Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - طرح دولت آمریکا برای فروش فناوری هسته ای به عربستان در حال تبدیل شدن به میدان نبرد بعدی بین کاخ سفید و کنگره در زمینه سیاست واشنگتن در قبال ریاض در پی قتل جمال خاشقچی است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنااز وال استریت ژورنال، اعضای کنگره آمریکا از هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه تاکید می کنند که توافق برای فروش فناوری صلح آمیز هسته ای به عربستان براساس کنترل های شدید استوار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحث درباره آمال هسته ای ریاض هفته گذشته تشدید شد پس از آنکه'ریک پری' وزیر انرژی آمریکا درخواست کنگره برای تعلیق مذاکرات با عربستان به علت قتل خاشقچی را نادیده گرفت و برای بحث در باره نقش شرکت های آمریکایی در برنامه هسته ای عربستان به این کشور سفر کرد.
مقامات دولت ترامپ از مدتها پیش استدلال کرده اند در زمانی که صنعت برق هسته ای آمریکا در حال افول است، بازار عربستان برای این صنعت بسیار حائز اهمیت می باشد و نمی توان آن را نادیده گرفت. آنان همچنین می گویند که وارد شدن آمریکا به قرارداد هسته ای اهرمی برای متقاعد کردن سعودی ها جهت محدود کردن برنامه هسته ای برای مقاصد صلح آمیز می باشد.
اما ارزیابی سازمان'سیا' مبنی بر اینکه احتمالا محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقچی را داده است، موجب نگرانی هایی در کنگره شده است مبنی بر اینکه این مقام عالی عربستان بی رحم تر از آن است که بتوان به او اعتماد کرد و فناوری هسته ای در اختیار او قرار داد.
در این حال قانونگذاران آمریکا از هر دو حزب درخواست کرده اند که هرگونه توافقی با عربستان براساس کنترل های شدید در زمینه منع اشاعه هسته ای استوار باشد وبرخی از اعضای کنگره درصدد تصویب قانونی هستند که نقش بیشتری به کنگره می دهد و الزام می کند که توافق هسته ای با عربستان به تائید سنا و مجلس نمایندگان آمریکا برسد.
توافق هسته ای احتمالی دربحبوحه یک بحث جامع تر در خصوص سیاست آمریکا درقبال عربستان مطرح شده است که در همین چهارچوب، سنای آمریکا هفته گذشته رای به توقف حمایت آمریکا از عملیات نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن داد.
مقامات آمریکایی از جمله 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه بر اعمال استانداردهای لازم بر فروش فناوری هسته ای به عربستان تاکید کرده اند اما سعودی ها حق خود برای غنی سازی اورانیوم را منتفی ندانسته و خاطرنشان می کنند که منابع اورانیوم خود را در اختیار دارند.
اروپام**1078**1590

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا عربستان هسته اي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۹۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایتالیا خواستار «کاهش تنش مطلق» در خاورمیانه است

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا امروز جمعه پس از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شهر اصفهان واقع در مرکز ایران، خواستار "کاهش تنش مطلق" بین اسرائیل و ایران شد. 

تاجانی با بیان اینکه شهروندان ایتالیایی در ایران در امنیت هستند، گفت: از همه دعوت می‌کنیم محتاط باشند تا از تشدید تنش جلوگیری کنند. 

وی به رای نیوز گفت: «این منطقه‌ای است که در آن تنش شدید و وضعیت بسیار حساسی در دریای سرخ وجود دارد. باید از ترافیک بازرگانی محافظت کنیم و تضمین کنیم که ایتالیا می‌تواند محصولات خود را صادر کند.

«وزیر خارجه و معاون نخست وزیر ایتالیا که ریاست نشست وزرای خارجه کشور‌های گروه هفت در جزیره کاپری را برعهده دارد، با این اعتقاد که پاسخ اسرائیل به حمله ایران تمام شده است گفت: گروه «هفت» به دنبال کاهش تنش در منطقه است و در تلاش است تا از حمله اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه جلوگیری کند. 

پیش از این، وبسایت خبری آکسیوس گزارش داد که برخی مسئولان آمریکایی گفتند که دولت آمریکا به اسرائیل نسبت به تشدید تنش با ایران هشدار دادند. دولت آمریکا به اسرائیل هشدار داده است که تشدید تنش تل آویو با ایران به نفع منافع آمریکا و اسرائیل نیست.

چین نیز در واکنش به وقایع شب گذشته در ایران هرگونه تنش در خاورمیانه را محکوم و مخالفت خود را با آن اعلام کرد.

انگلیس نیز اعلام کرد پیام ما به همه در منطقه، از جمله اسرائیل، این است که کاهش تنش واقعا مهم است. 

رسانه‌های ایرانی از مشاهده اشیاء مشکوک در آسمان استان اصفهان در روز جمعه حدود ساعت ۰۳:۰۰ به وقت محلی (۰۲:۳۰ به وقت مسکو) خبر دادند. بر اساس گزارش تلویزیون دولتی ایران، سه پهپاد توسط سامانه‌های پدافند هوایی در آسمان اصفهان سرنگون شدند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، هیچ حمله موشکی به خاک ایران انجام نشد. شبکه پرس تی وی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که شهر‌های ایران و نیروگاه‌های اتمی مورد هیچ حمله‌ای قرار نگرفته اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • وزرای خارجه گروه ۷ خواستار همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند
  • ایتالیا خواستار «کاهش تنش مطلق» در خاورمیانه است
  • فون درلاین خواستار خویشتنداری در خاورمیانه شد
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • اعتبار دانشگاه صنعتی شاهرود ۲۷ درصد بیشتر شد
  • نماینده کنگره خواستار آتش‌بس فوری و دائمی در غزه
  • بایدن: اسرائیل و اوکراین برای دفاع از خودشان به ما وابسته‌اند
  • تشریح مصوبات کمیته علمی و پژوهشی کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد