Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@02:32:40 GMT

چالش های بودجه نویسی در زمان تحریم

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۰۹۷۴۲

چالش های بودجه نویسی در زمان تحریم

تهران-ایرنا- همزمان با بازگشت لایحه بودجه سال آینده به سازمان برنامه و بودجه برای برخی اصلاحات، رسانه های داخلی چالش های بودجه را در زمان تحریم و با محدود شدن منابع درآمدی دولت مورد ارزیابی قرار داده اند.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری برای بازنگری در بودجه سال آینده، در هفتمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری گفت: مقام معظم رهبری نکاتی درباره بودجه داشتند که براساس آن باید اصلاح ساختار بودجه مبتنی بر کاهش هزینه‌ها در چارچوب سیاست‌های کلی قانون برنامه، اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بررسی روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی بیانگر این است که این رسانه ها با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره اصلاح لایحه بودجه98، از افزایش سهم صندوق توسعه ملی در بودجه و احتمال کسری بودجه برای دولت ابراز نگرانی کرده و نیز بر لزوم اصلاح ساختار لایحه بودجه 98 با رویکرد کاهش هزینه‌ها تاکید کرده اند.
برخی از رسانه های داخلی نیز بر عدم کارایی بودجه سال آینده در شرایط تحریم تاکید کرده و معتقدند دولت بدون توجه به شرایط درآمدی کشور، اقدام به تدوین بودجه کرده است.

رسانه های اصلاح طلب
..............................
**لزوم اصلاح ساختار لایحه بودجه 98 با رویکرد کاهش هزینه‌ها
«اولویت واجب مردم بر مستحب نهادها» تیتر نخست رونامه اعتماد درباره بودجه ریزی سال 98 است که در بخشی از آن می خوانیم: در آستانه تقدیم لایجه بودجه سال98، در شرایطی که علی الاصول پس از تحقیق این مهم، یعنی ارایه لایحه بودجه سالانه باید منتظر تکرار فضایی مشابه نزد افکار عمومی، شاید حتی با شدت و حدتی دو چندان باشیم، به نظر می رسد بودجه 98 حتی بیش از بودجه 97 بحث انگیز باشد و شاید تفاوت متن و حاشیه این لایحه نسبت به لوایح و قوانین مشابه سالهای بیش از تفاوت بارز و آشکاری باشد که میان بودجه 97 و بودجه های پیشین وجود داشت. به بیان دیگر بودجه 98 علاوه بر آنکه به احتمال قریب به یقین همچون بودجه 97، بودجه ای زیر ذره بین افکار عمومی و از این حیث شفاف خواهد بود، احتمالا با توجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور در ماه های گذشته و اثرات ناشی از بازگشت تحریم های یک جانبه آمریکا که علی القاعده در سال آینده نیز تداوم خواهند یافت، دارای تفاوت های اساسی حتی حتی با بودجه 97 خواهد بود. نکته ای که از قضا علی لاریجانی نیز روز گذشته مورد تاکید قرار داد و تاکید کرد که اگر اصلاحات لازم در بودجه سال آینده انجام نشود و شرایط تحریمی کشور در تدوین و تخصیص بودجه لحاظ نشود، ممکن است دیگر هرگز فرصت اعمال این اصلاحات الزامی فراهم نیاید و در تامین اعتبارات و تخصیص بودجه با مشکلاتی جدی رو به رو شویم.

روزنامه دنیای اقتصاد در یادداشتی از اصلاح لایحه بودجه سال 98 نوشت: دولت قصد داشت به‌دلیل محدودیت‌های فروش نفت و کاهش منابع، سهم 34 درصدی صندوق توسعه ملی را به جای واریز به حساب این نهاد، در بودجه سال آینده هزینه کند. اما براساس توصیه‌های مقام معظم رهبری، دولت در سال 98 تنها می‌تواند 14 درصد از سهم صندوق توسعه ملی را در لایحه بودجه هزینه کند.با توجه به اوضاع مالی کشور، کارشناسان امکان ایجاد منابع جدید را بسیار کم می‌دانند؛ بنابراین احتمالا گزینه محتمل‌تر برای دولت صرفه‌جویی است؛ موضوعی که دیروز علی لاریجانی نیز به آن اشاره کرد و گفت باید اصلاح ساختار بودجه مبتنی‌بر کاهش هزینه‌ها صورت گیرد.

«عباس علوی‌راد» کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به رونمایی از لایحه بودجه سال 98 و معرفی برخی از ابعاد مهم آن، اشاره و ابراز عقیده کرد، با مطرح شدن ارقام کلی، کسری شدید در بودجه سال آینده مشهود است. طبق اطلاع‌رسانی‌هایی که تاکنون صورت گرفته است، بودجه سال 98 ظرفیت‌های بالایی برای مواجه شدن با کسری شدید دارد.

