Web Analytics Made Easy - Statcounter

شواهد نشان می‌دهد که ادبیات تند اردوغان و مواجهه خشونت‌آمیز او با سران احزاب و گروه‌های مخالف٬ موجب تشدید دوقطبی در ترکیه می‌شود. ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ٬ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه در طول سه دهه فعالیت سیاسی و زندگی حرفه‌ای خود در احزاب تحت امر نجم الدین اربکان و همچنین حزب عدالت و توسعه که آن را با عبدالله گل و دیگر رفقایش تاسیس کرده است٬ همواره از یک برگ برنده مهم برای جذب مخاطبین استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین برگ برنده و شاید برجسته‌ترین عامل جذابیت اردوغان در بین بسیاری از اقشار جامعه ترکیه٬ فصاحت، بلاغت و سخنرانی‌های آتشین٬ هیجانی و شورانگیز است.

اردوغان در سخنرانی‌های خود٬ همواره از ضرب المثل‌ها٬ اشعار٬ آیات٬ نکات دینی و تاریخی٬ روایت‌های محلی و ترانه‌ها و همچنین مطالب آموزنده استفاده می‌کند و با تُن صدا و شگردهای خاص و توانمندی در سخنرانی‌های عمومی٬ توان آن را دارد که دل هواداران خود را به دست بیاورد.

او همچنین حافظه بسیاری قوی دارد و آمار و ارقام ریز و جزئی مرتبط با نیازها٬ خدمات و پروژه‌ها را به طور دقیق به یاد آورده و تکرار می‌کند.

علاه بر این٬ صحنه‌گردانی هم می‌کند و کاری می‌کند که حوصله مخاطبینش سر نرود، اما در عین حال  در 15 سال اخیر رفته‌رفته در سخنرانی‌های اردوغان٬ تغییراتی جدی مشاهده شده است.

تغییراتی که بخشی از آن را می‌توان به پای افزایش قدرت او به حساب آورد. همزمان با افزایش اقتدار و اختیارات اردوغان در حزب و ساختار حکومت٬ میزان خشونت در کلام او نیز بیشتر شده و به کار بردن الفاظ و عبارات تحقیر‌آمیز و تند در حق مخالفین در سخنرانی‌های او٬ بیشتر و بیشتر شده است.

اصل رقابت و تلاش برای کسب و حفظ قدرت در میان احزاب سیاسی ترکیه از دیرباز با تنش‌ها و مشکلاتی همراه بوده است، اما به جرات می‌توان گفت که هیچ کدام از نخست وزیر‌ها و روسای جمهور پیشین ترکیه به اندازه اردوغان در مواجهه با مخالفین٬ از ادبیات و برخورد تند استفاده نکرده‌اند.

افرادی همچون عبدالله گل٬ احمد نجدت سزر٬ احمد داوود اوغلو٬ بن علی یلدرم٬ بلنت اجویت٬ سلیمان دمیرل٬ مسعود ییلماز٬ تورگوت اوزال٬ نجم‌الدین اربکان٬ تانسو چیللر و دیگران٬ هیچگاه در مورد مخالفین خود٬ مانند اردوغان صحبت نمی‌کردند. او در حمله به مخالفین به نحوی عمل می‌کند که آنها را به طور مداوم در معرض آتشبار کنایات و اتهامات خود قرار می‌دهد.

اردوغان در حملات خود علیه سران احزاب مخالف از برخی تاکتیک‌های ویژه و شگردهای برنامه‌ریزی شده هم استفاده می‌کند. به عنوان مثال رفتاری از یک رهبر جریان مخالف را برجسته کرده و در چندین سخنرانی آن قدر بر روی آن زوم کرده و آن رفتار را برجسته می‌کند که خود این اتهام در رسانه‌ها و افکار عمومی ترکیه بازتاب وسیعی پیدا کرده و موجب تضعیف و فرو رفتن رقیب در لاک دفاعی شود.

به عنوان مثال کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق اخیراً در سفر به آلمان با چندین سیاستمدار و نماینده مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد. یکی از این نمایندگان که در عکس کنار او ایستاده٬ فردی است که ظاهراً و در برخی مقاطع از حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (PYD) حمایت کرده است.

اردوغان دست‌کم در 6 سخنرانی٬ این موضوع را به عنوان حمایت آشکار از تروریسم برجسته کرده و خواهان آن شده که رهبر حزب جمهوری خلق به افکار عمومی ترکیه پاسخ دهد.

