Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@18:28:13 GMT

پشت پرده کمک سعودی ها به تونس

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۰۵۳۸

پشت پرده کمک سعودی ها به تونس

الجزیره - ایرنا - «یوسف الشاهد» نخست وزیر تونس پنجشنبه گذشته در چارچوب دیداری رسمی و سه روزه و بر اساس دعوت رسمی مقام های سعودی، عازم ریاض شد که این دیدار از همان ابتدا باعث ایجاد سوالات زیادی در رسانه های این کشور شد.

به گزارش ایرنا، دیدار رسمی الشاهد دو هفته پس از دیدار «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از تونس انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن زمان مقام های تونسی با وجود مخالفت شدید مردمی، به مدت چند ساعت میزبان بن سلمان بودند.
الشاهد بر خلاف انتظارها، در فرودگاه «ملک خالد» ریاض مورد استقبال بن سلمان و حتی وزیر خارجه این کشور قرار نگرفت و «محمد بن عبدالرحمن بن عبدالعزیز» معاون امیر ریاض و سفیرعربستان در تونس به استقبال او رفتند و این در حالی بود که رئیس جمهوری تونس که در پروتکل های تشریفاتی بالاتر از ولیعهد سعودی محسوب می شود، پای پلکان هواپیما به استقبال بن سلمان رفته بود. در مراسم بدرقه الشاهد نیز معاون امیر ریاض، عالی رتبه ترین مقام سعودی بود که حضور داشت.
نخست وزیر تونس در این دیدار با «ملک سلمان' شاه سعودی و وزیر خارجه این کشور و شماری از وزیران و مقام های عربستان دیدار کرد.

** واکنش مردم تونس به دیدار الشاهد از عربستان
خبر دیدار نخست وزیر تونس از عربستان با واکنش مختلف مردم این کشور در شبکه های اجتماعی مواجه شد و کاربران سوالات زیادی در خصوص علت این دیدار و اهداف آن مطرح کردند.
برخی از کاربران در «فیس بوک»، دیدار الشاهد از تونس را فراتر از کمک های اقتصادی عربستان دانسته و تاکید کردند که نخست وزیر این کشور با این اقدام سعی در جلب حمایت کشورهای منطقه از طرح های سیاسی خود پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2019 در تونس داشت.
برخی دیگر نیز در خصوص نتایج این دیدار هشدار داده و نوشتند، ممکن است با تحریک سعودی ها، تونس وارد صف بندی های منطقه ای شود و در نتیجه استقلال در تصمیم گیری اش خدشه دار شود.
برخی از کاربران نیز با نگاهی تمسخرآمیز به این دیدار، این سوال را مطرح کردند که با رفتن الشاهد به عربستان آیا او بار دیگر به تونس باز می گردد و به نوعی می خواستند بگویند ممکن است عربستان، الشاهد را نیز مانند «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان به گروگان بگیرد.
کاربری به نام «فتحی اللوزی» نوشت: بسیاری از کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند، توطئه ای در حال شکل گرفتن است تا دمکراسی در تونس را نابود کند. به نظر می رسد عربستان در پی از بین بردن انقلاب تونس و همچنین از میدان خارج کردن «جنبش النهضه» است و می خواهد ضربه کشنده ای به این دو وارد کند. دیدار بن سلمان از تونس نیز مقدمه ای برای اجرای این توطئه بود.

