Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:25:03 GMT

مرسوم بودن انتصاب های فامیلی در تمامی دولت ها

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۰۳۴۶

مرسوم بودن انتصاب های فامیلی در تمامی دولت ها

ایرنا- تهران- رسانه های داخلی به موضوع گستردگی انتصاب ها و گماشتن افراد نزدیک به مسوولین در پست های دولتی و غیر دولتی، در تمامی دولت ها، پرداخته اند.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز سه شنبه 27 آذر نشان می دهد که انتصاب کامبیز مهدی‌زاده به سمت معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، که از وی به عنوان داماد رییس جمهوری یاد می شود، مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انتقادها موجب استعفای وی از این انتصاب شده است.
رسانه های اصلاح طلب با اشاره به این موضوع به گستردگی این قبیل انتصاب ها در دولت های پیشین اشاره کرده و آورده اند: داماد روحانی رفت اما اقوام بقیه هستند. اشاره این رسانه ها به انتصاب داماد سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در یکی از پست های دولت است.
تقدیر از استعفای داماد روحانی؛ بی اعتمادی به دولت؛ استفاده از قانون منع به کارگیری بازنشستگان جهت انتصاب های فامیلی؛ بی توجهی وزیر صنعت و رئیس جمهوری نسبت به مخالفت ها؛ واکنش ها نسبت به موضوع انتصاب داماد رییس جمهوری؛ از دیگر محورهای مورد بررسی در رسانه ها اصلاح طلب است.
رسانه های اصولگرا نیز شرایط خاص جامعه و اقتصادی را باعث بوجود آمدن اعتراض ها نسبت به این انتصاب دانسته اند. همچنین واکنش احمد خاتمی به انتصاب فرزندش، نیز مورد توجه این رسانه ها قرار گرفته است.
رسانه های اصلاح طلب
..................................
** انتصاب های فامیلی موضوعی گسترده
روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان 'داماد روحانی رفت اما اقوام بقیه هستند' آورده است: چالش انتصاب داماد رئیس‌جمهور با یک استعفا در روز گذشته تمام شد... پرونده انتصاب داماد روحانی با استعفای او بسته و پرونده داماد دیگری گشوده شد. طی روزهای گذشته شایعاتی درباره داماد آیت‌ا... احمد خاتمی شنیده می‌شد، اما هیچ‌گاه تایید نشد تا اینکه دیروز خطیب جمعه تهران این موضوع را تایید کرد و مشخص شد که سیدحسین میرخلیلی، رئیس حوزه ریاست در سازمان برنامه و بودجه شده است.

'هزار فامیلی در دولت‌ها' عنوان یادداشتی است در روزنامه آرمان است که در بخشی از آن می خوانیم: متاسفانه پس از مدتی، هزار فامیلی درحال شکل گرفتن است. در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که وقتی کسی به ریاست و مسئولیت می‌رسد، اقوام نزدیک خود را در جایگاه‌های مدیر دفتر یا رئیس دفتر و... قرار می‌دهد. این گونه انتصاب‌ها در تمام دولت‌ها به چشم می‌خورد. در دوره احمدی‌نژاد هم شاهد رفیق بازی و فامیل‌سالاری بودیم که از افراد بسیار نزدیک به خود در دولت استفاده می‌کرد. او از جوان‌هایی در جایگاه‌های مدیریتی استفاده می‌کرد که آنها پله‌های ترقی را طی نکرده بودند که حداقل با توجه به شایستگی‌ یا تخصص در آن جایگاه قرار بگیرند. باید توجه داشت که مدیریت بخش‌های مهم نیاز به مدارج و مراحلی دارد.

آفتاب یزد در مطلبی به 'توضیحات آیت الله سید احمد خاتمی درخصوص انتصاب دامادش در دولت' پرداخت و نوشت: آیت الله سید احمدی خاتمی امام جمعه موق تهران در واکنش به برخی اننتقادهای از انتصاب سید حسی میرخلیلی (دماد وی) به عنوان رییس حوزه ی ریاست درسازمان برنامه و بودجه طی بیانیه ای تاکید کرد که این انتصاب ربطی به او ندارد.

روزنامه جهان صنعت یادداشتی با عنوان ' دولت روحانی یا دولت فامیلی' منتشر کرده است.
در این یادداشت آمده است: موضوع استفاده از اقوام در دولت، اگرچه تکراری نیست و بسیاری از روسای جمهور یا همکاران وی در دولت گاهی از خانواده خود به عنوان همکار استفاده کرده‌اند و علاوه بر آن و در مقیاسی بزرگ‌تر در برخی نهاد‌های فرا دولتی و قوه‌های دیگر نیز انتصاب‌های فامیلی جریان داشته است اما شایسته‌سالاری به عنوان یکی از شعار‌های محوری در جمهوری اسلامی ایران حداقل مورد قبول تمامی دست‌اندرکاران نظام بوده است. با این حال گاهی در درون نظام خودی‌ها و اقوام شایسته‌تر از دیگران تشخیص داده می‌شوند. اما آیا این خویشان و اقوام واقعا بنا به صلاحیت و شایستگی در جایگاه مدیریتی قرار گرفته‌اند؟ پس چگونه است که با آمدن دولتی دیگر ‌یا حتی تغییر مقام ارشد، فرد منصوب شده نیز تغییر می‌کند. قدر مسلم آن است که یا فرد منصوب شده شایستگی لازم را نداشته ‌یا تغییر وی بر اساس شایستگی و شایسته‌سالاری انجام نپذیرفته است.