الفاظ و عبارات زشت و تحقیرآمیز

اردوغان در سالیان اخیر در جنگ و رقابت با احزاب مخالف و همچنین گروه‌های ضد امنیتی٬ همواره به شکل یک تنه در برابر سران و چهره‌های برجسته جنگیده است.

اگر چه در این مسیر ماشین تبلیغاتی عظیم وابسته به حزب عدالت و توسعه شامل چندین شبکه تلویزیونی٬ خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های بزرگ نیز از اردوغان تبعیت کرده و از مروجین ادبیات تند بوده و هستند٬ اما سهم خود اردوغان از همه آنها بیشتر است.

چرا که اردوغان هر هفته دست کم سه سخنرانی عمومی دارد و تمام شبکه‌های خبری تلویزیونی ترکیه ملزم هستند اخبار سخنرانی‌های او را به طور کامل و زنده پوشش دهند. اردوغان برای به گوشه رینگ راندن مخالفین٬ از ادبیات تند بهره می‌برد.

او نه تنها در برابر سران کشورهای غربی و اروپایی٬ بلکه در مقابل سران احزاب و جریانات مخالف داخلی نیز الفاظ تندی به کار می‌برد. الفاظی همچون: خائن٬ پست٬ بیشرف٬ حرامی٬ دورو٬ بی‌عرضه٬ آشغال و چندین عبارت مشابه دیگر.

در تازه‌ترین سخنرانی اردوغان می‌توان به دو نمونه از عبارات تند او اشاره کرد. او در سخنرانی در جمع مردم استانبول٬ در مورد خدمات شهرداری استانبول در دوران اقتدار حزب عدالت و توسعه گفت: «برادران و خواهران من! حتما به خاطر دارید در استانبول کوه‌هایی از زباله وجود داشت؟ اما وقتی که ما شهرداری را در دست گرفتیم٬ زباله ها را از بین بردیم. زباله مال دوران حزب جمهوری خلق بود. اصلا بگذارید به شما بگویم٬ حزب جمهوری خلق یعنی زباله٬ حزب جمهوری خلق یعنی فساد.»

اردوغان همچنین در مورد سخنان یک گوینده تلویزیونی مشهور ترکیه٬ واکنش متفاوتی نشان داد. ماجرا این بود که فاتح پرتقال٬ گوینده مشهور شبکه تلویزیونی فاکس٬ در برنامه صبحگاهی خود از مردم ترکیه خواست تا آنها نیز مانند مردم فرانسه از حقوق خود دفاع کنند.

اردوغان در سخنرانی خود در پاسخ به این گوینده گفت: «بعضی‌ها که نمی‌دانم پرتقال هستند یا نارنگی یا نارنج٬ مردم را به خیابان فرا می‌خوانند. حد خودت را بدان. حد خودت را بدان اگر نه این مردم جوابت را خواهند داد.»

اردوغان همچنین بارها در مورد صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها و کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق گفته است: «مشخص نیست افسار آنها دست چه کسی است.»

حکم دادگاه حقوق بشر اروپا برای آزادی دمیرتاشتداوم چانه‌زنی اردوغان و باغچلیاردوغان به دنبال معرفی شهرداران تازه نفساردوغان: مقامات سعودی مردم را احمق فرض کردند/ درباره ادلب با روسیه مسئله‌ جدی نداریم

 تاثیر برخوردهای اردوغان بر جامعه و احزاب

ادبیات و رفتارهای اردوغان در مقابل سران احزاب و گروه‌های مخالف و به کار بردن الفاظ تحقیرآمیز در حق مخالفین سیاسی به خودی خود کار زشت و ناپسندی است٬ اما موضوعی نیست که فقط به شخص او مرتبط باشد.

این مساله فقط یک رفتار فردی محسوب نمی‌شود. چرا که این رفتارها و ترویج این نوع از ادبیات دو پیامد مهم دارد: نخست این که رئیس جمهور ترکیه در مقام بالاترین مقام اجرایی سیاسی و اجرایی کشور و از لحاظ معنوی نیز به عنوان پدر همه جریانات و احزاب عمل می‌کند، اما اردوغان با این ادبیات٬ خود موجب آزردگی خاطر احزاب مخالف و هواداران آنها شده و این رفتار موجب تشدید دوقطبی در سطح جامعه ترکیه می‌شود.

