Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@21:36:48 GMT

آذین چله‌گی عروس‌ها را فدای هزینه‌ها نکنیم

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۸۹۷۶

آذین چله‌گی عروس‌ها را فدای هزینه‌ها نکنیم

یکی از رسوم باستانی ما ایرانی‌ها شب چله یا همان شب یلداست که همه با سنت‌های این شب به خوبی آشنا هستیم اما شب یلدا برای دخترانی که به تازگی ازدواج کرده‌اند یا در مراحل نامزدی و عقد به سر می‌برند، حال و هوای دیگری دارد.

به گزارش ایسنا، در این شب خانواده عروس خودشان را برای پذیرایی از خانواده داماد آماده می‌کنند چون طبق سنت‌های ایرانی، رسم بر این است که در بلندترین شب سال خانواده‌هایی که تازه وصلت کرده‌اند، دور هم جمع شوند و خوشحالی و شادی را به شیوه دیگری جشن بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان هدایایی هم از طرف خانواده داماد به عروس تقدیم می‌شود که لبخند پررنگ‌تری را روی چهره عروس خانم می‌نشاند تا شادی و نشاط این شب بلند بیشتر شود.

خراسان‌شمالی به لحاظ استقرار قومیت‌های مختلف گنجینه فرهنگ‌هاست که در هر طایفه به شکل‌های مختلف این مراسم برگزار می‌شد و هم‌اکنون نیز برگزاری این مراسم به قوت خود باقی است اما در سال‌های اخیر نحوه برگزاری آن در برخی خانواده‌ها امروزی‌تر شده است.

اما نکته قابل توجه در این میان آن است که گرانی و افزایش قیمت‌ها به‌شدت برگزاری این مراسم را تحت‌تأثیر قرار داده است و سبب شده تا خانواده‌ها نسبت به انجام برخی کارها چشم‌پوشی کنند.

تزئین چله‌گی عروس در گذشته نیز رسم بوده و خانواده‌ها برای تزئین هزینه می‌کردند

«امینی» یکی از دارندگان مزون در بجنورد در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: چند سالی است که شمار فراوانی از خانواده‌ها برگزاری مراسم شب چله عروس را به شیوه گذشته برگزار نمی‌کنند و تمایل دارند این مراسم را به شکل امروزی برگزار کنند.

وی با اشاره به این‌که یکی از اقلامی که برای عروس و خانواده وی از سوی داماد پیشکش برده می‌شود، میوه است، افزود: یکی از اقداماتی که هم‌اکنون برای این شب انجام می‌شود آن است که خانواده داماد میوه‌آرایی را انجام داده و سپس به خانواده عروس هدیه می‌دهند.

امینی با بیان این‌که اما افزایش قیمت‌ها موجب شده تا خانواده‌ها از انجام کارهایی چون میوه‌آرایی چشم‌پوشی کنند و مراسم خود را تنها به خریدن برخی اقلام و هدیه کردن آن‌ها بدون تزئین خلاصه کنند، ادامه داد: برخی خانواده‌ها نیز با مراجعه به مزون‌ها، تنها سبدهایی را اجاره کرده و در منزل میوه و هدایایی خود را به‌صورت ساده تزئین می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که هزینه اجاره یک سبد ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است، اظهار کرد: شماری از خانواده‌ها هم هستند که پس از مراجعه به مزون و شنیدن این مقدار از اجاره بها، از اجاره کردن همین سبدها هم خودداری می‌کنند.

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا ضرورت دارد خانواده‌ها در این شب با انجام کارهایی چون میوه‌آرایی هزینه زیادتری را بر خود تحمیل کنند؟، تصریح کرد: در گذشته نیز همین مراسم وجود داشته و تنها شکل آن با حال حاضر متفاوت است به‌عنوان مثال در زمان گذشته خانواده پارچه‌های مخمل، ترمه و یا ساتن که بیشتر به رنگ قرمز، سوسنی و یا اناری بوده خریداری و گلدوزی می‌کردند سپس بر روی سین‌های بزرگ پهن می‌کردند و پس از آن هدایای عروس را بر روی آن قرار دادند و به‌همراه شماری از مهمان به عروس می‌رفتند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون میوه‌ها به‌صورت تزئین شده در داخل سبد و ... قرار داده می‌شود و با همراه هدایایی دیگر که در جعبه و ... گذاشته می‌شود به عروس پیشکش می‌شود.

