Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان امروز در کنفرانس اقتصاد آب با بیان اینکه وظیفه ذاتی دولت، فراهم آوردن حداقل نیاز پایه آبی کلیه آحاد کشور است، گفت: مردم باید در تمامی نقاط کشور دسترسی اقتصادی و فیزیکی به حداقل نیاز پایه آب را داشته باشند و این از وظایف ذاتی دولت‌ها به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر نیرو افزود: در این میان باید پذیرفت زمان دسترسی به منابع آب فراوان برای توسعه با هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی اندک، سپری شده و بسیاری از کشورهای جهان، در حال ورود به مرحله مدیریت منابع آب بر اساس اقتصاد آب رو به رشد هستند.

وی تصریح کرد: توجه به این موضوع بر پایه رقابت روزافزون برای بهره‌وری از آب استوار است که در حال حاضر با توجه به میزان مصارف آب و سرانه مصرف، ایران در گروه کشورهای مواجه با کمبود آب قرار دارد و ضرورت اهمیت و توجه بیشتر به مقوله اقتصاد آب واضح تر از قبل شده است.

اردکانیان با بیان اینکه صرف نظر از میزان کارآیی، سیاست‌های موجود کشور در زمینه مدیریت آب، این سیاست‌ها برای پاسخگویی به چالش‌های آتی فراروی آب مناسب و کافی به نظر نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد در شرایطی که فقط ۱۲ درصد مساحت ایران زیر کشت می‌رود، حدود ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی به صورت ناخالص مصرف می‌شود و بازدهی آن کمتر از ۴۰ درصد متوسط جهانی تولید محصول خشک به ازای هر مترمربع آب مصرفی است.

وی ادامه داد: تنها ۱۱ درصد تولید ناخالص کشور از راه کشاورزی بوده است؛ به نحوی که سطح زیر کشت آبی کشور به ۸.۸ میلیون هکتار رسیده درحالی‌که ایران صرف نظر از سطح زیر کشت آبی، پنجمین کشور جهان است اما سی‌امین تولیدکننده محصولات آبی به شمار می‌رود، پس ساز و کارهای موجود اقتصاد آب در بخش کشاورزی کارآمد نیست.

به گفته این عضو کابینه دوازدهم، بخش عمده کشاورزی ما معیشتی است و نزدیک به ۹۲ درصد زمین‌های کشاورزی در روستاها خرده‌مالکی است و بیش از ۹۴ درصد از اقتصاد روستایی در ایران وابسته به کشاورزی و دامپروری است که با معیارهای اقتصادی و صنعتی دنیای پیشرفته امروز فاصله دارد و از سوی دیگر تحمیل بار اشتغالزایی بخش آب و کشاورزی با سیستم فعلی علاوه بر آسیب جدی به منابع آبی، در اشتغالزایی هم موفق عمل نکرده است.

اردکانیان گفت: در دنیای امروز بسیاری از کشورها مسیر توسعه را از تربیت اقتصاد غیر کشاورزی و روستایی آغاز کرده‌اند؛  اگرچه در روستاهای کشور ما خوشبختانه این قابلیت وجود دارد که از طریق صنایع تبدیلی، گردشگری و صنایع دستی سهم اقتصاد غیرکشاورزی ارتقا یابد.

کد خبر 4488610 محبوبه فکوری

منبع: مهر

کلیدواژه: اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران رضا اردکانیان وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۸۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه‌های نظامی در جهان به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسید

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) روز دوشنبه اعلام کرد که هزینه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۲۳ برای نهمین بار متوالی به بالاترین میزان خود رسیده است و این رقم از هزینه‌های سال قبل بیشتر شده است.

براساس گزارش القدس العری، گزارش جدید منتشر شده توسط سیپری، هزینه‌های نظامی تعدیل شده بر اساس تورم در سال ۲۰۲۳ با ۶.۸ درصد افزایش به ۲.۴۴ تریلیون دلار در مقایسه با ۲.۲۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است. این موسسه گفت این بزرگترین افزایش سالانه از سال ۲۰۰۹ است

این گزارش نشان داد که ده کشور اول هزینه‌های نظامی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دادند. جنگ روسیه و اوکراین نیز عامل این افزایش بی سابقه است. لورنزو اسکارازاتو، محقق موسسه سیپری گفت: تمام مناطقی که ما بررسی کردیم افزایش هزینه نظامی داشته اند. این به ما چشم اندازی از جهانی می‌دهد که احساس امنیت کمتری می‌کند و ممکن است به جای ابزار‌های دیپلماتیک به امنیت سخت متوسل شود.

اسکارازاتو ادامه داد: کشور‌ها تنش و بی‌ثباتی را احساس می‌کنند و بنابراین به جای پیروی از روش‌های دیپلماتیک، به امنیت شدید متوسل می‌شوند، بنابراین بیشتر در هزینه‌های نظامی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

آمریکا با ۹۱۶ میلیارد دلار همچنان در صدر فهرست هزینه‌های نظامی قرار دارد. این کشور به تنهایی بیش از یک سوم یا ۳۷ درصد از هزینه‌های نظامی جهان را تشکیل می‌دهد، تقریباً سه برابر هزینه‌های چین که در رتبه دوم قرار دارد.

چین حدود ۲۹۶ میلیارد دلار برای ارتش هزینه کرد که نشان دهنده ۱۲ درصد هزینه‌های جهانی است که نسبت به سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است. هر دو کشور با هم حدود نیمی از هزینه‌های جهانی را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده اند

بر اساس این گزارش، در مجموع کشور‌هایی که در هفت رتبه اول قرار دارند مانند روسیه که از سال ۲۰۲۲ در جایگاه سوم قرار دارد و پس از آن هند و عربستان سعودی قرار گرفتند، ثابت هستند.

آلمان بار دیگر در رتبه هفتم در میان کشور‌هایی که بیشترین هزینه را به خرج می‌دهند، پس از انگلیس قرار گرفت. اسکارازاتو در همین راستا گفت که آلمان اغلب به دلیل نرسیدن به هدف تولید ناخالص داخلی ۲ درصدی ناتو مورد انتقاد قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • موتور روشن و سرحال امین: درخشش ۱۸ امتیازی
  • سند نقشه راه کشاورزی در استان همدان برای نخستین بار در کشور تدوین شد
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • گام مردم در کشاورزی هوشمند/ راه میان‌بر مردمی‌سازی فناوری باز شد
  • هزینه‌های نظامی در جهان به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسید
  • کشاورزی پیشران اقتصاد کشور است
  • رکورد بی‌سابقه جوجه‌ریزی در مازندران
  • کشور‌های همسایه مقصد ۸۰ درصد صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران
  • تنها از ۷ درصد ذخایر معدنی کشور بهره‌برداری می‌کنیم
  • مزارع شیلاتی کشور شناسنامه‌دار می‌شوند