** کمک 824 میلیون دلاری نتیجه دیدار الشاهد از عربستان
الشاهد شنبه گذشته پس از بازگشت از عربستان به خبرنگاران گفت، ریاض متعهد به کمک مالی حدود 824 میلیون دلاری به تونس شد و «رضا شلغوم » وزیر بازرگانی این کشور به زودی برای نهایی کردن این توافق به عربستان سفر می کند.
خبرگزاری رسمی تونس در این خصوص نوشت: 504.6 میلیون دلار از این کمک مالی برای تامین بودجه، 201.8 میلیون دلار برای تامین مالی تجارت خارجی و 117.7 میلیون دلار دیگر در بخشهای اقتصادی تونس سرمایه گذاری خواهد شد.
برخی رسانه ها پس از انتشار این خبر، از آن به عنوان هدیه عربستان به تونس یاد کردند، اما سوالی که مطرح می شود این است که این هدیه در قبال چه چیزی است. استقبال از بن سلمان با وجود مخالفت شدید مردمی یا اینکه سعودی ها انتظارات و برنامه های دیگری دارند.
«جنات عبدالله » کارشناس اقتصادی تونسی در خصوص این کمک ها گفت، تعهد عربستان به پرداخت حدود 830 میلیون دلار به تونس ناگهانی بود، اما این مبلغ بلاعوض نیست و در چارچوب امضای چند توافقنامه و وام به تونس پرداخت می شود.
عبدالله در ادامه با اشاره به نیاز دولت تونس به این کمک افزود: این وام جهت کاهش کسری تجاری بی سابقه تونس پرداخت شده و دولت نیز در این شرایط تلاش می کند، ذخیره ارزی خود را برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور افزایش دهد.
تارنمای «الصدی» نیز درباره این کمک نوشت: هنوز 48 ساعت بیشتر از هشدار «دیوید هرست » نویسنده معروف انگلیسی در تارنمای «میدل ایست » مبنی بر اینکه تونس این روزها با خطر کودتا با حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مصر مواجه است، نگذشته بود که رسانه ها از کمک حدودا 830 میلیون دلاری عربستان به تونس خبر دادند و این بحث کودتایی جدیدی در کشور را داغ کرد.
هرست پنجشنبه گذشته در مقاله ای نوشته بود، وجود یک جنبش اسلامی مسالت آمیز مانند النهضه در تونس خاری در چشم حکومت های دیکتاتوری در منطقه خلیج فارس و مصر است و آن ها تلاش می کنند، دمکراسی شکننده تونس را از بین برند.
«رابرت موگلینکی» پژوهشگر اقتصادی در دانشگاه «آکسفورد» نیز در مقاله ای در مجله «میدل ایست انیستیتو» نوشت، تونس در حالی این کمک ها را دریافت می کند که نیاز شدیدی به کمک مالی کوتاه مدت و تقویت سرمایه گذاری طولانی مدت دارد، زیرا این کشور این روزها برای ایجاد ثبات در اقتصادش تلاش می کند و به همین دلیل سیاستمداران تونسی به خوبی از اهمیت این همکاری اقتصادی و تاثیر آن بر روابط دوجانبه مطلع هستند.
نویسنده افزود، از سوی دیگر کمک های مالی ریاض به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا می تواند باعث ایجاد یک ائتلاف راهبردی با دولت های این کشورها شود.
تارنمای «عربی 21 » نوشت: بسته کمک های مالی عربستان به تونس باعث نگرانی مردم این کشور شده و آن ها بیم آن دارند که سعودیها با این کمک ها قصد دخالت در امور سیاسی تونس داشته باشند، بویژه اینکه این روزها جنبش النهضه با حزب «ندا تونس» دچار اختلاف نظر شده و از سوی دیگر گزارش هایی مبنی بر تلاش امارات و عربستان برای ضربه زدن به انقلاب و دمکراسی در تونس منتشر شده است.
«جلال الورغی » نویسنده و تحلیلگر سیاسی تونسی این نگرانیها را منطقی دانست و گفت، عربستان و برخی کشورهای عربی سعی در دخالت در تونس دارند، ولیعهد سعودی صراحتا به دخالت در مصر اعتراف کرده و گفته بود که عربستان موفق شد خطری که مصر را تهدید می کرد ( حکومت محمد مرسی )، خنثی کند، بنا بر این دخالت در تونس نیز دور از انتظار نیست.
الورغی افزود، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، دیدار ولیعهد سعودی از تونس ممکن است زمینه را برای اثرگذاری امارات و عربستان در این کشور فراهم کند و بر کسی پوشیده نیست که امارات سعی در دخالت در تونس و با شکست مواجه کردن انقلاب آن را دارد.
«راشد الغنوشی» رئیس جنبش النهضه نیز بدون نام بردن از طرف خاصی گفت، تونس با وجود فعالیت دزدانی که تلاش می کنند تغییرات دمکراتیک را در کشور ما از بین ببرند، در جهت تحقق اهدافش و تکمیل روند دمکراسی پیش می رود.
الغنوشی افزود، تونس همچنان در دوران انتقالی دمکراتیک به سر می برد و دمکراسی در آن با برگزاری انتخابات سال 2019 در زمان مقررش تکمیل می شود تا اینگونه به نخستین کشور دمکراتیک در جهان عرب تبدیل شود.
وی در ادامه گفت، تونس این روزها با تبلیغات انتخاباتی زودهنگام مواجه است و در این تبلیغات از سلاح هایی مانند متهم کردن دیگران به توطئه و کودتا استفاده می شود که رژیم استبدادی پیشین از آن بهره می برد ، برخی النهضه را متهم می کنند .
الغنوشی با اشاره به موفقیت النهضه در انتخابات شوراهای شهرداری در سال 2018 ، آن را موفقیت دمکراسی در تونس دانست.
پیش از دیدار بن سلمان از تونس شایعاتی مبنی بر اینکه عربستان قصد دارد دو میلیارد دلار در بانک مرکزی این کشور سپرده گذاری کند و نفت با قیمت مناسب به ارزش 400 میلیون دلاربه تونس بدهد، منتشر شده بود، اما این خبر بعدها تکذیب شد و به نظر می رسد کمک های عربستان به تونس بسیار کمتر از انتظارات تونسی ها بود.
به هر حال باید گفت، مردم تونس بویژه پس از انقلاب سال 2011 و فرار «زین العابدین بن علی » دیکتاتور پیشین این کشور به عربستان و همچنین تحولات اخیر در منطقه، دیدگاهی مثبتی در خصوص ریاض ندارند و درخواست های آن ها برای استرداد بن علی بی نتیجه مانده و به همین دلیل دریافت کمک از عربستان در شرایط کنونی برای آن ها نیز سوال برانگیز شده است، زیرا عربستان را به دلیل پناه دادن به بن علی و مخالفت با استرداد وی به دستگاه قضایی تونس، دشمن خود می دانند و از سوی دیگر نگران تاثیر منفی عربستان بر کشورشان هستند.
خاورم **2041**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد تونس عربستان يوسف الشاهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۰۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد

عربستان سعودی ابعاد گسترده پروژه بلندپروازانه ۵۰۰ میلیارد دلاری شهر لاین در شهر هوشمند نئوم را که در ابتدا قرار بود ۱۷۰ کیلومتر طول داشته باشد، تا ۹۸.۶ درصد کاهش داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، عربستان سعودی از کاهش ۹۸.۶ درصدی ابعاد شهر لاین در نئوم خبر داد و اعلام کرد طرح اولیه برای پوشش منطقه‌ای به وسعت ۱۷۰ کیلومتر و پذیرایی از ۱.۵ میلیون نفر با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار ترسیم شده بود، اما پروژه لاین اکنون تنها ۲.۴ کیلومتر برای جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر وسعت خواهد داشت.

لاین بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد عربستان سعودی برای مقابله با چالش‌های زندگی شهری و ترویج روش‌های جایگزین زندگی، همچنین بلندپروازانه‌ترین پروژه در میان انبوهی از پروژه‌های بزرگ در سرتاسر عربستان سعودی بود که در میان چندین پروژه نئوم قرار دارد. بر اساس طرح‌های اولیه این شهر با دیوارهای شیشه‌ای با عرض چند صد متر، مساحتی معادل ۱۳ مایل مربع را اشغال می‌کند و با یک خط ریلی پرسرعت به‌هم متصل می‌شود.

با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد این پروژه بزرگ به دلیل محدودیت‌های مالی باید کوچک شود. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که صندوق دارایی مستقل پادشاهی هنوز بودجه کلی سال ۲۰۲۴ را برای منطقه اقتصادی نئوم تصویب نکرده است.

به این ترتیب در حالی که از ابتدا قرار بود لاین به‌صورت مرحله‌ای ساخته شود، هدف فعلی نشان‌دهنده عقب‌نشینی از برنامه‌های اولیه است و با انتشار اخباری مبنی بر کاهش احتمالی پروژه، حداقل یک پیمانکار شروع به اخراج کارگران از پروژه کرده است.

کاهش ابعاد لاین نشان می‌دهد که واقعیت‌های مالی تریلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهر هوشمند عربستان که در قالب طرحی ابتکاری و فراگیر برای متنوع‌سازی اقتصاد پادشاهی عربستان معرفی شده، در حال ایجاد نگرانی‌هایی در بالاترین سطوح دولت سعودی است که تلاش دارد برنامه بلندپروازانه چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود را محقق کند.

پروژه لاین همچنین با نگرانی‌های حقوق بشری روبه‌رو شده است، زیرا ساخت‌وساز آن مستلزم اخراج قبیله حویطات از سرزمین‌های مادری خود در منطقه تبوک است.

کد خبر 746893

دیگر خبرها

  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد