Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: تعداد 680 راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم، مشاهده و سرشماری شد.

حسین آبسالان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد کل و بز در مقایسه با پارسال (96) 21 درصد افزایش نشان می دهد.
وی اظهار داشت: این سرشماری از روز شنبه /24 آذر/ به مدت 2 روز و با حضور 25 نفر از کارشناسان، محیط بانان و دوستداران طبیعت زنجان در این منطقه انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آبسالان با بیان اینکه کل و بز از گونه های شاخص جانوری منطقه شکارممنوع خرمنه سر است، اظهار داشت: امسال جمیعت کل و بز در منطقه خرمنه سر نسبت به پارسال افزایش خوبی داشته که این ناشی از شرایط مناسب حاکم بر منطقه است.
وی با یادآوری اینکه سال 95 تعداد 266 راس و پارسال (96) نیز 556 راس کل و بز در این منطقه بکر و زیبا، مورد سرشماری قرار گرفت، افزود: سال 95 شرایط نامساعد آب و هوایی موجب شد تا سرشماری کامل انجام نشد و نیمه تمام ماند اما پارسال با توجه به شرایط مساعد جوی با دقت و حساسیت بیشتری انجام شد.
آبسالان ادامه داد: تابستان 94 با شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک موسوم به ppr در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم 126 راس کل و بز تلف شدند اما پس از مهار و کنترل این بیماری، با تلاش شبانه روزی محیط بانان و پایش مدام منطقه، میزان جمعیت کل و بز، روند افزایشی به خود گرفته است.
به گزارش ایرنا، سال 94 جمعیت کل و بز منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که وسعت آن 78 هزار هکتار است، قریب540 راس بود که بر اثر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، 126 راس از این گونه جانوری با ارزش تلف شدند.
منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از آبان سال 81 جزو مناطق شکار ممنوع اعلام شد در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده و وسعت آن حدود 77هزار و 885 هکتار بوده و دامنه تغییرات ارتفاعی آن نیز از 300 تا دو هزارو 800 متر است.
حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم ها و همچنین دارای گونه های گیاهی نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالو تلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است.
زیستگاه اصلی کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم و قسمت هایی از منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان، قوچ و میش ارمنی در منطقه حفاظت شده انگوران است و آهوان نیز در بخش های دشتی منطقه حفاظت شده سرخ آباد و شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کنند.
6084/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محيط زيست كل و بز سرشماري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۹۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان از دستگیری متخلفان شکار و چرای غیر مجاز و زودتر از موعد در منطقه حفاظت شده هلن خبر داد.
بختیار طاهری گفت: با تلاش مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست در شهرستان‌های کیار و اردل؛ متخلفان شکار غیرمجاز در حین ارتکاب به جرم و در اقدامی دیگر متخلفان چرای غیر مجاز و زودتر از موعد دام در منطقه حفاظت شده هلن، شناسایی و دستگیر شدند.
وی افزود: از این متخلفان دو قبضه اسلحه شکاری غیر مجاز کشف و ضبط شد، همچنین سه فقره پرونده چرای غیر مجاز و زودتر از موعد دام هم برای متخلفان تشکیل شد.
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: این متخلفان بریا گذراندن مراحل قانونی پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.
وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا تخریب محیط‌زیست با سامانه تلفنی ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان کشف شد
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • حوزه انتخابیه زنجان و طارم
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان