Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:31:13 GMT

دورترین جرم منظومه شمسی شناسایی شد

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۸۹۷۸

دورترین جرم منظومه شمسی شناسایی شد

مدت‌ها پیش سیاره پلوتو دورترین جرم شناخته شده منظومه خورشیدی بود اما مشاهدات اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد یک سیاره کوتوله وجود دارد که دورترین جرم منظومه شمسی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ،  در حال حاضر اخترشناسان یک سیاره کوتوله جدید را کشف کرده‌اند که دورترین جرم تا به حال شناخته شده است. این سیاره کوتوله "Farout" نام دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام علمی سیاره کوتوله مذکور "۲۰۱۸ VG۱۸" است، این جرم در فاصله ۱۲۰ واحد نجومی از خورشید دیده شد. واحد نجومی که با نماد AU نمایش داده می‌شود یکی از یکاهای طول است. بیشترین دوری زمین تا خورشید که نزدیک ۱۵۰ میلیون کیلومتر(۹۳٬۰۰۰٬۰۰۰ مایل) است برابر با یک واحد نجومی در نظر گرفته شده‌ است.

این جرم اولین بار در تصاویری که در روز ۱۰ نوامبر توسط "تلسکوپ سوبارو "(Subaru telescope) در هاوایی گرفته شد، کشف شد.

تلسکوپ سوبارو(Subaru Telescope) نام یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین تلسکوپ‌های نوری واقع در رصدخانه مونوکی است که در هاوایی قرار گرفته‌ است. این تلسکوپ متشکل از یک آینه مقعر است که قطر آن ۸ متر و ۲۰ سانتی‌متر است.

روشنایی ۲۰۱۸ VG۱۸ از حدود ۵۰۰ کیلومتری(۳۱۰ مایل) قابل مشاهده است و کمتر از یک چهارم اندازه سیاره پلوتو است. رنگ نور مشاهده شده آن صورتی است که نشان می‌دهد فضای آنجا یخبندان است. اخترشناسان بر این باورند که احتمال دارد بیش از ۱۰۰۰ سال طول بکشد تا این سیاره یک دور کامل به دور خورشید بچرخد.

این شی جدید این هفته به طور رسمی توسط "مرکز بررسی ریزسیاره‌ها"(مرکز بررسی ریزسیاره‌ها) اعلام شد. مرکز بررسی ریزسیاره‌ها، سازمان رسمی و سراسری جهانی مسئول جمع‌آوری داده‌های مشاهده‌ای برای ریزسیاره‌ها مانند سیارک‌ها و دنباله‌دارها، محاسبهٔ مدار آنها و انتشار این اطلاعات از طریق بخشنامه و دیگر نشریه‌های مرکز بررسی ریزسیاره‌ها است.

سیاره کوتوله

سیاره کوتوله در تعریف اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی از برخی جرم‌های آسمانی در سامانه خورشیدی، دارای ۴ ویژگی زیر است:

1. در مداری به دور خورشید می‌گردد.

2. آنقدر جرم دارد تا خودگرانی آن بر نیروهای جسم صلب غلبه کرده و جسمی با تعادل هیدرواستاتیک(تقریباً گِرد) به وجود آید.

3. تمام مسیر(مدار) خود را از اجرام ریز و درشت جارو نکرده‌است به این معنی که آنها را جذب یا دفع نکرده است.

4. قمر یک سیاره نیست.

حد بالا و پایینی برای اندازه و جرم سیاره‌های کوتوله، دقیقاً مشخص نشده‌ است. البته حد پایین را تعادل هیدرواستاتیک تعیین می‌کند، اما اندازه‌ای که در آن، این تعادل را برقرار می‌سازد، ممکن است با توجه به ترکیب و تاریخچه جسم تغییر کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیاره کوتوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۸۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد

چین اولین تصاویر گرفته شده توسط ماهواره پرتو ایکس "اینشتین پروب" را منتشر کرد. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، چین روز شنبه اولین مجموعه تصاویر شناسایی شده توسط مأموریت ماهواره "اینشتین پروب" (EP) خود را در یک انجمن موازی از مجمع 2024 ژونگ‌گوان‌چون در پکن منتشر کرد.

این تصاویر شامل نمای مرکز کهکشان راه شیری، یک گذرای پرتو ایکس و نمای کهکشان خرچنگ است.

ماهواره "اینشتین پروب" که در ژوئن 2022 پرتاب شد، به عنوان "گیرنده انفجارهای کیهانی" عمل می‌کند و با هدف کشف و بررسی گذراهای پرتو ایکس و اجرام سماوی فوران‌کننده در جهان و صدور هشدارهای اولیه برای هدایت سایر تجهیزات نجومی برای رصدهای بعدی طراحی شده است.

این ماهواره مجهز به دو تلسکوپ پرتو ایکس است: تلسکوپ میدان گسترده (WXT) و تلسکوپ میدان دید متمرکز (FXT). WXT برای رصد آسمان در میدان دید وسیع طراحی شده است، در حالی که FXT برای رصد اشیاء خاص با جزئیات بیشتر طراحی شده است.

انتشار این تصاویر اولین گام مهم در مأموریت "اینشتین پروب" است و نشان‌دهنده توانایی آن در رصد پدیده‌های پرتو ایکس با وضوح بالا در سراسر جهان است. دانشمندان امیدوارند که این ماهواره به آنها در درک بهتر ماهیت گذراهای پرتو ایکس، سیاهچاله‌ها و سایر اجرام سماوی پرانرژی کمک کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • الگوی مهاجرت و گسترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر شناسایی شد
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • فلسفه نام‌گذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