Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که دوز هم گفتگوهای صلح قرار است در ماه ژانویه برگزار شود،یک آتش بس آرام می تواند منجر به ایجاد سریع ساختاری برای گفتگوها و تشکیل یک دولت موقت شود.

خبرگزاری شبستان،گروه بین الملل:توافق آتش بس در شهر بندری استراتژیک یمن تحت حمایت سازمان ملل وارد مرحله اجرایی شده است اماگزارش ها حاکی از درگیری های پراکنده در ساعت های اولیه آغاز آتش بس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الجزیره در گزارشی اعلام کرد که اگرچه پس از درگیری ها در چند ساعت اول آتش بس دیگر خبری از تبادل آتش تا این لحظه نبوده است اما بسیاری،این آتش بس را شکننده می دانند.

پس از یک هفته گفتگو در استکهلم سوئد،نمایندگان دولت مستعفی یمن و نیروهای انصارلله برای برقراری آتش بس و بیرون کشیدن نیروهای خود از «الحدیده» توافق کردند تا اجازه دهند نیروهای سازمان ملل در آنجا مستقر شده و کانال هایی برای انجام کمک های بشردوستانه ایجاد شود.

خبرنگار الجزیره گفت که درست چند دقیقه پس از آغاز آتش بس،شهروندان الحدیده از تبادل آتش و موشک در بخش شرقی شهر خبر دادند که نشان دهنده عدم اعتماد عمیق میان دو طرف و تنش کلی است که الحدیده درگیر آن است.

بر اساس گزارش سازمان ملل،هر دو طرف درگیری در طول 21 روز آینده از الحدیده خارج  می شوند و ناظران بین المللی در آنجا مستقر خواهند شد.

به این ترتیب در 21 روز آینده تکلیف الحدیده روشن می شود و مشخص خواهد شد که آیا این شهر به آرامش دائمی می رسد یا اینکه تن شهروندان آن همچنان از صدای بمب و موشک خواهد لرزید.

 

چه کسانی با هم می جنگند و چرا ؟

از سال 2014 میلادی،یمن شاهد درگیری های چند جانبه داخلی،منطقه ای و بین المللی بوده است.

شیعیان حوثی که حدود 10 قرن در یمن حکومت می کردند در سال 2014 و در پی قیام مردمی علیه رئیس جمهوری یمن که انتخابات و گفتگوها درباره قانون اساسی جدید را برای مدتی طولانی به تعویق انداخته بود،به نفع مردم یمن وارد میدان شدند. «عبد ربو منصور هادی» در این شرایط از کشور فرار کرد و به عربستان رفت.ریاض هم از این فرصت برای مقابله با شیعیان حوثی به بهانه حمایت از هادی استفاده کرده و به یمن من حمله کرد.

این جنگ تا امروز و با حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی از عربستان ادامه پیدا کرده است اما بعد از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی بسیاری از کشورهای غربی تصمیم گرفتند حمایت تسلیحاتی از ریاض را پایان دهند.

 

اکنون وضعیت در الحدیده چگونه است?

گزارش ها حاکی از آن است که ائتلاف سعودی تا همین چند ساعت قبل به حملات هوایی خود به الحدیده ادامه می داد.

شبکه تلویزیون المسیره در گزارشی اعلام کرد که حداقل چهار نفر از جمله یک کودک در حملات روز گذشته (دوشنبه 24 آذر) زخمی شده اند.

اما یکی از منابع آگاه در الحدیده اعلام کرد که این شهر از تازه ترین دور درگیری ها نجات پیدا کرده و حالا آرامش به شهر وارد شده است.

 

چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر در 21 روز آینده،شاهد یک الحدیده غیر نظامی باشیم،سازمان ملل کمک های خود را به مناطقی که راه های آن از ماه ژوئن بسته شده است،خواهد فرستاد.

در حالی که دوز هم گفتگوهای صلح قرار است در ماه ژانویه برگزار شود،یک آتش بس آرام می تواند منجر به ایجاد سریع ساختاری برای گفتگوها و تشکیل یک دولت موقت شود.

پایان پیام/7

منبع: شبستان

کلیدواژه: اصفهان مجلس شب یلدا شب چله آیین دولت پژوهش روزنامه ایران همایش الحدیده آتش بس یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۹۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع روحانیون در حمایت از طرح حجاب نیروی انتظامی با لباس جنگی (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست معاون وزیر کشور درباره طرح حجاب: با قوت به‌کار خود ادامه خواهد داد / یک مورد هم نداشتیم که نسبت به اجرای طرح مخالفتی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند سردار رادان : چشم مردم وقتی به بی حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود/ ما باید از مادران آینده صیانت کنیم

دیگر خبرها

  • جوی آرام در لرستان
  • جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال
  • شجاعی: از روی شکم سیری بازی کردیم!
  • تیم‌داری در طرشت به روش کدخدامنشی
  • تجمع روحانیون در حمایت از طرح حجاب نیروی انتظامی با لباس جنگی (عکس)
  • جوی آرام و پایدار در لرستان
  • پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت
  • پیش بینی افزایش دمای هوا در مازندران
  • داوری‌ها امسال به ضرر استقلال و ناخواسته به سود تیم رقیب بود / تراکتور حتی گل محمدی را هم بیاورد شکننده است
  • فلاحت‌زاده: داوری‌ها امسال به ضرر استقلال و ناخواسته به سود تیم رقیب بود / تراکتور حتی گل محمدی را هم بیاورد شکننده است