امینی تصریح کرد: چله‌گی عروس یک مراسم ماندگار است که بیشتر عروس‌ها دوست دارند با زیباترین شکل برگزار شود و مراسمی است که در خاطره عروس و داماد باقی می‌ماند.

سفارش تزئین چله‌گی عروس در مزون‌ها به نصف کاهش یافته است

«براتی» یکی دیگر از مزون‌داران بجنورد در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: سفارش‌پذیری امسال مزون‌ها نسبت به سال‌های گذشته برای میوه‌آرایی و تزئین هدایای عروس به‌شدت کاهش یافته است.

وی افزود: شمار سفارش‌های قبول شده در سال گذشته برای تزئین چله‌گی عروس ۱۰ مورد بوده است اما امسال این تعداد سفارش‌ها به پنج مورد رسیده است.

براتی با اشاره به این‌که نوع میوه‌آرایی بستگی به سلیقه خانواده داماد دارد، ادامه داد: هزینه تزئین یک سبد بزرگ میوه ۴۵ هزار تومان است و میوه‌هایی که باید میوه‌آرایی شوند پس از اعلام مقدار مورد نیاز از سوی مزون توسط خانواده داماد تهیه می‌شود.

وی تصریح کرد: چون قیمت میوه‌ها بسیار افزایش یافته است مزون‌ها مقدار کمی میوه را برای میوه‌آرایی سفارش می‌دهند.

به گفته براتی، هم‌اکنون برای تزئین یک سبد میوه بزرگ دو خوشه انگور، دو کیلو پرتقال، دو کیلو سیب زرد، دو کیلو سیب قرمز، دو عدد موز، پنج عدد لبو، یک کیلو انبار، بدو بسته تربچه، یک عدد هندوانه، دو کیلو خیار، یک عدد کدو یک بسته خلال دندان سفارش می‌شود.

وی هزینه تزئین یک سبد میوه را نیز ۴۵ هزار تومان برشمرد و افزود: هم‌اکنون پرداخت این هزینه برای برخی خانواده‌ها بسیار دشوار است.

مقدار هزینه مطالبه شده از سوی مزون‌داران برای تزئین چله‌گی عروس مقرون به صرفه نیست

«محمدنیا» یکی دیگر از مزون‌داران بجنورد هم‌چنین در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: یک ساعت زمان برای تزئین یک سبد میوه صرف می‌کنم و در مقابل آن ۲۰ هزار تومان دریافت می‌کنم اما کار دشواری است و این رقم، رقم بسیار ناچیزی است.

وی افزود: اگر رقمی بیشتر از آن مطالبه شود خانواده‌ها برای ارائه سفارش تزئین چله‌گی عروس خودداری می‌کنند.

محمدنیا تصریح کرد: شمار سفارش برای تزئین چله‌گی عروس در این مکان ۷۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

وی توضیح داد: بیشتر خانواده‌ها خواهان تزئینی هستند که ماندگاری میوه‌ها بیشتر باشد و دیرتر خراب شود.

تزئین یک سبد میوه ۱۳۱ هزار تومان هزینه بر دوش خانواده داماد می‌گذارد

«خسروانی» یکی از میوه‌فروشان بجنوردی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که قیمت کنونی میوه نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر افزایش یافته است، گفت: میزان خرید میوه برای چله‌گی عروس نیز ۷۰ تا ۸۰ درصد نیز کاهش یافته است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای خرید دو خوشه انگور، دو کیلو پرتقال، دو کیلو سیب زرد، دو کیلو سیب قرمز، دو عدد موز، پنج عدد لبو، یک کیلو انبار، بدو بسته تربچه، یک عدد هندوانه، دو کیلو خیار، یک عدد کدو چقدر باید هزینه صرف شود؟ یادآور شد: برای این تعداد میوه هزینه‌ای حدود ۱۳۱ هزار تومان باید صرف شود.