**بحران مدیریت در بودجه نویسی
جهان صنعت در صفحه نخست خود ذیل عنوان « چنبره مدیریت هیاتی بر بودجه‌نویسی کشور» می نویسد: ترسیم هدف در بودجه هر سال موضوعی است که نقشه راه را به شیوه‌ای واضح ترسیم می‌کند‌‌. بر این اساس بودجه بر مسیر افزایش تولید یا برنامه‌ریزی‌های اشتغال پیش می‌رود‌‌. چنین شیوه‌ای می‌تواند اهداف را چنان روشن کند که بسیاری از مشکلات بعدی را شاهد نباشیم‌. مدیریت بودجه هر ساله کشور بر اساس اهداف از پیش تعیین شده موضوع تازه‌ای نیست اما همواره به آن بی‌توجهی شده است‌‌. روشن است که پیشروی بر مسیر سند چشم‌انداز کشور این مهم را به سادگی محقق خواهد کرد‌‌. به هر روی بودجه هر سال باید به شکل زنجیر‌وار به بودجه سال‌های بعد متصل باشد‌‌. عدم پیروی از چنین اندیشه‌ای طبیعتا برنامه‌ریزی اقتصاد کشور را تبدیل به بازار مکاره‌ای می‌کند که خروجی‌ای ندارد مگر آشفتگی و بی‌نظمی کشور‌.

**چالش های بودجه 98
به گزارش ایسنا، مهرداد لاهوتی نماینده مجلس فرار مالیاتی را از چالش های بودجه سال آینده دانست و افزود: 30 درصد فرار مالیاتی داریم. به جای آنکه در لایحه بودجه 98 سراغ صندوق توسعه ملی بریم و سهم آن از درآمدهای ارزی را از 34 به 10 یا 20 درصد کاهش دهیم جلوی فرار مالیاتی را گرفته و کاری کنیم تا آن 30 درصد فراریان مالیاتی، مالیات خود را پرداخت کنند.
به گزارش ایلنا، مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در پنل چالش‌‌‌ها و رویکردهای مشارکت عمومی - خصوصی در پروژه‌‌‌‌های فرهنگی - اجتماعی که در حاشیه نخستین اجلاس فصلی معرفی فرصت‌‌‌های سرمایه‌‌‌‌‌گذاری در تهران برگزار شد، گفت: در بودجه سال 97 شهرداری تهران، به بخش ماموریت‌‌‌‌های فرهنگی و اجتماعی بیش از 200 میلیارد تومان اختصاص داده شد. در صورت ادامه روند کنونی میزان هزینه های شهرداری به 22 هزار و 400 میلیارد تومان برسد، گفت: امسال 4 تا پنج هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت.

سایت انتخاب درباره بودجه 98 از مخاطبان خود نظر سنجی کرده است. نتایج نظرسنجی «انتخاب» نشان می‌دهد «کاهش بنگاه داری دولتی و تقویت بخش خصوصی» و نیز «کاهش ردیف‌های بودجه ‏دستگاه‌های دولتی و غیردولتی» از نگاه مخاطبان، باید در اولویت دولت و مجلس در بودجه سال 98 قرار گیرد. ‏ 11 هزار و 808 نفر در این نظرسنجی که شرکت کردند.

رسانه های اصولگرا
............................
**چالش ها و ایرادات بودجه 98 و لزوم اصلاح آن
کیهان در تیتر نخست خود با نمایندگان مجلس درباره بودجه سال آینده گفت و گو کرده و نوشت: حدود دو هفته از رونمایی کلیات بودجه می‌گذرد و هنوز جزئیات این لایحه منشر نشده است، اما خبرهایی که درباره برخی جزئیات آن به بیرون درز کرده نشان می‌دهد دستپخت سازمان برنامه و بودجه چندان دلچسب نیست و ایرادات اساسی دارد.
سیدحسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره سهم صندوق توسعه ملی در لایحه پیشنهادی دولت به کیهان خبر داد: طبق قانون باید 34 درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود، ولی دولت در بودجه 98 تنها 10درصد پیشبینی کرده است؛ این نگاه بازگشت به عقب است، نه نگاه توسعه‌ای. وی افزود: گویا دولت همان دخل و خرج همیشگی خود را به صورت بودجه ارائه کرده و انگار نه انگار که در شرایط تحریمی هستیم و باید بودجه خاصی نوشته شود.

