه را از آسیب حفظ کرد و به همین منظور برای بیمه کردن مردم در برابر آسیبها، ضرورت دارد؛ فعالیتها از سطح جلسات به عموم آحاد دانشگاه و جامعه منتقل شود و تصمیمات، اجرایی و عملیاتی شوند و فعالیتهای خوب فرهنگی باید در محیط دانشگاه گسترش یابد تا اثرگذاری آنها بیشتر شود.
حجت الاسلام سیدمحمد شمسیپور، نماینده امام جمعه دامغان در این جلسه، خاطرنشان کرد: در آغاز انقلاب، جلساتی را به خاطر دارم که برای تبیین مسائل اخلاقی تشکیل میشد و امروز، این جلسه را مطابق همان شرایط، دیدم که لازم است به دلیل پویایی فرهنگی که در دانشگاه آزاد اسلامی دامغان به چشم میآید از سرپرست این واحد تشکر و قدردانی کنم که الحمدلله از زمان انتصاب دکتر نعمتی که از نیکان شهرستان هستند شرایط فرهنگی در واحد دامغان بسیار خوب شده و قراین و شواهد موجود در جامعه، نشان از بهبود شاخصهای اخلاقی و فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سطح شهر دارد.
شمسیپور افزود: هر قدر در بحث اردوی راهیان نور جدیت بیشتری داشته باشیم، ثمرات فرهنگی و اسلامی آن در جامعه بیشتر خواهد بود و جلسات فرهنگی با موضوع جشنها و شادیهای اسلامی و انقلابی به مناسبتهای مختلف که با حضور دانشجویان برگزار میشود و مسابقات فرهنگی، میتواند مسیر رشد و تعالی فرهنگی را نمودار کند.
وی تاکید کرد: ایجاد فرصت برای مطالعه کتابهای ارزشمند اخلاقی و دینی مانند کتب استاد شهید مرتضی مطهری در برگزاری مسابقات، مطمئنا مفید است.
و اما در آغاز جلسه دکتر نعمتالله نعمتی سرپرست واحد دامغان از حضور صمیمی مهمانان و اعضا ستاد امر به معروف قدردانی کرد و با معرفی شرایط فرهنگی در دانشگاه آزد اسلامی گفت: دکتر ولایتی با سبقه و پیشینه فرهنگی و انقلابی از زمانی که کار خود در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کردند شاهد توسعه تفکرات فرهنگی هستیم.
سرپرست واحد دامغان با اشاره به اینکه سومین جلسه ستاد با محوریت اجرای بخشنامه آراستگی و عفاف برگزار شده است؛ گفت: واحد دامغان علاوه بر ضرورت سازمانی، اصرار دارد تا بخشنامه آراستگی و عفاف به منظور تعالی دانشگاه با سرعت و دقت عملیاتی شود.
وی افزود: با اطلاعرسانی دقیق در سطح دانشکدهها و برگزاری جلسات آموزشی برای کارکنان، استادان و تشکلهای دانشجویی بویژه بسیج، تلاش مستمر داریم و همواره از حوزه دانشجویی خواستهام با همراهی و همکاری ادارات و نهادهای دخیل در فریضه امر به معروف، سعی کنند تا حجاب اسلامی و پوشش در تمامی سطوح دانشگاهی و توسط تمام افراد رعایت شود.
نعمتی یادآور شد: تقدیر از کسانی که قانون را رعایت میکنند و برخورد قانونی با افرادی که در رعایت مقررات، کوتاهیدارند و توسعه فعالیتهای مشاورهای به منظور بالابردن آگاهیهای دانشجویان در زمینه آثار دینی و اجتماعی حجاب از جمله تلاشهای جدی واحد دامغان است و اعتقاد داریم؛ دانشجویان عزیز با کارکردهای حجاب و پوشش آشنا هستند و در بعضی از فرصتها باید موضع آیینی و اجتماعی در موضوع حجاب را بازگو و یادآوری کرد.
نعمتی، وضعیت فرهنگی شهرستان دامغان را به دلیل سابقه دینی و مذهبی، خوب توصیف کرد و گفت: وضعیت فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر به برکت رویکردهای فرهنگی و برنامههای متنوع که اجرا شده؛ رضایتبخش است و انشاءالله با فعالیتهای فرهنگی دانشمحور به نقطه مطلوب فرهنگی خواهیم رسید.
