Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید احمد حسینی نیا معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان امروز - سه شنبه ۲۶آذرماه ۹۷ - در جمع خبرنگاران که در هفدهمین سلسله نشست‌های "سه شنبه ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید" برگزار شد، اظهارکرد: برنامه‌های حوزه معاونت شهرسازی بر اساس سه رویکرد برنامه‌ اصفهان ۱۴۰۰، برنامه سنجش‌پذیر شهردار و مفهوم حق به شهر تعریف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مفهوم "حق به شهر" از دو منظر حق مشارکت شهروندی و تخصیص فضا با رویکرد شهروندی از مهمترین مولفه‌های معاونت شهرسازی به شمار می رود؛ اهدافی که در این راستا دنبال خواهد شد حفاظت از محیط زیست، تحقق شهر هوشمند، مشارکت شهروندان و تقویت حکمروایی خوب شهری است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: در برنامه سنجش پذیر شهردار کلید واژه تحقق توسعه شهری مورد توجه قرار گرفته و برای این مفهوم هدف گذاری شده است؛ یکی از مولفه های مهم، تحقق‌پذیری است که در این راستا تنها به برخی آمار و نقشه بسنده نخواهیم کرد و تحقق‌پذیری طرح‌ها را به عنوان مولفه اصلی دنبال خواهیم کرد.

حسینی نیا با بیان اینکه از دیگر موارد سنجش پذیر، بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری است، اظهار کرد: ۲۳۰ هکتار بافت فرسوده مصوب شورای عالی معماری ایران در استان اصفهان داریم که از این مقدار ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی و مابقی بافت‌های روستایی و میانی است.

 وی با بیان اینکه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گنجینه‌ای مملو از متخصصان و کارشناسان توانا و اندیشمند استکه توانسته در ارتباطی موثر با جامعه علمی و کارشناسی شهر اصفهان و کشور منشأ خدماتی بزرگ باشد، افزود: به جرأت می‌توان این معاونت را مغز متفکر شهرداری نامید چرا که افق آینده دورنما و جهت‌گیری شهر و شهرداری از این حوزه خلاق نشأت می‌گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: تشکیلات سازمانی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در چارت جدید به طور اختصار شامل اداره کل نظارت بر ضوابط شهرسازی، اداره کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای و مدیریت کمیسیون های ماده ۱۰۰ است.

حسینی نیا اظهار کرد: با توجه به تغییر مدیریت در معاونت شهرسازی و معماری شهردای اصفهان شاهد به ثمرنشستن ۱۴۱ اقدام با رویکرد حکم روایی خوب شهری، شفافیت، اداره ارزان شهر، حقوق شهروندی، درآمد پایدار، شهرزیست پذیر و شهرهوشمند، بازآفرینی شهری پایدار، عدالت اجتماعی شهر و مدیریت دانش در ماه‌های مرداد، شهریور و مهر سال جاری هستیم.

وی به گوشه ای از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در هر بخش اشاره کرد و گفت: در بخش حکمروایی شهری همکاری در جهت تهیه برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد جدید، تشکیل شورای عالی برنامه ریزی شهری و سیاست گذاری طرح های عمرانی و کمیسیون بررسی و تصویب طرح های عمرانی، تدوین تکنیک های مشارکت ذی نفعان (شهروندان) در تهیه طرح های توسعه شهری، اخذ مصوبه ورودی محور تشریفات در کارگروه امور زیربنایی، تدوین مدل های تحلیل ذی نفعان در تهیه طرح های توسعه شهری، مطالعات و طرح احیاء دولت خانه صفوی، تشکیل کمیته سیما و منظر شهری و همچنین تدوین سند سیما و منظر شهری به منظور بازخوانی و نگه داشت عناصر هویتی قدیم و جدید منظر شهری انجام شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان به اقدامات انجام شده در راستای اداره ارزان شهر اشاره و تصریح کرد: در این راستا اصلاح و روان سازی روند صدور پروانه ساختمان در ۱۸ روز، تشکیل کارگروه اصلاح و روان سازی روند پاسخ استعلام ایستایی، وحدت رویه و بومی سازی فرم ها و فرایندها براساس ضوابط و مقررات جاری در شهرداری و بسترسازی تحقق آن از طریق آموزش پرسنل انجام شده است.