ایسنا هم در این زمینه عنوان 'انتصاب منسوبان؛ فامیل‌بازی یا شایسته‌سالاری' را انتخاب کرد و نوشت: با این حال چنین اتفاقاتی نه برای اولین بار در کشور روی داده و نه آخرین بار آن خواهد بود اما بهتر است مدیران ارشد مرز باریک میان شایسته‌سالاری و فامیل‌بازی را به دقت رعایت کنند تا برای مردم و بسیاری از جوانان کشور یاس و ناامیدی ایجاد نشود چرا که اعتماد به مسئولین از سوی مردم بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که اگر از بین برود کشور با خسارت جبران‌ناپذیری مواجه خواهد شد و از طرفی رسانه‌ها هم در مواردی که فرد انتخاب شده شایستگی لازم برای سمت خود را دارد هر چند اگر از نزدیکان مسئولین باشد، به دور از رقابت‌های سیاسی، با جنجالی نکردن ماجرا بر حساسیت‌های موضوع دامن نزنند.

جهان صنعت در یادداشتی با عنوان ' دامادترین دامادِ جهان!' آورده است: آقای وزیر صنعت برای چی داماد روحانی رو معاون خودت کردی؟ اگه می‌خواست اینجوری باشه که همون احمدی‌نژاد بود.

** تقدیر از استعفای داماد روحانی
آرمان: یکی از وعده‌ها و شعارهای آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به انتصابات براساس شایسته‌سالاری بازمی‌گردد. او همیشه تاکید داشت که از جوانان با توجه به توانایی‌هایشان در کرسی‌های مدیریتی استفاده شود نه با توجه به روابط فامیلی. اخیرا انتصاب داماد رئیس‌جمهور به دنبال خود حاشیه‌های بسیاری داشت که در نهایت به استعفا منجر شد، این حرکت داماد آقای روحانی یک پیام خوبی بود تا دیگر مدیران کشور که فرزندان و اقوام نزدیکشان در سمت‌های مدیریتی قرار گرفته‌اند، هرچه زودتر استعفا داده و عرصه را برای جوانان دیگر هموار سازند.

** بی اعتمادی به دولت
روزنامه آرمان با اشاره به انتصاب و استعفای داماد روحانی آورده است: به‌طور حتم رئیس‌جمهور چندان از انتصاب دامادش به عنوان وزیر صمت خشنود نبوده است، چراکه شعار دولت او شایسته‌سالاری است و با فرض حضور کامبیز مهدی‌‌زاده در دایره شایستگان اما این سوال در صورت عدم استعفای او بی‌پاسخ می‌ماند که آیا شایسته‌تر از داماد رئیس‌جمهور برای جلوس بر کرسی معاونت وزیر صمت و ریاست سازمان زمین شناسی در کشور حضور نداشت؟ اگر انتصاب مهدی‌زاده بدون اطلاع و نظرخواهی از رئیس‌جمهور صورت گرفته باشد، اما عیان است که استعفای او با نظر و تاکید دکتر روحانی است. بدون شک این انتصاب اعتمادها به شعارها و وعده‌های رئیس‌جمهور را دچار خدشه می‌کرد و موجبات گلایه حامیان دولت می‌شد. از سوی دیگر به‌طور حتم با انتصاب فرزندان و دامادان مسئولان با ادعای شایسته بودن آنها جامعه حامی جریان اصلاحات و اعتدال در انتخابات‌های 98 و 1400 از رأی دادن به کاندیداهای این دو جریان امتناع کرده یا دچار تردید می‌شوند. روز گذشته دلسوزان پیشنهاد کردند برای بازگرداندن اعتماد به جامعه، اقوام مسئولان از سمت‌های خود استعفا دهند و کنار بروند.

در بخشی از یادداشت منتشر شده در روزنامه آرمان می خوانیم: آقای حسن روحانی پس از قرار گرفتن در مسند ریاست جمهوری، دست به ابداعی از جمله دستیار ویژه زد. ظاهرا در کانون قدرت یک بی‌اعتمادی کلی حس می‌شود و این بی‌اعتمادی کلی باعث شده افرادی که در رده‌های تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند، اطرافیان خود را در جایگاه‌های مهم و حساس، از میان نزدیکان و خویشاوندان انتخاب کرده و چندان توجهی به شایسته‌سالاری در انتصاب‌ها نشان نمی‌دهند. اخیرا متاسفانه این موضوع به مرحله‌ای رسیده است که حتی برخی برای تقرب از افراد نزدیک به رئیس‌جمهور در برخی پست‌ها استفاده می‌کنند. .....نمونه بی‌بدیل این موضوع را در چینش اطرافیان در دولت آقای روحانی مشاهده می‌کنیم. این چینش‌ها به گونه‌ای صورت می‌گیرد که حتی آقای اسحاق جهانگیری مطرح کردند که نمی‌تواند منشی‌ خود را تغییر دهد و در مقابل شاهدیم که مجموعه‌ای از افراد نزدیک به رئیس‌جمهور حتی اگر اختیار لازم را نداشته باشند، اعمال نظر می‌کنند.