167 / 167منبع: ایسکانیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۷۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جامعهای برهنه نبودهایم بلکه متنوع به لحاظ حجاب بودهایم | طرفداران جمهوری اسلامی کلاه بر سرش گذاشتند | تمام جهان را در مقابلمان قرار دادهایم
وقتی شما حیاء جامعه را مورد سؤال قرار میدهید، مردم را دعوت به اخلاق نمیکنید و بی اخلاقی موضوع شما قرار میگیرد، خبر خطای یک نفر میلیونها لایک میخورد، ولی خبر ابداع چهار تا لایک بیشتر نمیخورد؛ بعد باعث میشود که یک کمپانی خارجی این ابداع را ببرد. کلاهی که طرفداران جمهوری اسلامی روی سر آن گذاشتند این بود که موضوع ایدئولوژیک جمهوری اسلامی که میخواست غربستیزی داشته باشد و بعد انسجام فرهنگی ایجاد کند را به ظاهر افراد تغییر دادند؛ بعد زنان موضوع قرار گرفتند.
استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مسأله حجاب ابعاد عجیب و غریب ملی، منطقهای و بینالمللی پیدا کرده است، گفت: وقتی شما حیاء جامعه را مورد سؤال قرار میدهید، مردم را دعوت به اخلاق نمیکنید و بی اخلاقی موضوع شما قرار میگیرد، خبر خطای یک نفر میلیونها لایک میخورد ولی خبر ابداع چهار تا لایک بیشتر نمیخورد؛ بعد باعث میشود که یک کمپانی خارجی این ابداع را ببرد.
جماران در خبری نوشت: کلاهی که طرفداران جمهوری اسلامی روی سر آن گذاشتند این بود که موضوع ایدئولوژیک جمهوری اسلامی که میخواست غربستیزی داشته باشد و بعد انسجام فرهنگی ایجاد کند را به ظاهر افراد تغییر دادند؛ بعد زنان موضوع قرار گرفتند.
مشروح گفتوگو با تقی آزاد ارمکی را در ادامه میخوانید:
فرمانده انتظامی کشور چند روز پیش اعلام کرد که «موضوع عفاف و حجاب را کاملا فرهنگی و اجتماعی میبینیم و اصلاً امنیتی و انتظامی نمیبینیم». شما به عنوان جامعه شناس ریشه مسائل اجتماعی از جمله این قضیه را چطور می بینید؟
به نظر من حجاب یک موضوع اساسی نیست، ولی در شرایط امروز دارد اساسی میشود و متأسفانه ابعاد عجیب و غریب ملی، منطقهای و بینالمللی پیدا کرده و درگیری، تزاحم و برخورد هم از دل آن در آمده است. لذا من مسأله حجاب را بیشتر مسأله امنیتی میدانم؛ تا یک مسأله فرهنگی و عقیدتی. یک علت اساسی نگاه من این است که به طور پنهان وارد یک جنگ شدهایم و شاید در موضع پیچیدهترین جنگ زمانه قرار گرفتهایم. یک زمانی جنگ کلاسیک و اشغال سرزمینی بود؛ مثل جنگ عراق علیه ایران که همه آدمها میتوانستند ببینند واقعا جنگ اتفاق افتاده؛ چون سرزمین ما اشغال شده و صدام آثار و نشانههای فرهنگی را ویران کرده بود. امروز بر خلاف گذشته وارد جنگ شدهایم بدون اینکه این اتفاقات بیفتد و این تخریبهای صورت بگیرد. ما الآن در جنگ با همه غرب قرار گرفتهایم.
تمام جهان را در مقابل خودمان قرار دادهایم
یعنی شما هم قائل به «جنگ ترکیبی» هستید که در حاکمیت بر آن تأکید دارند؟
کاملا؛ در جنگ با غرب به معنای وسیع آمریکا، اروپا و حتی روسیه قرار گرفتهایم. تمام جهان را در مقابل خودمان قرار دادهایم و ما در مقابل جهان قرار گرفتهایم و طبیعی است که این شرایط نیاز به اعلام وضعیت امنیتی دارد. یعنی جمهوری اسلامی الآن نمیتواند اعلام کند که ما حکومت نظامی هستیم و کسی حرکت نکند که مبادا نیروهایی اقدام کنند و شرایط جنگی به هم بریزد. مثلا اسرائیل از ترس حمله ایران اعلام شرایط اضطرار کرد و مردم جمع کردن آب و مواد غذایی را شروع کردند و به پناهگاه رفتند. در واقع به نوعی اعلام شد که ایران میخواهد حمله کند و شما آماده باشید. ولی جمهوری اسلامی هیچ وقت اعلام نکرد که امکان دارد اسرائیل ایران را بزند.