حسینی نیا با بیان اینکه تکمیل فاز اول شهرسازی الکترونیک و ایجاد بستر اجرای فاز دوم در قالب سرای نو (شهروندسپاری) در راستای شفافیت انجام شده است، گفت: از دیگر اقدامات انجام شده در راستای شفافیت می توان به ایجاد وحدت رویه در بانک اطلاعات توصیفی مکانی و آرشیو املاک در مناطق ۱۵ گانه، تشکیل کارگروه امور مهندسان ناظر و طراح، مسئله یابی و تعیین اولویت مسائل حوزه معاونت شهرسازی و معماری همچنین کنترل اجرای ساختمان و نظارت عالیه اشاره کرد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در اداره کل نظارت بر ضوابط شهرسازی اشاره کرد و افزود: در این بخش پیرامون استفاده از انرژی خورشیدی مصوبات لازم از کمیسیون ماده پنج دریافت شد و مشکل کوی فرزانگان در منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان که سال ها بلاتکلیف مانده بود با تعامل سازمان جهاد کشاورزی رفع شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه مصوبات عملیاتی شدن حلقه حفاظتی دریافت شده است، خاطرنشان کرد: مصوبه شورای عالی معماری ایران در خصوص اراضی بلاتکلیف و باغات داخل محدوده طرح تفصیلی قرار بود در دستور کار قرار بگیرد که در سال ۹۴ کمیسیون ماده پنج این مصوبه را در دو بند دنبال کرد، اما این موضوع به فراموشی سپرده شد و بلاتکلیفی زیادی در مناطق ۱۵، ۱۰، ۱۴ و ۲ شهرداری اصفهان به وجود آورد که خوشبختانه با تکیه بر توان نیروهای حوزه طرح تفصیلی و کارشناسان، طرح اراضی کشاورزی داخل محدوده تعیین تکلیف شد و بخشی در کمیسیون ماده پنج برای بررسی بیشتر در دستور کار قرار گرفت.

حسینی نیا ادامه داد: محور ۴۵ متری حوزه غرب که از سال ۸۹ بلاتکلیف مانده بود روز یکشنبه هفته گذشته در کمیسیون ماده پنج مطرح و مصوبات عرض ۴۵متر دریافت شد.

وی با بیان اینکه اخذ مصوبه ناژوان در راستای حفظ اکوسیستم طبیعی غرب شهر اصفهان پس از ۲۰ سال در کارگروه امور زیربنایی پیگیری شد، تصریح کرد: مصوبات محور تشریفات شهر اصفهان از جاده فرودگاه نیز دریافت شده تا یک ورودی به طول ۱۳ کیلومتر در شأن جهان‌شهر اصفهان بسازیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: طرح اراضی کلنگان از دیگر مصوباتی بود که سال ها بلاتکلیف باقی مانده بود و خوشبختانه امروز مصوبه اراضی اخذ و به تأیید شورای عالی رسیده است.

حسینی نیا با اشاره به اقدامات انجام شده در اداره مطالعات و برنامه ریزی شهرداری اصفهان اظهار کرد: در این اداره تدوین شیوه نامه محرک پروژه های توسعه در دستور کار قرار گرفت و این موضوع با همکاری اساتید دانشگاه در قالب مصوبه به شورای شهر تقدیم شده است.

وی با بیان اینکه برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان قرار گرفته و در این راستا تفاهم نامه ای بین استانداری، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان امضا شده است، ادامه داد: ۱۴ گام مهم در برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین رصد می شود و هشت کانون در دستور کار این برنامه قرار می گیرد که به موضوعات شهرسازی، حمل و نقل، مدیریت بحران و دیگر پارامترها می پردازد.