آرمان در گزارشی به گفت و گو با 'زهرا نژاد بهرام' عضو شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، پرداخت و به نقل از وی نوشت: مسئولان با انتصابات فامیلی به شائبه‌ها دامن نزنند. به گزارش این روزنامه وی گفت: باید درباره این موضوع مراقبت شود چراکه موضوعیت اعتماد و پیوستگی بیشتر شهروندان به مسئولان مطرح است که هر شائبه‌ای را باید از آن پیشگیری کرد.

تارنمای تابناک با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد، در زمینه انتصاب داماد رئیس جمهور به سمت معاونت وزیر صنعت، معدن و تجارت، مبنی بر 'چگونه می‌توان دانشجوی «تمام وقت» بود و انبوهی سمت داشت؟!' به نقل از وی نوشت: تا جایی که بنده و دوستانم اطلاع داریم و بارها مخاطب گوشزد این نکته توسط مسئولان دانشگاه بوده‌ایم، تحصیل در دوره دکتری تخصصی امری «تمام وقت» است، اما ظاهرا قوانین برای همه نوشته نشده‌اند!
این تارنما افزود: نکته‌‎ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته و جا دارد مسئولان دانشگاه آزاد و حتی فراتر از ایشان، مسئولان وزارت علوم در خصوص آن شفاف سازی کنند، به ویژه در شرایط فعلی که انتصاب داماد رئیس جمهور به سمتی تا این اندازه مهم و حساس، همگان را نسبت به این موضوع حساس کرده و شائبه های فراوانی آفریده است. شائبه هایی که اگر پاسخ داده نشوند، می‌توانند بسیار مخرب باشند و اعتماد عمومی به نظام آموزش عالی کشورمان را خدشه دار کنند.

** استفاده از قانون منع به کارگیری بازنشستگان جهت انتصاب های فامیلی
'قانون منع به کارگیری بازنشستگان؛ فرش قرمز برای نورچشمی ها؟' عنوانی است که روزنامه شرق برای تیتر نخست خود به کار برد و نوشت: داماد رئیس جمهوری از معاون وزارت صمت استعفا داد. در این گزارش با اشاره کناره گیری افراد از پست های دولتی با توجه به قانون منع به کارگیری بازنشستگان، نوشت: روی دیگر سکه اما انتصاباتی است که انجام می شود. بعد از رفتن یک بازنشسته وخالی شدن جای او قاعدتا بایدنیروی جوان جای او را پرکند اما اینکه چگونه این نیروی جوان انتخاب شود، می تواند باعث جنجال شود. نمونه به روز آن انتصاب و همچنین استعفای داماد رئیس جمهوری از معاونت وزارت صنعت ، معدن و تجارت است.

** بی توجهی وزیر صنعت و رئیس جمهوری نسبت به مخالفت ها
طی یادداشتی در روزنامه آرمان می خوانیم: تعجب از آن است که آقای وزیر بعد از بالاگرفتن مخالفت‌ها و حساس شدن موضوع هم این جوان را کنار نگذاشت و حتی آقای رئیس‌جمهور هم در ابتدای امر وزیر مورد نظر را نکوهش نکرد. .... خوشحالی این نیست که وزیر استعفای جوان را بپذیرد یا نپذیرد، خوشحالی این است که این جوان درک درستی از شرایط داشته و برای پایان دادن به ماجرایی که چندان صورت خوشی هم نداشت، دست به استعفا زد، اما در عین حال باعث تاسف است که وزیر و رئیس‌جمهور به‌رغم فشار سنگین افکار عمومی که در فضای مجازی و رسانه‌ها مشاهد شد، برای پایان دادن به فامیل‌بازی پیش‌قدم نشدند تا حداقل در حوزه نفوذ خود، داستان ژن‌خوب را تمام کنند.