دومین تأثیر منفی ادبیات تند اردوغان و به کاربردن کنایات و الفاظ و عبارات زشت در مورد مخالفین٬ این است که این نوع از ادبیات در میان دیگر کادرها و مسئولین حزب عدالت و توسعه نیز ترویج پیدا کرده و موجب آن می‌شود که در نظام سیاسی و اجرایی ترکیه گونه‌ای از ادبیات دفع کننده و تند در برابر مخالفین به وجود بیاید.

کما این که تکرار و بازآفرینی این ادبیات و عبارات٬ در رسانه‌‌های وابسته به آکپارتی نیز باب شده و کم نیستند شمار تحلیل‌گران و ستون‌نویس‌هایی که تلاش می‌کنند آنها نیز در نوشته‌های خود٬ در برخورد با مخالفین اردوغان و آک پارتی٬ از همان الفاظ و رویه‌ استفاده کنند.  

ناگفته پیداست که رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه آراء بیش از 50 درصد از جمعیت 81 میلیون نفری را در دست دارد و اگر ادبیات او از سوی نوجوانان و جوانان هوادارش به عنوان یک الگو پذیرفته شود٬ چنین چیزی در سالیان متمادی در رفتار سیاسی احزاب و کادرهای سیاسی ترکیه به شکل جدی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

R7650/P1396/S8,1414/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۹۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات شهرداری استانبول / رقابت میان نامزدهای حزب حاکم و مخالف / رای تعیین کننده کردها

 خبرگزاری رویترز نوشت: کردهای ترکیه ممکن است نقش موثری در انتخابات شهردار استانبول داشته باشند.

به گزارش عصرایران، روز یکشنبه آینده ترکیه شاهد برگزاری انتخابات شهرداری هاست. مردم در این انتخابات، شهرداران شهرها ، مناطق و محله ها را انتخاب می کنند.

بالاترین رقابت بر سر انتخاب شهردار بعدی استانبول است. انتخاب شهردار استانبول به عنوان بزرگترین و سیاسی ترین شهر کشور، از اهمیت بیشتر و سرنوشت سازی در مسیر سیاسی این کشور برخوردار است.

رقابت اصلی در استانبول میان دو کاندیدای حزب حاکم ترکیه (حزب "عدالت و توسعه" به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری) و حزب مخالف (جمهوری خواه خلق CHP) است. 

شهردار فعلی استانبول خود از حزب "جمهوری خواه خلق" است که در انتخابات گذشته توانست با شکست کاندیدای حزب حاکم (حرب اردوغان) به 25 سال حکمرانی این حزب بر استانبول پایان دهد.

تبلیغات انتخابات شهرداری استانبول 2024 - پوستر بزرگ اکرم امام اوغلو شهردار فعلی استانبول و کاندیدای حزب جمهوری خلق (رقیب اصلی حزب حاکم) - ( YASIN AKGUL/AFP via Getty Images)

رویترز نوشته است کردها در استانبول میان رای دادن به حزب مورد علاقه خود یعنی حزب "برابری و دموکراسی ملت ها" HEDEP و حزب اصلی مخالفان (حزب جمهوری خواه خلق) در تردید هستند.

رویترز افزود: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از کردهای ترکیه در انتخابات آینده شهردار استانبول، وفاداری به حزب خود را کنار گذاشته و از رقیب اصلی حزب حاکم به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور حمایت خواهند کرد. 
حزب اردوغان امیدوار است مدیریت این شهر را از حزب رقیب پس بگیرد شهری که او زمانی مدیریت آن را در دست داشت.

در انتخابات قبلی شهرداری استانبول (سال 2019)، حامیان حزب " برابری و دموکراسی ملت ها" ( حزب حامی کردها) نقش اساسی در پیروزی کاندیدای مخالف اردوغان یعنی "اکرم امام اوغلو" داشتند.
 این انتخاب در پایان دادن به 25 سال حکومت حزب او "عدالت و توسعه" بر استانبول نقش اساسی داشت. همچنین در پنج سال گذشته به اپوزیسیون جایگاهی حیاتی در قدرت بخشیده است.

اما شکست کوبنده مخالفان در برابر اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری که در ماه مه گذشته برگزار شد، چشم انداز سیاسی را تغییر داد و رای دهندگان حامی حزب "برابری و دموکراسی ملت ها" را بر سر بهترین راه برای پیشبرد موضوع حقوق اقلیت های کرد دچار اختلاف کرد.