حسینی نیا گفت: عده ای این سوال را مطرح می‌کنند که چرا باید برنامه جامع داشته باشیم، پاسخ این سوال این است که برنامه های شهرداری اصفهان متأثر از طرح‌ها و برنامه‌های فرادستی مصوب است، در حال حاضر مصوبه طرح جامع شهر اصفهان مربوط به سال ۱۳۶۷ است و دغدغه های امروز شهر از جمله تاب آوری شهرها، فرونشست زمین، مسئله شهر زیست پذیر و مدیریت تشکیلات اراضی زمین در شهرها در آن لحاظ نشده و بیشتر نگاه کالبدی داشته است و اگر مروری بر سیر برنامه‌ریزی شهری داشته باشیم بعد از جنگ جهانی دوم تهیه نقشه‌های کالبدی مطرح بوده و در تکامل آن‌ها باید برنامه جامع عقلانی، سیستمی و مشارکتی تدوین شود؛ امروز نیاز کلان شهرها باید با نگاه مشارکتی مبتنی بر همه جانبه‌نگری داشته باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان  گفت: در ادامه فعالیت های اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری، ایجاد دفاتر تسهیل‌گری در بافت فرسوده و نهادهای خدمت‌رسان و نهادسازی در بافت‌ها و بازگشایی گلوگاه‌ها، اصلاح هندسی معابر و تأمین خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی و درمانی برای بافت‌ها ناکارآمد شهری را باید عنوان کرد.

حسینی نیا با اشاره به برگزاری بیست و نهمین نشست در ارتباط با موضوع لرزه‌خیزی یک سال اخیر ایران با تأکید بر وضعیت استان اصفهان گفت: در این نشست موضوعاتی همچون تعیین مکان‌های پرخطر برای ممانعت از ساخت و ساز ارائه مکان‌های مناسب کاربری‌های امداد رسانی و خدمات فوریتی و ساختمان های امنیتی برای برنامه‌ریزی‌های آینده، ارائه ضوابط و مقررات ویژه ساخت و ساز به منظور کاهش خطر پذیری با هدف مدیریت ریسک لرزه‌ای شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

وی به فعالیت‌های حوزه پژوهش اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری چندین نشست در خصوص زیباسازی شهری در بافت های تاریخی، برگزاری مراسم اعلان عمومی برنامه جامع و راه اندازی وب سایت برنامه جامع شهر اصفهان از جمله این برنامه‌ها به شمار می رود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه در مدیریت معماری و طراحی شهری اصلاح فرایند شروع برنامه ریزی شهری و مسئله مشکلات ورودی اندوان در منطقه ۱۵ و اصلاح هندسی آن انجام شده است، گفت: از دیگر اقدامات این مدیریت می توان به موضوع پیاده راه سازی میدان امام حسین (ع) در برنامه سال ۹۸ و بررسی پروژه گردشگری گورت اشاره کرد که برای اخذ مصوبه به کمیسیون ماده ۵ ارسال شده است.

حسینی نیا تصریح کرد: در کمیته سیما و منظر شهری تصویب ۷۵ طرح نما مبتنی بر طرح های بالادستی انجام شده است.

وی تشکیل گروه شهر دوستدار کودک در جشنواره فیلم کودک و نوجوان، برگزاری ویژه برنامه های هفته کودک و جلسه با یونیسف و وزارت کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برشمرد و اعلام کرد: در دی ماه سال جاری سمینار آموزش ملی شهر دوستدار کودک برای کلان شهرها با حضور اساتید شبکه شهرهای فعال دوستدار کودک به صورت دو زبانه در اصفهان برگزار می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر دبیرخانه شهرهای اسلامی در معاونت شهرسازی و معماری رصد می شود، تأکید کرد: از محورهای مهم این دبیرخانه تدوین ضوابط مولفه‌های شهر اسلامی و نگاه کالبدی به این موضوع است که مصوبات آن را از کمیسیون ماده پنج دریافت خواهیم کرد.

حسینی‌نیا در خصوص فعالیت‌های کمیسیون ماده صد شهرداری اصفهان گفت: رویکرد ما در حال حاضر با توجه به سیستم یکپارچه شهرسازی و درآمد این است که مراجعه‌های فیزیکی شهروندان برای پرونده‌ها حذف و امور از طریق سیستم مجازی انجام و نتایج پرونده‌ها به صورت پیامک به اطلاع صاحبان پرونده برسد.

وی ادامه داد: با سیستمی شدن روند بررسی پرونده ها در کمیسوین ماده صد، رانت‌هایی که مورد انتقاد سیستم نظارت بود حذف شده و شهروندان می‌توانند گردش کار پرونده خود را از طریق سیستم یکپارچه شهرسازی دنبال کنند و نتیجه آراء صادره را از طریق پیامک مطلع شوند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان افزود: در راستای بازآفرینی شهری پایدار تهیه بسته تشویقی ویژه نوسازی بافت های فرسوده، تهیه طرح اراضی باتان و سودان، تهیه بانک اطلاعاتی از وضعیت موجود و اجرای اراضی با کاربری خدماتی در محدوده بافت های ناکارآمد، تدوین شیوه نامه تعریف پروژه‌های محرک توسعه و شناسایی زمین‌های دولتی، خصوصی و شهرداری در جهت اجرای مسکن امید از جمله این اقدامات بوده است.