شرایط جامعه ایرانی کاملا خاص شده، بدون اینکه ما قصد ورود به جنگ داشته باشیم
به نظر من امروز به طور نانوشته و پنهان حکومت نظامی برقرار شده است. مثلا اگر کسی بخواهد در دانشکده من را ببیند، درها بسته است و هیچ کس به جز دانشجو حق ورود به دانشکده ندارد؛ این وضعیت پنهان به معنای این نیست که شما سراپا در مقابل غرب قرار گرفتهاید و اراده جنگ دارید؛ شرایط جامعه ایرانی کاملا امنیتی شده، بدون اینکه ما قصد ورود به جنگ داشته باشیم. وقتی قصد ورود به جنگ نداریم، باید مسائل داخلی خودمان را حل کنیم.
عرضم این است که حکومت ما مثل اسرائیل به جامعه اعلام نمیکند که من وارد جنگ شدهام. وقتی گفته شد احتمالا تعدادی اشیاء خارجی در آسمان اصفهان بودند، تحت هیچ شرایطی آژیر کشیده نمیشود؛ ولی شرایط امنیتی است و همه نیروهای نظامی و امنیتی آمادهباش صد درصد هستند و پلیس و نیروهای امنیتی در شهر آشکارا حضور گسترده دارند. شما برای این سطح از حضور نیروها در شهر مستمسک نیاز دارید؛ و پدیدهای به نام «حجاب» اینجا موضوعیت پیدا میکند. کنترل انضباط اجتماعی و اخلاق اجتماعی موضوع میشود به خاطر اینکه سادهترین و قابل دسترسترین موضوعی که میتواند جامعه را تحت تأثیر قرار بدهد و کل نیروها را سازماندهی کند تا وارد قصه شوند، همین است.
تا وقتی شرایط امنیتی از دستور کار جمهوری اسلامی خارج نشود، ماجرای زد و خورد، درگیری و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی در سراسر شهرها به نام حجاب باقی خواهد ماند؛ الّا اینکه ما از این شرایط عبور کنیم. یعنی احساس کنیم که نه غرب میخواهد ما را سرنگون کند، نه اسرائیل ارادهای دارد و نه ما اراده ورود به جنگ داریم. یعنی جامعه یواش یواش دارد میفهمد که اسرائیل که نمیخواهد ما را بزند و غرب هم که اراده اشغال سرزمین ندارد که بخواهد جایی را بزند.
جنگ با ایران همیشه در دستور کار آمریکا بوده است
به نظر میرسد اگر در آمریکا دولت جمهوریخواه بر سر کار بود، شرایط پیچیدهتر میشد. مثلا اگر به جای بایدن، ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود، شاید به جنگ هم میرسید. از سوی دیگر آمریکا الآن در قضیه اوکراین درگیر است و نمیخواهد وارد درگیری نظامی دیگری شود. نظر شما در این خصوص چیست؟
اینها دلایل آمریکایی است که چرا وارد این ماجرا نشدهاند؛ ولی جنگ با ایران همیشه در دستور کار آمریکا بوده است. اما چرا در این شرایطی که اجماع بینالمللی هم وجود دارد، اقدام صورت نمیگیرد؟ این از بحث ما خارج است. ولی جامعه میبیند که همه چیز برای یک جنگ آماده بود ولی انجام نشد؛ پس میگویند که جنگ منتفی است. وقتی این در افکار عمومی شکل بگیرد، گزاره شرایط اضطرار از منظر نظام سیاسی و حضور همه جانبه نیروهای امنیتی منتفی خواهد شد.
گام دوم سیاستهای حجاب نمیتواند با مسیر فعلی دنبال شود
گام دوم سیاستهای حجاب نمیتواند با مسیر فعلی دنبال شود و باید توجیههای اجتماعی و فرهنگی بدهند. وقتی فرمانده انتظامی کشور میگوید که مسأله ما امنیتی نیست و اجتماعی و فرهنگی است، نشان میدهد که حساسیت امنیتی منتفی است، الآن دنبال توجیهی برای حضورشان به لحاظ فرهنگی و اجتماعی هستند.
اساسا چرا مسأله حجاب در دستور کار جمهوری اسلامی قرار گرفت؟ مگر جمهوری اسلامی امروز با بیحجابی رو به رو شده است؟ مگر از روز اول با این مسایل رو به رو نبوده است؟ من معتقدم که ایران از اول با بیحجابی رو به رو بوده است. به دلیل اینکه جامعه ایرانی متنوع است؛ به لحاظ دینی، قومیتی، زبانی، جفرافیای سرزمینی و فرهنگی. ما اصرار کردیم که قالب واحدی در باب حجاب برای زنان طرح کنیم. خود «ارائه قالب واحد» به سرعت درون و بیرون نظام آلترناتیوهای خودش را پیدا کرد. مثلا وقتی روی چادر تأکید شد، قالبهای جدیدی مثل مانتو و روسری آمد و حجاب اداری و حجاب بازار و غیره درون حکومت درست شد.