تبلیغات انتخابات شهرداری استانبول - تبلیغات حزب حاکم (حزب عدالت و توسعه AK)- خبرگزاری فرانسه

در استانبول، نظرسنجی ها نشان داد "امام اوغلو" از حزب "جمهوری خواه خلق" و رقیب او از حزب "عدالت و توسعه" به هم نزدیک هستند و رای نامزد حزب "برابری و دموکراسی ملت ها" کاهش یافته است. این موضوع حامیان حزب کردی را با دو راهی مواجه کرد: با قلب خود رای دهند یا با عقل؟

"یوکسل گنچ" از مرکز تحقیقاتی "سامر" گفت  40 درصد از حامیان حزب "برابری و دموکراسی ملت ها" اعلام کرده اند به اکرم امام اوغلو (کاندیدای حزب مخالف) رای خواهند داد. آنها مردد هستند. او افزود: "آنها به رأی دادن به نامزد حزب خود "برابری و دموکراسی ملت ها" فکر می کنند اما نمی خواهند حزب "عدالت و توسعه" (حزب حاکم به رهبری اردوغان) پیروز شود".

رویترز افزود: دولت اردوغان از زمان فروپاشی روند صلح میان دولت مرکزی و حزب کارگران کردستان ( پ ک ک ) در سال 2015 برای پایان دادن به شورش چندین دهه توسط حزب غیرقانونی کارگران کردستان ( پ ک ک )، سرکوب احزاب کرد را آغاز کرد.

حزب "برابری و دموکراسی ملت ها" که سومین حزب بزرگ پارلمان ترکیه با 10 درصد کرسی هاست، جانشین حزب " دموکراتیک ملت ها" شد که به دلیل ادعای ارتباط با حزب "پ ک ک" با احتمال بسته شدن در دادگاه مواجه است. حزب این ادعا را رد می کند.

شهر استانبول پس از انتخابات قبلی شاهد هزاران بازداشت و برکناری شهرداران خود بود. این موضوع تمایل رای دهندگان به شکست حزب عدالت و توسعه را در سراسر کشور و در عین حال حفظ سلطه حزب برابری و دموکراسی خلق در جنوب شرق کشور افزایش داد. منطقه ای که اکثریت اهالی آن را کردها تشکیل می دهند. دیاربکر بزرگترین شهر کردنشین جنوب ترکیه است.

"مهمت (محمد) فاتح سوچو" یک بازنشسته در شهر دیاربکر (شهر کردنشین جنوب ترکیه) در مراسم جشن نوروز گفت: "من فکر می کنم در محیطی مانند دیاربکر، باید به حزب برابری و دموکراسی خلق ها رأی داد اما در استانبول، به اکرم امام اوغلو رأی خواهم داد".

"روژ گیراسون" مدیر مرکز تحقیقات "راویست" گفت که حزب برابری و دموکراسی  ملت ها  HDP و حزب اصلی اپوزیسیون "جمهوری خواه خلق" (CHP) در مورد برخی مناطق در استانبول به توافق رسیده اند که حمایت رای دهندگان حزب "برابری و دموکراسی  ملت ها " از امام اوغلو را آسان تر می کند. حدود نیمی از آنها مایل به انجام این کار هستند.

اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که بین سال‌های 1994 تا 1998 شهردار استانبول بود، از این توافق انتقاد و آن را یک "معامله کثیف" توصیف کرد که به دنبال شعله‌ور کردن تنش بین دو طرف است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: شرکت دبیرکل ناتو فردا در مراسم تحلیف اردوغان 10 عکس برگزیده از رقابت های انتخاباتی ترکیه اردوغان: این آخرین انتخابات من است

دیگر خبرها

  • اردوغان با بایدن دیدار می‌کند
  • تلاش دوباره مخالفان ترکیه برای شکست اردوغان
  • ترکیه، رقابت انتخاباتی دشوار در استانبول و آنکارا
  • تناقض آشکار ترکیه در ادامه تجارت با رژیم اسراییل
  • حمله اردوغان به ساکتان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی
  • اردوغان: به فرزند بی قانون غرب باید فشار بیاوریم | قطعنامه اجرایی خواهد شد
  • اردوغان: باید به فرزند بی‌قانون غرب فشار بیشتری وارد کنیم
  • انتخابات شهرداری استانبول / رقابت میان نامزدهای حزب حاکم و مخالف / رای تعیین کننده کردها
  • انتخابات شهرداری استانبول / رای کردها، تعیین کننده رقابت اصلی
  • ترکیه در آستانۀ انتخابات محلی و شهرداری‌ها