حسینی‌نیا با بیان اینکه شناسایی ساختمان‌های آسیب‌پذیر شهر اصفهان و دریافت مصوبه طرح جامع ریزپهنه بندی و مدیریت ریسک لرزه‌ای شهر اصفهان با تأکید بر فرونشست در راستای تاب آوری شهری انجام شده است، گفت: این معاونت درصدد است در راستای برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان، برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و تحقق مفهوم حق به شهر چشم اندازی امیدبخش برای کلان شهر اصفهان ترسیم کرده و آینده‌ای روشن را برای پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی رقم بزند.

وی اظهار کرد: رُن یا جهت اصفهان باید شمالی- جنوبی شود، زیرا این جهت‌گیری‌ها در خصوص وزش باد، تابش خورشید و استفاده از انرژی‌های طبیعی تأثیرگذار است و از این رو مشاوران در مناطق یک و سه پیشنهاد بارگذاری ابنیه در این سمت و سو را دارند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در خصوص اراضی جی شیر تحت عنوان الحاق ۱۴۵ هکتاری گفت: طرحی با عنوان توسعه پایدار حریم شهر اصفهان از کارگروه امور زیربنایی دریافت شده که طرح الحاق شرق اصفهان تحت عنوان سه پهنه منطبق با طرح توسعه پایدار حریم شهر مطرح شد، البته هدف ما تولید و ساخت مسکن در این پهنه‌ها نبوده و هیچ گونه بارگذاری مسکونی نخواهیم داشت بلکه بارگذاری‌ها در زمینه گردشگری، ورزشی و نمایشگاهی خواهد بود.

حسینی نیا ادامه داد: در طرح توسعه حریم شهر اصفهان این پهنه ها لحاظ شده و در تهیه طرح تفصیلی تدقیق محدوده شهر اصفهان در دستور کار قرار گرفته است؛ پیشنهاد الحاق سه پهنه با تأکید بر حفظ وضع موجود برای ارائه خدمات بیشتر است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به فضای جلوخان روبروی هتل عباسی تصریح کرد: در این قسمت بخشی از فضای گمشده شهر را داریم که در گذشته مورد توجه قرار نگرفته است، البته در حال حاضر نیز به هیچ عنوان قصد تغییر کالبد آن را نداریم و تنها مطالعاتی برای مبلمان و زیباسازی آن در حال انجام است و ساماندهی آن منطبق با حضور پذیری شهروندان خواهد شد.

حسینی نیا با بیان اینکه در حوزه بازآفرینی بافت‌های فرسوده منطبق با برنامه توسعه شهری تمام پهنه‌ها و کاربری خدماتی مناطق ۱۵ گانه با تأکید بر بافت فرسوده شناسایی شده است، گفت: برآورد مالی برای تملک و احیاء این بافت‌ها ۹۷۲ میلیارد تومان بر اساس قیمت‌گذاری سال ۹۷ در دو بخش گلوگاه‌ها که معادل ۱۸۳ میلیارد اختصاص می‌یابد و مابقی به تحقق‌پذیری سرانه‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

وی در خصوص تخلفات ساخت و ساز در شهر اصفهان خاطرنشان کرد: گشت فنی شناسنامه ساختمان‌ها را با نوع ساخت آن ها تطبیق داده و چنان‌چه تخلفی صورت گرفته باشد، گزارش آن را اعلام می‌کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تخلفات ساخت و ساز را به صورت نسبی کاهش دهیم، البته در صدد هستیم با طراحی یک اپلیکیشن شرایطی فراهم کنیم تا شهروندان بتوانند در فرایندی آسان‌تر تخلفات ساخت و ساز را گزارش کنند.

حسینی نیا از رشد ۱۲ درصدی تعداد صدور پروانه های ساختمانی خبر داد و گفت: طی هشت ماه گذشته رشد ۱۲درصدی در روند صدور پروانه‌های ساختمانی از نظر تعداد و رشد ۱۱ درصدی در متراژ پروانه های صادر شده داشتیم که نشان می‌دهد تولید مسکن در شهر اصفهان روند خوبی داشته است؛ طی هشت ماه گذشته دو میلیون و ۱۵۶ هزار مترمربع متراژ پروانه های صادرشده در شهر اصفهان بوده است.