** واکنش ها نسبت به موضوع انتصاب داماد رییس جمهوری
روزنامه آفتاب یزد در ارتباط با این موضوع عنوان 'داماد رئیس جمهور بالاخره اسعفا داد' نوشت: اتفاقی که حتی باعث واکنش هلی نمایندگان اصلاح طلبی مثل قاسم میرزایی نکو شد، او به 'انتخاب' گفت: این انتصابات با سیاست ها و حرف هایی که در زمان انتخابات اعلام شده بود مغایرت دارد. متاسفم که فراکسیون امید به عنوان فراکسیون نه به عنوان افراد، هیچ موضعی نمی گیرد و هیچ حرفی نمی زند.
محمود صادقی دیگر عضو فراکسیون امید نیز در توئیتی پیرامون اینن موضوع نوشت: وفتی شایعه انتصاب شاه داماد منتشر شد منتظر تکذیب آن بودم. وقتی خبر آمد وزیرر توبیخ شده گفتم قدری از اعتماد از دست رفته بازیابی مش ود. اما خبر انتصاب رسما تایید شد و معلوم شد خبر توبیخ شایعه بوده است. آقای رئیس جمهور! چه می کنید با این سرمایه اجتماعی؟!
رسانه های اصولگرا
..........................
** شرایط خاص جامعه و اقتصاد باعث بوجود آمدن اعتراض نسبت به این انتصاب
در یادداشتی با عنوان 'مردم اساسا به انتصاب فامیلی حساس هستند/ لطفا بدون نزدیکان‌تان مشکلات را حل کنید!' در تارنمای جهان نیوز می خوانیم: وقتی جامعه به انتصاب منسوبان مسئولان حساس است چرا بی‌خیال انتخاب آنها نمی‌شویم.... وضعیت اقتصادی امروز کشور بسیاری از مردم را یا به عبارتی غالب آنها را با چالش‌های متعدد و سختی مواجه کرده....حالا در این وضعیت توصیف‌شده، ‌فردی شایسته که از قضا منسوب به یکی از مدیران و مسئولان کشوری است، برای پستی در نظر گرفته می‌شود و همزمان در کنار او گزینه‌های هم‌تراز دیگری هم وجود دارند که می‌توانند مسئولیت مدنظر را برعهده بگیرند و به اصطلاح خللی در امور ایجاد نشود. در این شرایط مصلحت عمومی ایجاب می‌کند که از میان گزینه‌های هم‌سطح، فردی انتخاب شود که هیچ نسبت فامیلی با مسئولان و مدیران کشور نداشته باشد تا پیش از ایجاد هرگونه چالشی از نگرانی و اضطراب افکار عمومی جلوگیری شود و حاشیه‌سازی‌ها باعث ایجاد مانع در مسیر نشود.

**واکنش احمد خاتمی به انتصاب فرزندش
جهان نیوز در گزاشی با طرح سوالی مبنی بر 'داماد احمد خاتمی، چگونه رئیس دفتر نوبخت شد؟' نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در واکنش به برخی انتقادها از انتصاب سید حسین میرخلیلی (داماد وی) به عنوان رییس حوزه‌ی ریاست در سازمان برنامه و بودجه طی بیانیه‌ای تاکید کرد که این انتصاب ربطی به او ندارد.
روزنامه کیهان نیز سخنان احمد خاتمی را بازتاب داده است.

** داماد روحانی مورد تایید وزیر صمت
به گزارش کیهان، وزیر صمت در دفاع از این انتصاب پر حاشیه گفته بود آنها که درباره این انتصاب تردید داشتند، وقتی سوابق او را دیدند به ما تبریک گفتند؛ قطعاً اگر هر فردی سوابق او را ببیند، آن را تایید می‌کند. وی همچنین گفته بود: بدون تردید این فرد از نظر شایستگی‌ها، صلاحیت‌های فردی، کارآمدی، مدارک تحصیلی و انگیزه، رزومه‌ای قوی دارد و هیچ بحث دیگری جز این محورها در میان نبوده است.

** استفاده از قانون منع به کارگیری بازنشستگان جهت انتصاب های فامیلی
به گزارش وطن امروز، بر این اساس پس از اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، واحدهای مدیریتی در وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و بخش عمومی اقدام به جذب نیروهای جوان کردند اما متاسفانه موج جدید استخدام‌ها بدون در نظر گرفتن مولفه شایسته‌سالاری در حال انجام است.

**انتقاداز رییس جمهور به دلیل عملکرد وزیر
در ستون ویژه روزنامه جوان گزارشی با عنوان ' هزینه‌ای که رئیس‌جمهور پرداخت' منتشر شده است. در بخشی از این گزارش می خوانیم: انتشار خبر انتصاب داماد رئیس جمهور به سمت رئیس سازمان زمین‌شناسی و معاون وزیر صنعت موجب اعتراض در فضای مجازی شد. اعتراضاتی که بیش از همه، حسن روحانی را نشانه رفت، گرچه که او در جریان اعلام حکم نبوده باشد. از این منظر می‌توان گفت: وزیر صنعت نتوانسته این تحلیل ساده را دریابد که انتصاب داماد رئیس جمهور به چنین سمتی تا چه حد می‌تواند موجب انتقاد به روحانی شود و در اوج حساسیت افکار عمومی به انتصابات فامیلی موجب دردسر برای پایگاه اجتماعی رئیس جمهور شود. در واقع رئیس جمهور چوب بی‌تدبیری وزیرش را خورد.

** بازتاب خارجی انتصاب داماد رییس جمهور
به گزارش جهان نیوز، جستجوی گوگل نشان می‌دهد انتصاب داماد رئیس‌جمهور به عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در رسانه‌های خارجی نیز از بازتاب زیادی برخوردار شده است.
**گروه نشریات خبری
پژوهشم**3211**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انتصاب هاي فاميلي رسانه هاي داخلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۰۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب پنجمین رئیس‌جمهور در وقت فوق‌العاده

پنجمین رئیس‌جمهور کشورمان ۵۵ روز بعد از برگزاری باشکوه مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ششم مرداد ۱۳۶۸ انتخاب شد و آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی با رای ۹۴.۵ درصد شرکت‌کنندگان در این انتخابات، صندلی ریاست سومین دوره مجلس شورای اسلامی را ترک کرد و به دفتر نخست‌وزیری رفت.

به گزارش ایسنا، امروز چهارم اردیبهشت سی و پنجمین سالروز برگزاری انتخابات پنجمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۳۶۸ است.

با رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران سومین قطب سیاسی جهان در ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ چهارمین رییس‌جمهور ایران با رای قاطع مجلس خبرگان رهبری در کسوت رهبر جدید، جایگزین رهبر فقید انقلاب اسلامی شد. آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رییس‌جمهور وقت کشورمان در نشست فوق‌العاده مجلس خبرگان رهبری که در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ برگزار شد به عنوان رهبر جدید انقلاب اسلامی انتخاب شدند، اما ایشان تا طی شدن نهایی فرآیند بازنگری در قانون اساسی، تصویب متمم این قانون در هیات بازنگری قانون اساسی و رفع سایر موانع قانونی به مدت ۵۵ روز، هم رییس‌جمهور و هم رهبر انقلاب اسلامی بودند.

فرآیند قانونی پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از هفتم تیر ۱۳۶۸ فراهم شد. این تاریخ مصادف بود با گذشت ۲۵ روز از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی و انتخاب رییس‌جمهور وقت به عنوان رهبر جدید ایران.

در پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۷۹ داوطلب در وزارت کشور ثبت‌نام کردند، اما شورای نگهبان تنها آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و عباس شیبانی را حائز صلاحیت‌های لازم تشخیص داد.

بنا بر اعلام مقامات وقت وزارت کشور ۳۰ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۹۸ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند که ۱۶ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۶۷۷ نفر معادل ۵۴.۶ درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند.

عباس شیبانی ۶۳۵ هزار رای و آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی ۱۵ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۳۹۴ رای کسب کردند و به این ترتیب ایشان به عنوان پنجمین رییس‌جمهور ایران، صندلی ریاست سومین دوره مجلس شورای اسلامی را ترک کرد و به دفتر نخست‌وزیر در خیابان پاستور رفت.

آیت‌الله رفسنجانی از ۲۵ مرداد ۱۳۶۸ تا ۱۲ مرداد ۱۳۷۲ پنجمین رییس‌جمهور ایران بود.

کابینه آیت‌الله رفسنجانی متشکل از بیژن نامدار زنگنه وزیر نیرو، غلامرضا آقازاده وزیر نفت، حسین محلوجی وزیر معادن و فلزات، سراج‌الدین کازرونی وزیر مسکن و شهرسازی، حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنایع، محمد سعیدی‌کیا وزیر راه و ترابری، محمدعلی نجفی وزیر آموزش و پرورش، غلامرضا شافعی وزیر تعاون، محسن نوربخش وزیر اقتصاد و دارایی، علی‌اکبر ولایتی وزیر امور خارجه، عبدالحسین وهاجی وزیر بازرگانی، اسماعیلی شوشتری وزیر دادگستری، اکبر ترکان وزیر دفاع و پشتیبانی، محمدهادی نژادحسینیان وزیر صنایع سنگین، مصطفی معین وزیر فرهنگ و آموزش عالی، حسین کمالی وزیر کار و امور اجتماعی، عیسی کلانتری وزیر کشاورزی، عبدالله نوری وزیر کشور، غلامرضا فروزش وزیر جهاد سازندگی و حجت‌الاسلام علی فلاحیان وزیر اطلاعات بود.

وزرای پنجمین رییس‌جمهور ایران به ترتیب با ۲۴۵، ۲۳۱، ۱۵۰، ۱۴۵، ۲۴۶، ۲۱۷، ۲۲۲، ۱۶۰، ۱۴۷، ۱۹۵، ۲۱۳، ۱۴۷، ۲۰۹، ۲۴۲، ۲۳۰، ۲۳۷، ۲۲۴، ۱۸۶، ۲۲۴، ۲۲۱ و ۱۵۸ رای موافق، از مجلس سوم رای اعتماد گرفتند.

رییس جدید مجلس

با خروج آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی از مجلس شورای اسلامی زمینه انجام رای‌گیری برای انتخاب رییس جدید مجلس توسط هیات رییسه مجلس سوم به وجود آمد. اکثریت نمایندگان این مجلس از بین کاندیدا‌های ریاست، حجت‌الاسلام مهدی کروبی را به عنوان رییس جدید انتخاب کردند.

مشروح حکم

آیت‌الله سید علی خامنه‌ای در پایان حدود دو ماه تصدی همزمان رهبری و ریاست جمهوری در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۶۸ از منصب ریاست قوه مجریه استعفا دادند.