سیدمحمدجواد ابطحی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس هم در گفت‌وگو با صبح نو اظهار کرد: امسال رشد بودجه دفاعی نسبت به رشدی که مدنظر برنامه ششم بوده‌است کمتر است، طبق برنامه ششم باید درصدی از منابع صندوق توسعه ملی به بودجه دفاعی اختصاص می‌یافت که این بخش در بودجه سال 98 پیش‌بینی نشده‌است، اصلاح بودجه دفاعی هم از موارد مورد تأکید است.

به گزارش خبرگزاری مهر نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی عزت اله گل‌علیزاده، در خصوص بودجه سلامت سال 98 ، اظهارداشت: عدم تحقق بودجه مورد نیاز برای حوزه سلامت نه تنها مانع بزرگی برای بسط و توسعه بسته خدمات در طرح تحول سلامت خواهد بود بلکه ممکن است موجب کوچک شدن بسته خدمات گشته و در شرایط اقتصادی پیش‌رو موجب تحمیل هزینه‌های کمرشکن بر مردم شود.
حجت الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، با اشاره به بالا بودن منابع بودجه در لایحه بودجه 98، اظهار داشت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند دولت باید لایحه بودجه 98 را اصلاح کند و این اصلاح بر مبنای سیاست های اقتصاد مقاومتی صورت گیرد.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رسانه هاي داخلي بودجه 98 بازتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۹۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرهای مهم از مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه و استفتاء از مراجع تقلید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی‌اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، درخصوص آخرین تصمیمات پیرامون لایحه اصلاح قانون خدمات کشوری که به طرح تعطیلات ۲ روزه آخر هفته مشهور است، گفت: کمیسیون در حال بررسی است، بنده از بحث استفتاء و استعلام اطلاع ندارم اما کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی در حال بررسی است و یک جلسه هم با اتاق بازرگانی و بخش خصوصی برگزار شد و نظرات مختلف شنیده شد.

وی در گفتگو با ایلنا، ادامه داد: به نظر می‌رسد که آخرین جمع بندی کمیسیون و امضایی که دوستان کردند بر مبنای تعطیلات روز شنبه است و احتمالا گزارش کمیسیون به عنوان تعطیلات روز شنبه به هیات و برای صحن ارسال خواهد شد.

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «در صورت تصویب این لایحه و اجرای آن، آیا کارگران و بخش خصوصی هم مشمول آن خواهند شد؟»، عنوان کرد: ببینید ما براساس لایحه دولت درحال اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم وقتی این قانون را اصلاح می‌کنیم یعنی داریم روی ساختار دولت صحبت می‌کنیم؛ البته در دولت ما نظام کارگری هم داریم، یعنی بخشی از کارگرها، کارمندان دولت هستند که قرارداد کارگری دارند، این دسته از کارگران در این مساله جزو دولت محسوب می شوند.

وی افزود: اما قاعده اش این است که وقتی دولت در یک روز مشخصی تعطیل می‌شود، بخش خصوصی هم خودش را وفق می‌دهد و تعطیلی اعمال خواهد شد.

عنابستانی در پاسخ به این سوال که «بانک‌ها از اجرای قانون مستثنی خواهند شد؟»، تصریح کرد: در متن لایحه‌ای که در کمیسیون مصوب شده دستگاه های امدادرسان که ضرورت دارد خدمات ارایه دهند فعال هستند که می‌تواند بخشی از شعب منتخب بانک‌ها هم جزو این‌ها باشد. ما در متن آوردیم که دستگاه های امدادرسان که فعالیت‌شان ضروری است مثل آتش نشانی و اورژانس و شعب منتخب بانک‌ها هم می‌توانند مشمول این متن باشند.

وی در رابطه با این سوال که «آیا ساعت کاری بانک‌ها ۴۰ ساعته می‌شود یا بیشتر؟»، تاکید کرد: وقتی قانون اصلاح شود دیگر نظام اداری ۴۰ ساعت کار در هفته می‌شود و آن وقت اگر کسی بیش از این یعنی در روز تعطیل شده (شنبه یا پنجشنبه) کار کند باید اضافه کار و حق شیفت و این موارد را به نیروی خود بپردازد و ساعت برای همه ۴۰ ساعت خواهد بود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898969

دیگر خبرها

  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • لایحه دو فوریتی اصلاح قانون تعزیرات حکومتی به مجلس می‌رود
  • احتمالا تعطیلی شنبه بر پنجشنبه‌ چربیده است
  • آخرین جمع‌بندی کمیسیون اجتماعی برای توافق یک تعطیلی پربحث
  • بزرگ نمایی تحریم، چالش حوزه روابط مالی نفت و دولت
  • خبرهای مهم از مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه و استفتاء از مراجع تقلید
  • آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی؛ توافق برای تعطیلی شنبه‌ها
  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد؟