 

انتهای پیام/م

فعال شدن سامانه شهرسازی در شهرداری اصفهان

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری حقوق شهروندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۹۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش پروژه‌های شهری سبز بر بهبود سلامت شهروندان

پارک‌ها و فضاهای سبز مکان‌های حیاتی برای برقراری مجدد پیوند بین مردم و محیط هستند و ایجاد فضاهای سبز فراگیر در جامعه علاوه بر تاثیرات واضحی که بر سلامت جسمی شهروندان دارد، می‌تواند نقش بسزایی در بهبود رفاه اجتماعی و سلامت روانی افراد ایفا کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، میلیون‌ها پارک عمومی و فضای سبز در شهرهای سراسر جهان وجود دارد که فضایی برای استراحت، ورزش، معاشرت، تفریح، بازی و سفر در اختیار مردم قرار می‌دهند. این فضاها از پارک‌های اصلی بزرگ با تجهیزات و امکانات رفاهی زیاد تا پارک‌های مینیاتوری محله‌ای را شامل می‌شود که همه دارایی‌های عمومی ضروری در محیط‌های شهری هستند، مکان‌هایی که می‌توانند از پیوند جامعه، ارتقا سلامت جسمی و روانی و تنوع زیستی حمایت کنند و میزان احساس تنهایی و انزوا در بین افراد جامعه را کاهش دهند.

اهمیت توسعه برابر فضاهای سبز در شهر

سازمان ملل ایجاد و گسترش پارک‌ها و فضاهای سبز را در اهداف توسعه پایدار خود گنجانده است و از مسئولان می‌خواهد که تا سال ۲۰۳۰، دسترسی همگانی به فضاهای سبز و عمومی ایمن، فراگیر و قابل دسترس، به‌ویژه برای زنان و کودکان، افراد مسن و افراد دارای معلولیت را فراهم کنند. یک بررسی در سال ۲۰۱۶ توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شد که مزایای فضاهای سبز شهری را در بهبود سلامت روان، کاهش عوارض قلبی‌عروقی و مرگ‌ومیر، چاقی و خطر ابتلاء به دیابت نوع دو و بهبود شرایط بارداری نشان می‌داد. آرامش روانی و کاهش استرس، افزایش فعالیت بدنی، کاهش قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا، صدا و گرمای بیش از حد از مهمترین مواردی است که به دنبال گسترش فضاهای سبز فراگیر حاصل می‌شود. تحقیقات نشان داده است که پارک‌ها اثرات جزیره گرمایی شهری را تا یک کیلومتری از مرز پارک کاهش می‌دهند. با این حال، هنوز، برای برخی از مردم، دسترسی به پارک‌ها آسان نیست، مثلاً ممکن است پس از تاریک شدن هوا برای زنان ناامن باشند، از نظر فیزیکی برای افراد ناتوان یا سالخورده غیرقابل دسترسی باشند یا به دلیل بروز رفتارهای ضداجتماعی ترسناک باشند.

در بسیاری از شهرها میزان گستردگی پارک‌ها و فضاهای سبز با توجه به سطح فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر منطقه متفاوت است، به عنوان مثال، ۲۰ درصد از مرفه‌ترین بخش‌های لندن پنج برابر پارک یا فضای سبز بیشتر در مقایسه با ۱۰ درصد محروم‌ترین بخش‌ها دارند. با توجه به نتایج سلامت و رفاه روانی که از فضاهای سبز گزارش می‌شود، دسترسی همه بخش‌های شهر به آنها یک مسئله برابری در حوزه سلامت است که بهتر است در برنامه‌های شهری لحاظ شود. با این وجود، انطباق برنامه‌های بازاندیشی پارک‌های شهری با تفاوت‌هایی که در شیوه استفاده طبقات اجتماعی و گروه‌های قومی از فضاهای عمومی وجود دارد، برای تصمیم‌گیری‌ها ضروری است تا بتوان تنوع فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر را حفظ کرد.