ایشان در مقام رهبر جدید جمهوری اسلامی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی شرکت کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در حکم پنجمین رییس‌جمهور ایران نوشتند: «سپاﺱ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻋﻨﺎﻳﺎﺕ ﺧﺎﺻﻪ ﺧﻮﺩ، ﻣﻠﺖ ﺑﺰﺭگ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻓﺮﺍﺯ ﻭ ﻧﺸﻴﺐ‌های ﻣﺴﻴﺮ ۱۰ ساله ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎیی ﻭ دستگیری ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻭ ﻧﻈﺎﻡ ﺍﺳﻼﻣی ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻓﺎﺕ ﺩﻫﺮ ﻭ ﺷﺮﺍﺭﺕ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﻭ ﻓﺮیب ﻣﻜﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺩﻏل کاﺭﺍﻥ ﻭ ﺩﺳﻴﺴﻪ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﻧﻔﻮﺫ ﺑﺪﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﻭ ﺟﻤﻮﺩ ﻣﺘﺤﺠﺮﺍﻥ ﻭ ﺟﺎﻩﻃﻠﺒی ﺳﻴﺎﺳﺖﺑﺎﺯﺍﻥ ﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﺧﻨﺎسان ﻣﺼﻮﻥ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻋﺎی ﺣﻀﺮﺕ ﻭلی‌الله ﺍﻻﻋﻈﻢ ﺍﺭﻭﺍﺣﻨﺎ ﻟﺘﺮﺍﺏ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺍﻟﻔﺪﺍﺀ ﺁﺗﺶ ﺗﻮﻃﺌﻪﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﻠﺖ ﺻﺎﻟﺢ ﻭ ﺭﺷﻴﺪ، ﺑﺮﺩ ﻭ ﺳﻼم فرﻣﻮﺩ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻗﻮی پنجه ﺭﺍ ﺯﺑﻮﻥ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺭﻭﺯ به رﻭﺯ ﺟﻠﻮﻩ ﻫﺎی ﻧﺼﺮﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺛﺒﺎﺕ ﻗﺪﻡ ﻭ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺁگاﻫی ﺍﻣﺘی ﺑﻴﺪﺍﺭ ﻭ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻧﺴﺘﻮﻩ، ﺑﺮ همگان ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺳﺎﺧﺖ.

ﻭ ﺣﻤﺪ ﺑیپایان پرﻭﺭﺩگار ﺭﺍ ﻛﻪ ﺣﻴﺎﺕ ﻃﻴﺒﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻠﺘی ﺑﺨﺸﻴﺪ ﻛﻪ ﺣﻀﺮﺕ روح‌الله ﺭﺍ، چون ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ پذﻳﺮﺍ گشت ﻭ ﺑﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺯﻋﺎﻣﺖ ﺍﻭ پرچم ﺍﺳﻼﻡ ﻧﺎﺏ ﻣﺤﻤﺪی ﺻﻠی الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﻭﻻﻳﺖ ﻋﻠﻮی ﻭ ﺣﺴﻴﻨی ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻓﺮﺍﺷﺖ، چشم ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻭ ﺧﻴﺮﻩ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﺁﻳﺎت فرج ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ سرگذشت پرﻣﺎﺟﺮﺍی ﺍﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ پس ﺍﺯ ﺍﺭﺗﺤﺎﻝ ﺍﻣﺎﻣﺶ ﻭ جان عزیزش به سوی ﺭﻓﻴﻖ ﺍﻋﻠی، ﻗﻠﺐ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﺤﻜﻢ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻦ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﺮ ﻋﺰﻡ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ پوﻻﺩﻳﻨﺶ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺭﺍﻩ ﺧﻮﺩ، ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺳﺎﺧﺖ.

ﺍﻳﻨک پس ﺍﺯ گذشت ﺩﻭ ﺩﻭﺭﻩ ﻛﺎﻣﻞ ﺭﻳﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭی ﻛﻪ به حمدالله ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﺩﺷﻮﺍﺭی ﻫﺎ ﻭ ﺗﻮﻃﺌﻪﻫﺎی ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ، ﺑﻪ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺻﻼﺡ ﻭ ﻋﺰﺕ ﻭ ﻋﻈﻤﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ سپری ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻣﻠﺖ ﺭﺷﻴﺪ ﻭ ﻣﻘﺎﻭﻡ ﻭ ﺑﺎﻭﻓﺎ، ﺑﻪ ﻭﺻﻴﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﻓﻘﻴﺪ ﻋﻈﻴﻢﺍﻟﺸﺄﻥ ﺧﻮﺩ ﻋﻤﻞ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﺎﻝ ﻛﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻗﺴﻢ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﺳﻼﻡ نیرنگ‌ها پرداخت ﻭ ﺍﻣﻴﺪﻫﺎ ﺑﺪﺍﻥ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻴﺮﺕ ﻭ ﺍﻋﺠﺎﺏ ﻭﺍﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﻭﺳﻴﻊ ﻭ ﺳﻴﻞ ﺁﺳﺎی ﺧﻮﺩ، ﺑﻨﻴﺎﻥ ﺁﻣﺎﻝ ﺑﺪﺧﻮﺍﻫﺎﻧﻪ ﺩﺷﻤﻦ ﺭﺍ ﺑﺮﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ آگاهی ﻭ ﺁﺯﺍﺩی ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﻛﻢ ﻧﻈﻴﺮ، ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗی ﻛﻪ ﻧﻘﺶ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﻣﺮﺳﻮﻡ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﺣﺪ ﻣﻤﻜﻦ ﺭﺳﻴﺪ، ﺑﻪ پای ﺻﻨﺪﻭﻕﻫﺎی ﺭﺃی ﺭﻓﺖ ﻭ ﺑﻪ پیمان ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻧﻔی پرﺳﺘﺶ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻭ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﺑﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ پاﺳﺪﺍﺭی ﺍﺯ ﺛﻘﻠﻴﻦ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﻬﺪ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﻭ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺩﺭ ﻭﺣﺪﺕ ﻛﻠﻤﻪ ﻭ ﻛﻠﻤﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺗﺎ ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﻗﺴﻂ ﻋﻤﻞ ﻛﺮﺩ.

ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺷﻜﺮ ﻛﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﺭﺃی ﻣﻠﺖ ﻋﺰﻳﺰ، ﺑﺎﺭ سنگین ﺍﻣﺎﻧﺖ ﻭ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﺍﻟﻬی ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﺗﻮﺍﻧﺎی ﻣﺮﺩی ﺑﺰﺭگ ﺍﺯ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﺣﻮﺍﺭﻳﻴﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻈﻴﻢ ﺍﻟﺸﺄﻥ، ﻋﺎﻟﻤی ﻣﺠﺎﻫﺪ، ﻓﻘﻴﻬی ﺍﺳﻼﻡ ﺷﻨﺎﺱ، ﺳﻴﺎﺳﺘﻤﺪﺍﺭی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﻭ ﻣﺪﻳﺮی ﺩﺭﺩ ﺁﺷﻨﺎ ﻭ ﺩﻟﺴﻮﺯ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ.

ﺷﺨﺼﻴﺘی ﻛﻪ پرونده ﺗﻼﺵ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻣﺠﺎﻫﺪﺗﺶ ﺑﺮﺍی ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ ﺩﻳﻦ ﻭ ﺍﻋﻼﺀ ﻛﻠﻤﻪی ﺍﺳﻼﻡ ﺣﺘی پیش ﺍﺯ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎی ﺷﺮﻭﻉ ﻧﻬﻀﺖ ﺁﻏﺎﺯﺷﺪﻩ ﻭ سرگذشت ﺭﻧﺞﻫﺎ ﻭ ﺳﺨﺘیﻫﺎ ﻭ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﻛﻢ ﻧﻈﻴﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ گنجانیده ﺍﺳﺖ، چهره ﻣﻮﺟﻬی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﻛﺖ ﺣﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺻﺮﺍﻁ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺍﻧﻘﻼﺏ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻣﻴﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﻭ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺍﻣﺖ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ان‌شاءالله ﺍﺯ ﺍﻳﻦ پس ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.

ﺑی ﺷک ﺍﻳﻦ ﻳک ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩ ﺑﺰﺭگ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﺻﻼﺣﺎﺕ ﺩﺭ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎﺳی ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺻﺤﻴﺢ ﻛﺸﻮﺭ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻪ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺍﺟﺮﺍیی ﻛﺸﻮﺭ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺗﻮﺍﻧﺎی ﻛﺴی همچون ﺭییسﺟﻤﻬﻮﺭ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﻣﻠﺖ ﻗﺮﺍﺭ گیرد ﻭ ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺖ همچنان ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻗﺪﺭﺷﻨﺎﺱ ﻭ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣی ﺑﺮﻧﺪ، ﺗﺄﻳﻴﺪﺍﺕ ﻭ ﺗﻔﻀﻼﺕ ﺍﻟﻬی ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺭﻓﻊ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻭ ﺗﺤﻘﻖ ﺁﺭﻣﺎﻥﻫﺎی ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﺳﺎﺯﺩ.

ﺍﻳﻨﺠﺎﻧﺐ ﺿﻤﻦ سپاس ﻣﺠﺪﺩ ﺍﺯ ﺍﻟﻄﺎﻑ ﻧﻬﺎﻥ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟی ﺟﻠﺖ ﻋﻈﻤﺘﻪ، ﺑﻪ پیروی ﺍﺯ ﻣﻠﺖ ﻋﻈﻴﻢﺍﻟﺸﺄﻥ ﻭ ﺑﺎ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﻭ ﻣﺮﺗﺒﺖ ﻳﺎﻭﺭ ﺻﻤﻴﻤی ﺍﻣﺎﻡ ﻭ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﻧﻈﺎﻡ ﺟﻤﻬﻮﺭی ﺍﺳﻼﻣی ﻭ ﺑﺎﺯﻭی ﺗﻮﺍﻧﺎ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﻳﺎی ﺁﻥ، ﺟﻨﺎﺏ ﺁﻗﺎی ﻫﺎﺷﻤی ﺭﻓﺴﻨﺠﺎﻧی ﺩﺍﻣﺖ ﺗﺄﻳﻴﺪﺍﺗﻪ ﺭﺃی ﻣﻠﺖ ﺭﺍ ﺗﻨﻔﻴﺬ ﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻳﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭی ﺍﺳﻼﻣی ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﻣیﻛﻨﻢ ﻭ ﺑﺪﻳﻬی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﺃی ﻭ ﺗﻨﻔﻴﺬ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺻﺮﺍﻁ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻭ ﻧﻮﺭﺍﻧی ﻛﻪ ﻋﻤﺮ ﺷﺮﻳﻒ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ گذارنیده‌اند ﻳﻌﻨی ﺭﺍﻩ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺍﺳﻼﻡ ﻧﺎﺏ ﻣﺤﻤﺪی ﺻﻠی الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﻣﺠﺎﻫﺪﺕ ﺑﺮﺍی ﺗﺤﻘﻖ ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ ﻛﺎﻣﻞ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺷﺮﻳﻌﺖ ﻭ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭی ﺍﺯ ﻣﺤﺮﻭﻣﻴﻦ ﻭ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﻴﻦ ﻭ ﻛﻮﺷﺶ ﺑﺮﺍی ﺭﻳﺸﻪ ﻛﻦ ﻛﺮﺩﻥ ﻓﻘﺮ ﻭ ﻣﺤﺮﻭﻣﻴﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋی، ﺭﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ چنین ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.

ﺩﺭ پاﻳﺎﻥ ﺭییس ﺟﻤﻬﻮﺭ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﻭ ﻛﺴﺎﻧی ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻛﺸﻮﺭ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻫﻤﻜﺎﺭی ﺑﺎ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﺑﻪ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺗﻘﻮی ﻭ ﺗﺪﺍﻭﻡ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺣﺴﻦ ﺳﻠﻮک ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ به خصوص ﻗﺸﺮﻫﺎی ﺿﻌﻴﻒ ﻭ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻛﻪ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻭ ﺳﺮﺑﺎﺯﺍﻥ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺭ ﺻﺤﻨﻪ ﺁﻥ ﻣیﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻋﺰﺕ ﻭ ﻋﻈﻤﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﻼﻝ ﺳﻴﺎﺳی ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی ﻭ فرهنگی ﺟﻤﻬﻮﺭی ﺍﺳﻼﻣی ﺩﺭ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺧﺎﺭﺟی ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣیﻛﻨﻢ ﻭ ﻣﻠﺖ ﻋﺰﻳﺰ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻫﻤﻜﺎﺭی ﻭ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻛﺎﻣﻞ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﺴؤﻭﻟﻴﻦ ﺩﻟﺴﻮﺯ ﻭ ﻻﻳﻖ ﺩﻋﻮﺕ ﻣیﻧﻤﺎﻳﻢ ﻭ ﺍﻣﻴﺪ ﻭ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﻛﺎﻣﻞ ﺩﺍﺭﻡ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻭﺣﺪﺕ ﻛﻠﻤﻪ‌ی ﻣﻠﺖ ﻭ ﺗﻼﺵ ﻣﺨﻠﺼﺎﻧﻪ ﻣﺴؤﻭﻟﻴﻦ ﻭ ﺣﺮﻛﺖ ﻋﻤﻮﻣی ﻫﻤﻪ ﺍﻗﺸﺎﺭﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﻫﻤﻜﺎﺭی ﻭ ﻛﻤک ﺑﻪ ﻣﺠﺮﻳﺎﻥ ﺍﻣﻮﺭ، ﺍﻳﻦ ﻣﻠﺖ ﺑﺰﺭگ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎی ﺑﺰﺭگ ﺧﻮﺩ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﺑﺪ ﻭ ﻛﻴﺪ ﻭ ﻛﻴﻨﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ پلید ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﻛﺎﻣی ﺑﻜﺸﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﻍ ﺍﻣﻴﺪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﻤﻪ ﻣﻠﺖﻫﺎی ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺮﺍﻓﺮﻭﺯﺩ.»

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم انتصاب یک چهره دولت قبل در پست پایین دولت فعلی را تحمل نکرد
  • رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند
  • خطیر: بعد از قهرمانی آسیا، امروز بزرگ‌ترین اتفاق برای باشگاه استقلال افتاد
  • ببینید | پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان؛رئیس جمهور عازم سریلانکا شد
  • با سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا طرح چندمنظوره سد و نیروگاهی افتتاح می‌شود
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • حاشیه های پررنگ تر از متن سفر رئیسی به پاکستان؛ از استقبال سرد در فرودگاه تا غیبت آجودان
  • عکسی جالب از تفاوت استقبال از حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در فرودگاه پاکستان /تراز دیپلماسی!
  • انتخاب پنجمین رئیس‌جمهور در وقت فوق‌العاده
  • عکس/ سفر رئیس جمهور به پاکستان