ما از این غفلت کردهایم که جامعه ای متنوع به لحاظ حجاب بودهایم
یعنی یک تکثر در عین وحدت همیشه شکل گرفته؟
در خود جامعه نگاه کنید. مثلا اقوام مختلف ایرانی یکی از یکی عفیفتر و باحجابتر هستند. البته مفهوم «غیرت» و حمایت از خانه و همسر و ناموس در برخی اقوام بیشتر از جاهای دیگر است. ببینید که در همین اقوام ایرانی چه تنوع حجابی وجود دارد؛ در حالی که خودش خیلی متنوع با حجاب مرکزی و حاشیههای شمالی و جنوبی است، داخل خودش چقدر تنوع به لحاظ موقعیتهای فرهنگی و قبیلهای جاری و ساری هست. شما یک شکل خیلی تاریخی، مهم، مطلوب و قابل دفاع حجاب لری، کردی، آذری، کاشانی، رشتی و... دارید. اصلا جامعه به لحاظ حجاب متنوع بوده و داخل همان مقوله حجاب و بیحجابی قابل حل بوده است. مثلا حجاب خانمهای پیر و جوان را ببینید که چقدر فرق میکند. ما از این غفلت کردهایم که جامعه متنوع به لحاظ حجاب و بیحجابی بودهایم.
ما هیچ وقت جامعه برهنه نبودهایم و برهنگی برای غرب بوده است/ کلاهی بر سر جمهوری اسلامی رفت که باید جامعه یکسان و یکدست شود
ما هیچ وقت جامعه برهنه نبودهایم و برهنگی برای غرب بوده است. سختترین دورهای که حجاب رسمی چادر را حاکم کردیم، این را در زیست اجتماعی میدیدیم و در خانه ما جاری بود و در ورزشگاه، عروسی، خلوت و بازار ما وجود داشت. حالا چرا یک دفعه یادشان میآید باید اینها را همسان کند؟ این بر میگردد به قصه مهمی که در جمهوری اسلامی در دستور کار قرار گرفت؛ و آن «یکسانسازی فرهنگی» است. کلاهی بر سر جمهوری اسلامی رفت که باید جامعه یکسان و یکدست شود.
اصلا تجربه بشری برای سیاستگذار فرهنگی ما مهم نیست و تجربه زیسته مردم ایران هم اهمیت ندارد
برخی اندیشمندان معتقدند این یکدستسازی در هیچ جای دنیا نتیجه مطلوب نداشته و همه آنها شکست خورده است. از شوروی گرفته تا خود ایران که دوره پهلوی اول به شکل دیگری این یکدستسازی را شاهد بودهایم. این تجربهها نمیتوانست درسآموز باشد؟
اصلا تجربه بشری برای سیاستگذار فرهنگی ما مهم نیست و تجربه زیسته مردم ایران هم اهمیت ندارد و قرار نیست به تجربه گوش کنند. بر اساس یک ضرورتهای تاریخی انقلاب اسلامی شکل گرفت و همه گروههای سیاسی و فرهنگی آنجا بودند. وقتی جمهوری اسلامی شکل گرفت، این تنوع را یادمان رفت و به یک ایدئولوژی پناه بردیم. آنجا بود که یواش یواش دموکراسی، توسعه و امثال اینها را تعطیل کردیم. آدمهایی که درون این ایدئولوژی عمل میکنند، دیگران را به نگاه رقیب میبینند؛ لذا به حرف کسی گوش نمیدهند و فقط در گزارههای درون ایدئولوژی عمل میکنند.
مردم با فرهنگ کسانی هستند که قابلیت تنظیم زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خودشان را در بدترین و بهترین شرایط دارند
ایرانیان هیچ وقت مردمان بیعفتی نبودهاند؛ تنفروشی همیشه پدیده نظامهای سیاسی است. به نظر من گروههای گنگ که یک نوعی خودشان را با نظام سیاسی هم تنظیم کردهاند، فحشا، دزدی و اعتیاد را دامن میزنند؛ پس فحشا یک پدیده سیاسی است. چون مردم با فرهنگ کسانی هستند که قابلیت تنظیم زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خودشان را در بدترین و بهترین شرایط دارند؛ در بدترین شرایط نمیمیرند و در بهترین شرایط مست نمیشوند.