نقش فضاهای سبز در جلوگیری از خودکشی

بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۰۰ هزار خودکشی در سراسر جهان رخ داده است. در میان تلاش‌های بی‌شماری که در زمینه افزایش آگاهی و پیشگیری از خودکشی انجام شده است، معماری شهری نیز می‌تواند نقش مهمی را در این میان ایفا کند و با درک فیزیک ساختاری و تعامل انسانی، طرح‌هایی را ارائه دهد که رفاه کاربران را ارتقا دهد. توانایی معماری در تأثیرگذاری بر سلامت جسمی و روانی افرادی که در محیط‌های طراحی‌شده توسط معماران زندگی، کار و بازی می‌کنند غیر قابل انکار است.

در سال ۲۰۰۸، یک کارآزمایی بالینی تصادفی روی بیماران که جراحی شده بودند در کره انجام شد و اثرات درمانی گیاهان در اتاق‌های بیمارستان را ارزیابی کرد. ۹۰ بیمار طی یک دوره شش ماهه با شرایط یکسان مورد مطالعه قرار گرفتند که تنها تفاوت آنها وجود گیاه در اتاق بعضی از افراد بود. در پایان، گروهی که در اتاق‌هایی با گیاه بستری بودند سطوح پایین‌تری از اضطراب، فشار خون و ضربان قلب را تجربه کردند. همین نتیجه‌گیری برای سایر رویکردهای مرتبط با جنبه‌های طبیعی در فضاهای ساخته شده، مانند دسترسی به تهویه و نور خورشید معتبر است. درست است که معماری نمی‌تواند درمان جادویی برای افراد مبتلا به مشکلات روانی باشد و جایگزین پیشرفت‌های علم و پزشکی شود اما ارائه فضاهای راحت، دلپذیر و با طراحی خوب که در آن کاربران احساس شادی و امنیت کنند، راهی برای افزایش شادی روزمره است و این امر نه‌تنها در مورد ساختمان‌هایی که برای درمان بیماری‌های روانی در نظر گرفته شده است، بلکه در فضاهای عمومی نیز صدق می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی افراد خود را در مکان‌های اجتماعی و در تعامل با افراد جامعه می‌بینند، میزان حس تنهایی در آنها ۲۱ درصد کاهش می‌یابد و این درصد با حضور در طبیعت حتی نیز افزایش پیدا می‌کند.

ایده‌های نوآورانه در طراحی فضاهای سبز

کاوش در پارک‌ها و فضاهای سبز از طریق اصل ترکیبی «مردم، مکان، فناوری و داده‌ها» ایده‌های مناسبی برای برنامه‌های توسعه فضای سبز می‌دهد. از ایمنی و تنوع زیستی گرفته تا سلامت جسمی و روانی، پروژه‌های موفق و الهام‌بخش بسیاری در سرتاسر جهان در حال انجام است که راه‌های بی‌شماری را در اختیار مسئولان قرار می‌دهد تا پارک‌ها را در دسترس‌تر، فراگیرتر، مکان‌هایی پایدارتر و لذت‌بخش‌تر برای همه افراد جامعه بازطراحی کنند که در ادامه بعضی از آنها عنوان می‌شود.

ایجاد فضا برای بانوان

در بیشتر مناطق، طراحی پارک‌ها، وسایل بازی و فضاهای عمومی به صورت پیش‌فرض برای مردان انجام شده است؛ زمین‌های اسکیت، فوتبال و بازی‌های چند منظوره تقریباً به‌طور کامل توسط پسران استفاده می‌شود و این ایده که فضاها و امکانات عمومی را برای دختران نوجوان در دسترس‌تر کند بسیار مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است. این امر در بهبود سلامت و تندرستی دختران و میزان فعال بودن آنها در آینده تأثیر بسزایی دارد. اینکه دختران مطمئن باشند که فرصت‌هایی در اختیار دارند و صدای آنها نیز در تصمیم‌گیری‌های محلی شنیده می‌شود، نقش مهمی در ارتقای اعتمادبه‌نفس و عزت نفس آنها دارد.