بدون شک در شرایط اقتصادی کنونی می‌توانیم با تأکید بر حفظ ارزش‌ها، آیین‌ها و سنت‌های دیرین و پرهیز از برخی هزینه‌ها،‌ این شرایط دشوار را آسان‌تر کرده و شیرینی این قبیل مراسم را به کام خود و دیگران تلخ نکنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشن عروسی سنتي شب چله منطقه خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۸۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

سیامک یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص اینکه ژیمناستیک ایران برای نخستین بار توانست سهمیه المپیک را کسب کند، اظهار کرد: اتفاقی تاریخی رخ داده و ژیمناستیک ایران توانست به المپیک راه یابد. در این راه عوامل فدراسیون و در رأس آن سرمربی تیم ملی و رئیس فدراسیون با برنامه‌ریزی خوب و اجرای دقیق به ژیمناست مستعد کشورمان کمک کردند تا او بتواند ژیمناستیک کشورمان را برای اولین بار المپیکی کند.

وی ادامه داد: با شناختی از عوامل فدراسیون دارم مطمئناً برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای الفتی خواهند شد تا در مسابقات المپیک نتایج قابل قبولی بگیرد. ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست و اگر الفتی خوب تمرین کند و از نظر روانی در وضعیت مناسبی باشد با تمرکز بالای خود می‌تواند شانس کسب مدال داشته باشد و بر روی سکو برود تا به کاروان ورزشی ایران کمک کند.  

ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست

کارشناس ژیمناستیک درباره اینکه الفتی در جام جهانی قطر یکی از اجرا‌های خود را از دست داد، عنوان کرد: پیش از مسابقات الفتی کاملاً آماده بود و دلیل اینکه در اجرای اول موفق نبود را به دلیل اینکه در قطر نبودم نمی‌دانم. ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست و قهرمانان المپیک هم پیش آمده در اجراهای خود به خاطر از دست دادن لحظه‌ای تمرکز بر زمین افتادند. همه ورزشکاران استرس دارند به خصوص آنهایی که در بالاترین سطح رقابت می‌کنند. الفتی پیش از این عملکرد بسیار خوبی در مسابقات قبلی ثبت کرده بود که با وجود آنکه نتوانست اجرای مدنظرش را در قطر داشته باشد موفق به کسب سهمیه المپیک شد.

راه افزایش نمایندگان در المپیک

وی در مورد اینکه ژیمناستیک ایران چگونه می‌تواند سهمیه‌های خود را در المپیک افزایش دهد، عنوان کرد: در اوایل ریاست زهرا اینچه درگاهی بر فدراسیون ژیمناستیک او گفته بود به شکلی برنامه‌ریزی کنیم تا در المپیک پاریس دو نماینده داشته باشیم. این برنامه‌ریزی به ثمر نشسته و در المپیک پاریس یک ژیمناست و یک داور داریم. مطمئناً برای آنکه نمایندگان بیشتری در المپیک بعدی داشته باشیم باید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم. با توجه بیشتر به ورزش مدال‌آور ژیمناستیک این توانایی را داریم تا در ادوار بعدی المپیک و بازی‌های آسیایی با نمایندگان بیشتری که داریم برای کسب مدال راهی مسابقات شویم.

از کسب مدال الفتی ناامید نیستم

یوسفی در خصوص اینکه الفتی چگونه می‌تواند همانند المپیک آسیایی هانگژو در المپیک پاریس هم مدال‌آوری کند، تأکید کرد: آوردگاه المپیک به شکلی است که تمامی ورزشکاران برای کسب مدال می‌آیند و الفتی هم از این قاعده مستثنی نیست. همدلی و همراهی جامعه ژیمناستیک به الفتی روحیه بالاتری می‌دهد و آمادگی ذهنی کامل به میدان برود. به یاد داشته باشیم المپیک آوردگاه قهرمانان تمامی رشته‌هاست و نخبگان هر رشته ورزشی راهی مسابقات می‌شوند. برای کسب مدال الفتی ناامید نیستیم ولی نباید بار روانی منفی ایجاد کنیم. کسب مدال برای او و ژیمناستیک ایران دور از دسترس نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «رزاق» بودن خداوند را در فرزندآوری فراموش نکنیم
  • یولیا زوتوا: عروس ایرانی ها شدم و بسیار خوش شانس هستم
  • علی دایی: اجازه نمی‌دهم زور بگویند!
  •  استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم
  • تزئین ناخن یک زن با طلا 24 عیار در تهران!
  • اصفهان و پورتو؛ خواهرانی از جنس کاشی‌های آبی با دوستی ۵۰۰ ساله
  • کارشناس ژیمناستیک: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • ۳ مرکز جامع سلامت خانواده در همدان کلنگ‌زنی و افتتاح شد
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!