با آگاهی از افزایش خشونت علیه زنان و دختران، ایمنی پارک‌ها و فضاهای سبز یک نگرانی واقعی است که به طور قابل‌توجهی بر فعالیت‌هایی زنان مانند پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری و زمان حضور آنها در پارک‌ها تأثیر می‌گذارد. تحقیقات دانشگاه لیدز نشان می‌دهد که در طول روز، زنان سه برابر بیشتر از مردان در پارک احساس ناامنی می‌کنند و بعد از تاریکی هوا، از هر پنج زن چهار نفر در شرایط آسیب‌پذیر قرار دارند. این مطالعه خواستار نورپردازی بهتر، پرچین‌های کوتاه‌تر و تعبیه مسیرهای فرار در فضاهای سبز شده است تا زنان احساس کنند که می‌توانند آزادانه و با اطمینان در پارک‌ها حضور داشته باشند.

طراحی فضاهای همزیستی

یک پروژه تنوع زیستی در سال ۲۰۲۲، مجموعه فضاهای همزیستی (SSC) را به عنوان یک ابتکار فرارشته‌ای برای محافظت و افزایش حیات وحش شهری پیشنهاد داد. این پروژه با همکاری سازمان ملل برای « حفاظت، بازیابی و ترویج استفاده پایدار از اکوسیستم‌های زمینی»، از فناوری چاپ سه‌بعدی منبع باز و مواد محلی، به‌ویژه خاک رس استفاده می‌کند تا زیستگاهی برای انواع مختلفی از گونه‌های زیستی از جمله حیوانات آبزی، پستانداران کوچک، حشرات و پرندگان طراحی کند. این پروژه امیدوار است با درگیر کردن منابع و جوامع محلی و همچنین فناوری، به پیوند پیچیده اکوسیستم‌ها ارزش فرهنگی بدهد و به تغییر ارزش‌های ضروری برای آینده‌ای پایدار کمک کند و در نهایت حضور شهروندان را در فضاهای شهری افزایش دهد.

پارک‌های بدون مرز

پارک‌های بدون مرز یک رویکرد طراحی برای «یکپارچه‌سازی» فضاهای سبز با محله‌هایی است که در آن خدمات ارائه می‌شود. با اجرای این طرح می‌توان پارک‌ها را برای عموم افراد در دسترس‌تر کرد و آنها را به فضایی خوش‌آمدتر برای همه تبدیل نمود. همچنین با حذف مرز از طراحی پارک‌ها، زیبایی آنها به کل منطقه گسترش می‌یابد و باعث بهبود شرایط محله‌های شهری می‌شود. علاوه بر این، با تغییر کاربری مکان‌های کم‌استفاده شهر و تبدیل آنها به پارک، می‌توان فضاهای عمومی پر جنب‌وجوش را با کمترین هزینه در شهر گسترش داد. نیویورک پروژه ۵۰ میلیون دلاری پارک بدون مرز خود را در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی کرد و با کمک شهروندان، هشت پارکی که بیشترین بهره را از این رویکرد جدید می‌برند انتخاب کرد و اقداماتی شامل تعمیر و بازسازی مکان‌های بدون استفاده و کاشت درختان را با مشارکت شهروندان انجام داد. در حال حاضر این پروژه به یک مؤسسه خیریه برابری زیست محیطی تبدیل شده است که از باغ‌های اجتماعی و سایر فضاهای سبز محافظت می‌کند.

در ادامه به نمونه‌هایی از پارک‌های فراگیر و پروژه‌هایی اشاره می‌شود که بر سلامت روان افراد جامعه تأثیر داشته‌اند.

چشمه تاینان در تایوان

شبکه آب تاینان از قرن هفدهم به عنوان پایه‌ای برای صنعت دریایی و ماهیگیری این شهر عمل می‌کرد، اما در دهه ۱۹۸۰ تغییر کاربری داد. در سال ۱۹۸۳ یک مرکز خرید در بالای بندر قدیمی مجاور کانال تاینان ساخته شد که امروزه به سبب جایگزین شدن خریدهای حضوری با خریدهای آنلاین، رونق تجاری خود را از دست داده اما به فضایی برای سرزندگی مرکز شهر تبدیل شده است که نمونه‌ای نوآورانه از اقتصاد دایره‌ای ارائه می‌دهد. سطح پارکینگ زیرزمینی مرکز خرید به یک میدان عمومی شناور در آب تبدیل شده است که توسط یک پاساژ سایه‌دار احاطه می‌شود. این استخر برای تمام فصول مناسب است به این صورت که سطح آب در فصول بارانی و خشک بالا و پایین می‌رود. همچنین این فضا میزبان زمین‌های بازی، فضاهای اجتماعی و صحنه‌ای برای اجرای نمایش است. بخش کلیدی استراتژی تغییر کاربری چشمه تاینان، آوردن فضای سبز به شهر است و در نتیجه اجرای این طرح، هم میدان عمومی و هم خیابان‌های اطراف شاهد ایجاد مناطق وسیعی از گونه‌های گیاهی متنوع هستند. تراکم این بسترهای گیاهی در پاسخ به نمای مغازه‌ها است که فضای بیشتری را برای برقراری ارتباط با افراد جامعه فراهم می‌کند.

کتابخانه احساسات در انگلیس

پس از ماه‌ها استرس طولانی مدت در دوران همه‌گیری کرونا، لندن در سال ۲۰۲۱ کتابخانه‌ای برای ایجاد ارتباط و احساس شادی بین مردم تأسیس کرد. این کتابخانه به افراد کمک می‌کند احساسات منفی و گاهی آشفته خود را بررسی کنند و در یک فضای خلاقانه با دیگران ارتباط برقرار کنند. از هر چهار نفر، یک نفر در طول زندگی خود با چالش‌های سلامت روان مواجه می‌شود و این موضوع به طور قابل‌توجهی تحت تأثیر همه‌گیری جهانی نیز قرار گرفته است. چالش‌های مربوط به سلامت روان می‌تواند منجر به احساس انزوا در میان افراد شود. طراحان بسیاری در پروژه کتابخانه احساسات شرکت کردند و توانستند به کمک یکدیگر تجربه‌ای متفاوت و همه‌جانبه را برای عموم ایجاد کنند تا به درون آن قدم بگذارند و با برقراری ارتباط با افراد دیگر، تجربیات مشترک احساسی خود را به اشتراک بگذارند. بازدیدکنندگان این کتابخانه، از جمله کودکان، این فرصت را خواهند داشت تا احساسات خود را ابراز کنند، نگرانی‌های خود را تخلیه کنند و افکار درونی خود را به اشتراک بگذارند.

پارک تودوس ال در کلمبیا

در سال ۲۰۱۱، بیش از ۶۰ درصد از محله‌های کلمبیا فاقد فضاهای عمومی و سبز با کیفیت بودند که تأثیر منفی آشکاری بر سلامت، ایمنی و پایداری محیط زیست داشت. بسیاری از این مناطق مستعد وقوع جرم و پیامدهای بهداشتی ضعیف بودند و به همین علت طرح ابتکاری Todos al Parque برای بازیابی پارک‌های عمومی و فضاهای سبز در سراسر شهر آغاز شد. با استفاده از یک فرآیند طراحی مشارکتی با ساکنان محلی، ۲۰۲ پارک بازسازی شد، ۴۸ پارک جدید ساخته شد، بیش از چهار هزار و ۳۰۰ درخت کاشته شد و با این کار ۹۳ درصد از خانوارها اکنون به فضای عمومی سبز در فاصله هشت دقیقه پیاده‌روی دسترسی دارند. ویژگی‌هایی مانند مبلمان، رمپ‌های دسترسی و مسیرهای بدون پله برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت نیز در این فضاها در نظر گرفته شد. موفقیت این طرح نشان داد که فضاهای سبز فراگیر برای ایجاد تاب‌آوری شهری ضروری است و علاوه بر مزایای آب‌وهوا و تنوع زیستی، اثرات مثبتی در تقویت اشتغال محلی، بهبود سلامت عمومی و نزدیک کردن جوامع به یکدیگر دارد.

کد خبر 739941

دیگر خبرها

  • تقریبا هیچ قطار تاخیری از مبداء مشهد در نوروز ۱۴۰۳ نداشتیم
  • ۷میلیون و ۶۰۰هزار نفر از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جابجا شدند
  • ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی جا به جا شدند
  • ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا شدند
  • نقش پروژه‌های شهری سبز بر بهبود سلامت شهروندان
  • امکانات لازم برای اسکان مسافران در کمپ گردشگری شرق فراهم می‌شود
  • تغییر جدید در خط ۴۰ اتوبوسرانی اصفهان
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی انجام می‌شود
  • انقلاب شهری با حرکت به سمت محله‌های هوشمند
  • صدای پای هوش مصنوعی در دادگاه‌ها/ سایه جعل نرم‌افزاری بر پرونده‌های حقوقی